Εντυπωσιάζουν τα σπουδαία ευρήματα από τις ανασκαφές στο ιερό της Αμαρυσίας Αρτέμιδος στην Αμάρυνθο [Εικόνες]

Υστεροαρχαϊκός ναός εντοπίστηκε σε κεντρικό σημείο του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
amiranuos

Υστεροαρχαϊκός ναός εντοπίστηκε σε κεντρικό σημείο του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος, κατά την φετινή ανασκαφική περίοδο, που έλαβε χώρα το διάστημα από 20-7-2020 έως 28-8-2020 στο πλαίσιο του πενταετούς προγράμματος (2020-2024) αρχαιολογικής έρευνας, υπό τη διεύθυνση της αρχαιολόγου κ. Αμαλίας Καραπασχαλίδου και με επικεφαλής από πλευράς της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής, τον κ. Karl Reber, Διευθυντή της Σχολής, και τη συμμετοχή μικρού αριθμού Ελλήνων και Ελβετών φοιτητών, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Η ταύτιση του αρχαιολογικού χώρου στην θέση Παλαιοεκκλησιές/ Παλαιοχώρια,στα ανατολικά της σύγχρονης Αμαρύνθου, με το ιερό της Αμαρυσίας Αρτέμιδος, το οποίο αναφέρεται σε διάφορες αρχαίες πηγές και υπήρξε το σημαντικότερο ιερό της Εύβοιας, κατέστη δυνατή το 2017 στο πλαίσιο πενταετούς ανασκαφικού προγράμματος συνεργασίας (2015-2019) μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ευβοίας και της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Ελλάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα ευρήματα

Σε ό,τι αφορά τον υστεροαρχαϊκό ναό που εντοπίστηκε κατά τη φετινή ανασκαφική περίοδο, πρόκειται για κτήριο διαστάσεων 10 × 30 μ. με μία κιονοστοιχία στον κεντρικό άξονα, από το οποίο σώζεται το συμπαγές θεμέλιο, στο εσωτερικό του οποίου βρέθηκε τοίχος προγενέστερης φάσης και εσχάρα με ίχνη φωτιάς. Κατά το τελευταίο τέταρτο του 6ου αι. π.Χ σε επαφή με τα θεμέλια του κτηρίου εναποτέθηκαν αναθήματα του 7ου και 6ου αι. π.Χ. και συγκεκριμένα μελανόμορφα αγγεία (όπως ένας αμφορέας με παράσταση Μέδουσας), πήλινα ειδώλια, σφραγιδόλιθοι σε σχήμα σκαραβαίου και ειδώλια από φαγεντιανή εισηγμένα από την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και αγγεία τοπικής παραγωγής όπως πρόχοι με ψηλό λαιμό και υδρίσκες, όμοιου τύπου με αγγεία που έχουν βρεθεί σε μεγάλο αριθμό στις ανασκαφές των αρχαϊκών χώρων λατρείας γυναικείων θεοτήτων στην Ερέτρια. Τα εν λόγω ευρήματα τεκμηριώνουν τη συμμετοχή του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος στις θρησκευτικές πρακτικές των Ερετριέων και των Ευβοέων γενικότερα, καθώς και τις εμπορικές σχέσεις της περιοχήςτης Αμαρύνθου με την Ανατολική Μεσόγειο.

Εντός του απαλλοτριωμένου χώρου, ολοκληρώθηκε επίσης η ανασκαφή της μεγάλης υστεροκλασικής- ελληνιστικής στοάς. Το μνημειακού χαρακτήρα κτήριο, με 27 δωρικούς κίονες στην πρόσοψή του, έχει μήκος 69 μ. και περιέβαλλε το ιερό προς τα ανατολικά. Στα βόρεια, μια στοά και μία σειρά από τρία κτήρια μικρών διαστάσεων οριοθετούσαν το τέμενος. Πρόκειται ίσως για "θησαυρούς" ή ναΐσκους, που παρουσιάζουν κάτοψη παρόμοια με ανάλογα κτήρια σε άλλα μεγάλα ελληνικά ιερά. Από την έρευνα στα κτήρια δεν υπήρξαν ευρήματα, που θα μπορούσαν να προσδιορίσουν τη χρήση τους, εκτός από ένα θραύσμα μαρμάρινης βάσης αγάλματος με αναθηματική επιγραφή, όπου εμφανίζεται η αρχή του ονόματος της Αρτέμιδος. Το ένα από αυτά τα κτήρια καταστράφηκε από τη δημιουργία ασβεστοκάμινου κατά τα μεσαιωνικά, πιθανόν, χρόνια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δυτικά της στοάς εντοπίστηκε ένα παλαιότερο κτήριο, του 7ουαι. π.Χ., ορθογώνιας κάτοψης μήκους 38 μ. Το κτήριο αυτό λειτουργούσε πιθανότατα ως μνημειώδης είσοδος στο ιερό από τα ανατολικά, αλλά πιθανόν και για λατρευτικές πρακτικές.

Ανάμεσα στα φετινά ευρήματα πρέπει επίσης να αναφερθούν νέα θραύσματα ενσφράγιστων κεραμίδων με το όνομα της Αρτέμιδος, όμοια με αυτά που βρέθηκαν το 2017 και επέτρεψαν τότε την ταύτιση του ιερού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η ανασκαφική περίοδος που μόλις ολοκληρώθηκε ήταν η πρώτη ενός νέου πενταετούς προγράμματος. Τα επόμενα χρόνια η έρευνα θα επικεντρωθεί στην εξεύρεση των αρχικών φάσεων της λατρείας στο σημαντικό αυτό ιερό της Εύβοιας. Η έρευνα πεδίου συνδυάζεται με ειδικές αναλύσεις όπως η μικρομορφολογική δειγματοληψία και οι αρχαιοβοτανικές μελέτες, σε συνεργασία με το εργαστήριο Wiener της Αμερικάνικης Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα. Υπεύθυνοι αρχαιολόγοι στο πεδίο είναι από πλευράς ΕΦΑ Ευβοίας, η κ. Όλγα Κυριαζή και από πλευράς Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής, ο κ. Tobias Krapf.

Εικόνες

κατοψη

1) Αεροφωτογραφία του χώρου ανασκαφής και του λόφου Παλαιοεκκλησιές στην Αμάρυνθο.

κατοψη

2) Κάτοψη του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος στην Αμάρυνθο.

αρχαιολογικο

3) Ευρήματα δίπλα στο θεμέλιο του ναού.

αρχαιολογικα

4) Αναθήματα της αρχαϊκής εποχής από το ναό.

αρχαιολογικα

5) Αρχαϊκό πήλινο ειδώλιο από το ναό.

θεμελιο

6) Τμήμα του θεμελίου του βωμού.

αρχαιολογικα

7) Πανοραμική φωτογραφία της ανατολικής στοάς της Αμαρύνθου.

arxaiol

8) Αναπαράσταση της ανατολικής στοάς.

amarin

9) Θραύσμα μαρμάρινης βάσης αγάλματος αφιερωμένου στην Αρτέμιδα.

amarin

10) Λεκάνη κτιστή από κεραμίδες έξω από το κτίριο του 7ου αι. π.Χ.

amarint

11) Βάση ιωνικού κίονα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΤΗΝ ΕΠΑΥΛΗ ΤΣΙΒΙΤΑ ΤΖΟΥΛΙΑΝΑ 27 Φεβ 2021 | 18:14

Συγκλονιστική ανακάλυψη στην αρχαία Πομπηία: Στο φως άθικτο ρωμαϊκό άρμα [εικόνες]

Το τετράτροχο άρμα, το οποίο ήταν κατασκευασμένο από ορείχαλκο και κασσίτερο, βρέθηκε κοντά στους στάβλους μιας αρχαίας έπαυλης στην αρχαία Πομπηία.

Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΙΝ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΗΤΑΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ 27 Φεβ 2021 | 12:48

Φερναντέλ: Ο θησαυρός της Γαλλίας, ο ηθοποιός που είχε το χάρισμα να κάνει τους ανθρώπους να γελούν...

Ο Φερναντέλ δεν ήταν απλώς ένας σπουδαίος κωμικός, αλλά ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης, που διέπρεψε και στο τραγούδι.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 26 Φεβ 2021 | 11:28

Το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου στηρίζει τον Μπιμπίλα μετά την επίθεση του Λιγνάδη

Το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου δηλώνει τη συμπαράστασή του στο ΣΕΗ και στον Σπύρο Μπιμπίλα, μετά την επίθεση που δέχτηκε κατά το απολογητικό υπόμνημα Λιγνάδη.

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΟΥ "ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ" 26 Φεβ 2021 | 09:10

Viral η ανάρτηση του Τσαφούλια για τον Μπιμπίλα και τον Λιγνάδη - "Μέτριος εγώ"

Viral έχει γίνει μία εικόνα που ανήρτησε ο σκηνοθέτης του "Ετερος Εγώ, Σωτήρης Τσαφούλιας, σχολιάζοντας το υπόμνημα του Λιγνάδη, όπου χαρακτήριζε ως "μέτριο ηθοποιό" τον Σπύρο Μπιμπίλα.

ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΤΡΙΑ ΥΠΕΡΟΧΑ ΒΙΝΤΕΟ 24 Φεβ 2021 | 16:14
ΒΑΡΙΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 24 Φεβ 2021 | 13:58

Μαρμαρινός, Παντερμαλής, Σώτη Τριανταφύλλου και άλλες προσωπικότητες της Τέχνης υπέρ της Λίνας Μενδώνη

Κείμενο 56 προσωπικοτήτων της Τέχνης και του Πολιτισμού που στηρίζουν την υπουργό Λίνα Μενδώνη

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ & ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 23 Φεβ 2021 | 13:21

Καταπέλτης ο Μόρτζος για Λιγνάδη: Διορίστηκε "φυτευτός" στο Εθνικό - Υπάρχει κλίκα, οι φίλοι του ήξεραν

Ο κ. Μόρτζος είπε για τον Δημήτρη Λιγνάδη πως δεν ήταν ποτέ ο "σούπερ-πρωταγωνιστής", διορίστηκε με μη κανονικό τρόπο, "φυτευτός", πράγμα που δημιούργησε υποψίες.

ΟΛΗ Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ 22 Φεβ 2021 | 21:36
ΤΟ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ 22 Φεβ 2021 | 21:26

Υπόθεση Λιγνάδη: Οι καταγγελίες σπουδαστών οδήγησαν σε έξοδο από Ίασμο - Εθνικό Θέατρο

Περιγραφές που συγκλονίζουν και σπουδαστές που βρήκαν το θάρρος να μιλήσουν για έναν εφιάλτη που ξαναζωντανεύει

"EPILOGUE" 22 Φεβ 2021 | 20:50

Τίτλοι τέλους για τους θρυλικούς "Daft Punk": Με ένα μοναδικό βίντεο ανακοίνωσαν τη διάλυσή τους - Δείτε το

Οι Daft Punk δεν έδειχναν ποτέ τα πρόσωπά τους, έκαναν ελάχιστες εμφανίσεις στην τηλεόραση και κυκλοφορούσαν λίγους δίσκους.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ 22 Φεβ 2021 | 17:10

Πρώτη ανακοίνωση Εθνικού Θεάτρου μετά τη σύλληψη Λιγνάδη: Δεν είχε εμπλοκή με προγράμματα για ανήλικους

Το Εθνικό Θέατρο, του οποίου καλλιτεχνικός Διευθυντής από το 2019 υπήρξε ο Δημήτρης Λιγνάδης, αναφέρει πως συμπαρίσταται στα θύματα

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ MEGA 21 Φεβ 2021 | 22:18

Και δεύτερος πολύ γνωστός ηθοποιός στο στόχαστρο της Δικαιοσύνης - Διενεργείται προανάκριση

Ο 38χρονος σήμερα Δημήτρης Άνθης κατήγγειλε βιασμό από το ηθοποιό που στην πρώτη καταγγελία του Νίκου Σ. παρουσιάζεται ως θύμα - Τη Δευτέρα ο φάκελος Μπιμπίλα στον Εισαγγελέα, που θα ανοίξει τον "ασκό του Αιόλου" στο Θέατρο

ΚΑΥΤΗΡΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΠΟ 21 Φεβ 2021 | 12:22

Ανακοίνωση του ΣΕΗ για Λιγνάδη: "Επιχειρούν να απαξιώσουν τον κλάδο για να μην αναλάβουν καμία ευθύνη"

Ο ΣΕΗ αναρωτιέται γιατί ενώ υπήρχαν από καιρό οι σοβαρές καταγγελίες, άργησε τόσο πολύ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να δράσει