X

Βρέθηκαν οι αρχαίες προβλήτες στο Λέχαιο

Τί ανακάλυψαν Έλληνες και Δανοί αρχαιολόγοι στο λιμάνι του Λεχαίου στην Κόρινθο. Μοναδικά τα ευρήματα της προβλήτας του αρχαίου λιμανιού για τον ελλαδικό χώρο.

Γράφει: TheToc team

Το πρόγραμμα Λιμένος Λεχαίου (Lechaion Harbour Project) αποτελεί συνεργασία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, του SΑΧΟ - Institute, University of Copenhagen και του Ινστιτούτου της Δανίας στην Αθήνα (αναγνωρισμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού ως αρχαιολογική σχολή) με σκοπό τη μελέτη και ανάδειξη του αρχαίου λιμένα της Κορίνθου στο Λέχαιο.

Το μέγιστο άνοιγμα του διαύλου έχει πλάτος 8.9 μέτρων και πιθανώς δεικνύει το μέγιστο πλάτος των πλοίων που θα μπορούσαν να εισέλθουν στο λιμάνι

Το λιμάνι διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στη μακρά ιστορική εξέλιξη της πόλης της Κορίνθου. Ευρισκόμενο σε απόσταση περίπου 3χλμ από την αρχαία πόλη αλλά και στραμμένο προς τη δύση, αποτέλεσε αναμφισβήτητα το σημαντικότερο όχημα ανάπτυξης κατά τις διαφορετικές περιόδους ακμής της Κορίνθου.

Οι έρευνες διεξάγονται υπό την διεύθυνση του Δρ. Δ. Κουρκουμέλη και του Δρ. B. Lovén και για το έτος 2014 χρηματοδοτούνται από το Augustinus Foundation.

Κατά την περίοδο 2013 - 2014, το Lechaion Harbour Project αποκάλυψε και αποτύπωσε 2.750 τμ καταποντισμένων λιμενικών εγκαταστάσεων, εκτεινόμενες σε 911 μ ακτογραμμής.

Δύο χρόνια ερευνών στα νερά του αρχαίου λιμένα

Στην ανατολική πλευρά του αρχαίου λιμένα εντοπίστηκαν τα κατάλοιπα του διαύλου εισόδου (Entrance Channel) στο λιμάνι. Οι πλευρικοί βραχίονες της εισόδου αποτυπώθηκαν σε μήκος 43.2 μέτρων και έχουν μέγιστο σωζόμενο πλάτος 11.7 μέτρων.

Το μέγιστο άνοιγμα του διαύλου έχει πλάτος 8.9 μέτρων και πιθανώς δεικνύει το μέγιστο πλάτος των πλοίων που θα μπορούσαν να εισέλθουν στο λιμάνι. Δυτικότερα του διαύλου αποτυπώθηκαν τα κατάλοιπα δύο προβλητών (Western Mole και Middle Mole).

Η Μεσαία Προβλήτα έχει μήκος 35.3μ και ορατό μέγιστο πλάτος 16.1μ.και σώζεται σε ύψος τριών δόμων, ενώ η Δυτική Προβλήτα αποτυπώθηκε σε μήκος 66.5μ και έχει ορατό μέγιστο πλάτος 14.7μ. Οι δόμοι των δύο προβλητών φέρουν ίχνη από ορθογώνιους και σχήματος-Τ τόρμους που έφεραν ξύλινους γόμφους ώστε να διασφαλίζουν κάθετη σύνδεση με την ανώτερη στρώση δόμων.

Στην είσοδο του διαύλου εντοπίστηκαν τα κατάλοιπα οκτώ (8) ξυλοτύπων θεμελίωσης (Caissons 1-8) με γέμισμα από λίθους μικρού και μεσαίου μεγέθους αναμεμειγμένους με υδραυλικό κονίαμα. Οι δύο καλύτερα σωζόμενοι ξυλότυποι έχουν διαστάσεις 9.7μ x 4.7μ και 10.9 x 5.9μ αντίστοιχα.

Δυτικά του διαύλου εντοπίστηκαν τα κατάλοιπα τεσσάρων (4) ακόμα ξυλοτύπων θεμελίωσης αντιστοίχου μεγέθους που πιθανώς αποτελούσαν τη θεμελίωση μιας επιπλέον προβλήτας. Η μοναδικότητα αυτών των ευρημάτων εντός του Ελλαδικού χώρου καθιστούν επιτακτική τη συνέχιση των ερευνών στην περιοχή με σκοπό τη χρονολόγηση των ξυλοτύπων και την κατανόηση της κατασκευαστικής τους λειτουργίας.

Πρωτοποριακή τεχνολογία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών

Παράλληλα, διεξήχθησαν γεωφυσικές έρευνες σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών χρησιμοποιώντας «3D parametric sub-bottom profiler».

Η εφαρμογή αυτής της πρωτοποριακής τεχνολογίας για πρώτη φόρα στο πλαίσιο αρχαιολογικής έρευνας στο αρχαίο λιμάνι του Λεχαίου αναμένεται να συνεισφέρει σε δύο βασικούς τομείς: η επεξεργασία των δεδομένων θα οδηγήσει σε μια λεπτομερειακή αποτύπωση της στρωματογραφίας στις περιοχές μελέτης αποδίδοντας έτσι την εξέλιξη της παράκτιας παλαιογεωγραφίας.

Επιπλέον, θα παρουσιάσει στοιχεία σχετικά με αρχαία τεχνουργήματα, όπως πιθανά θαμμένα τμήματα των λιμενικών εγκαταστάσεων ή θαμμένα αρχαία αντικείμενα.