Δέκα ιστορίες για δρομείς μέσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Καθώς περιηγείστε στις αίθουσες, σίγουρα θα συναντήσετε πολλά εκθέματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό.

deka-istories-gia-dromeis-mesa-sto-ethniko-arxaiologiko-mouseio
SHARE THIS
0
SHARES

Ο αθλητισμός ήταν πολύ σημαντικός στην αρχαία Ελλάδα και πλαισίωνε τις καθημερινές ασχολίες των πολιτών, καθώς και πολλές θρησκευτικές τελετές. Η περιήγηση στις αίθουσες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με τη βοήθεια του εντύπου που κρατάτε στα χέρια σας, θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε αρχαίους δρομείς, τα αγωνίσματα στα οποία συμμετείχαν, τα έπαθλα που κέρδιζαν, καθώς και τη θέση του αθλητισμού στις αρχαίες ελληνικές κοινωνίες. Μην ξεχνάτε ότι η επιλογή είναι ενδεικτική. Καθώς περιηγείστε στις αίθουσες, σίγουρα θα συναντήσετε πολλά ακόμη εκθέματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό. Ας ξεκινήσουμε!

 

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 13

Επιτύμβιο ανάγλυφο με παράσταση οπλίτη (αρ. 1959):

Ένας γυμνός οπλίτης στο συμβατικό σχήμα του δρομέα έχει ερμηνευτεί ως οπλιτοδρόμος ή χορευτής ενός πολεμικού χορού, του πυρρίχιου. Η οπλιτοδρομία ήταν αγώνισμα δρόμου ταχύτητας, μήκους συνήθως δύο σταδίων (περίπου 365 μ.), στον οποίο οι συμμετέχοντες έτρεχαν φορώντας κράνος, κνημίδες και κρατώντας την ασπίδα τους. Γύρω στο 510 π.Χ.

 

Βάση επιτύμβιου αγάλματος Κούρου με σκηνές παλαίστρας (αρ. 3476):

Οι εξαίσιες ανάγλυφες παραστάσεις μας δίνουν με πολύ παραστατικό τρόπο τις στιγμές άσκησης, παιχνιδιού και ανάπαυσης στον χώρο του γυμνασίου, στο οποίο καλλιεργούνταν όχι μόνο το σώμα αλλά και το ιδανικό του αθλούμενου ελεύθερου ανθρώπου. Στην αριστερή πλαϊνή όψη, απεικονίζεται παιχνίδι με μπάλα, ενώ σύμφωνα με άλλη ερμηνεία, στο κέντρο απεικονίζονται ένας σταδιοδρόμος (στάδιο: περ. 192 μ.) -με ανοιχτές παλάμες- και ένας δολιχοδρόμος (δόλιχος: περ. 4000 μ. συνήθως) -με κλειστές παλάμες. Γύρω στο 510 π.Χ.

 

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 15

 Αττικό αναθηματικό ανάγλυφο αθλητή (αρ. 3344):

Νεαρός αθλητής αγγίζει ένα μετάλλινο στεφάνι που θα έμπαινε ένθετο στην κεφαλή του. Ασφαλώς νικητής, είτε αυτοστεφανώνεται είτε ετοιμάζεται να αφιερώσει το νικητήριο έπαθλό του στη θεά Αθηνά, για να την ευχαριστήσει για τη νίκη του. Γύρω στο 460 π.Χ.

 

Περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» - Δεύτερη Αίθουσα (44)

Άγαλμα διαδούμενου νέου (αρ. 1826):

Νεαρός γυμνός άνδρας δένει στο κεφάλι του ταινία, μια κίνηση που χαρακτηρίζει τους νικητές αθλητές. Η φαρέτρα στον κορμό δέντρου πλάι του και τα θεϊκά χαρακτηριστικά του προσώπου απηχούν την Απολλώνια θεώρηση του αθλητικού προτύπου, σύμφωνα με την οποία ο νικητής εξισώνεται με τον θεό. 100 π.Χ.

Συλλογή Χαλκών – Αίθουσα 36

Χάλκινο ειδώλιο δρομάδας (Καρ. 24) – Μεγάλη προθήκη ιερού Δωδώνης αρ. 5

[Text Box:] Παριστάνει νέα που συμμετείχε σε αγώνα δρόμου προς τιμή της θεάς Ήρας στην Ολυμπία. Τα Ηραία, ήταν πανελλήνιοι αγώνες δρόμου νεαρών παρθένων, που πραγματοποιούνταν κάθε τέσσερα χρόνια.                            Η νικήτρια είχε ως έπαθλο στεφάνι ελιάς και κομμάτια από το θυσιαζόμενο ζώο. 550-540 π.Χ. 

 

Συλλογή Αγγείων – Αίθουσα 56

Αττικός μελανόμορφος σκύφος με παράσταση δρομέων (Προθήκη 144 – αρ. 14)

Ο έντονος διασκελισμός των τριών αθλητών στο κέντρο, η κλίση των σωμάτων τους προς τα μπροστά και το μεγάλο άνοιγμα των χεριών τους, υποδηλώνουν ότι μάλλον αγωνίζονται στο «στάδιο», τον κατεξοχήν δρόμο ταχύτητας και το παλαιότερο αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων.  Γύρω στο 540 π.Χ.

 

Θραύσμα παναθηναϊκού αμφορέα (Προθήκη 144 – αρ. 11)

Δρομέας που συμμετέχει σε αγώνα διαύλου σύμφωνα με την επιγραφή, τον δεύτερο δρόμο ταχύτητας μετά το στάδιο, μήκους 365 μ. περίπου. Οι νικητές στα Παναθήναια, τη σημαντικότερη θρησκευτική γιορτή της Αθήνας προς τιμή της προστάτιδας θεάς της πόλης, κέρδιζαν ως έπαθλο παναθηναϊκούς αμφορείς γεμάτους λάδι από τις ιερές ελιές της Αθηνάς. Ο νικητής του δρόμου σταδίου κέρδιζε 70 τέτοιους αμφορείς, δηλαδή 2,5 τόνους λάδι! Στην προθήκη 130, θα δείτε πολλούς παναθηναϊκούς αμφορείς, με τις φτερωτές Νίκες να προσφέρουν τα σύμβολα της νίκης στους νικητές.

 

Ερυθρόμορφος καλυκωτός κρατήρας με παράσταση αποβάτη δρόμου (Προθήκη 145, αρ. 2)

Στο αγώνισμα αυτό ο ηνίοχος έλεγχε τα άλογα, ενώ ο αποβάτης, κρατώντας ασπίδα, έπρεπε να ανεβαίνει και να κατεβαίνει από το άρμα, καθώς αυτό έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα. Το επικίνδυνο και θεαματικό αυτό αγώνισμα καθιερώθηκε στα Παναθήναια από τον μυθικό ήρωα Εριχθόνιο, ο οποίος και πιθανότατα εικονίζεται ως αποβάτης στον κρατήρα. Στη θέση του ηνίοχου η θεά Νίκη οδηγεί το νικηφόρο άρμα. 360-350 π.Χ.

 

Περιοδική έκθεση «Αδριανός και Αθήνα» - Αίθουσα 31α

Αττική ερυθρόμορφη κύλικα με σκηνές από παλαίστρα (αρ. 17302)

Η παλαίστρα ήταν χώρος προπόνησης για αθλήματα στίβου και πάλης. Αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι των γυμνασίων, αλλά και των ιερών για την προπόνηση των αθλητών. Ο χαρακτήρας της γυμνασιακής εκπαίδευσης στην κλασική αρχαιότητα είναι γνήσια αθλητικός, με στόχο να προετοιμαστούν άριστοι πολίτες, με άρτιο σώμα και πνεύμα, έτοιμοι να προασπιστούν την πόλη τους ενάντια σε κάθε κίνδυνο. Στο τέλος της χρονιάς γίνονταν αθλητικοί αγώνες, στους οποίους οι νικητές λάμβαναν κλαδί φοίνικα και στεφάνι ελιάς, όπως φαίνεται και στις στήλες με τους καταλόγους των εφήβων από το Διογένειο Γυμνάσιο (αρ. 1465, αρ. 1468).

 

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 32

Επιτύμβιο άγαλμα εφήβου (αρ.1662)

Νέος αθλητής τοποθετεί ο ίδιος το στεφάνι της νίκης του στο κεφάλι του, κρατώντας κλαδί φοίνικα ως ένα ακόμη σύμβολο νίκης στο άλλο χέρι. Γύρω στο 150 π.Χ.

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook