X

Έφη Αχτσιόγλου στο Capital: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αποδείξει ότι είναι δημοσιονομικά συνετός

"Εμείς θα επιδιώξουμε κυβέρνηση εφόσον ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πρώτο κόμμα στις εκλογές", είπε η Έφη Αχτσιόγλου.

Γράφει: TheToc team

Η επενδυτική βαθμίδα είναι σημαντικός στόχος και για τον ΣΥΡΙΖΑ διαμηνύει η Έφη Αχτσιόγλου, υποψήφια βουλευτής Δυτικής Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και τομεάρχης οικονομικών, στη συνέντευξη που παραχωρεί στο Capital.gr.

Διαβάστε Επίσης

Στο ίδιο πλαίσιο, τονίζει πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δώσει διαπιστευτήρια καλής διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών κατά την περίοδο όπου κυβέρνησε, αποκρούοντας τις αιτιάσεις πως το πρόγραμμά του θα εκτροχίαζε τα δημοσιονομικά της χώρας: Ο ΣΥΡΙΖΑ "έχει αποδείξει πως είναι δημοσιονομικά συνετός", αναφέρει χαρακτηριστικά.

Σε ό,τι αφορά τις δεσμεύσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η κ. Αχτσιόγλου μιλά αναλυτικά για το πώς θα εφαρμοστεί το τρίπτυχο των μέτρων που εξαγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ με αύξηση μισθών, μείωση τιμών και ρύθμιση χρεών.

"Υπάρχει στα αλήθεια τώρα πολίτης που θεωρεί ότι ο Τσακαλώτος θέλει να μας βγάλει από το ευρώ ή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να βγάλει τη χώρα από την ευρωζώνη; Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά", δηλώνει αναφορικά με τη συζήτηση περί τοπικών νομισμάτων ενώ επαναλαμβάνει εμφατικά πως συγκρότηση "κυβέρνησης ηττημένων" δεν εξετάζει ο ΣΥΡΙΖΑ: "Εμείς θα επιδιώξουμε κυβέρνηση εφόσον ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πρώτο κόμμα στις εκλογές".

Αναλυτικά η συνέντευξη της Έφης Αχτσιόγλου στο Capital.gr και τη Νίκη Ζορμπά

Νίκη Ζορμπά: Είμαστε στην τελική ευθεία, πάνω από την κάλπη της 21ης Μαΐου που είναι μία κρίσιμη εκλογική μάχη. Έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την κυρία Έφη Αχτσιόγλου, υποψήφια βουλευτή δυτικής Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχη Οικονομικών. Ευχαριστούμε που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μας.

Έφη Αχτσιόγλου: Εγώ ευχαριστώ.

- Όλη η προεκλογική περίοδος ευτυχώς, τουλάχιστον το τελευταίο διάστημα, εστιάζει στα προγραμματικά των κομμάτων. Έχω εδώ το βασικό σας τρίπτυχο: αύξηση μισθών, μείωση τιμών, ρύθμιση χρεών. Πόσο γρήγορα μπορεί να εφαρμοστεί και με τι κόστος.

Κυρία Ζορμπά, εμείς θέλουμε να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα το οποίο καταρχήν θα απαντά στο πολύ επείγον ζήτημα της ακρίβειας και της συρρίκνωσης των εισοδημάτων. Αυτό που έχει συμβεί τα τελευταία 3 κυρίως χρόνια είναι μία διάλυση της αγοραστικής δύναμης των μισθωτών, των συνταξιούχων, των επαγγελματιών. Μία πολύ μεγάλη πίεσή τους από χρέη τα οποία έχουν σωρευτεί απέναντι στο δημόσιο αλλά και στις τράπεζες και τα κόκκινα δάνεια. Και την ίδια στιγμή ένα εκρηκτικό επίπεδο τιμών το οποίο... τα μέτρα τα οποία εφαρμόζει -για να πω καλύτερα- η κυβέρνηση προκειμένου υποτίθεται να υποστηριχθούν οι πολίτες, θα έλεγα ότι περισσότερο τροφοδοτούν τον φαύλο κύκλο παρά στα αλήθεια βοηθούν να απεμπλακεί κανείς. Δηλαδή το γεγονός ότι έχει επιλέξει αντί να βάλει κανόνες στην αγορά για να χτυπηθεί η αισχροκέρδεια που κατά γενική ομολογία υπάρχει, έχει επιλέξει να επιδοτεί τους πολίτες με τρόπο ώστε τελικά τα χρήματα των επιδοτήσεων να καταλήγουν στις ίδιες εταιρείες που σωρεύουν υπερκέρδη όλη αυτή την περίοδο και δυστυχώς κερδοσκοπούν ως σε ένα βαθμό, είναι μία μεθοδολογία η οποία αναπαράγει το πρόβλημα και δεν δίνει πραγματική διέξοδο. Εμείς λέμε πολύ συγκεκριμένα μέτρα ιδίως για τις πρώτες 50 μέρες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Το πρώτο είναι ότι θα πρέπει να μειωθούν οι έμμεσοι φόροι σε τρόφιμα, δηλαδή ΦΠΑ και σε καύσιμα, δηλαδή ειδικοί φόροι κατανάλωσης. Το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει παρέμβαση στην αγορά ενέργειας με την επιβολή πραγματικού πλαφόν στις τιμές, πραγματικού ορίου τιμών δηλαδή στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου. Αυτό θα περιορίσει, θα συγκρατήσει το επίπεδο των τιμών.

Από την άλλη πλευρά του εισοδήματος να αυξηθούν οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα ξεκινώντας με έναν κατώτατο μισθό στα 880 ευρώ και μηχανισμό τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, δηλαδή αύξηση των μισθών με βάση τον πληθωρισμό κατ' έτος και αντιστοίχως και στον δημόσιο τομέα με τον ίδιο μηχανισμό. Πράγμα το οποίο θα οδηγήσει σε αύξηση μισθών 10% άμεσα για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους οριζοντίως. Αυτά τα μέτρα που μόλις περιέγραψα, τα 4 μέτρα, σε συνδυασμό με τη θέσπιση ενιαίου αφορολογήτου στις 10.000 ευρώ για όλους -ιδιαίτερη σημασία αυτό έχει για τους ελεύθερους επαγγελματίες- οι οποίοι αυτή τη στιγμή πληρώνουν φόρο από το πρώτο ευρώ. Η θέσπιση για αυτούς ενός αφορολογήτου και μάλιστα ενιαίου αφορολόγητου του ίδιου που θα έχουν και οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι στις 10.000 ευρώ, απελευθερώνει περισσότερο χώρο για το διαθέσιμο εισόδημα τους. Και έτσι είναι ένα πλέγμα μέτρων το οποίο κοιτάζει και την πλευρά των μισθών - εισοδημάτων και την πλευρά των τιμών.

Διαβάστε Επίσης

- Η μείωση των έμμεσων φόρων στον ΦΠΑ τροφίμων και καυσίμων έχει μία κοστολόγηση πάνω από 4 δισ.

Δεν είναι πάνω από 4 δισ. είναι λιγότερο. Αυτή τη στιγμή γιατί ξέρετε αυτά τα δεδομένα παραλλάσσουν, δηλαδή αν συζητούσαμε για τον ΦΠΑ στα τρόφιμα, όσο το καθυστερούμε το μέτρο τόσο αυξάνει η τιμή. Αυξάνει το κόστος το δημοσιονομικό γιατί αυξάνονται οι τιμές και άρα αυξάνονται και τα έσοδα από ΦΠΑ. Αυτή τη στιγμή ο ΦΠΑ στα τρόφιμα δημοσιονομικά, η μείωση του στο 6% θα σημάνει περίπου μία απώλεια εσόδων 1,3 δισ. κατ' έτος και η μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα θα σημάνει μία απώλεια εσόδων περίπου 2 δισ. το έτος. Άρα μιλάμε για κάτι λιγότερο από 3,5. Αν το είχαν κάνει όταν το εισηγούμασταν ήδη πριν ένα χρόνο θα ήταν πολύ λιγότερο γιατί δεν είχαμε τέτοια αύξηση στο επίπεδο των τιμών. Όπως και να χει είμαστε εδώ που είμαστε αυτή τη στιγμή.

- Άκουσα και τον κύριο Τσίπρα που είπε τις προάλλες, ότι θα μειωθούν τα υπερέσοδα , από εκει θα τα πάρετε;

Ναι, γιατί κυρία Ζορμπά, πέρυσι είχαμε πάνω από 4 δισ. αυξημένα έσοδα από τον ΦΠΑ. 4 δισ. αύξηση εσόδων από τον ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας και λόγω του ότι δεν σταμάτησε αυτή η πρακτική. Άρα ουσιαστικά τι έκανε το κράτος; Αντί να ανακουφίσει τους πολίτες λειτουργούσε ως ένας μηχανισμός λεηλασίας των εισοδημάτων των πολιτών δια του ΦΠΑ. Ανέβηκε το ειδικό βάρος του ΦΠΑ στην πραγματικότητα στην ελληνική κοινωνία.

- Από αυτά τα υπερ-έσοδα χρηματοδοτήθηκαν τα επιδόματα;

Τα οποία κατέληξαν όμως στις ίδιες εταιρείες που σωρεύουν υπερκέρδη. Άρα αντί να βάλεις ένα πλαφόν στις τιμές και να κατεβάσεις το επίπεδο τιμών, το άφησες να ανεβαίνει ανεξέλεγκτο ξαναλέω πέραν αυτού που είναι εύλογο, δηλαδή πέραν αυτού που συμβαίνει στην παγκόσμια οικονομία, γιατί εδώ υπάρχει αισχροκέρδεια. Αντί να βάλεις ένα επίπεδο τιμών που θα συγκρατήσει τις τιμές, ιδίως στα καύσιμα και στην ενέργεια και εν συνεχεία να δεις πώς θα απαλύνεις τους πολίτες μειώνοντας τους έμμεσους φόρους, η κυβέρνηση άφησε την τιμολόγηση να είναι ανεξέλεγκτη και χρησιμοποιούσε τα έσοδα από τον ΦΠΑ για να την τροφοδοτεί και καταλήξαμε αυτή τη στιγμή αυτές οι εταιρείες να έχουν μαζέψει 6 δισ. υπερκέρδη.

- Αυτό σημαίνει ότι εσείς θα τον σπάσετε αυτόν τον μηχανισμό;

Αυτόν το μηχανισμό. Ακριβώς αυτό.

- Για να μπορέσετε όμως να βρείτε αυτά τα 3,3 δισ., τα επιδόματα θα συνεχίσετε να τα δίνετε;

Θα φορολογηθούν πρώτα από όλα, γιατί για να δώσεις κάτι πρέπει από κάπου να έχεις έσοδα, θα φορολογηθούν αυτά τα υπερκέρδη που έχουν συγκεντρωθεί στον τομέα ενέργειας. Τα 6 δισ. που λέμε είναι μια μετριοπαθής εκτίμηση. Βάζω εκεί μέσα τις εταιρείες παραγωγής ενέργειας και τα διυλιστήρια. 6 δισ. έχουν σωρευτεί το δίχως άλλο αυτήν την περίοδο που συζητάμε και που λειτουργεί αυτός ο φαύλος κύκλος. Άρα η φορολόγηση αυτών κατά 90% όπως έχουμε δεσμευτεί θα φέρει στο δημόσιο ταμείο τουλάχιστον 5,5 δισ. Είναι ένας αρκετός δημοσιονομικός χώρος για να μπορέσεις να προχωρήσεις και τις υπόλοιπες ενέργειές σου.

Την ίδια στιγμή όπως σας είπα δεν θα έχουμε υπερ-έσοδα από το ΦΠΑ, δηλαδή δεν θα συμβαίνει αυτό που βλέπουμε τώρα στον προϋπολογισμό. Και δεν μπορείς να λες αυτού του τύπου τα φορολογικά έσοδα αναπτυξιακά γιατί το ακούω από τη Νέα Δημοκρατία. Έχουν αυξημένα έσοδα λόγω της ανάπτυξης. Μα εδώ είναι ξεκάθαρα λόγω της διάλυσης των εισοδημάτων των πολιτών από την ακρίβεια. Τα έσοδα από ΦΠΑ δεν είναι από την ανάπτυξη, είναι από την ακρίβεια και από το γεγονός ότι δεν χαμήλωσε τους συντελεστές.

- Βοηθούν όμως στο να δίνονται από εκεί, να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να δίνονται τα επιδόματα. Τα επιδόματα θα τα συντηρήσετε;

Σωστά μου κάνετε αυτό το ερώτημα. Ακούστε αυτή τη στιγμή δεν καταβάλλονται διαφόρων ειδών passes. Άρα για να τα βάζουμε τα πράγματα στη βάση τους. Είπε ο κύριος Μητσοτάκης ότι αν εκλεγώ θα δω να τα συνεχίσω να τα επαναλάβω, θα το σκεφτώ αναλόγως πώς είναι η κατάσταση. Δεν θα υπάρξει βίαιη μεταβολή γιατί ο σκοπός μας είναι η ελάφρυνση στο τέλος στην τσέπη του πολίτη. Τον πολίτη δεν τον ενδιαφέρει από πού του αφαιρούν χρήματα, τον ενδιαφέρει ότι στο τέλος της ημέρας αφαιρούνται χρήματα από το εισόδημά του. Άρα εμείς ενεργοποιούμε αυτά τα μέτρα, έχουμε τη βεβαιότητα ότι αυτά τα μέτρα πραγματικά θα δώσουν μία σημαντική ελάφρυνση. Δεν είναι από τη νύχτα θα γίνει μέρα μέσα σε 24 ώρες. Πληθωρισμός προφανώς υπάρχει, πρόβλημα υψηλών τιμών υπάρχει, όμως ειλικρινά εκτιμούμε ότι αυτά θα αποδώσουν όπως αποδίδουν και σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες γιατί σχεδόν το σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών έχουν μειώσει έμμεσους φόρους. Άρα θα πάρουμε αυτά τα μέτρα και σιγά-σιγά προχωράμε στο σβήσιμο όλων των υπολοίπων προκειμένου να αποκατασταθεί μία καλύτερη κατάσταση συνολικά στην αγορά.

- Άρα για ένα διάστημα θα συμβαδίζει.

Θα το δούμε αυτό. Αυτό θα πρέπει να εκτιμηθεί επιτόπου. Εμείς, το σίγουρο που δεσμευόμαστε είναι η νομοθέτηση και υλοποίηση αυτών των συγκεκριμένων μέτρων μέσα στις πρώτες 50 μέρες. Δηλαδή των αυξημένων μισθών -της αύξησης των μισθών όπως την περιέγραψα- και της μείωσης των έμμεσων φόρων. Αυτό θα υλοποιηθεί, θα νομοθετηθεί στις πρώτες 50 μέρες.

- Αυτή η αύξηση των μισθών σε συνδυασμό με την τιμαριθμική αναπροσαρμογή που μου αναφέρατε δεν ενέχει κινδύνους; Εννοώ για τις επιχειρήσεις αυτές καθαυτές.

Αν μπορούν να δώσουν αυτούς τους μισθούς.

- Αν μπορούν να αντεπεξέλθουν.

Ακούστε αυτό το ερώτημα το θυμάμαι πάρα πολύ όταν ήμουν στο υπουργείο Εργασίας και μου το έθεταν οι συνάδελφοί σας γιατί σχεδιάζαμε τότε την αύξηση του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου. Και μάλιστα μία αρκετά μεγάλη αύξηση έγινε τότε 11% και πολύ μεγαλύτερη για τους νέους. Από ό,τι φάνηκε και από τα δεδομένα -αφήστε το τι θεωρητικά μπορεί να πει κανείς- όχι απλώς δεν δημιούργησε πρόβλημα, το αντίθετο. Τόνωσε την κατανάλωση, τόνωσε την ενεργό ζήτηση και τελικά επιταχύνθηκε και η οικονομική ανάπτυξη αμέσως μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού. Οι ίδιες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι ίδιοι οι επαγγελματίες δεν είναι αρνητικοί. Το αντίθετο: συνήθως συμπαραστέκονται σε αυτό το ζήτημα. Δηλαδή πράγματι θεωρούν ότι πρέπει να ανέβουν οι μισθοί των υπαλλήλων τους και άρα και οι μισθοί των καταναλωτών τους γιατί βλέπουν το πώς λειτουργεί το σύστημα. Βλέπουν στα μαγαζιά ότι αυτός δεν έχει να αγοράσει, δεν έχει να ψωνίσει αυτή τη στιγμή και αυτό είναι το πρόβλημα.

- Υπάρχει και ένα καμπανάκι ταυτόχρονα από επιχειρήσεις

Το θέμα είναι αν παράλληλα εφαρμόζεις και μέτρα τα οποία μπορούν να διευκολύνουν τις επιχειρήσεις και τους μικρομεσαίους από αυτό που σήμερα βιώνουν και εκεί εμείς έχουμε πολύ συγκεκριμένες πρόνοιες. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος που είναι ένας βασικός φόρος που έχει μείνει από τη μνημονιακή περίοδο, άδικος, χωρίς καμία λογική. Μόνο επειδή λειτουργείς και ασκείς επάγγελμα πληρώνεις τέλος επιτηδεύματος. Αυτός θα καταργηθεί και είναι επίσης μέσα στο βασικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Το αφορολόγητο στις 10.000 ευρώ καταλαμβάνει και τους επαγγελματίες όπως είπα που είναι τεράστια ανακούφιση για το εισόδημά τους. Τους δίνει μία τεράστια εξοικονόμηση, ετήσια δηλαδή, στο εισόδημά τους. Και τρίτον το πλαίσιο της ρύθμισης των χρεών τους γιατί οι περισσότεροι βρίσκονται αυτή τη στιγμή πιεσμένοι από χρέη, με έναν πολύ ριζικό τρόπο σε ό,τι αφορά το δημόσιο. Ασφαλιστικά ταμεία, εφορία, 120 δόσεις και κούρεμα βασικής οφειλής. Άρα απελευθέρωση από το μεγάλο βάρος των χρεών, με ακόμη πιο συγκεκριμένο τρόπο σε ό,τι αφορά τα χρέη προς τις τράπεζες.

Αυτό το πλέγμα των μέτρων σε συνδυασμό με τη διαφορετική μας πολιτική σε ό,τι αφορά τη ρευστότητα που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα αυτή τη στιγμή στις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, είναι αποκλεισμένες από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι αποκλεισμένες από τη χρηματοδότηση των τραπεζών. Με τη διαφορετική πολιτική που σχεδιάζουμε για εκεί, δηλαδή αναπροσανατολισμό των κονδυλίων και κατεύθυνση τους στους μικρομεσαίους και στους επαγγελματίες, θεωρώ ότι φτιάχνει ένα πλέγμα που βλέπει όλες τις πλευρές αυτών που μας ενδιαφέρει να υποστηρίξουμε, δηλαδή της μεγάλης παραγωγικής βάσης αυτή τη στιγμή του τόπου.

- Υπάρχει μία πολύ μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στο πώς υπολογίζει ο ΣΥΡΙΖΑ το κόστος του προγράμματός του κατ' έτος και στο πώς το υπολογίζει η κυβέρνηση.

Η Νέα Δημοκρατία δεν έχει καμία σοβαρότητα στον τρόπο που ακολουθεί την κοστολόγηση. Δηλαδή τον Σεπτέμβριο όταν ανακοινώθηκε το πρόγραμμα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης μας είπαν ότι κοστίζει 22 δισ., μετά από ένα μήνα είπαν ότι το ίδιο πρόγραμμα κοστίζει 45 δισ., μετά από δύο μήνες είπαν το ίδιο πρόγραμμα κοστίζει 70, μετά έφτασαν να πουν 80, μετά ξανακατέβηκαν. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά, δεν είναι σοβαρή συζήτηση αυτή.

- Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πει ότι η τήρηση των δημοσιονομικών στόχων είναι στο πλαίσιο όπου θα κινηθεί, έτσι δεν είναι;

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αποδείξει τον τρόπο που διαχειρίζεται τα δημοσιονομικά. Δεν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ αυτός που βαρύνεται με τη χρεοκοπία της χώρας. Δεν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ αυτός ο οποίος καλείται να δώσει σε θεωρητικό επίπεδο διαπιστευτήρια καλής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών. Ο ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε κυβέρνηση και στο κομμάτι των δημοσίων οικονομικών, όχι απλώς έλυσε το πρόβλημα της πτώχευσης που αντιμετώπιζε η χώρα, άφησε 37 δισ. στα δημόσια ταμεία.

- Με υπερφορολόγηση κυρία Αχτσιόγλου;

Μισό λεπτό να συζητάμε ένα-ένα πράγμα. Δεν είναι από υπερφορολόγηση και μπορούμε να συζητήσουμε πώς προέκυψαν τα 37 δισ. Γιατί πραγματικά δεν ισχύει αυτός ο ισχυρισμός. Όμως δεν μπορούμε να λέμε ότι το πρόβλημα του να αποδείξει ότι είναι δημοσιονομικά συνετός βαραίνει τον ΣΥΡΙΖΑ. Το πρόβλημα αυτό βαραίνει την παράταξη η οποία χρεοκόπησε τη χώρα δύο φορές και φέρει το ιστορικό βάρος της χρεοκοπίας της χώρας δύο φορές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε δημόσια ταμεία γεμάτα, παρέλαβε άδεια, παρέδωσε ένα δημόσιο χρέος ρυθμισμένο που αυτή τη στιγμή μας δίνει πρόσβαση στις αγορές και μας δίνει έναν καθαρό διάδρομο μέχρι το 2032. Άρα αυτός ο οποίος έχει δώσει διαπιστευτήρια για την καλή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν μπορεί να λέμε ότι ένα κόμμα το οποίο πτώχευσε τη χώρα και το οποίο χρωστάει 400 εκατομμύρια στις τράπεζες έχει καλύτερη ικανότητα να μετράει τα δημοσια οικονομικά από ό,τι μία παράταξη που δεν χρωστάει πουθενά και που έχει στο παρελθόν της την καλή διαχείριση των δημόσιων οικονομικών.

- Η επενδυτική βαθμίδα είναι σημαντική; Θα δούμε με ΣΥΡΙΖΑ; Είναι προτεραιότητα για εσάς;

Είναι σημαντικός στόχος και αυτό δεν χρειάζεται νομίζω να το εξηγήσω και ειδικά στο δικό σας ακροατήριο. Η επενδυτική βαθμίδα δίνει ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές, δίνει ένα χαμηλό κόστος δανεισμού. Είναι σημαντικό. Επί κυρίου Μητσοτάκη ήταν ένας στόχος ο οποίος αποτελούσε υποτίθεται δέσμευση-υπόσχεση από τις προηγούμενες εκλογές και μάλιστα έδινε και χρονικό ορίζοντα. Θα το πετύχω μέσα στο 2020, θα το πετύχω μέχρι το 2021. Σε κάθε στροφή της πορείας του απομακρυνόταν ολοένα και περισσότερο και κατέληξε να είναι ασύμβατο. Να είναι οι έννοιες ασύμβατες ο κύριος Μητσοτάκης και η επενδυτική βαθμίδα. Είναι λοιπόν προφανώς στόχος. Αυτό εξάλλου το δείξαμε εμείς -γιατί επαναλαμβάνω κάτι που ο κόσμος δεν ξέρω πόσο το γνωρίζει- χάρη στην απόφαση που έλαβε το Eurogroup το καλοκαίρι του 2018 με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τη ρύθμιση του δημόσιου χρέους, καταφέρνουμε αυτή τη στιγμή και όλο τον καιρό που κυβερνάει και η Νέα Δημοκρατία και ευτυχώς και για ένα σοβαρό διάστημα ακόμη, να έχουμε χαμηλά επιτόκια, να μην έχουμε τόσο μεγάλη εξάρτηση από τις διακυμάνσεις που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στις αγορές, να έχουμε μακρά περίοδο ωρίμανσης των λήξεων των ομολόγων.

Άρα έχει επιτευχθεί μία σοβαρή συμφωνία και προφανώς και η επενδυτική βαθμίδα είναι μέσα στις επιδιώξεις θεωρώ όλων των κυβερνήσεων οι οποίες ενδιαφέρονται και για την καλή δημοσιονομική πορεία της χώρας η οποία προφανώς αντανακλά και στις δυνατότητες που έχεις για την άσκηση πολιτικής στο εσωτερικό.

- Θέλω να σας πάω λίγο στα τοπικά νομίσματα και το σχέδιο "Δήμητρα", διαφορετικά πράγματα αλλά ανήκουν στην ίδια ενότητα. Τι συμβαίνει με αυτά τα τοπικά νομίσματα και αυτήν την πρόταση μελών του ΣΥΡΙΖΑ;

Εντάξει τώρα μου φαίνεται όμως και λίγο αστείο και δεν ξέρω στα αλήθεια και οι πολίτες πόσο το λαμβάνουν σοβαρά να συζητάμε αν.... Το λέω κυρίως στον τρόπο που αντέδρασε η Νέα Δημοκρατία. Να συζητάμε τώρα στα αλήθεια ότι ο κύριος Τσακαλώτος επιδιώκει την έξοδο της χώρας από το ευρώ. Είναι λίγο και μία συζήτηση που δεν τη θεωρώ και σοβαρή και δεν θεωρώ ότι και ο κόσμος τη λαμβάνει σοβαρά. Δηλαδή να κάνουμε μία αντιπαράθεση μέχρι τις εκλογές να τηρούμε και πέντε σημεία σοβαρής συζήτησης.

Υπάρχει στα αλήθεια τώρα πολίτης που θεωρεί ότι ο Τσακαλώτος θέλει να μας βγάλει από το ευρώ ή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να βγάλει τη χώρα από την ευρωζώνη; Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι σαφές, οι δεσμεύσεις του είναι σαφείς και τελοσπάντων έχει παραδώσει και κάποια δείγματα γραφής όταν ήταν κυβέρνηση. Θα έλεγα ότι η υπερπροσπάθεια που έγινε και από τον ίδιο τον Ευκλείδη Τσακαλώτο ήταν ακριβώς για να μπορέσει να υπάρξει διάσωση της χώρας εν μέσω μίας πολύ σκληρής περιόδου και μιας πολύ σκληρής συνθήκης για τη χώρα μετά την πτώχευσή της, ακριβώς για να διασωθεί και η παραμονή της στο ευρώ αλλά και τελικά να μπορέσουμε να βγούμε και από τον φαύλο κύκλο αυτό της πτώχευσης και των μνημονίων.

- Θα βρεθείτε ενώπιον σκληρών διλημμάτων αν βγαίνει η πολιτική αριθμητική και είστε δεύτερο κόμμα για να αναζητήσετε δυνάμεις για συγκρότηση κυβέρνησης ηττημένων;

Το έχει απαντήσει νομίζω αρκετές φορές ο κύριος Τσίπρας αυτό και με μεγάλη καθαρότητα. Εμείς θα επιδιώξουμε κυβέρνηση εφόσον ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πρώτο κόμμα στις εκλογές. Θα επιδιώξουμε να επιτύχουμε προοδευτική κυβέρνηση με αυτό το δεδομένο γιατί είναι αυτός ο καταλύτης στην πραγματικότητα για να έχουμε πολιτική αλλαγή. Και αριθμητικά δεν βγαίνει, το ξέρετε. Δηλαδή νομίζω ότι όποιος παρακολουθεί λίγο την πολιτική κατάστρωση καταλαβαίνει. Και πολιτικά όμως η νομιμοποίηση θα προκύψει με τον ΣΥΡΙΖΑ πρώτο κόμμα στις εκλογές.

Να πω κάτι. Δεν είμαστε σε μία χώρα όπου οι εκλογικές δυναμικές πολλών κομμάτων κυμαίνονται γύρω από το 20% για παράδειγμα. Να έχουμε ένα κόμμα με 22%, ένα κόμμα με 20, ένα άλλο με 21, να είμαστε εκεί που συμβαίνει σε άλλες χώρες. Είμαστε σε μία χώρα όπου αυτή τη στιγμή η πολιτική δυναμική είναι δύο μεγάλα κόμματα και αρκετά πολύ πιο μικρά κόμματα. Άρα είναι σημαντικό το τι εντολή θα δώσει ο λαός γιατί θα δείξει και από ποιον θα ήθελε να υπάρξει ο πρώτος λόγος στην κυβέρνηση την επόμενη μέρα.

- Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, τι αίσθημα σας προκαλεί η παρακολούθηση των δημοσκοπήσεων;

Δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή έχει στα αλήθεια νόημα η οποιαδήποτε συζήτηση για τις δημοσκοπήσεις. Κυριακή κοντή γιορτή. Δεν είναι μία συζήτηση η οποία αυτή τη στιγμή έχει νόημα. Έχουμε ελάχιστες μέρες για τις εκλογές, θα εκφραστεί η λαϊκή βούληση εκεί.