
Ελληνικά έργα τέχνης στο σφυρί. ΄Ενας - ένας οι διεθνείς οίκοι δημοπρασιών πραγματοποιούν χειμερινά sale ποντάροντας στην ελληνική τέχνη. Δεν είναι μόνο ο οίκος Sotheby 's, αλλά και ο οίκος Bonhams που βγάζει στο σφυρί στο Λονδίνο έργα Ελλήνων καλλιτεχνών. Κι αν κάτι χαρακτηρίζει τη φετινή δημοπρασία έργων ελληνικής τέχνης - σύμφωνα τουλάχιστον με τους ανθρώπους του οίκου Bonhams - αυτό είναι η ... κατρακύλα των τιμών. «Οι τιμές εκτίμησης έχουν πέσει κατά 50%», λέει στο TheTOC η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου που εκπροσωπεί τον οίκο στην Ελλάδα.

Εκατόν εβδομήντα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής ηχηρών υπογραφών (απλό Βολανάκη και Παρθένη έως Χρύσας και Λουκά Σαμαρά) περιλαμβάνει η 27η δημοπρασία Greek Sale που θα πραγματοποιηθεί στην έδρα του οίκου στο Λονδίνο στις 25 Νοεμβρίου 2015
«Οι τιμές εκτίμησης είναι αισθητά μειωμένες», μας λέει η κυρία Αγγελοπούλου. «΄Εχουμε κατεβάσει τις τιμές έργων καλλιτεχνών που είναι και σε μεγάλα μεγέθη και σε καλή περίοδο. Χαρακτηριστικό το ότι τα μεγάλα έργα έχουν τιμή εκτίμησης από 20.000 λίρες ενώ παλιά ίδιας αξίας έργα είχαν τιμή εκτίμησης από 40.000 και 50.000 λίρες»,

Αισθητά λιγότεροι είναι και οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα. Παρ΄όλα αυτά υπάρχουν θαλασσογραφίες του Βολανάκη που είναι ο αγαπημένος των Ελλήνων εφοπλιστών της διασποράς - και του ισχυρού τους lobby στο Λονδίνο. «Οι ξένοι, ή οι ΄Ελληνες του εξωτερικού αποτελούν το μεγλύτερο αγοραστικό κοινό», συμπληρώνει.

Οπως αναφέρει η κυρία Αγγελοπούλου, το sale περιλαμβάνει και ένα μεγάλο έργο του Γκίκα «Το εργαστήριο του καλλιτέχνη» που έχει τιμή εκτίμησης 100.000 – 150.000 λίρες. «Σημειωτέον, έργο από τη σειρά αυτή έχει φθάσει έως και 400.000 λίρες σε προηγούμενες δημοπρασίες», μας πληροφορεί.
«Επίσης ένα έργο του Νίκου Εγγονόπουλου με τίτλο "Τρεις σοφοί" που τα εκτιμούσαμε όλοι 80.000 – 100.000 λίρες βγαίνει στο σφυρί με τιμή εκτίμησης 30.000 λίρες».
Ιδιαίτερης σημασίας είναι το μοναδικό Βιτρό του Νίκου Εγγονόπουλου (1910-1985), στο οποίο ο καλλιτέχνης επιδιώκει να ενισχύσει την παραδοσιακή αισθητική ενός αμόλυντου ελληνικού τοπίου εισάγοντας μοντερνιστικά στοιχεία της ζωγραφικής του ανατρέχοντας ταυτόχρονα σε μνήμες από τη Βυζαντινή τέχνη. «Είναι ένα έργο που βγαίνει για πρώτη φορά. Ηταν ειδική παραγγελία σε πολύ μεγάλη διάσταση που έχει γίνει το 1960 και το έχουμε εκτιμήσει πάλι πολύ χαμηλά για το μέγεθός του (60.000 -80.000 λίρες)», λέει η ίδια.

Ωστόσο, υπάρχουν και οι καλλιτέχνες που σε προηγούμενα sale ανέβηκαν οι τιμές των έργων τους. Σ' αυτή την περίπτωση, όπως έργων του Γιάννη Τσαρούχη, δεν ρίξαμε τις τιμές αλλά προσπαθούμε να έχουμε μια χαμηλή "ρεζέρβα". Δεν αρχίζουμε από την τιμή που έπιασε πέρσι», μας λέει η κυρία Αγγελοπούλου. Παρ΄όλα αυτά, ένα πολύ ωραίο πορτρέτο Φαγιούμ που έχει κάνει ο Τσαρούχης το 1930 (έργα που αντέγραφε από το αρχαιολογικό μουσείο και είναι πολύ συλλεκτικά) ξεκινά με τιμή εκτίμησης 5.000 ευρώ.
Ενα παράδειγμα καλλιτέχνη που έχει διαφορετικές τιμές εκτίμησης είναι του Θάνου Τσίγκου, έργα μεσαίου μεγέθους του οποίου είχαν φτάσει 80.000 λίρες. Πολύ μεγάλο έργο του Τσίγου περιλαμβάνει η δημοπρασία με τιμή εκτίμησης 35.000 λίρες. Σπάνιο, δε, είναι και το έργο του Κόντογλου «Ο Λήσταρχος του Ολύμπου» με τιμή εκτίμησης από 30.000 λίρες.

Μια ματιά σε ενδιαφέροντα έργα
«To Εργαστήρι με Μεγάλο Παράθυρο» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), όπου εντοπίζει κανείς άμεσα τη σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ του καλλιτέχνη και του εργαστηρίου του, την αναπόδραστη σύνδεσή του με αυτό που υποδηλώνεται ακόμα και με την απουσία του ίδιου του καλλιτέχνη.
Το «Ερωτικό» του Γιάννη Μόραλη (1916-2009), στο οποίο ο καλλιτέχνης φαίνεται να αναζητά ένα γεωμετρικό ιδεόγραμμα της αγάπης, πράγμα που επιτυγχάνεται με τη γεωμετρία των σωμάτων, της αφαιρετικής φόρμας και των χρωμάτων που συναρμολογούνται στην τελική τους μορφή.
«Ο Λήσταρχος του Ολύμπου» του Φώτη Κόντογλου (1895-1965), στο οποίο το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στην ιστορία πίσω από τη δημιουργία του, καθώς όταν ο καλλιτέχνης ζωγράφιζε το μοναστήρι του Οσίου Λουκά, εισέβαλλε ένας ληστής, ο οποίος ζήτησε από τον Κόντογλου να ζωγραφίσει και τον ίδιο, σύμφωνα με τη μαρτυρία. Ο Λήσταρχος πήρε το πορτραίτο του και έφυγε χωρίς να δημιουργήσει προβλήματα ενώ ο καλλιτέχνης μετά το γυρισμό του τον ζωγράφισε ξανά.
Επίσης θα παρουσιαστεί ένα «Τοπίο» του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967). Το έργο αυτό συμπεριλαμβάνεται σε εκείνα τα έργα που με απλές αναπαραστάσεις δημιουργεί δυνατά συναισθήματα που αιωρούνται σε μια ποιητική και ρομαντική ατμόσφαιρα. Με λεπτές, χρωματικές ισορροπίες και παρά την απουσία της ανθρώπινης φιγούρας, δηλώνεται το αίσθημα της αιωνιότητας και της εγκατάλειψης, κάτι που ο καλλιτέχνης πετυχαίνει ερμηνεύοντας τη φύση και όχι απλώς αναπαριστώντας την.
Αύξηση ενδιαφέροντος αναμένεται να εκδηλωθεί και για τους έλληνες καλλιτέχνες της διασποράς όπως o Θεόδωροs Στάμοs (1922-1997) με τα έργα Infinity Field και Poster 1968, η Χρύσα (1933-2013) με τα έργα Neon box, Bouzouki Capital, Jazz Blues και Hong Kong Stock Exchange, και ο Λουκάς Σαμαράς (1936) με τα έργα Χωρίς Τίτλο, Corridor 1967 και το εξαιρετικό Reconstruction #58.
Στην δημοπρασία περιλαμβάνονται επίσης έργα των: Θεόδωρου Ράλλη, Συμεών Σαββίδη, Μιχάλη Οικονόμου, Σπύρου Βασιλείου, Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Γιάννη Σπυρόπουλου, Θάνου Τσίγου, Γιάννη Γαϊτη, Αλέξη Ακριθάκη, Νίκου Κεσσανλή, Παναγιώτη Τέτση, Αλέκου Φασιανού, Κώστα Τσόκλη, Παύλου, Τάκη κ.α.
Τα έργα θα εκτεθούν πριν την δημοπρασία στην Γκαλερί Image, Λ. Αμαλίας 36, στο Σύνταγμα στις 10, 11 και 12 Απριλίου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr