
Υπάρχουν όρια στην τέχνη; Υπάρχουν σύνορα στην Ευρώπη; Αντιδρούν οι πολίτες; Υπάρχουν φωνές που συνδέουν και διχάζουν; Το διαδίκτυο έχει τη δύναμη να υποκαταστήσει την πολιτική παρέμβαση; Τι γνωρίζουμε για τον πόλεμο της Συρίας; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η τέχνη μπορεί να απαντήσει;

Στο Fast Forward Festival οι καλλιτέχνες που φτάνουν στην Ελλάδα από το Άμστερνταμ, τη Βηρυτό, τις Βρυξέλλες, το Κέηπ Τάουν, τη Μελβούρνη, τη Ραμάλα, το Σέφιλντ και το Τελ Αβίβ για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο δημόσιο χώρο, καταργούν τα γεωγραφικά και πολιτισμικά σύνορα. Μετατρέπουν την πόλη σε πεδίο δράσης, τον κυβερνοχώρο σε περφόρμανς.
Οι επιθυμίες για μια κοινωνία με δικαιοσύνη, σεβασμό, γίνονται καλλιτεχνικά έργα, καταργώντας τα σύνορα που χωρίζουν τους δυνατούς από τους αδύναμους και δίνοντας φωνή σε αυτούς που χάνονται μέσα σε ισχυρές πλειοψηφίες, μέσα στην αυταρχικότητα των καθεστώτων και τη βία του πολέμου.

Οι αφηγήσεις των καλλιτεχνών στο 3ο FFF κινούνται στα όρια μεταξύ του θεάτρου, του χορού, της περφόρμανς, του κινηματογράφου και της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας και καλούν τους θεατές σε ιδιότυπες καλλιτεχνικές εμπειρίες που συνδυάζουν διαλεκτικά το ντοκουμέντο με την μυθοπλασία, τη συμμετοχή με την παρατήρηση, την κριτική ανάλυση με την καλλιτεχνική φαντασία.
Ο Tim Etchells κάνει μια σειρά συνεντεύξεων με κατοίκους της Αθήνας, οι οποίοι για τον έναν ή τον άλλο λόγο είναι αποκλεισμένοι από το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Και γεμίζει τους δρόμους της Αθήνας με τα μηνύματα όσων δεν μπορούν να ψηφίσουν – ενηλίκων, εφήβων και παιδιών. Το πόστερ-πρότζεκτ του Tim Etchells, είναι προσωπικό, γιαυτό είναι και απόλυτα πολιτικό. Στις αφίσες που θα γεμίσουν την Αθήνα θα υπάρχουν επιθυμίες, μικρές και μεγάλες, αστείες και σοβαρές, αινιγματικές και προκλητικές, πολιτικές και ποιητικές, προσωπικές και συλλογικές. Δίπλα στις ανάγκες, τα όνειρα και τους πόθους.

Ο Thomas Bellinck παρουσιάζει «Το σπίτι της ευρωπαϊκής ιστορίας στην εξορία». Σε ένα μη θεατρικό χώρο, στο παλιό Υπουργείο Εργασίας της οδού Πειραιώς, ο καλλιτέχνης που πέρασε τους τελευταίους μήνες ζώντας και ερευνώντας στην Ελλάδα, αλλά και στη Γερμανία, συνέλαβε μια νέα εκδοχή της έκθεσής του ειδικά για την Αθήνα. Μεταφέρει την Ευρώπη σε ένα μουσείο. Με όλα τα σενάρια καταστροφής ενεργοποιημένα. Την κατάρρευση της ευρωπαϊκής ένωσης, την κατάργηση του ευρώ. Μέσα στη δυστοπική του αλήθεια προσκαλεί το κοινό να πάρει μέρος στην αναγέννηση ενός ονείρου πριν να είναι αργά. Μεταφερόμαστε στην αρχή του 21ου αιώνα σε μια περίοδο ειρηνική και αισιόδοξη, ένα παρελθόν χαμένο μέσα στο ιδιόρρυθμο, μυστηριώδες μουσείο του, το οποίο είναι κατάφορτο με σκονισμένους χάρτες και αντικείμενα σε αποσύνθεση. Ήταν η Ευρώπη ένα ευτυχές ιντερμέτζο; αναρωτιέται ο Μπελίνκ.

Στο Σύνταγμα, στα παγκάκια οι θεατές φορούν τα ακουστικά τους και παρατηρούν τους περαστικούς. Ποιοί είναι όμως στα αλήθεια θεατές και ποιοί αποτελούν θέαμα; Οι θεατές ή οι περαστικοί; Θέατρο και πραγματικότητα έρχονται τα πάνω κάτω. Οι γνωστές αλήθειες ανατρέπονται στην περφόρμανς των Back2Back Theatre. Η διάσημη ομάδα από την Αυστραλία δουλεύει πάλι με την έννοια της ανατροπής των σχέσεων ανάμεσα στο θέαμα και τον θεατή, βάζει σε δοκιμασία τα όρια του ηδονοβλεψία παρατηρητή και δοκιμάζει τις αντοχές του μετατρέποντάς τον ίδιο σε θέαμα. Πόσο αντέχεις να σε κοιτάζουν; Πόσο αξίζεις για τους άλλους και εσύ και τα μικρά μεταλλικά αντικείμενα (αγγλ. small metal objects), τα κέρματα – δηλαδή, το χρήμα; Ο περίφημος θίασος που απαρτίζεται από διεθνούς κύρους ηθοποιούς με νοητική υστέρηση, σε ένα προκλητικά ευφυές και τολμηρό θέαμα, ένα τεστ αντοχής.

Τέμνοντας τις σφαίρες των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών, το Exhibit B είναι μια «ανθρώπινη εγκατάσταση», η οποία κοιτάζει κατάματα την ιστορία του ρατσισμού που διατρέχει τις εθνογραφικές επιδείξεις, τους ανθρώπινους «ζωολογικούς κήπους» και τον επιστημονικό ρατσισμό της περιόδου ανάμεσα στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα, καθώς και τις τρέχουσες απάνθρωπες πολιτικές απέναντι στους μετανάστες, σε διάφορα μέρη του πλανήτη. Οι θεατές μετακινούνται σιωπηλά από τη μία εγκατάσταση στην άλλη, παρατηρούμενοι από τους ακίνητους ερμηνευτές. Ο Brett Bailey έρχεται να μας υπενθυμίσει το σχετικά μακρινό και το πολύ πρόσφατο παρελθόν σε έναν κόσμο άνισα κατανεμημένης εξουσίας.

Ο χορογράφος Arkadi Zaides παρουσιάζει ένα σόλο πάνω στη δύναμη της βίας, βασισμένος στο οπτικό υλικό από το αρχείο της ανθρωπιστικής οργάνωσης B’Tselem. Θέμα του οι αυθαιρεσίες των Ισραηλινών στρατιωτών κατά των Παλαιστίνιων που ζουν στη Δυτική Όχθη. Η αναπαράσταση της ωμής βίας μετασχηματίζουν τα σώματα σε καθρέφτες, αμβλύνοντας τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και αναπαράστασης.

Υπάρχουν σπίτια στη Συρία που κρύβουν τάφους στους κήπους τους... Σκάψτε τους με γυμνά χέρια στη χωμάτινη ηχητική περφόρμανς-εγκατάσταση της Tania El Khoury Gardens Speak και ακούστε τις αληθινές ιστορίες δέκα Σύριων πολιτών που σκοτώθηκαν τα πρώτα έτη της επανάστασης. Καθώς οι νεκροί αφηγούνται τις ιστορίες τους, οι θεατές κάθε φορά γίνονται οι μύστες αυτού του τελετουργικού μνήμης και καλούνται να εμπλακούν, ψυχή τε και σώματι, πολιτικά και συναισθηματικά, σκύβοντας πάνω από τους «τάφους» των δέκα θυμάτων ενός καθεστώτος καταπίεσης.

Πόσα κλικ, tweets και likes χρειάζεται μια εξέγερση; Το Ίντερνετ, τα κοινωνικά δίκτυα και τα ψηφιακά μέσα επιστρατεύονται στην καλωδιωμένη περφόρμανς μιας από τις πιο αντισυμβατικές φωνές της σύγχρονης σκηνής, την Edit Kaldor. Το Web of Trust (Ιστός εμπιστοσύνης) είναι μια δικτυωμένη θεατρική περφόρμανς, που φέρνει στο θέατρο το διαδίκτυο και ειδικότερα μια νέα πλατφόρμα μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χρησιμοποιώντας την ως πεδίο σκηνικής δράσης. Μια ποικιλόμορφη ομάδα ανθρώπων, παρακινημένοι από την αυξανόμενη δυσαρέσκειά τους, ενώνονται διαδικτυακά για να αρθρώσουν ιδέες για μια διαφορετική κοινωνία.
Σε συνδιοργάνωση με τη Μπιενάλε της Αθήνας διοργανώνεται συμπόσιο με θέμα «Η τέχνη στα σύνορα: χωρικές πολιτικές και μετα-αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή» με συζητήσεις καλλιτεχνών, προβολές, κεντρικές ομιλίες και πάνελ, το οποίο εστιάζει στις πρακτικές που αντανακλούν τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή.
Όλες οι πληροφορίες για το ημερολόγιο του Φεστιβάλ εδώ
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr