
Μια υπέροχη, «έξυπνη» έκθεση φιλοξενείται στην Tate Modern του Λονδίνου. Τιτλοφορείται “Α Performative Sculpture” και μας εισάγει στον ευφυή, μαγικό κόσμο των διαδραστικών γλυπτών του σπουδαίου αμερικανού καλλιτέχνη του 20ου αιώνα Αλεξάντερ Κάλντερ.

Η έκθεση είναι διαδραστική όπως υπαινίσσεται και ο τίτλος της. Στοχεύει στο να εισδύσει ο θεατής στον πειραματισμό του καλλιτέχνη ως προς τη σχέση της κίνησης με τη γλυπτική και αναδύει την ιδιοφυή προσέγγισή του στην επίτευξη της ισορροπίας ανάμεσα στη φόρμα και την κίνηση. Τις σχέσεις αυτές εξερεύνησαν με ιδιαίτερο ζήλο οι σκαπανείς καλλιτέχνες του μοντερνισμού τόσο στην Ευρώπη όσο και την Αμερική.

Ο Αλεξάντερ Κάλντερ θαυμάζεται παγκοσμίως για τα μεγαλεπήβολα κόκκινα, μπλε και κίτρινα γλυπτά του που κοσμούν τις εισόδους σημαντικών κτίριων σε μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ.
Η μεγάλη έκθεση της Tate Modern επικεντρώνεται στην «διαδραστική γλυπτική» του Κάλντερ, η οποία επιτρέπει στον επισκέπτη να συνδιαλλαγεί με τη «χαρούμενη» διάσταση των γλυπτών του, με τους χρωματισμούς τους και την κίνησή τους αλλά και τον ήχο σε μερικά από αυτά.

Ο Aλεξάντερ Καλντέρ
Ο Κάλντερ γεννήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα - το 1898 - στην Πενσυλβάνια. Το 1923 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και ολοκλήρωσε τις σπουδές του το Art Students League. Δύο χρόνια αργότερα άρχισε ν'ασχολείται με τη θεματολογία του τσίρκου κι όταν μετακόμισε πλέον στο Παρίσι, άρχισε την κατασκευή του διάσημου προσωπικού του τσίρκου, «Cirque Calder», μια πρωτοποριακή, κινητή καλλιτεχνική κατασκευή από εκατοντάδες μικρές φιγούρες από καθημερινά υλικά.
Το τσίρκο του γνώρισαν και θαύμασαν καλλιτέχνες όπως οι Jean Cocteau και Man Ray. Το 1931 o Kάλντερ γνώρισε τον Marcel Duchamp ο οποίος επινόησε τον όρο «κινητά» (mobile) για τα έργα του. Στη συνέχεια πήγε στην Ισπανία το 1932 για να γνωρίσει και να συνεργαστεί με τον ισπανό πρωτοπόρο Juan Miro.

O πειραματισμός με τις μορφές και την κίνηση, την αναπαράσταση, το θέατρο και το τσίρκο διαφαίνεται σε σπουδαία έργα της έκθεσης στην Tate Modern όπως το έργο «Μέδουσα» (1930). Πρόκειται για το πορτρέτο της συζύγου του Λουίζας. Λέγεται ότι «Μέδουσα» ήταν το παρατσούκλι της γιατί την είχε πρωτοσυναντήσει σε βάρκα, και τα μαλλιά της από την υγρασία είχαν φουσκώσει σαν της Μέδουσας. Το σύρμα γίνεται ένα σημαντικό στοιχείο το οποίο είναι βασικό στα έργα του.

Οι θεατές έχουν την μοναδική ευκαιρία να θαυμάσουν κι άλλα διάσημα διαδραστικά γλυπτά του όπως «Η Μαϊμού» (1928) από σύρμα και ξύλο και «Οι Ακροβάτες» (1929) το διάσημο γλυπτό του που απεικονίζει ένα ζευγάρι ακροβατών, ωδή τόσο στην αρσενικότητα όσο και στη θηλυκότητα καθώς και στην ίδια την αγάπη και τον έρωτα.
Τα έργα του Κάλντερ ορίζονται από ένα ιδιαίτερο χιούμορ και σαρκασμό και από μια ποπ ειρωνεία. Πολλές φορές οι σεξουαλικές αναφορές των έργων κεντρίζουν εννοιολογικά τον σύγχρονο θεατή και επιβεβαιώνουν ότι ο Κάλντερ είναι ένας ευφυής, άνευ ορίων σουρεαλιστής.
Τα μηχανοκίνητα γλυπτά του που συνδυάζουν κίνηση και ήχο μάγεψαν και τον Άλμπερτ Αϊνστάιν. Όταν τα πρωτοείδε εκτεθειμένα στο MoMA της Νέας Υόρκης στάθηκε ενώπιον τους για 40 λεπτά και δήλωσε συγκλονισμένος από την εμπειρία ήχου και εικόνας που βίωσε.
Η έκθεση-αφιέρωμα στον πρόδρομο της διεθνούς avant-garde Αλεξάντερ Κάλντερ: Διαδραστική Γλυπτική, στην Tate Modern του Λονδίνου θα διαρκέσει έως τις 3 Απριλίου 2016

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr