Follow us

"Γενί Σαφάκ": Ποιος είναι ο προπαγανδιστικός "πολιορκητικός κριός" του Ερντογάν

H τουρκική εφημερίδα Γενί Σαφάκ ή αλλιώς "Νέα Αυγή", θεωρείται ο προπαγανδιστικός "πολιορκητικός κριός" του Ερντογάν.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
`

H τουρκική εφημερίδα "Γενί Σαφάκ" ή αλλιώς "Νέα Αυγή", θεωρείται ως ο προπαγανδιστικός "πολιορκητικός κριός" του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Η εφημερίδα είναι γνωστή για τη σκληρή υποστήριξη του τούρκου προέδρου και του AKP και έχει πολύ στενή σχέση με την τουρκική κυβέρνηση. Μάλιστα, σε συνεργασία με άλλους οργανισμούς μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία, έχει κατηγορηθεί ότι χρησιμοποιεί ρητορική μίσους για να στοχεύσει μειονότητες και ομάδες αντιπολίτευσης.

"Γενί Σαφάκ": Ποιος είναι ο προπαγανδιστικός "πολιορκητικός κριός" του Ερντογάν

Σε ότι αφορά της θέσεις στα ελληνοτουρκικά, τα πρωτοσέλιδα της μπορούν να χαρακτηριστούν τουλάχιστον προκλητικά απέναντι στη χώρα μας, και παράλληλα καλλιεργούν ένα κλίμα πολέμου στο εσωτερικό της Τουρκίας, παίζοντας ξεκάθαρα το παιχνίδι του Ερντογάν. Όπως το σημερινό, με φωτογραφίες τούρκων στρατιωτών από ασκήσεις στην πρώτη σελίδα και τίτλο "83 εκατομμύρια προσεύχονται για εσάς".

1

Να σημειωθεί ότι τα ρεπορτάζ και οι "αποκαλύψεις" της εφημερίδας, με δεδομένη τη στενή σχέση με τον Ερντογάν, απασχολούν τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης και μάλιστα "ψηλά" στην ειδησεογραφία. Ωστόσο, η προπαγάνδα είναι αυτή που κυριαρχεί. Πρόσφατο παράδειγμα ένα βίντεο που δημοσίευσε η εφημερίδα στο οποίο, όπως ισχυρίστηκε, εικονίζονται ελληνικά πλοία εν αναμονή στο Καστελόριζο, ενώ τα τουρκικά υποτίθεται βρίσκονται στην Αττάλεια. Πάντως τα εικονιζόμενα πλοία δεν είναι φρεγάτες, αλλά πυραυλάκατοι και σύμφωνα με ασφαλείς πηγές που επικαλέστηκε η "Καθημερινή, το συγκεκριμένο βίντεο έχει κατασκευασθεί με πλάνα αρχείου.

Το "φιλελεύθερο" ξεκίνημα και η εξαγορά που τα άλλαξε όλα

Ο ιδρυτής της Yeni Yafak ήταν ο Mehmet Ocaktan και κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1994.

Στην αρχή, η Γενί Σάφακ ήταν γνωστή για τη φιλοξενία φιλελεύθερων αλλά και ισλαμιστών αρθρογράφων. Ωστόσο η εφημερίδα ξαγοράστηκε από την Albayrak Holding το 1997, η οποία είχε στενούς δεσμούς με τον τότε δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αφού ο İbrahim Karagül έγινε αρχισυντάκτης, η εφημερίδα έγινε σκληρός υποστηρικτής του τότε πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Χρησιμοποιήθηκαν περισσότεροι ισλαμιστές αρθρογράφοι, ενώ φιλελεύθεροι όπως ο Kürşat Bumin απολύθηκαν από την εφημερίδα λόγω των κριτικών απόψεών τους για τον Ερντογάν και το AKP. Σήμερα την διαβάζουν καθημερινά περίπου 110.000 τούρκοι, 9.000.000 την ακολουθουν της σελίδα της στο Facebook, ενώ διαθέτει 784.000 ακόλουθους στο Twitter.

Ο Όμιλος Albayrak

Η Yeni Şafak λοιπόν, ανήκει στον δημοσιογραφικό όμιλο Albayrak Medya και ο İbrahim Karagül είναι υπάλληλος της οικογένειας Αλμπαϊράκ που ελέγχει πλήρως την εφημερίδα και τον εκδοτικό όμιλο. Πρόεδρος της Yeni Şafak είναι ο Αχμέτ Αλμπαϊράκ και CEO ο Μουσταφά Αλμπαϊράκ. Η Albayrak Medya όμως, ανήκει εξολοκλήρου σε μια εταιρία που ιδρύθηκε το 1952 και ονομάζεται Albayrak Group.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

O μητρικός όμιλος, εκτός από εφημερίδες και ΜΜΕ ασχολείται με πλήθος δραστηριοτήτων. Από εκμετάλλευση λιμανιών μέχρι και βιομηχανίες ζάχαρης. Επιπρόσθετα, κατασκευάζει τρακτέρ και οχήματα. Και μια εκ των βασικών του δραστηριοτήτων είναι η κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων, καθώς και οπλικών συστημάτων για τον τουρκικό στρατό.

Η Yeni Şafak, δεν θεωρείται μία τυχαία εφημερίδα, αλλά η αιχμή του δόρατος ενός τεράστιου επιχειρηματικού ομίλου της Τουρκίας που έχει πελάτη και τον τουρκικό στρατό.

1

Παραποιώντας συνέντευξη του Νόαμ Τσόμσκι για χάρη του Ερντογάν

Ο Noam Chomsky κατηγόρησε την Yeni Şafak για την συνέντευξη που έγινε μαζί του μέσω email, συμπεριλαμβανομένης της εφεύρεσης ερωτήσεων και απαντήσεων και την αλλαγή της κριτικής του για την προσέγγιση του Ερντογάν στην Αίγυπτο και τη Συρία σε ισχυρισμό ότι η Τουρκία "στάθηκε με τους καταπιεσμένους στη Συρία και την Αίγυπτο".

Η διοίκηση του Yeni Şafak αρνήθηκε την κατηγορία και υποσχέθηκε να δημοσιεύσει το πρωτότυπο αγγλικό περιεχόμενο των email. Ωστόσο, το πρωτότυπο που κυκλοφόρησε ήταν γεμάτο γραμματικά λάθη. Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι η Yeni Şafak χρησιμοποίησε τη Μετάφραση Google για να μεταφράσει το κατασκευασμένο τουρκικό περιεχόμενο στα Αγγλικά και παρουσίασε τη μετάφραση ως την αρχική συνέντευξη. Αφού τα γραμματικά λάθη έκαναν αίσθηση στα κοινωνικά μέσα, η Yeni Safak παραδέχτηκε τελικά ότι κάποια μέρη κατασκευάστηκαν και αφαίρεσε ολόκληρη τη συνέντευξη από τον ιστότοπό της.

Κύρια πηγή παραπληροφόρησης των διαδηλώσεων στην πλατεία Γκεζί

Η εφημερίδα ήταν η κύρια πηγή παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων 2013–14 στην Τουρκία. Σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύθηκε από το Ίδρυμα Hrant Dink, η Yeni Şafak ήταν η κύρια εφημερίδα που δημιούργησε ρητορική μίσους εναντίον των διαδηλωτών της πλατείας Gezi.

1

Τα περιστατικά ήταν πολλά. Μεταξύ αυτών, η εφημερίδα ισχυρίστηκε ότι μια γυναίκα με μαντίλα δέχθηκε επίθεση από μια συμμορία διαδηλωτών κοντά στο Τζαμί Dolmabahce σε σταθμό τραμ την 1η Ιουνίου 2013. Ωστόσο, στις 14 Φεβρουαρίου 2014, αρκετούς μήνες μετά τη λήξη των διαδηλώσεων, βίντεο από κάμερα ασφαλείας έδειξαν ότι δεν υπήρξε καμία επίθεση σε γυναίκα που φορά μαντίλα από διαδηλωτές εκείνη την ημερομηνία. Πάντως, τόσο η γυναίκα και ο πρωθυπουργός Ερντογάν ισχυρίστηκαν σε συνεντεύξεις Τύπου και πολιτικές συγκεντρώσεις ότι διαδηλωτές είχαν επιτεθεί σε αυτήν και το μωρό της. Ο Ερντογάν είπε ότι θα κυκλοφορήσει πλάνα κάμερας ασφαλείας για να αποδείξει ότι αυτό συνέβη. Ο ιμάμης του του τζαμιού αρνήθηκε τους ισχυρισμούς της εφημερίδας, ενώ δεν κυκλοφόρησε κανένα βίντεο στο κοινό. Αργότερα, ο ιμάμης (που είναι κρατικός υπάλληλος του τζαμιού) μεταφέρθηκε σε άλλη πόλη.

Στις 10 Ιουνίου, η Yeni Safak ισχυρίστηκε ότι ένα θεατρικό έργο που ονομάζεται "Mi Minor", που φέρεται να υποστηρίζεται από μια υπηρεσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, είχε πραγματοποιήσει πρόβες για μια "επανάσταση" στην Τουρκία για μήνες.

Στις 14 Ιουλίου, η εφημερίδα δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο "Το φρικτό σχέδιο των διαδηλωτών της Γκεζί για την Κωνσταντινούπολη", στον ιστότοπό της που ισχυριζόταν ότι οι διαδηλωτές συνωμοτούν να υπονομεύσουν την κυβέρνηση σπαταλώντας νερό από τις δεξαμενές που προμηθεύουν την Κωνσταντινούπολη. Αφού το άρθρο έγινε αντικείμενο πανελλαδικής κοροϊδίας και η Yeni Safak το κατάργησε από τον ιστότοπό της.

Παραπληροφόρηση με θύματα μέλη τηλεοπτικής εκπομπής

Στις 15 Ιανουαρίου 2016, η Γενί Σάφακ δημοσίευσε ένα βίντεο που φέρεται να δείχνει μέλη της τηλεοπτικής εκπομπής Beyaz Show, να φωνάζουν συνθήματα υπέρ του κουρδού ηγέτη Αμπντουλάχ Οτσαλάν.

Οτσαλάν: Έτοιμος για λύση στο κουρδικό με την Τουρκία

Το βρετανικό ερευνητικό πρακτορείο ειδήσεων D8 News δημοσίευσε μια εγκληματολογική ανάλυση που αποδεικνύει ότι το ηχητικό κομμάτι τροποποιήθηκε πριν από τη δημοσίευση, προσθέτοντας φωνές από μια άσχετη διαμαρτυρία. Το άρθρο παρουσίασε επίσης στοιχεία ότι οι συντάκτες της Yeni Yafak πιθανότατα προσπάθησαν να καλύψουν τις αξιώσεις τους αντί να εκδώσουν επίσημη ανάκληση. Στη συνέχεια, το περιστατικό παραποίησης επιβεβαιώθηκε και καλύφθηκε από άλλα πρακτορεία ειδήσεων στην Τουρκία.

Παράλληλα η εφημερίδα τα τελευταία χρόνια έχει φιλοξενήσει άρθα με βάση τον αντισημιτισμό, κατά του κινήματος LGBT αλλά και κατά της άμβλωσης.

Tα ΜΜΕ που ελέγχει ο όμιλος Albayrak

Στον τομέα των μέσων μαζικής ενημέρωσης και των εκδόσεων, ο Όμιλος Albayrak διαθέτει εκτός από την Yeni Şafak, ένα τηλεοπτικό κανάλι, περιοδικά, ιστότοπους και εκδόσεις βιβλίων. Μέσω της τεχνολογίας και των επενδύσεων σε ανθρώπινο δυναμικό στον ψηφιακό τομέα, έγινε μια από τις πιο δημοφιλείς ομάδες ιστότοπων του κλάδου.

Το κανάλι TVNET ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στο 2007 με το σύνθημα "Genuine Television Journalism" και όπως γράφει στην περίληψή "μεταδίδει τοπικά και διεθνή νέα σε κάθε νοικοκυριό στην Τουρκία και θέματα που ενδιαφέρουν την κοινωνία, όπως η πολιτική, ο πολιτισμός και οι τέχνες, καθώς και η οικονομία και ο αθλητισμός."

Οι εκδόσεις περιοδικών ξεκίνησαν το 2012 και πολύ γρήγοροα ο Όμιλος Albayrak έγινε ηγέτης του κλάδου με τις ακόλουθες εκδόσεις: Derin Tarih, Gerçek Hayat, Nihayet, Lokma, Z Raporu, Cins, Skyroad, Bilge Çocuk, Bilge Minik και Post Öykü.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΚΑΘΕΙΡΞΗ 7,5 ΕΤΩΝ 25 Νοε 2022 | 20:03

Τουρκία: Σάλος με τη δίωξη της επικεφαλής του Ιατρικού Συλλόγου-Κατήγγειλε πιθανή χρήση χημικών όπλων εναντίον Κούρδων

Η Φιντζαντζί συνελήφθη στις 26 Οκτωβρίου στα προάστια της Άγκυρας και φυλακίστηκε την επόμενη μέρα για "τρομοκρατική προπαγάνδα".

«ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΔΙΝΟΥΝ ΜΑΘΗΜΑΤΑ» 25 Νοε 2022 | 16:56

Συνεχίζει τις απειλές για τη Συρία ο Ερντογάν: Χερσαία επίθεση όταν έρθει η ώρα - Θα φτιάξουμε ζώνη ασφαλείας στα σύνορα

Ενώπιον μεγάλου ακροατηρίου, ο Ερντογάν επαναδιακήρυξε τον στόχο του για δημιουργία "ζώνης ασφαλείας" βάθους 30χλμ στα ΝΑ σύνορα της Τουρκίας.

ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ 25 Νοε 2022 | 09:35

Τα έβαψαν μαύρα οι Τούρκοι για τα F-16: Ακόμη κι αν οι ΗΠΑ δώσουν πράσινο φως, τα πρώτα θα φτάσουν το 2028

Αν οι ΗΠΑ εγκρίνουν τα F-16, τα πρώτα θα έρθουν το 2028, σχολίαζε το τουρκικό δίκτου Haber Turk.

ΣΤΑ 19.000 ΠΟΔΙΑ 25 Νοε 2022 | 07:58

Υπερπτήση τουρκικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους πάνω από Κίναρο και Καλόγηρους

Το UAV πέταξε εντός του FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσει σχέδιο πτήσης

ΤΟΥΡΚΙΑ 24 Νοε 2022 | 20:23

Προσβολές και ψέματα από τον Τσελίκ: Μητσοτάκης και Δένδιας θα κάνουν βόλτες στον αέρα, δεν θα μπορούν να προσγειωθούν

Ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος της Τουρκίας Ομέρ Τσελίκ, επιτέθηκε με ψέματα και χαρακτηρισμούς στον Νίκο Δένδια και την Ελλάδα.

47 ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ 24 Νοε 2022 | 15:19

Συρία: Οι τουρκικές δυνάμεις βομβαρδίζουν για έκτη διαδοχική ημέρα κουρδικές θέσεις

13 επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν με βαρύ πυροβολικό σε περιοχές που ελέγχονται από τις υπό τους Κούρδους Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΗΚΑΝ ΚΑΙ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΤΗΚΑΝ 24 Νοε 2022 | 15:11

Νέες τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο: Υπερπτήσεις F-16 πάνω από Ανθρωποφάγους και Μακρονήσι

Το πρώτο τουρκικό ζεύγος πέταξε στα 28.000 πόδια στις 13:31 και ακολούθησαν τρία λεπτά αργότερα τα άλλα δύο, το πρώτο στα 24.000 πόδια και το δεύτερο στα 15.000 πόδια.

ΔΕΝ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΕΤΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ Η ΠΕΡΙΟΧΗ 24 Νοε 2022 | 09:09

Hurriyet: Ο Ερντογάν βγάζει ξανά το γεωτρύπανο "Αμπντουλχαμίντ Χαν" για γεωτρήσεις στη Μεσόγειο

Σύμφωνα με την εφημερίδα Hurriyet, το Αμπντουλχαμίντ Χαν θα ξεκινήσει γεωτρήσεις στη Μεσόγειο τις επόμενες ημέρες.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ TWITTER 23 Νοε 2022 | 23:31

Νέο "χαστούκι" Μενέντεζ σε Τουρκία για τις επιθέσεις σε Συρία και Ιράκ: "Αυτές δεν είναι ενέργειες συμμάχου"

Ο Αμερικανός γερουσιαστής Μπομπ Μενέντεζ τόνισε πως οι Τούρκοι έχουν ήδη σκοτώσει αμάχους και καταστρέψει κρίσιμες αστικές υποδομές, ενώ απειλούν να υπονομεύσουν τη μάχη κατά του ISIS.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΠΑ 23 Νοε 2022 | 21:02

Μπλόκο Στέιτ Ντιπάρτμεντ στην Τουρκία για τους S-400: Μην τους χρησιμοποιήσετε, δώστε τους πίσω στη Ρωσία

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ προειδοποιεί την Τουρκία πως οποιαδήποτε νέα αμυντική συναλλαγή με τη Ρωσία, μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετες κυρώσεις.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ 23 Νοε 2022 | 20:24

Δένδιας: Έχουμε μια διαρκή, κλιμακούμενη κρίση με την Τουρκία χωρίς προηγούμενο - Αμφισβητεί την κυριαρχία μας

Μιλώντας στη Σχολή Εθνικής Άμυνας, ο Νίκος Δένδιας τόνισε ότι "αμφισβητείται ευθέως η ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, και ακόμα και οριακά, και της ίδιας της Κρήτης"

ΤΙ ΑΝΕΦΕΡΕ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ 23 Νοε 2022 | 18:57

Αμεση απάντηση ΥΠΕΞ στην Άγκυρα για τη συμφωνία με Αίγυπτο: Για μια ακόμα φορά διαστρεβλώνει την πραγματικότητα

Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών διαμηνύει πως "απορρίπτουμε στο σύνολο τους τις αβάσιμες τουρκικές αιτιάσεις" - Τι λέει το τουρκικό ΥΠΕΞ για το Μνημόνιο Ελλάδας - Αιγύπτου

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΟΙ ΣΕΙΣΜΟΛΟΓΟΙ 23 Νοε 2022 | 14:45

Λέκκας για Τουρκία: Ψυχραιμία μεν, αλλά το 1999 που έγινε ο μεγάλος σεισμός εκεί....20 μέρες μετά έκανε 5,9 Ρίχτερ στην Αθήνα [βίντεο]

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας, σημείωσε ότι οι σεισμολόγοι παρακολουθούν το κατά πόσο ο σεισμός στην Τουρκία θα ενεργοποιήσει και άλλα ρήγματα.