X

Ένα χαμένο χειρόγραφο αποκαλύπτει τη σχέση Όρσον Γουελς και Χέμινγουέι

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ και ο Όρσον Γουέλς ήταν δήθεν πολύ καλοί φίλοι, αλλά το χειρόγραφο του 1973 δημιουργεί πολλές αμφιβολίες

Γράφει: TheToc team

Ο Όρσον Γουέλς περιέγραψε κάποτε τη σχέση του με τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ ως «πολύ περίεργη». Οι δύο άνδρες ήταν φίλοι και μερικές φορές ανταγωνιστές. Το αδημοσίευτο αυτό χειρόγραφο αποκαλύπτει τι σκεφτόταν ο σκηνοθέτης για το πάθος του Χέμινγουέι με την Ισπανία.

Το χειρόγραφο, ένα σχεδίασμα σεναρίου παρουσιάστηκε σε μια νέα μελέτη σχετικά με τον Ουέλς του οποίου η ημιτελής βιογραφία βρέθηκε πρόσφατα από ερευνητές του πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν. Αντανακλά την περιφρόνησή του για τον τύπο του τουρίστα που κατέκλυσε την Ισπανία στη δεκαετία του 60, με την έκρηξη του μαζικού τουρισμού. Αποτελεί τη βάση μιας ιστορίας στην οποία πρωταγωνιστεί ένα ερωτικό τρίγωνο με τον άντρα να είναι λάτρης των ταυρομαχιών, χαρακτήρα εμπνευσμένο από τον Χέμινγουέι.

Το χειρόγραφο του 1973, Crazy Weather, το οποίο ο Γουέλς συνέγραψε με την Oja Kodar, καλλιτεχνική συνεργάτη και σύντροφό του, είχε ανακαλυφθεί από μια αυστραλιανή ακαδημαϊκό. Ο Dr Matthew Asprey Gear, συγγραφέας του βιβλίου At the End of the Street in the Shadow: Orson Welles and the City περιγράφει την αγάπη του για την Ισπανία, αλλά και τον σκεπτικισμό του για τον «μάτσο» ενθουσιασμό του κατά καιρούς φίλου του Χέμινγουέι.

Ένα περιστατικό της άσπονδης αυτής φιλίας αναφέρεται στη βιογραφία του Γουέλς. Σε μια βραδιά με πολύ αλκοόλ μετά το Νόμπελ που κέρδισε ο Ερνεστ Χέμινγουεϊ, ο Γουέλς έγραψε σε ένα χαρτί: «Επρεπε να είχε πάει στην Κάρεν Μπλίξεν»!

Ο Χέμινγουεϊ τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας για το έργο του , που συμπεριελάμβανε βιβλία αφιερωμένα στην παράδοση των ισπανικών ταυρομαχιών. Ο Γουέλς ζούσε στην Ισπανία στη δεκαετία του 1960, και όταν επέστρεψε στις ΗΠΑ εξοργίστηκε με αυτό που παρουσίαζε ο Χέμινγουέι ως «τουριστική κληρονομιά» στο έργο του.

«Η Ισπανία ήταν ένα από τα πάθη του", δήλωσε ο Gear. "Μέχρι τα τέλη του 1973, ένιωθε αηδιασμένος από την επιφανειακή αντιμετώπιση του ισπανικού πολιτισμού από τους Αμερικανούς τουρίστες οι οποίοι έφταναν εκεί εμπνευσμένοι από τον Hemingway. Τουρίστες που έφταναν εκεί για να δουν τις ταυρομαχίες που Περιέγραφε ο συγγραφέας στα έργα του. Ο Γουέλες το θεωρούσε αυτό πολύ αλαζονικό και επιφανειακό. Ο πρωταγωνιστής στο σενάριο του Γουελς Jim Foster, ταξιδεύει για τις ταυρομαχίες με την Ισπανίδα σύζυγό του Amparo, και εκεί συναντούν έναν νεαρό που χλευάζει τον Foster για τον μισογυνισμό του, φλερτάρει με την Amparo και αργότερα σαμποτάρει τα λάστιχα του αυτοκινήτου τους. Ο Γουελς είχε στραφεί κατά των ταυρομαχιών επειδή κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ισπανία είχε "δει αρκετά από αυτά τα ζώα να πεθαίνουν".

Η πρώτη συνάντησή του με τον Χέμινγουέι ήταν σε μια αίθουσα προβολής με τον Γουέλς να «γρυλίζει»και να επικρίνει αυτό που έβλεπε, κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ για την Ισπανία του Χέμινγουέι, χωρίς να ξέρει ότι ο συγγραφέας ήταν στην αίθουσα. Όταν άναψαν τα φώτα, ο ένας είδε τον άλλο, ξέσπασαν σε γέλια και έγιναν φίλοι.

Το δακτυλογραφημένο χειρόγραφο Crazy βρίσκεται στο University of Michigan και το βιβλίο του Dr Matthew Asprey Gear, At the End of the Street in the Shadow: Orson Welles and the City, θα κυκλοφορήσει τον Φεβρουάριο.