Βαν Γκογκ: Η μόνη αυτοκτονία που... γιορτάζεται

Ηταν καταθλιπτικός, έκοψε το αυτί του, αυτοπυροβολήθηκε. Η Ευρώπη τιμά τα 125 χρόνια από το θάνατο της ιδιοφυΐας που λεγόταν Βαν Γκογκ και όσο ζούσε πούλησε ένα έργο

|
SHARE THIS
0
SHARES

     Μπορεί, άραγε, να γιορτάζεται μια επέτειος αυτοκτονίας; Στην περίπτωση του Βίνσεντ βαν Γκογκ, ναι. Ο Ολλανδός ζωγράφος έζησε στην αφάνεια μέχρι που... έδωσε ο ίδιος τέλος στη ζωή του. ΄Οσο βρισκόταν στη ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. ΄Οσο ζούσε κατάφερε να πουλήσει μόνο ένα του έργο, το Κόκκινο αμπέλι. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε γρήγορα. Σήμερα, 125 μετά το θάνατό του, ο βαν Γκογκ αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες όλων των εποχών. Η επίδρασή του στην αφηρημένη τέχνη είναι καταλυτική. Και είναι αυτή η αφορμή που «γεννά» εκδηλώσεις ανά την Ευρώπη.

   Από το μουσείο Νordbrabant στο Χερτογκενμπός έως το μουσείο Kröller Müller στο Ότερλο και το  το μουσείο van Gogh στο ΄Αμστερνταμ. Οι εκδηλώσεις με αφορμή την επέτειο φιλοξενούνται σε σημαντικούς χώρους και ιδρύματα τέχνης της Ευρώπης, ενώ η ζωή του Βαν Γκογκ γίνεται έως και μιούζικαλ.

Οι τάσεις μελαγχολίας από νωρίς...

   Ήδη από τα πολύ νεανικά του χρόνια, ο βαν Γκογκ παρουσίασε τάσεις μελαγχολίας και πρώιμα ψυχολογικά προβλήματα, ενώ το 1880, σε ηλικία 27 ετών, ξεκινά να παρακολουθεί τα πρώτα του μαθήματα ζωγραφικής.

   Την άνοιξη του 1886 επισκέπτεται το Παρίσι όπου ζει με τον αδελφό του — επιτυχημένο πλέον έμπορο τέχνης — στην περιοχή της Μονμάρτης, κέντρο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Κατά την παραμονή του, έρχεται σε επαφή με τους ιμπρεσιονιστές Ντεγκά, Πισαρό, Γκωγκλέν και Λωτρέκ. Επηρεάζεται σημαντικά από το κίνημα του ιμπρεσσιονισμού και ειδικότερα σε ότι αφορά τη χρήση του χρώματος. Ο ίδιος ο βαν Γκογκ κατατάσσεται περισσότερο στους μετα - ιμπρεσιονιστές ζωγράφους.

  Δύο χρόνια αργότερα, το 1888, ο βαν Γκογκ εγκαταλείπει τη γαλλική πρωτεύουσα και επισκέπτεται την Προβηγκία. Υπάρχουν αναφορές πως εκεί εμπνέεται από το τοπίο καθώς και την αγροτική ζωή των κατοίκων, θέματα τα οποία προσπαθεί να αποδώσει και στη ζωγραφική του. Την περίοδο αυτή, επινοεί και μία ιδιαίτερη τεχνική των στροβιλισμάτων με το πινέλο ενώ στους πίνακές του κυριαρχούν έντονα χρώματα, όπως κίτρινο, πράσινο και μπλε, με χαρακτηριστικά δείγματα τα έργα «Έναστρη νύχτα» και μία σειρά πινάκων που απεικονίζουν ηλιοτρόπια. Κατά το διάστημα της παραμονής του στην Αρλ, δέχεται και την επίσκεψη του ζωγράφου Γκωγκέν. Ωστόσο, μετά από λίγους μήνες, οι δυο τους διαφωνούν έντονα και λόγω της ασταθούς ψυχικής του υγείας, ο βαν Γκογκ κόβει μέρος του αριστερού του αυτιού καταλήγοντας στο νοσοκομείο της περιοχής.

  Το 1889 εισάγεται στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σαιν Ρεμύ, όπου και παραμένει συνολικά για ένα περίπου χρόνο πάσχοντας από κατάθλιψη. Κατά την παραμονή του εκεί, συνεχίζει να ζωγραφίζει. Τον Μάιο του 1890 εγκαταλείπει την ψυχιατρική κλινική και ζει για ένα διάστημα σε μία περιοχή κοντά στο Παρίσι, όπου παρακολουθείται από τον γιατρό Πωλ Γκασέ.Τον Ιούλιο του 1890 ο βαν Γκογκ εμφανίζει συμπτώματα έντονης κατάθλιψης και τελικά αυτοπυροβολείται στο στήθος στις 27 Ιουλίου.

«Το σώμα είναι δικό μου και το κάνω ότι θέλω...»

    Οταν τον ρώτησαν, λίγο πριν πεθάνει, εάν έκανε απόπειρα αυτοκτονίας είπε «Tο σώμα μου είναι δικό μου και είμαι ελεύθερος να κάνω με αυτό ό,τι θέλω» . Και όταν ο γιατρός, λίγες ώρες πριν πεθάνει, του εξήγησε ότι προσπαθούσε να τον σώσει, εκείνος απάντησε: «Tότε πρέπει να το ξανακάνω...»

Τα αφιερώματα

     ΄Εως τις 26 Απριλίου θα διαρκέσει στο μουσείο Νordbrabant στο Χερτογκενμπός  η έκθεση έργων του βαν Γκογκ που αντιπαραβάλλονται με άλλα του Ντέβιντ Χόκνεϊ, θαυμαστή του μεγάλου Ολλανδού. Οι φιλότεχνοι που θα επισκεφτούν την Ολλανδία αυτή την εποχή δεν θα πρέπει να παραλείψουν να επισκεφτούν και το μουσείο Kröller Müller στο Ότερλο. Η μόνιμη συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει μερικά από τα πιο γνωστά και αντιπροσωπευτικά έργα του Βαν Γκογκ, τα οποία συνέλεξε από το 1907 μέχρι το 1922 η Helene Kröller Müller, η οποία άφησε πίσω της τη μεγαλύτερη ιδιωτική συλλογή με έργα του ζωγράφου σε ολόκληρο τον κόσμο.
 

   Με επίκεντρο το μουσείο van Gogh, το επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων θα λάβει χώρα στο ΄Αμστρενταμ όπου θα εγκαινιαστεί στις 25 Σεπτεμβρίου η έκθεση «Munch:Van Gogh», με έργα των Βαν Γκογκ και Έντβαρντ Μουνκ που  σκοπό έχει να αναδείξει τα κοινά στοιχεία ανάμεσα στο έργο των δύο καλλιτεχνών. Η  έκθεση θα διαρκέσει ως 17 Ιανουαρίου 2016.

 

 

 

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook