Η Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ σε συνεργασία με την "Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – Υποψήφια Πόλη" και το Δήμο Ελευσίνας διοργανώνουν την έκθεση αρχιτεκτονικής «9 Μεταβάσεις: Το φανταστικό Μουσείο», στο Διοικητήριο του Παλιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή 3 Ιουνίου στις 20:00 και διαρκεί μέχρι τις 19 Ιουνίου.
Η πρόταση της «Ελευσίνας 2021» συνοψίζεται στη φράση «Μετάβαση στην EUphoria». Η μελέτη της έννοιας της μετάβασης, θεμελιώδης συνθήκη για την εξασφάλιση της συνύπαρξης, έχει αποτελέσει αντικείμενο μακροχρόνιας έρευνας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Μέσα από τις εργασίες των σπουδαστών, κατατίθεται η ερευνητική εμπειρία που έχει αναπτυχθεί στα μεταπτυχιακά και τα προπτυχιακά μαθήματα του 6ου, 7ου, 8ου εξαμήνου με τίτλους: Το φανταστικό Μουσείο - Η έννοια του χώρου όπως εκφράζεται στις πλαστικές τέχνες - Μετατοπίσεις στο Χώρο και το Χρόνο.-Το άνοιγμα του φαντασιακού πεδίου και «Μονάδες Εκτατικότητας-Η ενδιαμεσότητα ως επικοινωνιακός χαρακτήρας της κατασκευής - Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας.
Ο Τόπος
Ως τόπος αναφοράς και πεδίο μελέτης των μαθημάτων επιλέχθηκε η Ελευσίνα και ιδιαιτέρως η περιοχή γειτνίασης του αρχαιολογικού χώρου (το σημείο όπου βρισκόταν ένα από τα σημαντικότερα ιερά του Αρχαίου κόσμου) με το Παλαιό Ελαιουργείο, εργοστάσιο της βιομηχανικής περιόδου του Νεότερου Ελληνικού κράτους. Το γεγονός ότι η έννοια του ιερού αποτελεί συστατικό στοιχείο της Ελευσίνας, έδωσε την αφορμή στους αρχιτέκτονες να προσεγγίσουν το θέμα του ιερού χώρου, το οποίο έχει παραγκωνισθεί για δεκαετίες από την Αρχιτεκτονική, τον Αστικό σχεδιασμό και ως ένα σημείο και από την Τέχνη, θεωρούμενο πως ανήκει σε μια σφαίρα μη ορθολογική. Η καταγωγή της πόλης ως κατεξοχήν πολιτικός χώρος είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη θεμελίωση του ιερού χώρου. Το Ιερό, ένας ιδιαίτερα διακριτός χώρος και συγχρόνως ένα ασφαλές σημείο συνάντησης διαφορετικών ομάδων, αποτελούσε ουσιαστικά ένα τόπο συνύπαρξης.
Η διαδικασία
Η έρευνα επικεντρώθηκε στη διερεύνηση της έννοιας της συνύπαρξης, ως προσδιοριστικού στοιχείου του σύγχρονου Μουσείου. Κεντρική αναφορά αποτέλεσε το βιβλίο του André Malraux «Το Φανταστικό Μουσείο» στο οποίο αναγνωρίζεται ο σπερματικός λόγος του Walter Benjamin, τη χρονική στιγμή που το ζήτημα των αρχείων επηρέασε βαθιά την μεταμοντέρνα σκέψη και τις οπτικές τέχνες. Παράλληλα το έργο Άτλας / Μνημοσύνη του Aby Warburg έγινε το κατεξοχήν παράδειγμα για ένα μεγάλο μέρος της τέχνης της εικόνας, επιτρέποντας μέσω του οπτικού montage (της συναρμογής των εικόνων) τον εκ νέου συσχετισμό του χώρου με τον χρόνο.
Μέσα από αυτή τη χωροχρονική συνθήκη κατέστη εφικτή η κατανόηση της παγκόσμιας τέχνης. Αν το Μουσείο ήταν άλλοτε μια κατάφαση, το Φανταστικό Μουσείο σήμερα είναι μία διερώτηση, καθώς δεν έπαψε παραπάνω από έναν αιώνα να επιβάλλει τη βάσανο σε κάθε μία από τις εκφράσεις τις οποίες συλλέγει και να διερωτάται τι είναι εκείνο το οποίο συγκεντρώνει. Στην ευχαρίστηση του ματιού, έχει προστεθεί η συνείδηση της παθιασμένης αναζήτησης για αναδημιουργία.
Η πρόταση
Ζητούμενο των προτάσεων ήταν ο σχεδιασμός χωρικών κατασκευών οι οποίες θα λειτουργούσαν ως ενδιάμεσοι τόποι, ενσωματώνοντας στοιχεία τα οποία αντλούνται από την πηγή αυτού του αχανούς εύρους που παρέχει η φυσική, ιστορική και μυθική υπόσταση της πόλης.
Γενική επιμέλεια Βάνα Ξένου, Γιώργος Παρμενίδης
Επιμέλεια, Σχεδιασμός, Οπτική επικοινωνία: Γιώτα Πασσιά, Παναγιώτης Ρούπας. Συντονισμός: Χρυσούλα Καραδήμα, Δήμητρα Μπουζάνη
Κατασκευή Εκθεμάτων: Θοδωρής Βαγενάς, Κατερίνα Κωνσταντοπούλου
Συμμετέχοντες
Αργυροπούλου Παρασκευή, Βολιώτη Μισελίνα, Ζαμπόπουλος Δημήτρης, Ιωαννίδου-Λεμονίδου Αθηνά, Καλέρης Αριστοτέλης, Καλίτση Πηνελόπη, Καραφύλλη Μαρία, Καραφύλλη, Χριστίνα, Καρπούζης Γιάννης, Καρυστιναίου–Ευθυμιάτου Ερνεστίνα, Καστρούνη Μαρία-Ιλια, Κορρέ Φωτεινή, Κουφός Παναγιώτης, Κυριάκου Παναγιώτα, Κωνσταντάρας Κίμων, Λαινάκη Νεκταρία, Λιακοπούλου Κατερίνα-Χριστίνα, Μαλλάκου Ειρήνη, Μανιάτης Στέφανος, Μιχάλαινας Βασίλης, Μπασδάνης Θάνος, Μπατάλια Πέννυ, Νεοπούλου Κέλλυ, Ντίνου, Στεφανία, Παπαδερού Κατερίνα, Παπαδημητρίου Θανάσης, Πασσιά Γιώτα, Πατσιαούρας Κωνσταντίνος, Πλυτάς Σάββας, Ρετσινάς Κώστας, Ρούπας Παναγιώτης, Ρούσσος Θεοφάνης, Σπανολιός Ισίδωρος, Σπένδου Έλλη, Σμπόνιας Γιώργος, Στειακάκη Μάγδα, Τζάβλα Μαρία Δέσποινα, Χαβάκης Κυριάκος, Χατζόπουλος Γιώργος, Χρηστάκου Βίκυ, Ψυχογυιός Στέφανος.
Info:
ΕΓΚΑΙΝΕΙΑ Παρασκευή 3 Ιουνίου, 20.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 03.06-19.06, 2016
ΩΡΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ
Καθημερινές 18:00-22:00
Σάββατο & Κυριακή
10:00-13:00 & 18:00-22:00
Δευτέρα Κλειστά.
Χώρος: Διοικητήριο, Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας.
Πώς να έρθετε:
Από Αθήνα: Λεωφορείο Α16 Αθήνα – Ελευσίνα (Αφετηρία Πλατεία Κουμουνδούρου)
Κτελ Μεγάρων (Αφετηρία: στην είσοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού «Θησείο»)
Από σταθμό Μετρό «Αγία Μαρίνα»: Λεωφορεία Α16 Αθήνα – Ελευσίνα & 876 Ελευσίνα – Αγία Μαρίνα
Από Πειραιά: Λεωφορεία 845 Πειραιάς – Ελευσίνα μέσω Θηβών & 875 Πειραιάς – Ελευσίνα
Με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο (στάση Μαγούλα).
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr