Ακύλλας Καραζήσης: Η ελληνική κρίση δε απασχολεί κανέναν Ευρωπαίο

Από τη Λωζάνη όπου συμμετέχει σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ, ο Ακύλλας Καραζήσης μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την Ελλάδα, το θέατρο και πολλά άλλα ακόμα.

Ακύλλας Καραζήσης: Η ελληνική κρίση δε απασχολεί κανέναν Ευρωπαίο

Χαρακτηρίστηκε πέρσι ως ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά γεγονότα της περσινής σεζόν. Ο «Θεατροποιός», η κωμωδία του μέγα σαρκαστή του μεταπολεμικού κόσμου, Τόμας Μπέρνχαρντ, ανεβαίνει μόνο για δέκα παραστάσεις (από 6 ως 16 Οκτωβρίου) στο θέατρο «Πόρτα» σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και το Νίκο Χατζόπουλο σε ένα ρόλο-σταθμό στην πορεία του, του θεατροποιού Μπρουσκόν.

Πέρσι ο Ακύλλας Καραζήσης έπαιζε ως ηθοποιός στην παράσταση. Φέτος που οι καλλιτεχνικές του υποχρεώσεις τον βρίσκουν να περιοδεύει τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ με την παραγωγή του βερολινέζικου θεάτρου της Schaubuhne, βάζει μόνο τη σκηνοθετική του σφραγίδα – που δεν έχει κανένα συγκεκριμένο concept, όπως μας λέει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο TheTOC από τη Λωζάνη. Που βασίζεται λοιπόν;

«Βασίζομαι σ’ αυτό που δίνει όχι μόνο σε μένα (δεν είμαι τόσο εγωϊστής), αλλά στους ανθρώπους που συνεργάζομαι, η "συνάντησή" μας με ένα κείμενο. Οι ηθοποιοί, ο σκηνογράφος και οι υπόλοιποι συντελεστές της παράστασης συναντιούνται σ’ ένα κείμενο και μέσα απ’ αυτή τη συνάντηση βγαίνει κάτι. Ο σκηνοθέτης είναι κάτι σαν μαέστρος», μας λέει.

Ο Τροχός της Ιστορίας

Ο θεατροποιός Μπρουσκόν φτάνει με τον περιπλανώμενο θίασό του, δηλαδή το γιο, την κόρη και τη γυναίκα του, στο πανδοχείο μιας λιλιπούτειας κοινότητας, προκειμένου να παίξουν για ένα μόνο βράδυ το μοναδικό έργο του Μπρουσκόν, τον «Τροχό της Ιστορίας». Όλα τα έργα του παράδοξου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ είναι ένας αενάως συνεχιζόμενος μονόλογος. Ήρωες που μιλούν ακατάπαυστα σε μια σκυταλοδρομία χιλιάδων λέξεων. Στο «Θεατροποιό» αυτός ο μέγας σαρκαστής καταπιάνεται και πάλι με το αγαπημένο του θέμα: Μιλώντας για το θέατρο και τους ανθρώπους του, κάνει το πικρό του σχόλιο πάνω στο ίδιο το θέατρο, την ιλαροτραγική του διάσταση, τη ματαιότητά του.

Η συνέντευξη

- Κύριε Καραζήση τι θα σημειώνατε από τη δική σας «συνάντηση» με το κείμενο του Τόμας Μπερχαρντ;

«Το ότι είναι ένα πάρα πολύ ιδιαίτερο κείμενο, μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα γραφή. Ο Μπέρνχαρντ είναι μ’ ένα τρόπο κλασσικός- όπως είναι κι ο Χάινερ Μίλερ. Εγώ είμαι “ακραιφνές” παιδί του προηγούμενου αιώνα, έχω επηρεαστεί πάρα πολύ απ’ αυτούς τους σκηνοθέτες και πιστεύω ότι θα πρέπει να τους γνωρίσουν οι νεώτερες γενιές».

- Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Αθήνα;

«Είναι ένα έργο που έχει ανέβει μόνο από την Πειραματική Σκηνή της τέχνης στη Θεσσαλονίκη πριν 15 χρόνια. Ναι, στην Αθήνα δεν έχει ανέβει ποτέ».

- Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με το Νίκο Χατζόπουλο που παίζει τον Θεατροποιό Μπρουσκόν

«Με το Νίκο Χατζόπουλο είμαστε κάτι παραπάνω από συνεργάτες – είμαστε φίλοι, έχουμε συνσκηνοθετήσει, έχουμε συνδιασκευάσει, έχουμε παίξει πολλές φορές μαζί. Αυτή τη φορά είπαμε να σκηνοθετήσω εγώ και να παίξει αυτός. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί είναι συνεργάτες μας χρόνια, πρώην μαθητές μας από τις δραματικές σχολές. Στην πρώτη παρτίδα των παραστάσεων έπαιζα εγώ τη γυναίκα του Χατζόπουλου. Φέτος κάναμε μια πιο κλασσική επιλογή και δώσαμε το ρόλο σε μια γυναίκα».

- Μια ερώτηση που μπορεί να σας φανεί απλοϊκή: Τι προτιμάτε, να παίζετε ή να σκηνοθετείτε;

«Δεν είναι καθόλου απλοϊκή ερώτηση. Όταν σκηνοθετώ πολύ μ’ αρέσει να παίζω, κι όταν παίζω πολύ μ’ αρέσει να σκηνοθετώ. Το καθένα έχει διαφορετικές δυσκολίες. ΄Όταν σκηνοθετείς έχεις τη συνολική ευθύνη. Πρέπει να παίζεις ένα μονόλογο για να εξαρτιέται από εσένα η καταστροφή ή όχι της παράστασης. Κι ας η γελιόμαστε, ωστόσο: Δεν υπάρχει καλή και κακή παράσταση με την κλασσική έννοια του όρου. Στη μεγάλη επιτυχία απλά ο κόσμος πηγαίνει σχεδόν μηχανικά».

- Μιλήστε μας και για την παραγωγή του την παραγωγή του βερολινέζικου θεάτρου της Schaubuhne που συμμετέχετε…

«Κάναμε πρεμιέρα στο Βερολίνο όπου ξαναγυρίζουμε από καιρού εις καιρόν κι εν τω μεταξύ επισκεπτόμαστε όλα τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ: Πολωνία, Ζυρίχη, τώρα είμαστε στη Λωζάνη. Το έργο λέγεται «Empire» και στηρίζεται πάνω σε αυτοβιογραφικά κείμενα 4 ηθοποιών από 4 γωνιές της Μεσογείου: Ενας Σύριος, μια Ρουμάνα, ένας Κούρδος κι εγώ παραδίδουμε τη ματιά μας πάνω στην Ευρώπη από 4 διαφορετικές οπτικές “γωνίες”. Εκτός από εμένα παίζουν οι: Ramo Ali, Rami Khalaf, και Maia Morgenstern».

- Πως σας αντιμετωπίζουν στην Ευρώπη ως ΄Ελληνα;

«Αν κάνατε αυτή την ερώτηση πριν από λίγο καιρό, ακόμα και πριν από 1,5 χρόνο, να την απαντούσα. Σήμερα κανείς δεν κόπτεται για την ελληνική κρίση. Δεν με αντιμετωπίζουν “κάπως” ως Ελληνα πολύ περισσότερο που παίζω με κάποιον από τη Συρία και το Κουρδιστάν. Αυτοί έχουν προβλήματα κι όχι εγώ. Είμαι αυτονόητα όπου πάω Ευρωπαίος. Πράγματι, πριν από 1,5 χρόνο η Ελλάδα ήταν πρώτη είδηση. Σήμερα δε νομίζω ότι απασχολεί κανέναν Ευρωπαίο. Η Ελληνική κρίση δεν είναι ένα θέμα που είναι “παρόν”».

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΤΩΝ ΡΕΠΠΑ-ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ 26 Οκτ 2020 | 15:02

"Φεγγάρι από χαρτί": Από 23 Οκτωβρίου στο Θέατρο REX Σκηνή "Μαρίκα Κοτοπούλη"

Η ατμόσφαιρα μιας πρωτεύουσας εφηβικής, όπου όλα μοιάζουν μαγικά και εφικτά, ζωντανεύει στη Σκηνή του Θεάτρου Rex.

25 Οκτ 2020 | 20:27

Δήμος Αχαρνών: Θεματικός Διαγωνισμός Ερασιτεχνικής Φωτογραφίας για τις "γωνιές της πόλης"

Δικαίωμα συμμετοχής να έχει οποιοσδήποτε ασχολείται με τη φωτογραφία ως χόμπι, ενώ… αποκλείονται οι επαγγελματίες φωτογράφοι.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 69 ΕΤΩΝ 25 Οκτ 2020 | 14:10

Νίκος Μπελογιάννης: Πέθανε ο γιος του "ανθρώπου με το γαρύφαλλο"

Μετά από τα 10 ημέρες νοσηλείας, ο γιος του Νίκου Μπελογιάννη και της Έλλης Παππά άφησε την τελευταία του πνοή.

Η EUROLIFE FFH ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 23 Οκτ 2020 | 15:34

Οι Μουσειοσκευές ταξιδεύουν με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και τη Eurolife FFH

Δύο εκπαιδευτικές μουσειοσκευές βρίσκονται ήδη στον πρώτο παιδικό σταθμό της Πάτμου και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Ελευθερούπολης Καβάλας

23 Οκτ 2020 | 13:29

Marina Abramović: "Δεν μπορούμε να δούμε την πανδημία ως μια απελπιστική κατάσταση, πρέπει να διατηρήσουμε το χιούμορ μας"

Η καλλιτέχνης - ίσως στο πιο future forward έργο της - πουλάει μια εκδοχή επαυξημένης πραγματικότητας του εαυτού της.

Η ΔΙΑΣΗΜΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ 23 Οκτ 2020 | 10:44

Βικτόρια Χίσλοπ: Μετά το "Νησί" έρχεται στην ΕΡΤ - Ετοιμάζει σειρά 12 αυτοτελών επεισοδίων

Τη συνεργασία της με την πολυβραβευμένη Βρετανίδα συγγραφέα, Βικτόρια Χίσλοπ, ανακοίνωσε η ΕΡΤ.

ΤΙ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ ΠΟΥ ΕΡΕΥΝΗΘΗΚΑΝ 22 Οκτ 2020 | 20:00

Εντυπωσιακά ευρήματα αποκαλύφθηκαν στη μυκηναϊκή νεκρόπολη της Τραπεζάς Αιγίου [Εικόνες]

Ένα πλήθος ταφικών κτερισμάτων και σκευής τάφων υψηλής ποιότητας, αποκαλύφθηκε στη μυκηναϊκή νεκρόπολη της Τραπεζάς,

22 Οκτ 2020 | 15:58

Ο "Ελληνικός Κόσμος" επαναλειτουργεί από τις 30 Οκτωβρίου

Το Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" υποδέχεται ξανά το κοινό από την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου

ΣΤΙΣ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 22 Οκτ 2020 | 12:58

Ξάνθη: 95 χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι, η γενέτειρά του τιμά τη μνήμη του

Με αφορμή την 95η επέτειο από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι, πλήθος εκδηλώσεων

«ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ, ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ, ΧΑΜΗΛΟΤΟΝΗ ΒΡΑΔΙΑ» 21 Οκτ 2020 | 19:58

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου στο βραβείο "Μελίνα Μερκούρη": "Το θέατρο είναι ο τόπος της συγκινησιακής αμεσότητας"

"Δύναμη και έμπνευση, ώστε να συντηρήσουν το θαύμα" ευχήθηκε η Κατερίνα Σακελλαροπούλου στη φετινή νικήτρια του θεατρικού βραβείου "Μελίνα Μερκούρη".

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ 21 Οκτ 2020 | 12:20

"Ας κρατήσουν οι χοροί"- Με Σαββόπουλο το βιντεοκλίπ για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση- Η ηχογράφηση στο Παναθηναϊκό Στάδιο [βίντεο]

Το βίντεο παρουσιάζει την ιστορική πορεία της Ελλάδας, μέσα από την αλληγορία της γιορτής μιας παρέας σύγχρονων Ελλήνων.

ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ REX- ΣΚΗΝΗ ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ 20 Οκτ 2020 | 22:45

Βραβείο "Μελίνα Μερκούρη": Φετινή νικήτρια η Δήμητρα Βλαγκοπούλου

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας απένειμε το βραβείο "Μελίνα Μερκούρη" στη Δήμητρα Βλαγκοπούλου

ΕΠΑΣΧΕ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ 20 Οκτ 2020 | 14:10

Πέθανε ο Jose Padilla - Ο "νονός" της Chill out μουσικής

Ο Jose Padilla θεωρούνταν ο "νονός" της Chill Out μουσικής.