Μέσα γυμνά, απ' έξω γυναίκες με μπούρκα

Η Μαρία Φιλοπούλου μιλάει στο TheTOC.gr για την έκθεση έργων της με τίτλο «Su» («Νερό») που εγκαινιάζεται σήμερα, Πέμπτη 8 Μαΐου, στην Κωνσταντινούπολη

ebala-gumna-se-gkaleri-pou-ap-eksw-pernoun-mpourkes
|
SHARE THIS
0
SHARES

Υπάρχει μια αρχαία δεξαμενή στη μικρασιατική Ιεράπολη που η Μαρία Φιλοπούλου ένιωσε να την καθηλώνει από την πρώτη στιγμή που την είδε το 2001 σ’ ένα από τα ταξίδια της στο λεγόμενο Παμούκαλε (Pamukkale).

Μαρία Φιλοπούλου

΄Εκτοτε και μέχρι το 2005, η ελληνίδα εικαστικός επέστρεφε συστηματικά στα Τουρκικά παράλια κοντά σ’ αυτή τη δεξαμενή αντλώντας εικόνες για τη ζωγραφική της. Τα ιαματικά νερά, ο αέρας της απέναντι όχθης του Αιγαίου, τα απομεινάρια μιας άλλης εποχής μα πάνω απ’ όλα το υγρό στοιχείο που είναι τόσο χαρακτηριστικό στο έργο της ζωγράφου, αποτέλεσε ένα νέο πεδίο εξερεύνησης. Και είναι το μεγάλο δίπτυχο έργο «Αρχαία πισίνα Ιεράπολης» που γέννησε αυτή η εξερεύνηση το οποίο μαζί με άλλες δημιουργίες της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται από σήμερα, Πέμπτη 8 Μαΐου έως το Σάββατο 7 Ιουνίου στην γκαλερί Teşvikiye Sanat Galerisi στην Κωνσταντινούπολη.

Δώδεκα έργα «γενναίων» διαστάσεων της Μαρίας Φιλοπούλου αποτελούν τον κορμό της 18ης ατομικής της έκθεσης. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα μεγάλων και μεσαίων διαστάσεων από διαφορετικές θεματικές ενότητες της δουλειάς της ζωγράφου, που δημιουργήθηκαν ειδικά για την παρουσίαση του έργου της στην Κωνσταντινούπολη.

 

Οι χαρακτηριστικοί υποβρύχιοι κολυμβητές που σε μεγάλο βαθμό χρωστούν την έμπνευσή τους στην Αρχαία Ιεράπολη της Τουρκίας, τα παράλια τοπία, αλλά και οι πιο πρόσφατοι καταρράκτες καθώς και τα ακόμα πρόσφατα φωτεινά γυμνά σε βοτσαλωτές παραλίες που αποτελούν το πεδίο μελέτης και πειραματισμού της ζωγράφου κατά τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Κωνσταντινούπολη, δημιουργώντας μια νέα θεματική ενότητα με τίτλο «Su» (Νερό).

 

«Ομολογώ ότι δίστασα για την έκθεση και τα Γυμνά»

΄Αραγε, είχε δεύτερες σκέψεις για τη συγκεκριμένη επιλογή και φυσικά για τα δίμετρων διαστάσεων Γυμνά που βρίσκουν στέγη στην γκαλερί στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης; «Ομολογώ ότι δίστασα να κάνω τη συγκεκριμένη έκθεση διότι δεν είχα πολύ μεγάλη συμπάθεια σε μια χώρα που έχει τόσο υποβαθμισμένη τη θέση της γυναίκας», λέει στο TheTOC.gr η Μαρία Φιλοπούλου. «Επιπλέον, αισθανόμουν περίεργα διότι δεν μου αρέσει να προκαλώ. Και έξω από την γκαλερί με τα γυμνά έργα βλέπω να κυκλοφορούν μπούρκες… Προσωπικά, δημιουργό το γυμνό ενταγμένο στο περιβάλλον του». Τι ήταν αυτό που την έκανε να αναθεωρήσει; «Η επιμονή του εικαστικού και εκδότη Ντογκάν Πακσόϊ, υπό τη διεύθυνση του οποίου λειτουργεί η συγκεκριμένη γκαλερί. Από το 2002 που με είχε συναντήσει και γνωρίσει τη δουλειά μου στο Art Paris κυοφορούνταν η ιδέα της συνεργασίας αυτής που δώδεκα χρόνια μετά έγινε πραγματικότητα. ΄Ηταν η συγκυρία… »

Aισθανόμουν περίεργα διότι δεν μου αρέσει να προκαλώ. Και έξω από την γκαλερί με τα γυμνά έργα βλέπω να κυκλοφορούν μπούρκες…

Η πόλη των αντιθέσεων και η αγωνία του καλλιτέχνη

Η συγκεκριμένη έκθεση είναι η πρώτη εικαστική παρουσίαση της Φιλοπούλου στην Τουρκία, παρ’ ότι έχει δείξει τη δουλειά της σε μεγάλες πόλεις του κόσμου όπως η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και κατ’ επανάληψη το Παρίσι. Ποια είναι τα αισθήματά της λίγο πριν χτυπήσει το «κουδούνι» των εγκαινίων; «΄Οσο βρίσκομαι στην Κωνσταντινούπολη αντιλαμβάνομαι ότι βρίσκομαι σε μια πόλη μεγάλων αντιθέσεων. Υπάρχουν και οι μπούρκες, υπάρχει, όμως, και μια “ανοιχτόμυαλη” μερίδα ανθρώπων για την οποία είμαι πολύ χαρούμενη που καλείται να ανακαλύψει αυτή την έκθεση».

 

Σύμφωνα με τα λεγόμενα της καλλιτέχνιδας, η σύγχρονη εικαστική ζωή στην Τουρκία είναι ιδιαίτερα οργανωμένη με ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις, εκθέσεις και ένα συγκεκριμένο κοινό που αντιλαμβάνεται τους όρους της τέχνης. Νιώθει, άραγε, αγωνία για το αν θα γίνει αποδεκτή η δουλειά της; «Φυσικά και έχω άγχος πριν από κάθε έκθεση. Πόσο μάλλον εδώ, στην Τουρκία, σε ένα άγνωστο περιβάλλον που δεν νιώθω και τόσο μεγάλη οικειότητα. Θα αφήσω, όμως, τα έργα να βρουν μόνα τους το δρόμο προς τον κόσμο…»

Τόσο η σύνθετη εμβληματική αφήγηση όσο και η αναγνωρίσιμη γραφή των έργων της Μαρίας Φιλοπούλου προτείνονται στο τουρκικό κοινό ως ένα ιδεατό και συμβολικό συμπύκνωμα ελληνικότητας που οι θεατές καλούνται να ανακαλύψουν και να περιηγηθούν κατά την παρουσίασή του στην Κωνσταντινούπολη, αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, ΄Ιρις Κρητικού. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ποια είναι η Μαρία Φιλοπούλου

Η Μαρία Φιλοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Σπούδασε στην École Nationale des Beaux Arts (1984-88) στο Παρίσι, με καθηγητή τον Λ. Κρεμονίνι και συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην ENSBA με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης. Έργα της ανήκουν στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και της Βουλής των Ελλήνων, καθώς και σε ιδιωτικά μουσεία και συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εντός και εκτός Ελλάδας.

Info: Μαρία Φιλοπούλου «Su»Teşvikiye Sanat Galerisi: Akkavak Sk., Demet Apt., 4/A 34365, Nişantaşı, Κωνσταντινούπολη. Εγκαίνια: Πέμπτη 8 Μαΐου 2014 19.00. Διάρκεια: 8 Μαΐου – 7 Ιουνίου 2014. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Σάββατο 10:00-19:00. Τηλ: 0090 0212 241 6535. Fax: 0090 0212 246 67 68       

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook