Follow us

Φένια Παπαδόδημα στο TheTOC: Tελικά ο κόσμος έχει ανάγκη από "αλαφροΐσκιωτους";

Μοιρασμένη ανάμεσα σε θέατρο, μουσική και κινηματογράφο, δραστήρια και πολυσχιδής, η Φένια Παπαδόδημα μιλά στο TheTOC για το μουσικοθεατρικό έργο "Φλανδρώ", σε μουσική σύνθεση και σύλληψη της ίδιας.

Χρύσα Σκούρα
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΣΚΟΥΡΑ
ΦΕΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ

Μοιρασμένη ανάμεσα σε θέατρο, μουσική και κινηματογράφο, δραστήρια και πολυσχιδής, η Φένια Παπαδόδημα μιλά στο TheTOC για το μουσικοθεατρικό έργο "Φλανδρώ", σε μουσική σύνθεση και σύλληψη της ίδιας.

Τα παπαδιαμαντικά έργα "Το Αγνάντεμα" και "Άνθος του γιαλού" είναι στο επίκεντρο της μουσικής παράστασης.

"Νομίζω ότι για κάποιον που έχει σχέση βαθύτερη με τον λόγο σαν ηθοποιός, αλλά που τυχαίνει να είναι και μουσικός, όπως στην δική μου περίπτωση, είναι απίστευτη η γοητεία που ασκεί ο λόγος του Παπαδιαμάντη. Αλλά και η ίδια η ζωή του είναι εντυπωσιακή. Ένας συγκλονιστικός συγγραφέας σαν αυτόν, παρέμεινε στην Αθήνα, πάμφτωχος και βασανισμένος, σχεδόν ζητιανεύοντας μέχρι το τέλος", λέει για τον Σκιαθίτη συγγραφέα.

Η Φένια Παπαδόδημα πειραματίζεται συχνά εντάσσοντας συνθέσεις και θέματα εμπνευσμένα από την βυζαντινή και την ελληνική παραδοσιακή μουσική σ’ ένα σύγχρονο αρμονικό πλαίσιο.

Η Φλανδρώ, η γυναίκα – βράχος, είναι ένας αρχαίος θρύλος. Μια γυναίκα που στοίχειωσε αγναντεύοντας το ανοιχτό πέλαγος, περιμένοντας τον άντρα της να γυρίσει. Τα πικρά της δάκρυα έγιναν θύελλα και χωρίς να το θέλει, έπνιξε τον αγαπημένο της.

Η συνέντευξη της Φένιας Παπαδόδημα στο TheTOC:

- Πείτε μας λίγα λόγια για τη Φλανδρώ. Πώς προέκυψε αυτό το μουσικό έργο;

Οι συνθέσεις που μας οδηγούν και περιβάλουν το κείμενο έχουν γραφτεί χάρις στη συνάντησή μου με τις δύο εξαιρετικές μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας, την Γωγώ Ξαγαρά στην άρπα και την Ήβη Παπαθανασίου στο τσέλο. Φυσικά με τον Γιώργο Παλαμιώτη που παίζει ένα ιδιαίτερο spacebass, όπως το ονομάζει ο ίδιος, συνεργαζόμαστε πολλά χρόνια, αλλά είναι η πρώτη φορά που αυτό συμβαίνει και με κλασσικούς μουσικούς και συνθέσεις για τσέλο και άρπα.

- Πόσο είστε επηρεασμένη από τη ζωή και το έργο του Παπαδιαμάντη;

Χαίρομαι πολύ που υπάρχει ο Παπαδιαμάντης γιατί σε όσους θέλουν να τον ανακαλύψουν, σε όσους μπαίνουν στον κόπο εννοώ, προσφέρει κάτι μαγικό - όπως έγραφε γι’ αυτόν ο Ελύτης – μέσα από μία αφοπλιστική απλότητα κι ενώ μπορεί να γράφει για τα πιο συνηθισμένα, καθημερινά πράγματα.

Νομίζω ότι για κάποιον που έχει σχέση βαθύτερη με τον λόγο σαν ηθοποιός, αλλά που τυχαίνει να είναι και μουσικός, όπως στην δική μου περίπτωση, είναι απίστευτη η γοητεία που ασκεί ο λόγος του Παπαδιαμάντη. Αλλά και η ίδια η ζωή του είναι εντυπωσιακή. Ένας συγκλονιστικός συγγραφέας σαν αυτόν, παρέμεινε στην Αθήνα, πάμφτωχος και βασανισμένος, σχεδόν ζητιανεύοντας μέχρι το τέλος. Κάτι που συμβαίνει άλλωστε πολύ συχνά με τους αληθινούς ποιητές. Πώς να μην συγκινήσει, να μην σε παθιάσει η περίπτωση ενός τέτοιου καλλιτέχνη, που ζει στην απόλυτη μιζέρια και οραματίζεται τέτοια ομορφιά που κάνει τον αναγνώστη να μείνει άναυδος, πολύ συχνά.

- Ο κόσμος τελικά έχει ανάγκη από αλαφροΐσκιωτους;

Αφού λείπουν ‘‘οι καθαροί‘‘, όπως λέει στο Άνθος του γιαλού, ο Παπαδιαμάντης, μιλώντας γι’ αυτούς που παλιότερα μπορούσαν να δουν παράξενα φαινόμενα προερχόμενα από κάποιον άλλο, παράλληλο κόσμο…

Ελλείψει καθαρών, οι αλαφροΐσκιωτοι είναι πλέον αυτοί που αντιλαμβάνονται την πιθανή ύπαρξη και μιας άλλης πραγματικότητας, εκτός από τον υλικό κόσμο που μας περιβάλει. Δεν είναι τυχαίο που ο Παπαδιαμάντης τούς δίνει έναν τέτοιο χαρακτηρισμό… Είναι λίγο σαν να λέει ‘‘οι γραφικοί‘‘. Όσοι δεν είναι ακριβώς σαν το πετυχημένο μοντέλο του σύγχρονου δυτικού exterminator. Το λέω κάνοντας χιούμορ αλλά κατά βάθος αυτή είναι η αλήθεια.

Για να είσαι αλαφροΐσκιωτος πρέπει τουλάχιστον να έχεις χρόνο να ρεμβάζεις όπως ο ήρωας του Παπαδιαμάντη, ο Μάνος. Πρέπει να έχεις χρόνο για χάσιμο, κι αυτό δεν ενδείκνυται στους υποψήφιους επιτυχημένους κοινωνικά ανθρώπους, όποια κι αν είναι η θέση τους και η δουλειά τους. Νομίζω ότι αυτή η ελευθερία για όνειρο, για ρεμβασμό -τι ωραία λέξη- είναι κάτι που σπανίζει στις μέρες μας κι έχει αντικατασταθεί με την ενασχόληση με το κινητό μας τηλέφωνο. Κάτι που ίσως ακόμη δεν μπορούμε να διανοηθούμε πόσο θα επηρεάσει καταστροφικά την ανθρώπινη συνείδηση, αλλά θα φανεί αναγκαστικά μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

- Τι είναι αυτό που σας δίνει έμπνευση για τα έργα σας;

Τα έργα των άλλων που αγαπάω και με συντροφεύουν αλλά και όσα ανακαλύπτω. Μουσικών, ποιητών αλλά και οτιδήποτε μπορεί να συμβεί μέσα σ’ ένα εικοσιτετράωρο και να μου δώσει ένα ερέθισμα για να γράψω κάτι γιατί εκείνη την στιγμή νιώθω ότι συμμετέχω στο συλλογικό γίγνεσθαι. Κι ακόμη η φύση, οι στιγμές βαθιάς ησυχίας , όπου μπορεί να μου τύχει να τις βιώσω. Καμιά φορά στην εκκλησία, στο δωμάτιο μου, ακόμη και στο αυτοκίνητο.

Φένια Παπαδόδημα στο TheTOC: Tελικά ο κόσμος έχει ανάγκη από "αλαφροΐσκιωτους";

- Ποια ήταν τα καλλιτεχνικά σας ερεθίσματα σε νεαρή ηλικία;

Από μικρή έτυχε να βρίσκομαι σε διαρκή επαφή με τη μουσική, το χορό, το θέατρο.
Αλλά μ’ έναν τρόπο ιδιαίτερο θα έλεγα. Τα μουσικά ερεθίσματα που είχα από τον πατέρα μου που άκουγε ώρες μουσική κάθε μέρα, ήταν τελείως αντιφατικά μεταξύ τους…Αυτό ίσως είναι κάτι που με σημάδεψε, το ότι είχα κάθε είδους ερέθισμα , χωρίς καμία καθωσπρέπει επιλεκτικότητα.

Κλασική μουσική, ρεμπέτικα, spirituals και περσική παραδοσιακή μουσική…
Οι γονείς μου γιατροί μεν αλλά καλλιτεχνικές φύσεις, με τον τρόπο του ο καθένας, φρόντισαν από νωρίς να ανακαλύψουμε τους μεγάλους ζωγράφους, τους κλασικούς συνθέτες και συγγραφείς. Πάντοτε υπήρχαν πολλά βιβλία που μεταφέρονταν μέσα στα χρόνια στο εξοχικό σπίτι και με περίμεναν εκεί… Σε μικρή ηλικία επίσης ανακάλυψα ορισμένους σπουδαίους κινηματογραφιστές που άλλαξαν τη ζωή μου. Ο Ταρκόφκσι, ο Βέντερς, ο Κασσαβέτης.

- Θέατρο ή κινηματογράφος;

Κινηματογράφος και θέατρο. Είναι πολύ πιο δύσκολο να κάνει κανείς σινεμά, σε κανονικές συνθήκες παραγωγής, όμως όταν αυτό συμβαίνει είμαι πολύ ευτυχισμένη. Αυτό είχα την τύχη να ζήσω τα δύο τελευταία χρόνια με το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησα, συμπαραγωγή του ΕΚΚ και της ΕΡΤ, με τίτλο ‘‘Το καταφύγιο στην Ομόνοια‘‘.

- Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σχέδιά σας;

Το δεύτερο μέρος του ντοκιμαντέρ ‘‘Το καταφύγιο στην Ομόνοια‘‘, καθώς έχω ακόμη πολύ υλικό που δεν μπόρεσα να εντάξω στην ταινία. Έχει σαν θέμα την κοινωνική κατάσταση στην Ομόνοια σήμερα αλλά και την ιστορία της Πολυκλινικής Αθηνών, ‘‘του νοσοκομείου των φτωχών‘‘ που λειτουργούσε εκεί, καθώς και την ζωή του Αγίου Πορφυρίου που υπηρετούσε σ’ αυτό το νοσοκομείο σαν ιερέας για τριάντα τρία χρόνια. Σύνθετη ταινία με τρεις διαφορετικούς άξονες και πολύ υλικό που περιμένει…το μέρος β’.

Επίσης ετοιμάζουμε με τον Γιώργο Παλαμιώτη την κυκλοφορία του άλμπουμ Nostalgiaσε συνεργασία με δύο εξαιρετικούς μουσικούς από την Κούβα, τον ΓιοέλΣότο και τον Κάρλος Μενεντέζ.

ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ

Πληροφορίες παράστασης

Η ηθοποιός, σκηνοθέτης και μουσικός, παρουσιάζει τη "Φλανδρώ - Το αγνάντεμα και το άνθος του γιαλού” στη σκηνή του θεάτρου Φούρνος.

Εως τις 30 Ιανουαρίου 2022
Σάββατο, 21:15 | Κυριακή, 20:30

Συντελεστές

Φένια Παπαδόδημα: Μουσική Σύνθεση – Σύλληψη
Νίκος Κόρδης: Ζωγραφιές
Γιώργος Παπαστυλιανός: ερμηνεία
Γωγώ Ξαγαρά: Άρπα – Ερμηνεία
Ήβη Παπαθανασίου: Τσέλο- Ερμηνεία
Γιώργος Παλαμιώτης: Ηλεκτρικό μπάσο, Ηχητικά τοπία- Ερμηνεία
Φένια Παπαδόδημα: Φωνή, Λούπες, Λαούτο – Ερμηνεία
Σοφήλια Τσορτέκη: Βοηθός Σκηνοθέτη

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΠΟ ΤΙΣ 28 ΜΑΙΟΥ 18 Μαϊ 2022 | 12:26

"Η αυλή των θαυμάτων" - το μιούζικαλ, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

"Η Αυλή των θαυμάτων" του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από τις 28 Μαΐου 2022.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 18 Μαϊ 2022 | 11:13

Το γκέι φιλί του Σπύρου Μπιμπίλα στο θέατρο - Πριν από 42 χρόνια [εικόνα]

Με αφορμή την ημέρα κατά της ομοφοβίας, στις 17 Μαΐου, ο Σπύρος Μπιμπίλας έκανε μία ξεχωριστή ανάρτηση στο Instagram. Ενα από τα πρώτα γκέι έργα στην Ελλάδα.

16 Μαϊ 2022 | 14:57

"Η Λοκαντιέρα" του Καρόλου Γκολντόνι: Από τις 19 Μαΐου, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο Θέατρο 104

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, τοποθετεί το έργο, που ανέβηκε για πρώτη φορά το 1753, στα τέλη της δεκαετίας του 70 - αρχές 80.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΡΤ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΗ 11 Μαϊ 2022 | 08:02

Κατερίνα Σακελλαροπούλου εκ βαθέων: Θέλω να δώσω φωνή σε αυτούς που δεν έχουν - Με ενοχλούν τα στερεότυπα

Εφ' όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου στην ΕΡΤ.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ 11 Μαϊ 2022 | 07:25

Ορέστης Τάτσης στο TheTOC: Η ελληνική κοινωνία έχει παραδοθεί σε αυτό που ονομάζουμε οικονομισμό

Ο Ορέστης Τάτσης σκηνοθετεί "Το τέλος της μικρής μας πόλης". "Οι περισσότεροι από εμάς κινούμαστε γύρω από το χρήμα και κατά βάθος πιστεύουμε ότι αυτό είναι η λύση για την επιβίωση".

ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΓΩ 09 Μαϊ 2022 | 13:43

Αιμιλία Υψηλάντη, Νατάσα Καλογρίδη και Σάρα Εσκενάζη στην "κυρία Κλάιν"

Τρεις γυναίκες και οι τρεις ψυχαναλύτριες, μια μάνα -η περίφημη Μέλανι Κλάιν- η κόρη της και η γραμματέας της περνούν μια νύχτα μαζί, στο Λονδίνο του 1934.

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΧΑΣΕΤΕ 06 Μαϊ 2022 | 07:06

Οσα θα δούμε τον Μάιο στο θέατρο: Οι 6 νέες θεατρικές παραστάσεις και 3 μεγάλες επιτυχίες που συνεχίζονται

Οσα πρέπει να δούμε στο θέατρο τον Μάιο. Εξι νέες θεατρικές παραστάσεις και τρεις που συνεχίζονται μετά τη σαρωτική επιτυχία του προηγούμενου διαστήματος.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ KNOT 04 Μαϊ 2022 | 21:38

"Πεθαίνω σαν Χώρα" του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios - Σε σκηνοθεσία Αλίκης Στενού

Το "Πεθαίνω σαν χώρα", γραμμένο το 1978 από τον Δημήτρη Δημητριάδη, μας κάνει μάρτυρες μιας χώρας που καταρρέει, σε έναν χρόνο όπου καμιά γυναίκα δεν φέρνει πια παιδί στον κόσμο.

ΤΗΣ ΕΛΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 04 Μαϊ 2022 | 20:33

Ίχνη της Αντιγόνης: Το φεμινιστικό υβριδικό show που δεν πρέπει να χάσετε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου επιστρέφει στην Ελλάδα για να παρουσιάσει μόνο για 9 μόνο παραστάσεις το φεμινιστικό υβριδικό show Ίχνη της Αντιγόνης.

ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΕΣ ΒΟΥΤΙΕΣ 03 Μαϊ 2022 | 12:08

Με καλοκαιρινή διάθεση: Ο Σπύρος Μπιμπίλας και η Βίκυ Κάβουρα ποζάρουν με μαγιό στην πισίνα [εικόνες]

Μόνο με το μπανιερό τους, Σπύρος Μπιμπίλας και Βίκυ Κάβουρα χαλαρώνουν σε ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ 01 Μαϊ 2022 | 22:18

Ζελένσκι στην ΕΡΤ: Το Τάγμα Αζόφ είναι μέρος του στρατού μας - Ναζισμός είναι αυτό που κάνουν οι Ρώσοι

"Ο πόλεμος θα τελειώσει όταν νικήσει η Ουκρανία" διαμήνυσε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι. Τι είπε για το Τάγμα Αζόφ και τον "ναζισμό" των Ρώσων.

ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ "ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ" 29 Απρ 2022 | 20:30

Ιωάννα Παλιοσπύρου: Έτσι έγινε η συνέντευξη - Δέκα ώρες κινηματογράφησης για κάθε τηλεοπτικό λεπτό

Ο Σταύρος Θεοδωράκης αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο έγινε η συνέντευξη με την Ιωάννα Παλιοσπύρου

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 13 Μαϊ 2022 | 06:49

Εθνικό Θέατρο: Ολα όσα θα δούμε το καλοκαίρι του 2022 και τον επόμενο χειμώνα

Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες της νέας διεύθυνσης είναι η επανασύσταση της Πειραματικής Σκηνής, η οποία θα στεγαστεί στη Σκηνή "Κατίνα Παξινού".