Τα πάνω κάτω φέρνει στην υπόθεση των Τεμπών η πρωτοβουλία του εφέτη- ανακριτή που διερευνά την τραγωδία, να στείλει τη δικογραφία στον Άρειο Πάγο και από εκεί στη Βουλή, ώστε να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες για τους πρώην υπουργούς Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Χρήστο Σπίρτζη, που όμως για τον δεύτερο η υπόθεση έχει παραγραφεί.
Και φέρνει τα πάνω κάτω, καθώς σε μια φάση που η υπόθεση είχε περάσει σε δεύτερη μοίρα όσον αφορά το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, επανέρχεται στο προσκήνιο, αλλά θέτει ένα πολύ οξύ δίλημμα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Η τραγωδία των Τεμπών και η διαχείριση Μητσοτάκη
Πώς θα διαχειριστεί την υπόθεση; Να αρνηθεί τη συγκρότηση Προανακριτικής Επιτροπής, που είναι η λογική συνέπεια της πρωτοβουλίας του εφέτη ανακριτή, θεωρείται σχεδόν αδύνατο, αφού θα προκαλέσει σκάνδαλο και θα ερμηνευτεί από την κοινή γνώμη σαν μια ακόμα προκλητική προσπάθεια να συγκαλυφθούν οι ευθύνες του κ. Καραμανλή.
Συνεπώς, δυο φαίνονται τα πλέον πιθανά σενάρια: Το ένα να αποδεχθεί η κυβερνητική πλειοψηφία τη συγκρότηση της Προανακριτικής, που όταν θα ολοκληρώσει τις εργασίες της θα αποφασίσει και το αν θα σταλεί η υπόθεση ενώπιον της τακτικής δικαιοσύνης, ή να ακολουθηθεί η συνταγή Τριαντόπουλου και ο ίδιος ή οι ίδιοι οι πολιτικοί να ζητήσουν να αντιμετωπίσουν τον φυσικό τους δικαστή.
Μάλιστα γινόταν λόγος τις τελευταίες ώρες, μήπως η πρωτοβουλία για τη συγκρότηση της Προανακριτικής δεν αφεθεί στην αντιπολίτευση αλλά είναι κυβερνητική πρωτοβουλία, στην κατεύθυνση ότι δεν έχει τίποτα να κρύψει και ότι ο καθένας αναλαμβάνει την ευθύνη που του αναλογεί.
Η δικαίωση του Εφέτη-Ανακριτή
Σε κάθε περίπτωση η εξέλιξη δίνει και μια απάντηση σε όσους κυρίως από την πλευρά των συγγενών αμφισβήτησαν το έργο του Εφέτη Ανακριτή, αφού πλέον η Δικαιοσύνη οδηγεί και πολιτικά πρόσωπα ενώπιον των συνταγματικών διαδικασιών, ώστε να ερευνηθούν τυχόν ευθύνες.
Ο ανακριτής μετά από 2 καταθέσεις ανώτατων στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, προσέκρουσε σε τυχόν ποινικές ευθύνες δυο υπουργών και συνεπώς έπραξε αυτό που επιτάσσει η συνταγματική πρόβλεψη: Κατέβασε τα μολύβια της ανάκρισης, συγκέντρωσε ολόκληρη την ογκωδέστατη δικογραφία σε ηλεκτρονική- ψηφιακή μορφή και την έστειλε στον Άρειο Πάγο ώστε δια του Υπουργείου Δικαιοσύνης να καταλήξει στη Βουλή "για να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων".
Η εξέλιξη αυτή, με ερευνώμενο αδίκημα κακουργηματικής μορφής, αφορά στους πρώην υπουργούς κατά το χρονικό διάστημα 1/1/2016 έως και 28/2/2023 (ημέρα του δυστυχήματος), δηλαδή τον Χρήστο Σπίρτζη του ΣΥΡΙΖΑ, για τον οποίο όμως το αδίκημα είναι ήδη παραγεγραμμένο, και τον Κώστα Αχ. Καραμανλή της ΝΔ.
Δύο καταθέσεις
Χρειάστηκαν δυο απολογίες γενικών διευθυντών του Υπουργείου Μεταφορών, που κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις για το αδίκημα της "της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών με θανατηφόρο αποτέλεσμα, λόγω της μη τήρησης της υποχρέωσης εποπτείας".
Τα στελέχη αυτά ερωτήθηκαν για την ευθύνη εποπτείας και προσκόμισαν ΦΕΚ και υπουργικές αποφάσεις από τις οποίες προκύπτει "τεκμηριωμένα" πως την τελική ευθύνη εποπτείας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων έχει ο εκάστοτε υπουργός και όχι ο γενικός διευθυντής.
Τα ερωτήματα έχουν να κάνουν κυρίως με τις προβλέψεις ασφαλείας που είχαν ληφθεί (π.χ όριο ταχύτητας, αριθμός σταθμαρχών κλπ) με δεδομένο ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στα τρένα.
"Σημείο μηδέν"
Αυτό ήταν και το "σημείο μηδέν" της έρευνας για τις τυχόν ευθύνες πολιτικών προσώπων, αφού ο ανακριτής Σωτ. Μπακαΐμης, δεν είχε δικαίωμα με βάση το άρθρο 86 του Συντάγματος να κάνει καμία περαιτέρω ενέργεια. Αμέσως συγκέντρωσε τη δικογραφία και σύμφωνα με πληροφορίες την περασμένη Παρασκευή την απέστειλε στον Άρειο Πάγο, χωρίς αξιολόγηση ή πορισματική αναφορά (αμελλητί) ώστε από εκεί να καταλήξει στη Βουλή δια του Υπουργείου Δικαιοσύνης.