Ερχονται οι Γάμοι του Φίγκαρο στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Από τις 23 Μαρτίου 2019 και για οκτώ παραστάσεις, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ παρουσιάζεται η αριστουργηματική όπερα

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Οι γάμοι του Φίγκαρο, η αριστουργηματική όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη. Από τις 23 Μαρτίου 2019 και για οκτώ παραστάσεις, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε μουσική διεύθυνση Μάριου Παπαδόπουλου και Γιώργου Μπαλατσινού.

Η ταραγμένη εποχή και η ένταση στις σχέσεις των διαφορετικών κοινωνικών τάξεων

Οι γάμοι του Φίγκαρο πρωτοπαρουσιάστηκαν στη Βιέννη το 1786, τρία χρόνια πριν τη Γαλλική Επανάσταση. Το κείμενο του Λορέντσο ντα Πόντε, που βασίζεται στην πεντάπρακτη κωμωδία του Μπωμαρσαί Η τρελή ημέρα ή Ο γάμος του Φίγκαρο, απηχεί την ταραγμένη εποχή και την ένταση στις σχέσεις των διαφορετικών κοινωνικών τάξεων: του Κόμη και της Κόμησσας, και των υπηρετών τους Σουζάννας και Φίγκαρο. Συγκεκριμένα, η υπόθεση των Γάμων αφορά την προσπάθεια του Φίγκαρο και της Σουζάννας να πραγματοποιήσουν τον γάμο τους παρά τα εμπόδια που θέτει ο Κόμης.

Η αριστουργηματική μουσική του Μότσαρτ σκιαγραφεί με λιτά μέσα τον χαρακτήρα κάθε προσώπου. Εκτός από τις συνήθεις άριες για κάθε ρόλο και τα μεταξύ τους ντουέτα, ο συνθέτης δημιουργεί σύνολα απίστευτης φαντασίας, όπως το περίφημο σεπτέτο της Β΄ Πράξης: αρχικά ένα, στη συνέχεια δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι και τελικά επτά πρόσωπα συνομιλούν στη διάρκεια ενός συναρπαστικού μουσικού μέρους, το οποίο διαρκεί είκοσι λεπτά, χωρίς να χάνει την ευκρίνεια και τη δύναμή του. Πάνω απ’ όλα όμως, πρόκειται για ένα έργο του οποίου οι χαρακτήρες είναι κατεξοχήν ανθρώπινοι, με όλες τους τις όψεις, τις θετικές αλλά και τις σκοτεινές, να προβάλλονται ισότιμα στο φως.

Ο Μότσαρτ επιτυγχάνει να φωτίσει από πολλές διαφορετικές πλευρές τα πρόσωπα του έργου μέσα από την ορχήστρα, η οποία αναλαμβάνει σταθερά πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς το ύφος της μουσικής –νοσταλγικό, ζωηρό, αγωνιώδες, θυελλώδες ή ιλαρό– μας αποκαλύπτει περισσότερα για τον χαρακτήρα, τις σκέψεις και την ποιότητα των συναισθημάτων τους. Αλλά και το ποιητικό κείμενο του Ντα Πόντε έχει ζωηρό θεατρικό ρυθμό: οι απρόσμενες καταστάσεις έρχονται πάντα στην κατάλληλη στιγμή. Ακόμα και οι γελοιογραφικές υπερβολές, όπως, λόγου χάριν, η παρωδία έργων όπου «χαμένοι» συγγενείς ξαναβρίσκονται μετά από δεκαετίες, εντάσσονται με μεγάλη τέχνη. Με το μοναδικό δέσιμο ανάμεσα σε λόγο και μουσική, με τη νέα ισορροπία ανάμεσα σε κωμικά και σοβαρά στοιχεία, με την πρωταγωνιστική θέση που δίνουν στη μουσική, οι Γάμοι του Φίγκαρο ήταν πράγματι αυτό που ο Ντα Πόντε ονόμασε «ένα νέο είδος θεάματος» και άνοιξαν νέο κεφάλαιο στην ιστορία του λυρικού θεάτρου.

Το κινηματογραφικό σκηνικό της σκηνοθεσίας του Ευκλείδη

Στην ευρηματική σκηνοθεσία του διακεκριμένου σκηνοθέτη και Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρου Ευκλείδη, οι λεπτές αποχρώσεις της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του Μότσαρτ αναδεικνύονται μέσα σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που συνθέτει ένα σύμπαν ρετρό παραδοξότητας. Οι ήρωες του Μότσαρτ μετατρέπονται σε γρανάζια ενός αλλόκοτου κόσμου που υπογραμμίζει τη διαχρονική πάλη για κοινωνική ανέλιξη και αξιοπρέπεια.

Τη δραματουργία υπογράφει η Αγγέλα Σαρόγλου η οποία συνεργάστηκε και στη σκηνοθεσία της παραγωγής. Το σκηνικό που χρησιμοποιεί πλήρως τις δυνατότητες των μηχανισμών της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος, υπογράφει ο Γιάννης Κατρανίτσας, ενώ τα vintage κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, την κινησιολογία ο Κωνσταντίνος Ρήγος και τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα.

Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής υπογράφουν οι διακεκριμένοι αρχιμουσικοί Μάριος Παπαδόπουλος και Γιώργος Μπαλατσινός. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Στις δύο υψηλού επιπέδου διανομές, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει νεότερους και καταξιωμένους Έλληνες πρωταγωνιστές, όπως τους Δημήτρη Τηλιακό, Μαρία Μητσοπούλου, Βασιλική Καραγιάννη, Παναγιώτη Οικονόμου, Άρτεμη Μπόγρη, Διονύση Σούρμπη, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Χρύσα Μαλιαμάνη, Γιάννη Σελητσανιώτη, Μιράντα Μακρυνιώτη κ.ά.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Οι γάμοι του Φίγκαρο, όπως και τα υπόλοιπα έργα της συνεργασίας Μότσαρτ – Ντα Πόντε, υποφέρουν συχνά από την αδιαμφισβήτητη ένταξή τους στην κατηγορία των διαχρονικών αριστουργημάτων: ο παιγνιώδης, κωμικός, ακόμη και φαρσικός τους χαρακτήρας, υπερκεράζεται μπροστά στο θάμβος που προξενεί η μουσική τους ιδιοφυΐα, αλλά και η πυκνότητα των νοημάτων που συναρθρώνονται μέσα από την ιδεώδη συνύπαρξη μουσικής και λόγου.

Η νέα αυτή παραγωγή του έργου για την Εθνική Λυρική Σκηνή εστιάζει στον κωμικό αλλά και παράδοξο κόσμο της όπερας του Μότσαρτ και επιχειρεί να αναδείξει τις λεπτές αποχρώσεις της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του συνθέτη. Μέσα σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που συνθέτει ένα σύμπαν ρετρό παραδοξότητας, οι ήρωες του Μότσαρτ μετατρέπονται σε γρανάζια ενός αλλόκοτου κόσμου, που συντίθεται από τις θεατρικές λεπτομέρειες της όπερας, ενώ υπογραμμίζεται η διαχρονική πάλη για κοινωνική ανέλιξη και αξιοπρέπεια.

Συντελεστές

Μουσικλή διεύθυνση: Μάριος Παπαδόπουλος (23, 27, 29, 31/3 & 12/4) – Γιώργος Μπαλατσινός (14, 17, 20/4)

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης

Δραματουργία - Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια: Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου

Σκηνικά: Γιάννης Κατρανίτσας

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

ΚΟΜΗΣ ΑΛΜΑΒΙΒΑ

Δημήτρης Τηλιακός (23, 29/3 & 12, 14/4), Διονύσης Σούρμπης (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΚΟΜΗΣΣΑ ΑΛΜΑΒΙΒΑ

Μαρία Μητσοπούλου (23, 29/3 & 12, 14/4), Μυρσίνη Μαργαρίτη (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΣΟΥΖΑΝΝΑ

Βασιλική Καραγιάννη (23, 29/3 & 12, 14/4), Χρύσα Μαλιαμάνη (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΦΙΓΚΑΡΟ

Παναγιώτης Οικονόμου (23, 29/3 & 12, 14/4), Γιάννης Σελητσανιώτης (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΚΕΡΟΥΜΠΙΝΟ

Άρτεμις Μπόγρη (23, 29/3 & 12, 14/4), Μιράντα Μακρυνιώτη (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΜΑΡΤΣΕΛΛΙΝΑ

Έλενα Κελεσίδη (23, 29/3 & 12, 14/4), Δέσποινα Σκαρλάτου (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΔΟΚΤΩΡ ΜΠΑΡΤΟΛΟ

Δημήτρης Κασιούμης (23, 29/3 & 12, 14/4), Χριστόφορος Σταμπόγλης (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΝΤΟΝ ΜΠΑΖΙΛΙΟ

Νίκος Στεφάνου (23, 29/3 & 12, 14/4), Χρήστος Κεχρής (27, 31/3 & 17, 20/4)

ΝΤΟΝ ΚΟΥΡΤΣΙΟ

Σταμάτης Μπερής (23, 29/3 & 12, 14/4), Διονύσης Μελογιαννίδης (27, 31/3 & 17, 20/4)
ΜΠΑΡΜΠΑΡΙΝΑ

Μαριλένα Στριφτόμπολα (23, 29/3 & 12, 14/4), Άννυ Φασσέα (27, 31/3 & 17, 20/4)
ΑΝΤΟΝΙΟ

Κωστής Ρασιδάκις (23, 29/3 & 12, 14/4), Μιχάλης Κατσούλης (27, 31/3 & 17, 20/4)

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Info:

Οι γάμοι του Φίγκαρο

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ

Κύκλος Μότσαρτ

23, 27, 29, 31 Μαρτίου & 12, 14, 17, 20 Απριλίου 2019

Ώρα έναρξης 19.30 (Κυριακές 18.30)

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος







ΜΗΝΥΜΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ 04 Απρ 2020 | 17:39

Καντάδα στην καραντίνα: Η Φιλαρμονική του δήμου Αθηναίων παίζει Χατζιδάκι

Το βίντεο με τη Φιλαρμονική ανέβασε στο Διαδίκτυο ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης.

ΣΤΟ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ 03 Απρ 2020 | 17:47

"Ain't No Sunshine": Πέθανε σε ηλικία 81 ετών ο Bill Withers

Ο Bill Withers, αναγνωρισμένος τραγουδιστής της Soul του 1970 πίσω από τις επιτυχίες Ain't No Sunshine, A Lovely Dday και Lean On.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 76 ΕΤΩΝ 01 Απρ 2020 | 13:22

Πέθανε από κορονοϊό ο ηθοποιός του "Σταρ Τρεκ" Άντριου Τζακ

Η σύζυγός του, η οποία βρίσκεται σε καραντίνα στην Αυστραλία.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ 30 Μαρ 2020 | 17:41

Κορονοϊός: Πέθανε ο δημιουργός του θρυλικού "I Love Rock N Roll", Αλαν Μέριλ

Μήνυμα στο twitter για τον θάνατο του Άλαν Μέριλ ανάρτησε και η Τζόαν Τζετ που είχε ερμηνεύσει το τραγούδι το 1982, κάνοντας τεράστια επιτυχία.

Ο ΛΥΚΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΜΠΟΥΜΠΟΥΛΑ ΧΑΙΡΕΤΑΙ 30 Μαρ 2020 | 17:23

Ολλανδία: Πίνακας του Βαν Γκογκ εκλάπη από κλειστό λόγω κορονοϊού μουσείο

Το ολλανδικό μουσείο έχει κλείσει έπειτα από τα προληπτικά μέτρα της κυβέρνησης.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 74 ΕΤΩΝ 29 Μαρ 2020 | 20:22

Με αναπνευστική ανεπάρκεια νοσηλεύεται ο τραγουδιστής Κριστόφ

Είναι θετικός στον κορονοϊο και σε σοβαρή κατάσταση.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 86 ΕΤΩΝ 29 Μαρ 2020 | 10:50

Πέθανε ο σπουδαίος Πολωνός συνθέτης Κριστόφ Πεντερέτσκι

Ένας καινοτόμος συνθέτης του 20ου αιώνα.

ΜΙΛΑ ΣΤΟ THE TOC 28 Μαρ 2020 | 22:06

Ελένη Γκασούκα: Έγινα γιαγιά και θέλω να δω το μωρό!

Συνειδητοποίησα ότι η καραντίνα ήταν ο πιο σίγουρος δρόμος για να ξαναδώ την κόρη μου και τον εγγονό μου.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 64 ΕΤΩΝ 27 Μαρ 2020 | 08:24
ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ... ΤΡΑΒΙΑΤΑ 26 Μαρ 2020 | 09:36
ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ 25 Μαρ 2020 | 10:10

Περιηγηθείτε ελεύθερα και δωρεάν στα αριστουργήματα του Μουσείου Β.&Ε. Γουλανδρή

Στη Συλλογή του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, σε ψηφιακές αναπαραγωγές έργων και φωνητικές ξεναγήσεις.

ΑΡΧΙΣΕ ΤΟ ON DEMAND 23 Μαρ 2020 | 10:34

Universal Studios: Σε ψηφιακές πλατφόρμες θα κυκλοφορούν οι νέες ταινίες

Το περασμένο Σαββατοκύριακο τα έσοδα της βιομηχανίας ήταν μόλις 55,3 εκατομμύρια δολάρια, τα χαμηλότερα από το 1995.

ΜΙΛΑ ΣΤΟ THE TOC 22 Μαρ 2020 | 11:14

Μένουμε σπίτι - Σοφία Φιλιππίδου: Ο φόβος της ηθικής καταρράκωσης

Θα γίνουμε πιο άγρια θηρία από ό,τι είμαστε τώρα;