
Δύο νέα ελληνικά έργα εντάσσονται στο φετινό ρεπερτόριο του επιδραστικότερου off-off Broadway θεάτρου του Μανχάταν "THE TANK".
Πρόκειται για τα έργα "Αρτώ / Βαν Γκογκ" και "Κόκκαλο", δύο πρωτότυπα θεατρικά κείμενα που συνυπογράφουν οι πολυγραφότατοι θεατρικοί συγγραφείς Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης και τα οποία παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τον φετινό χειμώνα στο ιστορικό Υπόγειο του Θέατρου Τέχνης αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές. Και τα δύο έργα εμπνέονται από την τραγική ζωή και το πλούσιο έργο του ελληνικής καταγωγής και παγκοσμίου φήμης σπουδαίου διανοητή Αντονέν Αρτώ, του επιδραστικότερου κατά πολλούς καλλιτέχνη και αναθεωρητή του σύγχρονου θεάτρου.
Αυτή είναι η τρίτη συνεχής σεζόν που η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη παρουσιάζει παραστάσεις της στο συγκεκριμένο θέατρο. Αυτή τη φορά συνεργάζεται με τον σπουδαίο Αμερικανό ηθοποιό Gene Gillette, που είχαμε την τύχη να απολαύσουμε και στη χώρα μας τον χειμώνα που μας πέρασε, στο έργο "Αρτώ/Βαν Γκογκ", ενώ μαζί της από την Αθήνα ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη ο εξαιρετικός ηθοποιός Γεράσιμος Γεννατάς και ο ιδιοφυής μουσικός Γιώργος Παλαμιώτης, τους οποίους το αμερικανικό κοινό θα απολαύσει μαζί επί σκηνής στην παράσταση "Κόκκαλο".
Οι παραστάσεις παρουσιάζονται υπό τον ενιαίο τίτλο THE ARTAUD DIPTYCH στις 13, 14, 15 Απριλίου ώρα 7μμ ("Αρτώ / Βαν Γκογκ" στα αγγλικά) και 8μμ ("Κόκκαλο" στα ελληνικά με αγγλικούς υπέρτιτλους).
Μετά από κάθε παράσταση ακολουθεί συζήτηση με τους θεατές και τους συντελεστές, με έναν ειδικό καλεσμένο.
Στις 13 Απριλίου με το κοινό συζητά η Καθηγήτρια Θεάτρου του Brooklyn College Laura Tesman, στις 14 Απριλίου ο δημοφιλής νεοϋρκέζος συγγραφέας και σκηνοθέτης John Jahnke και στις 15 Απριλίου η Hazel Antaramian Hofman, ερευνήτρια του έργου του Αρτώ στο Institute for Doctoral Studies in the Visual Arts (IDSVA).
Η παρουσίαση των παραστάσεων στη Νέα Υόρκη πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια, την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου και του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης και υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη και του "International Center for Artistic and Academic Research on Antonin Artaud".
Και τα δύο κείμενα κυκλοφορούν σε δίγλωσση έκδοση (αγγλικά / ελληνικά) από την Κάπα Εκδοτική.

Για την παράσταση "Αρτώ / Βαν Γκογκ" έγραψαν:
Η μεγαλύτερη έκπληξη της σεζόν μάς περίμενε στο Υπόγειο του Τέχνης, όπου ένας απίστευτος Αμερικανός ηθοποιός, ο Gene Gillette, έδωσε μία φανταστική διάλεξη ως Αντονέν Αρτώ στο έργο "Αρτώ /Βαν Γκογκ” της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη. Ο Gillette καταφέρνει κάτι ασύλληπτα δύσκολο. Μπαίνει τόσο βαθιά μέσα στον ρόλο του που γίνεται ο ίδιος ο Αρτώ.
Ο μονόλογός του είναι παραληρηματικός και ταυτόχρονα τόσο υπνωτιστικός που σε τραβάει μαζί του και σε ταξιδεύει στην άβυσσο μιας ταραγμένης ψυχής αποκαλύπτοντάς σου την αλήθεια. Η κινησιολογία του Αμερικανού ηθοποιού, το βλέμμα του, το στήσιμό του, όλα αντικατόπτριζαν τον ταραγμένο ψυχικό κόσμο του ήρωά του (τα εύσημα εδώ αξίζει και η σκηνοθετική καθοδήγηση της Ιόλης Ανδρεάδη). Τόσο που πολλές φορές τα λόγια και οι φράσεις του δεν είχαν τόση σημασία, όσο αυτή η ερμηνεία που έμοιαζε να βγαίνει από τα έγκατα της υποκριτικής Τέχνης και σε έκανε να αισθάνεσαι και να νιώθεις παρά να ακούς.
Μία παράσταση- πραγματική εμπειρία για το πώς ένας ηθοποιός μπορεί να ενσαρκώσει μία τόσο ταραγμένη προσωπικότητα και να αγγίξει την τελειότητα στην εκφορά του λόγου του. Και όλα αυτά σε μία εντελώς άδεια σκηνή - αυτή του Υπογείου του θεάτρου Τέχνης- με ελάχιστα σκηνικά μέσα. | Γεωργία Οικονόμου - News247

Ένας καταιγιστικός μονόλογος από τον σπουδαίο Αμερικανό ηθοποιό Gene Gillette, ο οποίος ως ένας άλλος ιμπρεσιονιστής ζωγράφος, δημιουργεί διαδοχικά θεατρικές εικόνες, όπου οι θεατές γίνονται πρωταγωνιστές στις ζωγραφικές συνθέσεις του Βαν Γκογκ και ταυτόχρονα δονούνται από την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα της διάλεξης του Αρτώ. Άλλωστε, όπως αναδεικνύεται μέσα από το κείμενο, οι δύο προσωπικότητες μοιάζουν σαν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, σαν να είναι ο ένας σκιά, ή μετενσάρκωση του άλλου. Ποιο είναι το συνδετικό στοιχείο Αρτώ και Βαν Γκογκ, όπως αναδεικνύεται μέσα από το κείμενο;
Και οι δύο αυτοκτονήθηκαν από τον περίγυρο της εποχής τους. Έγιναν οι αυτόχειρες της κοινωνίας τους και οι αυτουργοί βρίσκονται μέσα στο ακροατήριο. Κανείς δεν κατάλαβε το μέγεθός τους, ήταν μόνοι, πρωτοπόροι της εποχής τους και το περιβάλλον τους "έπνιξε". Ο ηθοποιός δεν έχει μπει απλά στο πετσί του ρόλου, αλλά έχει μελετήσει εις βάθος την προσωπικότητα, που υποδύεται. Ως ευαίσθητος σεισμογράφος, συλλαμβάνει τις ανεπαίσθητες και διαρκείς συναισθηματικές και ψυχολογικές μεταλλαγές του, τον μετεωρισμό του, την περιδίνηση στο κενό, μεταξύ σοφίας και έλλογης παράκρουσης. Σχοινοβατεί με επιτυχία μεταξύ απόλυτης ηρεμίας και ένθεης μανίας. Καταθέτει μια πυρετώδη ερμηνεία, πάνω σε μια σκηνικά άδεια αλλά ταυτόχρονα τόσο γεμάτη σκηνή, που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Δύο μάτια που καίνε και ένα σώμα που φλέγεται αποκαλύπτουν μια Αλήθεια που έχει προέλθει από το βαθύ σκοτάδι της ύπαρξης και της απομόνωσης. Στα χέρια του Gillette, ο Αρτώ μεταμορφώνεται σε εκείνους τους βιβλικούς προφήτες που με τον πύρινο λόγο τους, μόνοι στην κορυφή ενός βουνού, κατακεραυνώνουν τα πλήθη και μαγεύουν με τις περιγραφές τους. Τα μηλίγγια του πετούν, καθώς περιγράφει την περιπέτεια της δημιουργίας, το αδιέξοδο της ύπαρξης.
Μετατρέπεται σε εύφλεκτη ύλη, ξεδιπλώνοντας αβίαστα ένα υποκριτικό "οπλοστάσιο", που επιβεβαιώνει περίτρανα την καταπληκτική πορεία του μέχρι σήμερα. Ο Gillette δίνει σάρκα και οστά σ' αυτή την κορυφαία προσωπικότητα, τον αντικονφορμιστή που αποτέλεσε σημείο αναφοράς της μετανεωτερικότητας. Η Ιόλη Ανδρεάδη με τη σειρά της πετυχαίνει να βρει τον ιδανικό συμπαίκτη σ' αυτή την πολυετή προσπάθεια απεικόνισης του Αρτώ και να δημιουργήσει ένα απογυμνωμένο θέαμα, όπου ο ηθοποιός είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής. Σε κρατά σε εγρήγορση από την πρώτη στιγμή ως την τελευταία, παρουσιάζοντας μια ακαριαία, γεμάτη πάθος σύλληψη της ζωής. | Γιώργος Μητρόπουλος - Euronews

Για την παράσταση "Κόκκαλο" έγραψαν:
Το "Κόκκαλο" συγκινεί με τη δύναμη και την αμεσότητά του, είναι ένα έργο "γροθιά στο στομάχι". Είναι ένα έργο που θέτει όλους μας απέναντι. Ο Αντονέν Αρτώ, έτσι όπως τον σκιαγραφούν η Ιόλη Ανδρέαδη και ο Άρης Ασπρούλης στο έργο τους, είναι ένα ανήσυχο πνεύμα γεμάτο παράφορη αγωνία, που αφυπνίζει και πυροδοτεί σκέψεις για τη ζωή και την τέχνη. Το μυθικό αυτό πρόσωπο του θεάτρου, ζωντανεύει μέσα από το παλλόμενο κείμενο τους και αποδίδεται με πάθος από τον Γεράσιμο Γεννατά στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.
Η σπουδαιότητα του έργου βρίσκεται στο γεγονός ότι είναι απόλυτα ανθρωποκεντρικό, με λεπτομερειακά ψυχογραφημένο χαρακτήρα που όμως με τη συμβολική του διάσταση ηθογραφεί με ένα τρόπο την κοινωνία του χθες, του σήμερα και ίσως του αύριο. Το σκηνικό της Δήμητρας Λιάκουρα, φαντάζει ιδανικό, το ίδιο ο αισθαντικός φωτισμός του Σάκη Μπιρμπίλη και οπωσδήποτε η μουσική του Γιώργου Παλαμιώτη που ερμηνεύεται ζωντανά από τον ίδιο και μελωδεί το ψυχολογικό "τοπίο" του Αρτώ με υφέσεις και μελωδικές εξάρσεις εσωτερικής δύναμης. | Μαρία Κρύου ~ Αθηνόραμα

Στον μανιφεστικό σκηνικό χώρο της Δήμητρας Λιάκουρα, η Ιόλη Ανδρεάδη επικοινωνεί απευθείας με τον Αρτώ (και πως αλλιώς να προσεγγίσεις μια τέτοια προσωπικότητα αν δεν την κοιτάξεις στα μάτια), οδηγώντας την παράσταση ιεροτελεστικά με όρους σαμανικής τελετουργίας, μακριά από την αστική αισθητική και αντίληψη. Η παραφροσύνη αποκαλύπτεται ως λανθάνουσα αντίληψη της παραφοράς μέσα από τον ίδιο αποκαλυπτικό λόγο του ήρωα και την trance ατμόσφαιρα. Τα φαλτσαριστά μουσικά μοτίβα του Γιώργου Παλαμιώτη υπαγορεύουν την έκσταση και τον μυστικισμό της, τα φώτα του Σάκη Μπιρμπίλη μεγαλουργούν σε αυτήν την κατεύθυνση, τα κοστούμια του Κωνσταντίνου Κασπίρη αποτυπώνουν τα σκοτάδια. Χρειάζεται θάρρος και θράσος για έναν ηθοποιό να υποδυθεί μια τέτοια προσωπικότητα που κινήθηκε πάντα υπεράνω του μέσου όρου αντίληψης και έκανε τη θεωρία του ζωή και βίωμα. Ο Γεράσιμος Γεννατάς τα έχει και τα δύο.
Προσέγγισε τον ρόλο με δέος, αλλά κράτησε αναπνοή και βούτηξε στα βαθιά νερά του, μέσα από την ίδια την ιδιοσυγκρασία του θεατρανθρώπου και φτάνοντας στο κεντρικό κύτταρό του. Βιώνει επί σκηνής την ίδια έκσταση, την σωματοποιεί με την ίδια φρενήρη καταληψία, με παραμορφώσεις σώματος και φωνής, και με ύψιστη θεατρικότητα και ερμηνευτικό γκροτέσκο. ‘Ετσι, ο ηθοποιός, γίνεται το είδωλο όχι μόνο του Αρτώ, αλλά ολόκληρης της θεωρίας του, που συνοψίζεται στο πολύ πικρό και επίκαιρο "ο άνθρωπος δεν διαμαρτύρεται, ενώ υποφέρει". | Κώστας Ζήσης ~ Documento
Τα 14 θεατρικά έργα της Ιόλης Ανδρεάδη και του Αρη Ασπρούλη
Πρωτότυπα
• 2015 & 2022 & 2023 – "Αρτώ/Βαν Γκογκ” (Θέατρο Σημείο & Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο & The Tank Theater – New York)
• 2015 & 2022 - "Οικογένεια Τσέντσι" (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης & Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο)
• 2016 - "210.000 οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο αρχείο " (Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς)
• 2016 - "Young Lear" (Φεστιβάλ Αθηνών, Πειραιώς 260)
• 2019 - "Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού" (Άσυλο Ανιάτων & Jubilee Theater – University of Roehampton – London UK)
• 2021 & 2022 - "ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση" (Δίκτυο Μουσείων Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς & The Tank Theater – New York)
• 2022 & 2023- "Κόκκαλο” (Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο & The Tank Theater – New York)
Διασκευές
• 2017 - "Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν" βασισμένο στο Murder in the Cathedral του T.S. Eliot στη μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη (Θέατρο Τέχνης – Υπόγειο)
• 2017-2019 - "Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα" των Duncan McMillan και Jonny Donahoe (Θέατρο του Νέου Κόσμου & The Hellenic Center – London)
• 2017-2019 – "Ίων” του Ευριπίδη (Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Βόρεια Κλιτύ Ακρόπολης, Μουσείο Δελφών, Θέατρο Άλφα.Ιδέα & The Tank Theater – New York)
• 2018 - "Μισάνθρωπος" του Μολιέρου (Σύγχρονο Θέατρο)
• 2019-2020 - "Πόλεμος και Ειρήνη " του Leo Tolstoy (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά)
• 2020 - "Περηφάνια και Προκατάληψη" της Jane Austen (Θέατρο Αλκυονίς)
• 2020 & 2022 & 2023 – "Ελένη” του Ευριπίδη (Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων & Θέατρο Ροές & Plovdiv Drama Theatre - Bulgaria)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr