Το παγωμένο απόγευμα της 22ης Δεκεμβρίου 1808, ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν παρουσιάζει σε πρώτη εκτέλεση, στο Theater an der Wien της Αυστρίας, σε μια μαραθώνια συναυλία διάρκειας 3,5 ωρών, την «Ποιμενική», την Πέμπτη Συμφωνία, το Τέταρτο Κοντσέρτο για πιάνο, τη Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα, την άρια για σοπράνο «Ah, perfido!» και μέρη της νέας του Λειτουργίας σε ντο μείζονα.
Δύσκολα μπορεί να σκεφτεί κανείς μια πιο λαμπερή πρεμιέρα στην ιστορία της μουσικής! Εκείνη την ιστορική βραδιά, η ανθρωπότητα γνώρισε κάποια από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας.
Ο διεθνώς διακεκριμένος μαέστρος Γιώργος Πέτρου μας καλεί να ξαναζήσουμε τη μαγεία εκείνης της ιστορικής συναυλίας, μαζί με σπουδαίους σολίστ και την Καμεράτα σε όργανα εποχής (ανάμεσά τους και ένα φορτεπιάνο του 1820, παρόμοιο με το περίφημο Broadwood του Μπετόβεν), που μας φέρνουν κοντά στους αυθεντικούς ήχους του 1800.
Η συναυλία της 6ης Μαρτίου στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης χωρίζεται σε δύο ενότητες. Η πρώτη θα αρχίσει στις 18:30 και η δεύτερη στις 21:00. Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τη μία από τις δύο ή και τις δύο. Όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν και τις δύο συναυλίες, μπορούν να εξασφαλίζουν τα εισιτήριά τους σε προνομιακή τιμή.
Ο Γιώργος Πέτρου, πάντα τολμηρός στις καλλιτεχνικές του επιλογές, θα καθοδηγήσει σε αυτήν τη μαραθώνια μουσική διαδρομή μια εξαίρετη ομάδα μουσικών και σολίστ σε μια συναυλία Beethoven-overdose· με τη σφραγίδα των προσωπικών ερμηνειών της Καμεράτα, σήμα κατατεθέν της ορχήστρας στις εμφανίσεις της στην Ελλάδα και στα μεγαλύτερα μουσικά κέντρα του εξωτερικού.
Λίγα λόγια για τους σταθμούς του «Μαραθώνιου Μπετόβεν»
Η «Ποιμενική» δεν χρειάζεται συστάσεις. Από τις πλέον αγαπημένες συμφωνίες του μεγάλου συνθέτη, το μόνο του έργο με κατεξοχήν προγραμματικό περιεχόμενο. Η μουσική αυτή κλείνει μέσα της όλη την αγάπη του Μπετόβεν για τη φύση και, όπως έλεγε και ο ίδιος, είναι μάλλον μια έκφραση συναισθημάτων και όχι ένα έργο ζωγραφικής με ήχους.
Η Έβδομη Συμφωνία, σε αντίθεση με την «Ποιμενική», έχει θριαμβευτικό χαρακτήρα. Θεωρείται από πολλούς η καλύτερη συμφωνία του συνθέτη, ενώ το υπέροχο allegretto της εντυπωσίασε τόσο πολύ το κοινό κατά τη διάρκεια της πρεμιέρας του έργου, ώστε το ακροατήριο ζήτησε να επαναληφθεί. Ο Βάγκνερ χαρακτήρισε την Έβδομη «αποθέωση του χορού».
Η Λειτουργία σε ντο μείζονα, αριστουργηματική σύμφωνα με τον ίδιο τον συνθέτη, άνοιξε νέους δρόμους στο πεδίο της θρησκευτικής μουσικής. Με περισσότερη έμφαση στις φωνές πάρα στο συμφωνικό στοιχείο, το μεγαλειώδες αυτό έργο προετοίμασε το δρόμο για τη Missa Solemnis. Στις 22/12/1808 ο Μπετόβεν παρουσίασε δύο από τα πέντε μέρη του έργου: το «Gloria» και το «Sanctus-Benedictus».
Η άρια κοντσέρτου «Ah, perfido!» είναι ό,τι πιο κοντινό στο ιταλικό μπελκάντο έχει γράψει ο Μπετόβεν. Το έργο έχει έντονα δραματικό χαρακτήρα αλλά και ιδιαίτερα λυρικό ύφος, ενώ αναδεικνύει τη σπάνια μελωδικότητα του ύφους του συνθέτη.
Η Φαντασία για πιάνο χορωδία και ορχήστρα, γνωστή και ως «Μικρή Ενάτη», θυμίζει σε πολλά το περίφημο φινάλε της Ενάτης Συμφωνίας. Ένα εκτενές δεξιοτεχνικό πέρασμα καταλήγει σε ένα υπέροχο θέμα, το οποίο, αφού εξελιχθεί με διάφορους τρόπους, περνά στις ανθρώπινες φωνές για ένα μεγαλειώδες φινάλε.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Κυριακή 6 Μαρτίου 2016, 18:30 & 21:00
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr