Θεσσαλονίκη: Κόντρα νυν και πρώην για τα αρχαία του μετρό

Σε δημόσια κόντρα μεταξύ του νυν και του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης έχουν οδηγήσει οι αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου.

thessaloniki-kontra-nun-kai-prwin-gia-ta-arxaia-tou-metro
SHARE THIS
0
SHARES

Σε δημόσια κόντρα μεταξύ του νυν και του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης έχουν οδηγήσει οι αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό με τον Γιάννη Μπουτάρη να υποστηρίζει ότη η απόσπαση των ευρημάτων θα ήταν επιζήμια για την πόλη και να χαρακτήριζει ψέμα τον ισχυρισμό του Κωνσταντίνου Ζέρβα ςπερί μη ύπαρξης κοστολογημένης λύσης.

Από την πλευρά του υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου τάχθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας και επιτέθηκε στον προκάτοχό του έκανε λόγο για «επαγγελματίες της αντίδρασης».

Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις του πρώην δημάρχου αλλά και το ενδεχόμενο δικαστικών προσφυγών τόνισε ότι «το μετρό δεν πρέπει να παραδοθεί σε επαγγελματίες της αντίδρασης». «Τόσα χρόνια η στάση τους κατέληξε στο σημείο αυτό, έξι χρόνια να συζητάμε τι θα γίνει και πώς θα γίνει. Όλοι αυτοί που δημιουργούν συλλόγους είναι οι ίδιοι που δε ήθελαν την Εγνατία οδό, που δε ήθελαν τη Νέα Παραλία, την επέκταση της παλιάς παραλίας, οι ίδιοι που δε θέλαν τον Περιφερειακό δρόμο, που δε θέλουν τίποτα καινούργιο στην πόλη μόνο να ακούγεται η φωνή τους» σημείωσε μεταξύ άλλων.

Μιλώντας στον ρ/σ Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης και την εκπομπή «Ορθά-Κοφτά» ο Κ. Ζέρβας σημείωσε ότι το τελευταίο διάστημα είχε συνεργασίες «όχι μόνο με τον πρωθυπουργό αλλά και τον αρμόδιο υπουργό τον κ. Καραμανλή και όχι με διαδρομιστές και κατ` επάγγελμα ευαίσθητους με ανθρώπους που ασχολούνται με το θέμα», συνεργασίες που τον οδήγησαν να καταλήξει σε κάποια πράγματα.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο υπάρχουν τρεις αλήθειες για το μετρό: «Αλήθεια πρώτη: Το μετρό πλην Βενιζέλου θα είναι έτοιμο το 2020 στην καλύτερη ή το 2021. Για την «τρομερή» λύση, την in situ, που τόσο μελάνη έχει χυθεί, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα και εντολή στον ανάδοχο. Έξι χρόνια πήγαν χαμένα. Δεν έχει γίνει τίποτα πλην μελετών και ούτε καν το ΚΑΣ έχει τη μελέτη για το πώς θα γίνει η διαχείριση in situ. Αλήθεια τρίτη είναι ότι η πόλη πρέπει να έχει μετρό. Η λύση της απόσπασης και της επανατοποθέτησης είναι ότι παίρνουμε τα αρχαία, σκάβουμε τον σταθμό και τα τοποθετούμε και είναι επισκέψιμα κατά 85%. Η λύση αυτή εφαρμόστηκε στην Αγ. Σοφίας».

Ο Κ. Ζέρβας πρόσθεσε ότι η θέση του «για την απόσπαση και την επανατοποθέτηση κάθε μέρα που περνάει φαίνεται να είναι η μοναδική που μπορεί να γίνει τώρα» χωρίς όμως να δίνει στοιχεία σχετικά με το πόσο θα κοστίσει σε χρόνο και χρήμα.

Υπογραφές από τον Γιάννη Μπουτάρη

Από την πλευρά τους στην συλλογή ηλεκτρονικών υπογραφών με στόχο να σωθούν «τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη» προχωρά η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με πρώτο υπογράφοντα τον Γιάννη Μπουτάρη.

«Οι αρχαιολόγοι λένε είναι άλλο να παραμείνουν in situ (σ.σ. στο σημείο) και είναι άλλο να ξαναμπούνε. Ο βαθμός επικινδυνότητας είναι μεγάλος και αλλάζει η ατμόσφαιρα του χώρου. Αυτό πάμε να πουλήσουμε. Αν δεν συνειδητοποιήσουμε ότι ο πολιτισμός είναι ένα περιουσιακό στοιχείο απίστευτο για την πόλη μας, το οποίο δεν το εκμεταλλευόμαστε όπως πρέπει, τότε...», δηλωσε ο κ. Μπουτάρης.

Σε σχέση με τον κ. Ζέρβα, ο Γιάννης Μπουτάρης σημείωσε πως η διαφοροποίησή του σε σχέση με τη στάση του δήμου, επί δημαρχίας του, ήταν ένας από τους κύριους λόγους που οδήγησαν τον πρώτο στην ανεξαρτητοποίησή του από την άρχουσα παράταξη του δεύτερου, την "Πρωτοβουλία".

Ο ίδιος χαρακτήρισε ψέμα τον ισχυρισμό του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης περί μη ύπαρξης κοστολογημένης λύσης για τον σταθμό Βενιζέλου, καθώς «το 2017 βγήκε απόφαση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, υπουργική απόφαση και από το Συμβούλιο της Επικρατείας που έλεγε να παραμείνει in situ η κατάσταση και να γίνουν οι σχετικές μελέτες. Έγιναν οι μελέτες. Πρώτη μελέτη η οποία είναι προετοιμασία "πώς θα κατέβουμε κάτω;". Σήμερα έχουν ανοιχτεί, ήδη, στις δύο άκρες του δρόμου τα φρεάτια από τα οποία θα κατεβούνε τα μηχανήματα τα οποία θα ανοίξουνε τον χώρο του σταθμού. Οι εργασίες είναι τελειωμένες, αλλά ο σταθμός αυτός καθ' αυτός δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Οι μελέτες είναι σε εξέλιξη. Η πρώτη έγινε, η δεύτερη είναι σε συζήτηση και η τρίτη θα ξεκινήσει, αφού τελειώσει η δεύτερη».

Υπέρ της αποσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων επιμελητήρια και φορείς της πόλης

Υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου τάχθηκαν εκπρόσωποι επιμελητηρίων και παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας για το Μετρό της πόλης.

Σε κοινή δήλωση που εκδόθηκε μετά τη σύσκεψη επισημαίνεται ότι "η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στο γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας". Ταυτόχρονα ζητείται από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό. Διατυπώνεται ακόμη το αίτημα να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη από το νόμο Επιτροπή Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο και θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου. Οι φορείς δηλώνουν τέλος ότι "η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέψει άλλες καθυστερήσεις και κάθε είδους οικονομική επιβάρυνση, τόσο στο έργο, όσο και στη λειτουργία της πόλης".

Απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των φορέων ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι η παρουσία τους στη σημερινή σύσκεψη στέλνει το μήνυμα ότι η πόλη δεν θα ανεχτεί νέα παράταση στο έργο ούτε άλλα "παιχνίδια και άλλες σκοπιμότητες σε βάρος της Θεσσαλονίκης". "Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει τον κόσμο, τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Το Μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω το κόστος υλοποίησης αυτού του έργου" τόνισε.

Υπενθύμισε ότι η θέση της Περιφέρειας από το 2013 είναι η απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, η ολοκλήρωση του σταθμού και η επανατοποθέτησή τους και σχολίασε ότι ενώ υπήρχε συμφωνία φορέων και πολιτείας για το θέμα αυτό "κάποιοι φρόντισαν να ανατραπεί" αυτός ο σχεδιασμός. "Το αποτέλεσμα γνωστό: έχουμε φτάσει 2019, η πόλη δεν έχει Μετρό, το χρονοδιάγραμμα είναι στον αέρα κυριολεκτικά και άρα όσα μας έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν αληθή και επίσης το κόστος εκτινάσσεται" τόνισε. Δήλωσε ικανοποιημένος για την τοποθέτηση του πρωθυπουργού για τον οποίο είπε ότι από το βήμα της ΔΕΘ μίλησε ξεκάθαρα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη για τη βέλτιση λύση και πρόσθεσε ότι με αυτήν, "οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα, η έναρξη λειτουργίας του Μετρό για το επιβατικό κοινό δεν θα έχει άλλες καθυστερήσεις και δεν θα διακοπεί μετά την έναρξή της". Εκτίμησε, άλλωστε, ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων της Βενιζέλου είναι "η μόνη περίπτωση αν θέλουμε να ολοκληρωθεί το Μετρό στην πόλη το ταχύτερο δυνατό και με το μικρότερο δυνατό κόστος και την μικρότερη ταλαιπωρία για το κοινό της πόλης".

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης γνωστοποίησε ότι σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των αρχαιοτήτων, το κόστος για την ανασκαφή στο έργο του Μετρό έφτασε, μέχρι στιγμής, τα 135 εκ. ευρώ. Σημείωσε ότι το θέμα με τη διαχείριση των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου δεν διέφερε σε τίποτα με τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας όπου είχε επιλεγεί η λύση της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησης και εκτίμησε ότι "αν είχε επιλεγεί αυτή η λύση και για τη Βενιζέλου, αυτή θα βρισκόταν σήμερα στο ίδιο στάδιο που βρίσκεται σήμερα η Αγίας Σοφίας και θα λέγαμε ότι το 2021- 2022 θα είχαμε Μετρό από άκρη σε άκρη στην πόλη μας".

Είπε, επίσης, ότι χάθηκαν 6 χρόνια και το μόνο που έγινε στη Βενιζέλου ήταν η κατάχωση των αρχαιοτήτων και πρόσφατα η πλάκα οροφής, ενώ δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα, καμία κοστολόγηση και καμία εντολή στον ανάδοχο. Χαρακτήρισε, τέλος, τον σταθμό της Βενιζέλου ως την "πλατεία Συντάγματος", τον "κεντρικό σταθμό" της Θεσσαλονίκης και πρόσθεσε: "δεν υπάρχει μονοπώλιο ευαισθησίας σε αυτή την πόλη για την πολιτιστική κληρονομιά".

Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου υπογράμμισε, από την πλευρά του, ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης εφαρμόστηκε στο Μετρό της Αθήνας και υποστηρίζεται και από τους ειδικούς και επιστήμονες αλλά και από το Συμβούλιο της Επικρατείας που απέρριψε την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης η οποία στρεφόταν κατά της απόσπασης και επανατοποθέτησης.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ / ΤΚΜ και αντιπεριφερειάρχης υποδομών της περιφέρειας, Πάρις Μπίλλιας υπενθύμισε ότι το ΤΕΕ είχε δημιουργήσει διεπιστημονική επιτροπή για το θέμα από το 2012 και εκείνη τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων. Σημείωσε ότι η δυνατότητα παραμονής των αρχαίων και κατασκευής του σταθμού είναι μια λύση δύσκολη τεχνικά που θα προκαλέσει χρονικές καθυστερήσεις και θα αυξήσει το κόστος. "Η λύση που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό δεν επιφέρει επιπλέον καθυστέρηση στη λειτουργία του Μετρό. Επίσης, επειδή ακούγεται ότι έχουν δαπανηθεί χρήματα για τη μέθοδο της παραμονής των αρχαιοτήτων και την κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου, έχω τη διαβεβαίωση από δύο διαφορετικές πηγές από στελέχη της Αττικό Μετρό και αναδόχου ότι για το συγκεκριμένο έργο δεν έχει δαπανηθεί ούτε ένα ευρώ" πρόσθεσε.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ακόμη εκπρόσωποι του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας, του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, καθώς και εκπρόσωπος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών έθεσαν, επίσης, το θέμα της αποζημίωσης των επαγγελματιών που ζημιώθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του Μετρό.

Με πληροφορίες απο Voria

Φωτογραφία: Αρχείο Eurokinissi

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook