Δέκα ιστορίες για δρομείς μέσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Καθώς περιηγείστε στις αίθουσες, σίγουρα θα συναντήσετε πολλά εκθέματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Ο αθλητισμός ήταν πολύ σημαντικός στην αρχαία Ελλάδα και πλαισίωνε τις καθημερινές ασχολίες των πολιτών, καθώς και πολλές θρησκευτικές τελετές. Η περιήγηση στις αίθουσες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με τη βοήθεια του εντύπου που κρατάτε στα χέρια σας, θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε αρχαίους δρομείς, τα αγωνίσματα στα οποία συμμετείχαν, τα έπαθλα που κέρδιζαν, καθώς και τη θέση του αθλητισμού στις αρχαίες ελληνικές κοινωνίες. Μην ξεχνάτε ότι η επιλογή είναι ενδεικτική. Καθώς περιηγείστε στις αίθουσες, σίγουρα θα συναντήσετε πολλά ακόμη εκθέματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό. Ας ξεκινήσουμε!

Δέκα ιστορίες για δρομείς μέσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 13

Επιτύμβιο ανάγλυφο με παράσταση οπλίτη (αρ. 1959):

Ένας γυμνός οπλίτης στο συμβατικό σχήμα του δρομέα έχει ερμηνευτεί ως οπλιτοδρόμος ή χορευτής ενός πολεμικού χορού, του πυρρίχιου. Η οπλιτοδρομία ήταν αγώνισμα δρόμου ταχύτητας, μήκους συνήθως δύο σταδίων (περίπου 365 μ.), στον οποίο οι συμμετέχοντες έτρεχαν φορώντας κράνος, κνημίδες και κρατώντας την ασπίδα τους. Γύρω στο 510 π.Χ.

Βάση επιτύμβιου αγάλματος Κούρου με σκηνές παλαίστρας (αρ. 3476):

Οι εξαίσιες ανάγλυφες παραστάσεις μας δίνουν με πολύ παραστατικό τρόπο τις στιγμές άσκησης, παιχνιδιού και ανάπαυσης στον χώρο του γυμνασίου, στο οποίο καλλιεργούνταν όχι μόνο το σώμα αλλά και το ιδανικό του αθλούμενου ελεύθερου ανθρώπου. Στην αριστερή πλαϊνή όψη, απεικονίζεται παιχνίδι με μπάλα, ενώ σύμφωνα με άλλη ερμηνεία, στο κέντρο απεικονίζονται ένας σταδιοδρόμος (στάδιο: περ. 192 μ.) -με ανοιχτές παλάμες- και ένας δολιχοδρόμος (δόλιχος: περ. 4000 μ. συνήθως) -με κλειστές παλάμες. Γύρω στο 510 π.Χ.

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 15

Αττικό αναθηματικό ανάγλυφο αθλητή (αρ. 3344):

Νεαρός αθλητής αγγίζει ένα μετάλλινο στεφάνι που θα έμπαινε ένθετο στην κεφαλή του. Ασφαλώς νικητής, είτε αυτοστεφανώνεται είτε ετοιμάζεται να αφιερώσει το νικητήριο έπαθλό του στη θεά Αθηνά, για να την ευχαριστήσει για τη νίκη του. Γύρω στο 460 π.Χ.

Περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» - Δεύτερη Αίθουσα (44)

Άγαλμα διαδούμενου νέου (αρ. 1826):

Νεαρός γυμνός άνδρας δένει στο κεφάλι του ταινία, μια κίνηση που χαρακτηρίζει τους νικητές αθλητές. Η φαρέτρα στον κορμό δέντρου πλάι του και τα θεϊκά χαρακτηριστικά του προσώπου απηχούν την Απολλώνια θεώρηση του αθλητικού προτύπου, σύμφωνα με την οποία ο νικητής εξισώνεται με τον θεό. 100 π.Χ.

Συλλογή Χαλκών – Αίθουσα 36

Χάλκινο ειδώλιο δρομάδας (Καρ. 24) – Μεγάλη προθήκη ιερού Δωδώνης αρ. 5

[Text Box:] Παριστάνει νέα που συμμετείχε σε αγώνα δρόμου προς τιμή της θεάς Ήρας στην Ολυμπία. Τα Ηραία, ήταν πανελλήνιοι αγώνες δρόμου νεαρών παρθένων, που πραγματοποιούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Η νικήτρια είχε ως έπαθλο στεφάνι ελιάς και κομμάτια από το θυσιαζόμενο ζώο. 550-540 π.Χ.

Συλλογή Αγγείων – Αίθουσα 56

Αττικός μελανόμορφος σκύφος με παράσταση δρομέων (Προθήκη 144 – αρ. 14)

Ο έντονος διασκελισμός των τριών αθλητών στο κέντρο, η κλίση των σωμάτων τους προς τα μπροστά και το μεγάλο άνοιγμα των χεριών τους, υποδηλώνουν ότι μάλλον αγωνίζονται στο «στάδιο», τον κατεξοχήν δρόμο ταχύτητας και το παλαιότερο αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Γύρω στο 540 π.Χ.

Θραύσμα παναθηναϊκού αμφορέα (Προθήκη 144 – αρ. 11)

Δρομέας που συμμετέχει σε αγώνα διαύλου σύμφωνα με την επιγραφή, τον δεύτερο δρόμο ταχύτητας μετά το στάδιο, μήκους 365 μ. περίπου. Οι νικητές στα Παναθήναια, τη σημαντικότερη θρησκευτική γιορτή της Αθήνας προς τιμή της προστάτιδας θεάς της πόλης, κέρδιζαν ως έπαθλο παναθηναϊκούς αμφορείς γεμάτους λάδι από τις ιερές ελιές της Αθηνάς. Ο νικητής του δρόμου σταδίου κέρδιζε 70 τέτοιους αμφορείς, δηλαδή 2,5 τόνους λάδι! Στην προθήκη 130, θα δείτε πολλούς παναθηναϊκούς αμφορείς, με τις φτερωτές Νίκες να προσφέρουν τα σύμβολα της νίκης στους νικητές.

Ερυθρόμορφος καλυκωτός κρατήρας με παράσταση αποβάτη δρόμου (Προθήκη 145, αρ. 2)

Στο αγώνισμα αυτό ο ηνίοχος έλεγχε τα άλογα, ενώ ο αποβάτης, κρατώντας ασπίδα, έπρεπε να ανεβαίνει και να κατεβαίνει από το άρμα, καθώς αυτό έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα. Το επικίνδυνο και θεαματικό αυτό αγώνισμα καθιερώθηκε στα Παναθήναια από τον μυθικό ήρωα Εριχθόνιο, ο οποίος και πιθανότατα εικονίζεται ως αποβάτης στον κρατήρα. Στη θέση του ηνίοχου η θεά Νίκη οδηγεί το νικηφόρο άρμα. 360-350 π.Χ.

Περιοδική έκθεση «Αδριανός και Αθήνα» - Αίθουσα 31α

Αττική ερυθρόμορφη κύλικα με σκηνές από παλαίστρα (αρ. 17302)

Η παλαίστρα ήταν χώρος προπόνησης για αθλήματα στίβου και πάλης. Αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι των γυμνασίων, αλλά και των ιερών για την προπόνηση των αθλητών. Ο χαρακτήρας της γυμνασιακής εκπαίδευσης στην κλασική αρχαιότητα είναι γνήσια αθλητικός, με στόχο να προετοιμαστούν άριστοι πολίτες, με άρτιο σώμα και πνεύμα, έτοιμοι να προασπιστούν την πόλη τους ενάντια σε κάθε κίνδυνο. Στο τέλος της χρονιάς γίνονταν αθλητικοί αγώνες, στους οποίους οι νικητές λάμβαναν κλαδί φοίνικα και στεφάνι ελιάς, όπως φαίνεται και στις στήλες με τους καταλόγους των εφήβων από το Διογένειο Γυμνάσιο (αρ. 1465, αρ. 1468).

Συλλογή Γλυπτών – Αίθουσα 32

Επιτύμβιο άγαλμα εφήβου (αρ.1662)

Νέος αθλητής τοποθετεί ο ίδιος το στεφάνι της νίκης του στο κεφάλι του, κρατώντας κλαδί φοίνικα ως ένα ακόμη σύμβολο νίκης στο άλλο χέρι. Γύρω στο 150 π.Χ.

ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 27 Φεβ 2020 | 08:31

Νέες ταινίες: Από τον Αγώνα για Δικαιοσύνη μέχρι την Έμμα της Τζέιν Όστιν

Ξεχωρίζουν οι ταινίες "Έμμα", που βασίζεται στο πολυδιαβασμένο ομότιτλο βιβλίο της Τζέιν Όστιν και το αντιρατσιστικό δράμα "Αγώνας για Δικαιοσύνη".

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΣΤΟ FACEBOOK 27 Φεβ 2020 | 06:57
ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ 26 Φεβ 2020 | 19:22

Κώστας Βουτσάς: Σε λαϊκό προσκύνημα η σορός του την Πέμπτη

Το τελευταίο αντίο των Ελλήνων στον αγαπημένο ηθοποιό

ΣΑΡΩΣΕ ΜΕ ΤΑ «ΠΑΡΑΣΙΤΑ» 25 Φεβ 2020 | 18:05

Η επιστολή Σκορτσέζε που έδωσε χαρά στον Μπονγκ Τζουν-χο

Στην επιστολή, όπως είπε ο Μπονγκ, ο Σκορσέζε τον προέτρεψε να κάνει ένα διάλλειμα, να ξεκουραστεί και στη συνέχεια να επιστρέψει στη δουλειά.

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΝΤΙΟ 25 Φεβ 2020 | 16:01

Συγγενείς, φίλοι, εκπρόσωποι των γραμμάτων "αποχαιρέτησαν" την Κική Δημουλά

Με απόφαση του ΥΠΠΟΑ και του υπουργείου Εσωτερικών, η κηδεία της Κικής Δημουλά έγινε δημοσία δαπάνη

ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ 25 Φεβ 2020 | 10:06

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Ανοιχτό από σήμερα με δωρεάν είσοδο

Ανοιχτοί όλοι οι όροφοι που στεγάζουν την μόνιμη συλλογή του μουσείου που συγκροτήθηκε από το 2000.

25 Φεβ 2020 | 09:34

TOC BOOKS: Από τη μαγεία του Όστερ στον σκοτεινό Βαρδάρη και έναν επιζώντα του Ολοκαυτώματος

Ο Σκοτεινός Βαρδάρης της Έλενας Χουζούρη, Κάπου λάμπει ακόμα ο ήλιος του Μίχαελ Γκρούενμπαουμ, Μέρα/Νύχτα του Πολ Όστερ

ΝΕΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 24 Φεβ 2020 | 10:23

"Βικτώρ ή τα παιδιά στην Εξουσία" στο θέατρο Σφενδόνη

Ένα έργο που οδηγεί μέσω του αλλόκοτου, στην κατανόηση του μυστηρίου της ζωής, της δυσκολίας να ελέγξουμε την ιστορία, του φόβου ν’ απαγκιστρωθούμε απ’ τη μοίρα και το πεπρωμένο.

ΣΠΑΝΙΕΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΤΑΠΙΣΕΡΙ 24 Φεβ 2020 | 07:54

Βατικανό: Τα μοναδικά έργα του Ραφαήλ μεταφέρονται στην Καπέλα Σιστίνα [εικόνες]

Για μόνο μια εβδομάδα θα εκτεθούν τα έργα του μεγάλου δάσκαλου της Αναγέννησης των οποίων η συντήρηση κράτησε μια δεκαετία.

23 Φεβ 2020 | 16:25

Την Κική Δημουλά έχει προτείνει για το Νόμπελ Λογοτεχνίας η υπουργός Πολιτισμού

"Οι άνθρωποι ταυτίζονται με τα ποιήματά της, γιατί η Κική Δημουλά γράφει για τη θλίψη, το πένθος, την ενοχή, το αναπόφευκτο" αναφέρει η υπουργός στην επιστολή της προς την Επιτροπή Νόμπελ.

23 Φεβ 2020 | 16:09

Μενδώνη για Γλυπτά Παρθενώνα: Η διεθνής κοινή γνώμη είναι υπέρ της Ελλάδας

"Ενισχύονται οι φωνές που ζητούν την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα τώρα που το Ηνωμένο Βασίλειο απομακρύνεται από την ευρωπαϊκή οικογένεια", αναφέρει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.