Ανδρος: Ανάληψη από ΑΤΜ και…καρφί στην ερωτικότερη έκθεση του θέρους

Εν μέσω δραματικών πολιτικών εξελίξεων εγκαινιάστηκε το Σάββατο η έκθεση με τα ερωτικά πορτρέτα του φωτογράφου Man Ray στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο.

andros-analipsi-apo-atm-kaikarfi-stin-erwtikoteri-ekthesi-tou-therous
|
SHARE THIS
0
SHARES

Αντίδοτο στις δραματικές στιγμές που περνάει η χώρα ήταν η έκθεση με τα διάσημα πορτρέτα του Man Ray που εγκαινιάστηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο των καυτών πολιτικών εξελίξεων στην Ανδρο. Και συνέβαινε το εξής απίστευτο: αμέσως μετά την ουρά για ανάληψη στα ΑΤΜ της Χώρας, οι κάτοικοι της Ανδρου να επισκέπτονται το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στα εγκαίνια της έκθεσης το Σάββατο σαν να ζητούσαν μια διέξοδο από τη βαριά σκιά του Σαββατοκύριακου. Εκεί  μαζί με την αποστολή ανθρώπων από το χώρο των γραμμάτων και των τεχνών περιηγήθηκαν σε μια έκθεση που θα δώσει «οξυγόνο» πολιτισμού στο νησί μέχρι τον Σεπτέμβριο.

 

    Ηταν το 1932 όταν μην μπορώντας να ξεπεράσει την ερωμένη του, φωτογράφο, Lee Miller o, ήδη καταξιωμένος στους κύκλους των σουρεαλιστών φωτογράφος και εικαστικός δημιουργός, Man Ray το αποφάσισε: θα έστηνε έναν καμβά στο κρεβάτι του και θα ζωγράφιζε κάθε μέρα τα χείλη της. Ετσι κι έγινε. Επί τρία ολόκληρα χρόνια ο διάσημος, Αμερικανός στην καταγωγή, καλλιτέχνης κάθε πρωί που ξυπνούσε ζωγράφιζε τα χείλη της πρώην ερωμένης του.

 

Τα χείλη της Lee Miller είναι ένα από τα 150 εκθέματα

    Τα χείλη της Lee Miller είναι ένα από τα 150 εκθέματα που δίνουν μια ολοζώντανη εικόνα αυτού του πολύτροπου καλλιτέχνη που είχε πάντα αποθυμένο να γίνει ζωγράφος – αλλά η μοίρα το έφερε να αφήσει στην αιωνιότητα μέσα από το φακό του μερικές από τις σημαντικότερες γυναίκες του 20ου αιώνα: Κοκό Σανέλ, Γερτρούδη Στάιν, Αβα Γκάρντνερ, Πέγκυ Γκούγκενχάιμ,Ντόρα Μάαρ,  Κατρίν Ντενέβ…

 

Για τον Man Ray η γυναίκα είναι Σφίγγα

    «Το έχει πει ο Andre Breton. Για τον Man Ray η γυναίκα είναι μια Σφίγγα. Όχι για να εκθέτει αινίγματα αλλά διότι η ίδια είναι ένα αίνιγμα», είπε η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Κουτσομάλλη καλωσορίζοντας το πρωί του Σαββάτου τη δημοσιογραφική αποστολή στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης των Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην ΄Ανδρο. Σ ένα Μουσείο πλημμυρισμένο από τα ασπρόμαυρα πορτρέτα αλλά και το μυστηριώδες σύμπαν της γυναικείας γοητείας που ένιωσε στο πετσί του ο καλλιτέχνης. Τα γυμνά πορτρέτα και σκίτσα του Man Ray είναι ένα από τα πιο σαγηνευτικά μέρη της έκθεσης.

(Από αριστερά) Η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Κουτσομάλλη, ο διευθυντής του Μουσείου, Κυριάκος Κουτσομάλλης και η πρόεδρος του Ιδρύματος Γουλανδρή, Φλορέτ Καραδόντη στη δημοσιογραφική ξενάγηση
(Από αριστερά) Η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Κουτσομάλλη, ο διευθυντής του Μουσείου, Κυριάκος Κουτσομάλλης και η πρόεδρος του Ιδρύματος Γουλανδρή, Φλορέτ Καραδόντη στη δημοσιογραφική ξενάγηση

Ερωτική αλλά και φεμινιστική έκθεση

   «Παρ’ όλο το διάχυτο ερωτισμό, στα έργα του Man Ray η γυναίκα δεν είναι απλώς ερωτικό αντικείμενο. Είναι αντικείμενο θαυμασμού κι αισθάνεσαι ότι δεν φωτογραφίζει μόνο το σώμα της αλλά και την προσωπικότητά της. Απ’ αυτή την άποψη θα έλεγα ότι αυτή η έκθεση είναι πιο πολύ φεμινιστική», είπε στο TheTOC η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα.

 

Θρυλικές μορφές στο «καμβά» του φακού του Man Ray

   Η μποέμ της παρισινής ζωής Kiki de Montparnasse, το πανέμορφο μοντέλο Lee Miller, η Merret Oppenheim, η Adriene Fidelin που πέρασαν από τη ζωή του Man Ray, θρυλικές μορφές της μόδας της τέχνης, των γραμμάτων, του χορού, της ηθοποιίας του 20ου αιώνα αλλά και άγνωστες γυναίκες «μοιράζονται» τους 3 ορόφους του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο.

 

Από το 1912 έως το 1968

   Από το πρώτο του σχέδιο το 1912 μέχρι το πορτρέτο της 20χρονης Κατρίν Ντενέβ με τα περίφημα σκουλαρίκια «Εκκρεμές σε εκκρεμότητα» το 1968 – ένα εκ των τελευταίων του έργων – 60 χρόνια δημιουργίας κλείνονται σ’ αυτή τη διαδρομή. Μια διαδρομή μέσα από έργα όλων των ειδών και κατηγοριών: φωτογραφίες, έργα ζωγραφικά, γλυπτά, σχέδια και χαρακτικά. Τίτλος της: «Man Ray. Τα πρόσωπα της γυναίκας». Διάρκεια: από 28 Ιουνίου έως 27 Σεπτεμβρίου.

 

Οι γνωριμίες, το Παρίσι, ο σουρελισμός....

   «Το έργο του Man Ray θα πρέπει να ενταχθεί στο κοινωνικο – πολιτικό πλαίσιο των ανατρεπτικών ζυμώσεων του Παρισιού . Παρ’ ότι δεν υπέγραψε κανένα μανιφέστο υπέρ του σουρεαλισμού, εντάχθηκε το κίνημα λόγω των γνωριμιών του με τους Α. Μπρετόν, Μ. Ντυσόν, Π. Ελυάρ κ.α. Ο Κοκτώ τον βοήθησε να ανοίξουν οι ερμητικά κλειστές πόρτες της Παρισινής κοινωνίας», είπε ο διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Β κ Ε Γουλανδρή στην ΄Ανδρο, Κυριάκος Κουτσομάλλης.

Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, Ελένη Αρβελέρ
Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, Ελένη Αρβελέρ

Τα εγκαίνια

   Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το βράδυ της ίδιας μέρας. Παρ’ ότι ο αέρας λυσσομανούσε, η βεράντα του Μουσείου αποδείχτηκε μοναδικό απάγγειο στη γενικότερο τρικυμία. 

 

Info:

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Ανδρος

Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Man Ray: Τα πρόσωπα της γυναίκας

28 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2015

Διάρκεια έκθεσης: 28 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00,

Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά

Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Τηλ.: 210 7252895 – 6

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος, Τηλ. 22820 22444, Fax: 22820 22490

E-mail: info@goulandris.gr

www.goulandris.gr  / www.moca-andros.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook