Follow us

Γνωστές και άγνωστες ιστορίες λογοκρισίας στην Ελλάδα μέσα από ένα λεξικό

'Ενα λεξικό με περιστατικά λογοκρισίας από τον Θ. Αγγελόπουλο μέχρι τον Παπακαλιάτη και τον Παστίτσιο. Τι μας λένε οι επιμελητές του.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γνωστές και άγνωστες ιστορίες λογοκρισίας στην Ελλάδα μέσα από ένα λεξικό

Το Λεξικό της Λογοκρισίας που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη σε επιμέλεια Πηνελόπης Πετσίνη και Δημήτρη Χριστόπουλου αποτελεί μια χαρτογράφηση του φαινομένου της λογοκρισίας στην Ελλάδα μέσα από την καταγραφή και την κριτική ανάλυση εμβληματικών περιπτώσεων.

Γνωστές και άγνωστες ιστορίες λογοκρισίας στην Ελλάδα μέσα από ένα λεξικό

Το λεξικό εστιάζει στην περίοδο από τη μεταπολίτευση μέχρι τις μέρες μας, με κείμενα και λήμματα στα οποία παρουσιάζεται η λογοκρισία Τύπο, στις εικαστικές τέχνες, τη μουσική, τη λογοτεχνία κ.ο.κ. Το υλικό του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων από τον αντικομμουνισμό μέχρι τη βλασφημία, και από τον Θίασο του Θ. Αγγελόπουλου μέχρι την καταδίκη του «Γέροντα Παστίτσιου». Αποτελεί έτσι ένα μωσαϊκό που παρέχει στον αναγνώστη υλικό για να γνωρίσει, να αξιολογήσει, να ξαναδεί και να αποτιμήσει τη νεότερη ελληνική εκδοχή ενός διαχρονικού φαινομένου.

Συναντήσαμε τους επιμελητές του λεξικού προκειμένου να μάθουμε περισσότερα για τη λογοκρισία.

Κάνετε στο βιβλίο σας μια ιστορική ανασκόπηση της λογοκρισίας στην Ελλάδα. Ποια πιστεύετε είναι η περίοδος με τα πιο τρανταχτά παραδείγματα και γιατί;

Π. Πετσίνη: Αδιαμφισβήτητα τα περισσότερα περιστατικά απαντώνται σε περιόδους απολυταρχικών καθεστώτων: από το τελετουργικό κάψιμο των βιβλίων στις πλατείες επί καθεστώτος Μεταξά ως τη «Στοργή στο Λαό» της Χούντας των Συνταγματαρχών που πετσόκοβε τις κινηματογραφικές ταινίες, η λογοκρισία εκεί είναι ο κανόνας του κράτους και τα παραδείγματα αναρίθμητα. Ωστόσο, σε κάθε ιστορική περίοδο υπάρχουν «τρανταχτά» όπως τα αποκαλείτε παραδείγματα, για διαφορετικούς λόγους κάθε φορά. Είτε γιατί προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις και δημόσια συζήτηση που με τη σειρά τους δημιούργησαν ρήξεις στη λογοκριτική συνέχεια, είτε γιατί είναι ενδεικτικά του εκάστοτε πολιτικού ή κοινωνικού διακυβεύματος, ή ακόμη και γιατί μοιάζει να βρίσκονται σε ευθεία αντίθεση με το κλίμα και τις κατακτήσεις της συγκεκριμένης εποχής. Δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσει κανείς κάποια έναντι άλλων, είναι όμως χρήσιμο να τα δει συγκριτικά γιατί έτσι μπορεί να εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα όχι μόνο για το θεσμικό κομμάτι της λογοκρισίας αλλά και για την κοινωνική πρόσληψή της. Για παράδειγμα, γιατί η κάλυψη των γυμνών του νεαρού Επαμεινώνδα Παπαδόπουλου με πραγματικά φύλλα συκιάς, το 1953, προκάλεσε σάλο και θυμηδία γελοιοποιώντας την ίδια τη λογοκριτική πρακτική, ενώ η απόσυρση των έργων του Τσαρούχη λίγους μήνες νωρίτερα αντιμετωπίστηκε με αμηχανία και πέρασε στα ψιλά; Πως αντέδρασε –ή δεν αντέδρασε– ο χώρος της Τέχνης στην κάθε περίπτωση; Πως συνδέεται αυτό με τη ρευστή και διάχυτη λογοκριτική συνθήκη που επικρατούσε ως προς την αναπαρασταση της ομοφυλοφιλίας; Και τί συμβαίνει σήμερα; Τέτοιου είδους ερωτήματα προσπαθούμε να διατυπώσουμε και ει δυνατόν να απαντήσουμε στο βιβλίο.

Παρεμπόδιση γυρισμάτων, καταστροφή σκηνικών, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και πανό κατά του «αναρχικού» και «ανθέλληνα» Θόδωρου Αγγελοπούλου από το ποίμνιο του μητροπολίτη Αυγουστίνου Καντιώτη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Το μετέωρο βήμα του πελαργού» το 1990 στη Φλώρινα. Τα γυρίσματα ολοκληρώνονται με την προστασία της αστυνομίας. (φωτ.: Νίκος Παναγιωτόπουλος)
Παρεμπόδιση γυρισμάτων, καταστροφή σκηνικών, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και πανό κατά του «αναρχικού» και «ανθέλληνα» Θόδωρου Αγγελοπούλου από το ποίμνιο του μητροπολίτη Αυγουστίνου Καντιώτη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Το μετέωρο βήμα του πελαργού» το 1990 στη Φλώρινα. Τα γυρίσματα ολοκληρώνονται με την προστασία της αστυνομίας. (φωτ.: Νίκος Παναγιωτόπουλος)

Ποια είναι τα πεδία στα οποία ασκείται κυρίως η λογοκρισία και γιατί;

Π. Πετσίνη: H λογοκρισία ασκείται διαχρονικά για πολιτικούς, ηθικούς, θρησκευτικούς και αισθητικούς λόγους. Θύματα της πολιτικής λογοκρισίας υπήρξαν έργα που κόμιζαν αντιστασιακές ιδέες στην Κατοχή και στις περιόδους δικτατοριών αλλά και αριστερές στη μετεμφυλιακή «καχεκτική» δημοκρατία. Μεταπολιτευτικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τις λογοκριτικές επεμβάσεις σε αρκετές ταινίες –να σημειώσουμε πως οι επιτροπές λογοκρισίας καταργήθηκαν το 1986– με πιο εμβληματικές την απαγόρευση εξόδου από τη χώρα του «Θίασου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, την απαγόρευση της ταινίας «Αντίσταση ‘40-‘50» της Μαρίας Καραβέλα και τη δίωξη της «Καγγελόπορτας» στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Σταδιακά πάντως τα περιστατικά είναι μάλλον εξαίρεση παρά κανόνας: ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε τη δίκη του Αντίγια το τεύχος «Κυβέρνηση Απατεώνων» το 1988, την παρεμπόδιση των γυρισμάτων του «Μετέωρου Βήματος του Πελαργού» στη Φλώρινα ή το κατέβασμα του έργου «Η Ισορροπία του Nash» από το Εθνικό Θέατρο πριν λίγα χρόνια.

Η ηθική λογοκρισία αφορά τα χρηστά ήθη και διατρέχει συνολικά τον 20ο αιώνα χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις ως προς αυτό που χαρακτηρίζεται ως «άσεμνο». Κι εδώ είναι πολλά τα περιστατικά, ίσως το πιο γνωστό είναι το κόψιμο στον αέρα της ταινίας «Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι» το 1984 και ένα από τα πιο σοβαρά αλλά σχετικά άγνωστα η καταδίκη του ζωγράφου Κλεάνθη Χατζηνίκου το 1987 και η κατάσχεση και καταστροφή του έργου του επειδή κρίθηκε άσεμνο. Λογοκρισία για θρησκευτικούς λόγους μοιάζει να εμφανίζεται κυρίως στη μεταπολίτευση· ακόμη κι όταν υπήρχαν παρεμβάσεις ανθρώπων της Εκκλησίας πριν από το 1974, αφορούσαν τα υποτιθέμενα «αντεθνικά» ή «άσεμνα» χαρακτηριστικά ενός έργου και όχι τον βλάσφημο χαρακτήρα του. Μετά τη μεταπολίτευση τα παραδείγματα είναι δεκάδες, από τη δίωξη του Θωμά Μάρα για το βιβλίο «Αντιφάσεις της Καινής Διαθήκης» το 1978, έως την έκθεση Outlook το 2003 αλλά και τον Γέροντα Παστίτσιο ή το πρόσφατο περιστατικό με το γλυπτό «Φύλαξ» στο Φάληρο. Η αισθητική λογοκρισία τέλος, δηλαδή η απομάκρυνση ή ακόμα και η καταστροφή έργων με κριτήριο την τεχνοτροπία ή την ποιότητά τους, συνήθως συνυπάρχει με κάποια από τις προηγούμενες. Σπάνια απαιτείται η απομάκρυνση ενός έργου απλώς και μόνο γιατί θεωρείται κακό ή ακατανόητο – συχνά θεωρείται και άσεμνο, ή ενοχλεί πολιτικά. Συνέβη όμως και αυτό: το 1949 διερχόμενος αστυνομικός απαίτησε από το ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη να κατεβάσει τα έργα του από τον Παρνασσό επειδή έβρισκε την εξπρεσιονιστική τεχνοτροπία τους ακατανόητη....

Απαγόρευση προβολής της ταινίας «Ο Λένιν τον Οκτώβρη» με το επιχείρημα ότι μπορεί να προκαλέσει «έξαψις παθών» και «σοβαρά διατάραξις της Δημοσίας Τάξεως», 1947 (Γενικά Αρχεία του Κράτους – Κεντρική Υπηρεσία, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών).
Απαγόρευση προβολής της ταινίας «Ο Λένιν τον Οκτώβρη» με το επιχείρημα ότι μπορεί να προκαλέσει «έξαψις παθών» και «σοβαρά διατάραξις της Δημοσίας Τάξεως», 1947 (Γενικά Αρχεία του Κράτους – Κεντρική Υπηρεσία, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών).

Υπάρχουν αντιφάσεις στην άσκηση της λογοκρισίας και ποιες είναι αυτές;

Δ. Χριστόπουλος: Οι αντιφάσεις συνοδεύουν κάθε συμπεριφορά και δράση, είτε είναι δημόσια – ανήκει στο κράτος δηλαδή, είτε είναι ιδιωτική. Αυτό αφορά και τη λογοκρισία. Κάτι το οποίο θα μπορούσε να περνάει απαρατήρητο σκοντάφτει σε σκληρές λογοκριτικές πρακτικές ενώ κάτι το οποίο θα μπορούσε κανείς να περιμένει ότι θα λογοκριθεί τελικώς περνάει αδιάφορο. Η λογοκρισία είναι κάτι σαν τροχονόμος. Υπάρχουν δράσεις που την ερεθίζουν κι άλλες στις οποίες ούτε καν στρέφει την προσοχή της. Τα κίνητρα δεν είναι πάντα εύκολα να τα διαγνώσεις. Θα σας δώσω ένα ενδιαφέρον παράδειγμα που μπορεί να σας φωτίσει και πλέον μπορώ να το πω: πριν τέσσερα χρόνια ο ισοβίτης Κουφοντίνας εξέδωσε ένα βιβλίο του στις εκδόσεις Λιβάνη. Ένα βιβλιοπωλείο στην Αθήνα, το free thinking zone αποφάσισε να μη διαθέσει το βιβλίο προτάσσοντας την επιχειρηματολογία ότι το βιβλιοπωλείο δεν εμπορεύεται βιβλία δολοφόνων. Διοργάνωσε μάλιστα μια εκδήλωση στην οποία εκλήθησαν άνθρωποι να υπερασπιστούν την θέση του βιβλιοπωλείου και να γίνει ένα debate με κάποιους που τη θεωρούσαν λογοκρισία. Σε αυτούς άνηκα κι εγώ. Επιχειρηματολόγησα δημοσίως τη θέση μου υπέρ της διάθεσης του βιβλίου, όπως θα το έκανα για το οποιοδήποτε βιβλίο σε ένα κανονικό βιβλιοπωλείο και μόλις τελείωσα ο Κωστής Μπακογιάννης με τον οποίο καθόμαστε δίπλα μου είπε "Μας έκανε μεγάλη εντύπωση ότι το βιβλίο το έβγαλε ο Λιβάνης." Το θέμα λοιπόν δεν ήταν ότι ο Κουφοντίνας έβγαλε βιβλίο. -

Δισέλιδο από χειροποίητο λεύκωμα της Μαρίας Καραβέλα για την ατομική έκθεσή της στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών - Χίλτον το 1971 η οποία διακόπηκε μετά από επέμβαση της αστυνομίας (αρχείο Μαρίας Καραβέλα).
Δισέλιδο από χειροποίητο λεύκωμα της Μαρίας Καραβέλα για την ατομική έκθεσή της στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών - Χίλτον το 1971 η οποία διακόπηκε μετά από επέμβαση της αστυνομίας (αρχείο Μαρίας Καραβέλα).

Διαβάζω στο βιβλίο σας πως ο 20ος αιώνας επεφύλαξε μεγαλύτερες δυσκολίες στην ελευθερία της έκφρασης απ΄ ότι ο 19ος. Πώς εξηγείται αυτό;

Δ. Χριστόπουλος: Το βιβλίο δεν ασχολείται με τον 19ο αιώνα παρα μόνο τροχιοδεικτικά σε ένα κείμενο εισαγωγικό που αναλύει την κληρονομιά του στις πρακτικές του 20ού αιώνα. Το γενικό συμπέρασμα για το καθεστώς της ελευθερίας του λόγου τον 19ο αιώνα είναι πως όντως θεσπίστηκε η απαγόρευση της λογοκρισίας και προληπτικών μέτρων, αλλά στην πράξη οι κατασταλτικοί περιορισμοί της ελευθερίας της έκφρασης παρέμεναν άθικτοι. Ουσιαστικά, ο 19ος αιώνας χαρακτηρίζεται από την συνύπαρξη του φιλελεύθερου συνταγματισμού με ένα ιδιαίτερα αυταρχικό νομικό οπλοστάσιο που ουσιαστικά νομιμοποιεί τη λογοκρισία. Ο 20ος αιώνας επεφύλαξε μεγαλύτερες δυσκολίες διότι πλέον υπάρχει μια κεκτημένη αξίωση ελευθερίας του λόγου που εδραιώνεται πάνω στα προηγούμενα. Κοινώς, η προσδοκία της ελευθερίας στον 20ό είναι μεγαλύτερη από τον 19ο. Ωστόσο, όμως, να μην ξεχνάμε πως ο 20ός είναι και ο αιώνας έξι πολέμων, δικτατοριών τη μια μετά την άλλη, αιώνας των διχασμών, του Παρασυντάγματος, -μια εν ολίγοις μακρά διάρκεια πολιτειακών εκτροπών. Μόνο το τελευταίο του τέταρτο, η μεταπολίτευση, χαρακτηρίζεται από δημοκρατική πολιτειακή σταθερότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, η λογοκρισία δεν μπαίνει από το παράθυρο αλλά γίνεται πλέον ο κανόνας καθεστώτων ασταθών και επισφαλών. Στον 20ό αιώνα, είτε η λογοκρισία προβλέπεται από το νόμο, είτε όχι, είναι δεδομένη κι αυτό διότι το απόθεμα συναίνεσης που απολαμβάνουν οι κυβερνώντες τη χώρα δεν τους επιτρέπει την πολυτέλεια να ανεχθούν τη διαφωνία και την αμφισβήτηση. Κατά παράδοξο τρόπο, κι αυτό αναλύεται στο βιβλίο, η επίδειξη λογοκριτικής πυγμής δεν είναι ένδειξη δύναμης αλλά αδυναμίας και ελλείματος αυτοπεποίθησης της εξουσίας. Αυτό εν ολίγοις συμβαίνει στον ελληνικό 20ό αιώνα.

Τηλεγράφημα του Ηλία Πετρόπουλου, ήδη κρατούμενου στις φυλακές Κορυδαλλού για τα «Καλιαρντά», προς τον Δημήτρη Καλοκύρη που βρίσκεται στη φυλακή μετά τη δίκη του περιοδικού Τραμ το 1972 (αρχείο Δημήτρη Καλοκύρη).
Τηλεγράφημα του Ηλία Πετρόπουλου, ήδη κρατούμενου στις φυλακές Κορυδαλλού για τα «Καλιαρντά», προς τον Δημήτρη Καλοκύρη που βρίσκεται στη φυλακή μετά τη δίκη του περιοδικού Τραμ το 1972 (αρχείο Δημήτρη Καλοκύρη).

Πιστεύετε ότι τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα έχουμε γίνει πιο συντηρητικοί σε έκφραση απ΄ ότι σε προηγούμενες και πως το ερμηνεύετε;

Π. Πετσίνη: Νομίζω πως αυτό που αλλάζει είναι ο ίδιος ο πολιτικός και κοινωνικός συντηρητισμός, οπότε και η λογοκριτική συνθήκη που συνδέεται με αυτόν. Αν κάποτε εκφραζόταν αποκλειστικά μέσα από το ηγεμονικό τρίπτυχο πατρίς-θρησκεία-οικογένεια ή από την εμμονή σε αξίες όπως η ευπρέπεια και η σεμνότητα, σήμερα μπορεί να εκφράζεται και μέσα από την εμμονή στην πολιτική ορθότητα η οποία μπορεί να πάρει και συντηρητικό χαρακτήρα και να λειτουργήσει ως λογοκριτικός μηχανισμός. Οπότε μπορεί να βλέπουμε να συνυπάρχουν από τη μία μεριά η εκκλησία, που εξακολουθεί να λειτουργεί ως άγρυπνος φρουρός των ηθών της ελληνικής κοινωνίας, κι από την άλλη το #MeToo με όλες τις αντιφάσεις και τις υπερβολές του. Να τονίσουμε πάντως ότι η λογοκρισία έχει τόσο ιστορικό βάθος όσο και κοινωνική διείσδυση. Αφενός δεν θεωρείται πάντα αθέμιτη ή παράλογη, και ορθώς, και αφετέρου δεν κινείται αποκλειστικά στο δίπολο ελευθερία-καταστολή. Μπορεί κάποτε να υπαγορευόταν κυρίως από το συντηρητισμό και την αντίδραση, σήμερα όμως μπορεί να υπαγορεύεται και από το πρόταγμα της ισότητας και της χειραφέτησης.

Η «προσβολή της δημοσίας αιδούς» που έχει στείλει πολλούς δημιουργούς στα δικαστήρια πιστεύετε ότι είναι μια υποκριτική θέση της κοινωνίας μας;

Δ. Χριστόπουλος: Όντως, υπάρχουν θέματα και εικόνες που σκανδαλίζουν ειλικρινά τμήμα της κοινωνίας μας. Προκαλούν σε κάποιους συμπολίτες μας αυθεντικά αισθήματα ψυχικής κακοποίησης με αποτέλεσμα τη λογοκρισία. Το ερώτημα είναι αν τα πρόσωπα τα οποία νιώθουν ότι υφίστανται αυτήν την προσβολή από ένα κινηματογραφικό έργο ή μια θεατρική παράσταση είναι όντως εκτεθειμένα σε αυτήν την προσβολή ή όχι. Εδώ λοιπόν παρατηρείται ως κανόνας το εξής: αυτοί που αξιώνουν τη λογοκρισία λόγω της προσβολής της προσωπικότητάς τους δεν είναι αυτοί που έχουν συναισθηματικά τραυματιστεί επειδή υπέστησαν το σοκ του να δούνε ένα τέτοιο έργο. Αυτό εγώ θα το θεωρούσα ως και κατανοητό. Δεν έχουμε να κάνουμε όμως με κάτι τέτοιο. Αυτοί που στέλνουν τους δημιουργούς στα δικαστήρια και εμποδίζουν μια παράσταση από το Χυτήριο ως τον “Τελευταίο Πειρασμό” του Σκορτσέζε, δεν έχουν δει το δημιούργημα που τόσο τους αγανακτεί. Τους ενοχλεί ότι απλώς αυτό υπάρχει ως τέτοιο στο δημόσιο χώρο. Ουσιαστικά δηλαδή, με τη λογοκρίσια θέλουν να αποτρέψουν τους υπόλοιπους να μετέλθουν της ελευθερίας τους. Και αυτό, ναι είναι βαθιά υποκριτικό καθώς στην κοινωνία μας ουδείς υποχρεώνει κανέναν να δει ένα έργο ή να αγοράσει ένα βιβλίο που τον προσβάλλει. Συνηθίζω να λέω στους φοιτητές μου πως αν παραδείγματος χάρη οι εκδόσεις Καστανιώτη αποφασίζαν να διαφημίσουν το βιβλίο Μν του Μίμη Ανδρουλάκη που θεωρήθηκε βλάσφημο με γιγαντοαφίσες δίπλα στον Άγιο Διονύσιο την ώρα της λειτουργίας, οι πιστοί θα είχαν κάθε λόγο να αντιδράσουν και να ζητήσουν να κατέβουν οι αφίσες διότι όντως αυτές “εισβάλλουν” στη ζωή τους. Το βιβλίο όμως δεν μπορεί να ζητάνε να αποσυρθεί! Αν θέλουν ας μην το αγοράσουν. Να μην το ξεφυλλίσουν και να γράψουν όσες κριτικές θέλουν εναντίον του.

Δρώμενο - διαμαρτυρία για την καταδίκη του blogger Γερόντα Παστίτσιου το 2014 στα Εξάρχεια.
Δρώμενο - διαμαρτυρία για την καταδίκη του blogger Γερόντα Παστίτσιου το 2014 στα Εξάρχεια.

Πώς εκφράζεται η λογοκρισία σήμερα και πόσο αυτολογοκρινόμαστε στη δημόσια έκφραση; (κυρίως με την άνθηση των σόσιαλ μίντια);

Δ. Χριστόπουλος: Δεν υπάρχει δημοκρατία απαλλαγμένη από τον πειρασμό να λογοκρίνει. Ακόμη κι αν η λέξη “λογοκρισία” αποφεύγεται εξαιτίας ενός βαριά αρνητικού ιστορικού φορτίου που κουβαλάει, πρέπει να θυμόμαστε ότι η ελευθερία του λόγου δεν είναι απόλυτη. Πέρα από περιπτώσεις όπου ο λόγος ισοδυναμεί με την εξατομικευμένη προσβολή ενός προσώπου και τη συκοφαντία του, στις μέρες μας θεωρείται πως ο λόγος του μίσους, έναντι άλλων, πρέπει να λογοκρίνεται εφόσον θεωρήσουμε πως ωθεί τον κόσμο στη βία. Ορθώς λοιπόν το δικαστήριο καταδικάζει τον ιεράρχη που φωνασκει από άμβωνος “Φτύστε τους” αναφερόμενος στους ομοφυλόφιλους. Αν ο άνθρωπος δεν μπορεί να αυτολογοκριθεί, ας του θυμίσει η έννομη τάξη τις υποχρεώσεις του. Το πρώτο λοιπόν που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι πρέπει να έχουμε το σθένος να δεχθούμε ότι η λογοκρισία δεν είναι κατ’ανάγκη “κακή.” Το αν είναι “καλή” ή “κακή” εξαρτάται από το περιεχόμενου του επίμαχου λόγου και το πλαίσιο στο οποίος αυτός εκφράζεται. Όπως λέω και ξαναλέω, ο Αμβρόσιος με τους φίλους του ας λέει ό,τι θέλει. Από άμβωνος δεν μπορεί όμως να λέει ό,τι θέλει. Μιλώντας για το πλαίσιο, θα κάνω και μια αναφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης βιώνει μια υπαρξιακή αντίφαση: είναι ένας αφηρημένα ελεύθερος στο σύμπαν του διαδικτύου αλλά και συνάμα αβοήθητος σε αυτό ενίοτε με έναν αλγόριθμο που υποτίθεται εξασφαλίζει του τι δεν πρέπει να λέγεται. Η όποια αντικειμενικότητα της μηχανής αναζήτησης στο διαδίκτυο θα πρέπει να αποτελεί αντικείμενο δημοσίου ελέγχου και λογοδοσίας, έστω στο πλαίσιο ενος αυτορρυθμιζόμενου διαδικτύου. Αν όχι, θα οδηγούμαστε σε τραγελαφικές καταστάσεις όπου από τη μια θα βασιλεύει η ασυδοσία συνοδευόμενη από έναν ηθικιστικό μοραλισμό που μοιάζει λίγο με τη σπουδή του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης να επιβάλει κυρώσεις για ένα φιλί ομοφυλόφιλων – το διαβόητο φιλί Παπακαλιάτη – την ίδια στιγμή που το ελληνικό ιδιωτικό τηλεοπτικό τοπίο βρίθει αγοραίας αισχρότητας και ευτέλειας.

Ποιοι είναι οι επιμελητές της έκδοσης

Π. Πετσίνη, Δ. Χριστόπουλος
Π. Πετσίνη, Δ. Χριστόπουλος

Πηνελόπη Πετσίνη

Η Πηνελόπη Πετσίνη έχει διδάξει θεωρία φωτογραφίας και σύγχρονης τέχνης από το 2004 σε διάφορες πανεπιστημιακές σχολές. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, τόσο ως προς τη θεωρία όσο και ως προς την πρακτική, εστιάζουν στη φωτογραφία και τη σχέση της με την ατομική και συλλογική μνήμη, την ιστορία και την πολιτική. Είναι ερευνητική υπεύθυνη στο μεταδιδακτορικό πρόγραμμα «Η λογοκρισία στον κινηματογράφο και στις εικαστικές τέχνες» στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Δημήτρης Χριστόπουλος

Ο Δημήτρης Χριστόπουλος είναι καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, όπου διδάσκει από το 2000. Στα γνωστικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται ζητήματα θεωρίας και πράξης των δικαιωμάτων, ειδικότερα θέματα μειονοτήτων, μεταναστών, ιδιότητας του πολίτη, και η προβληματική της λογοκρισίας. Στα θέματα αυτά έχει αφιερώσει το συγγραφικό του έργο και τις δημόσιες παρεμβάσεις του, στην Ελλάδα και εκτός. Το 2016 εκλέχθηκε πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

05 Σεπ 2025 | 11:46

ΠΝΟΗ: Ο Μιχάλης Δέλτα εμπνέεται από το πρωτοποριακό έργο του Takis

Η παράσταση "Πνοή" εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης Takis 1∞ που διοργανώνει το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στα δυο μουσεία του, στην Αθήνα και στην Άνδρο, έως τις 2 Νοεμβρίου.

ΑΠΟ 16/10 05 Σεπ 2025 | 11:30

"Merde": Μια μουσική κωμωδία για τα "κακώς κείμενα" του ελληνικού θεάτρου

Όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για το θέατρο, αλλά φοβόσασταν να ρωτήσετε, από 16 Οκτώβρη, στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που φέτος γιορτάζει τα 130 χρόνια λειτουργίας του.

ΜΑΓΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 05 Σεπ 2025 | 10:50

Ο Μίλτος Πασχαλίδης γιόρτασε "30 χρόνια τραγούδια" στο κατάμεστο Ηρώδειο [εικόνες]

Χιλιάδες κόσμου υποκλίθηκαν στον Μίλτο Πασχαλίδη, ο οποίος έδωσε μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, το βράδυ της Πέμπτης, για τα 30 χρόνια καριέρας του.

"ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ" 05 Σεπ 2025 | 07:20

Σείστηκε το Καλλιμάρμαρο στη συναυλία για τον Στέλιο Καζαντζίδη - Πλήθος καλλιτεχνών, συγκίνηση και αγαπημένα τραγούδια

Το παρών στη μεγαλειώδη συναυλία για τον σπουδαίο ερμηνευτή Στέλιο Καζαντζίδη έδωσαν 30.000 θεατές, ενώ συμμετείχε πλήθος αγαπημένων καλλιτεχνών.

04 Σεπ 2025 | 12:06

Τι θα δούμε 7 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο: Από "Ρωμαίο και Ιουλιέτα" μέχρι "Κάρμεν" και "Λίμνη των Κύκνων"

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα-σταθμούς διαφορετικών εποχών και ρευμάτων με αφετηρία τον ρομαντισμό, την χρυσή εποχή του Ρώσικου μπαλέτου και το νεοκλασικό στυλ.

ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 04 Σεπ 2025 | 11:39
ΣΠΑΡΤΑΡΙΣΤΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 04 Σεπ 2025 | 09:58

"Πρόσεχε ποιον σκοτώνεις": Το νέο έργο των Ρέππα-Παπαθανασίου στο Θέατρο Πειραιώς 131

Μία σπιρτόζικη ιστορία φόνων, γεμάτη από ίντριγκες, ανατροπές και το κομψό χιούμορ που ταιριάζει στο αστικό κλίμα της δεκαετίας του 1950.

ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΡΑ 04 Σεπ 2025 | 08:16

Τέλος του Παιχνιδιού: Ο Μάκης Παπαδημητρίου ανεβάζει το έργο του Μπέκετ με τον Χρυσοστόμου στο Θέατρο Ιλίσια

Ο Μάκης Παπαδημητρίου συναντά επί σκηνής τον Γιώργο Χρυσοστόμου, οκτώ χρόνια μετά την προηγούμενη εκρηκτική τους συνύπαρξη στη σκηνή.

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ 03 Σεπ 2025 | 10:44

Ο Τομ Χόλαντ αποθεώνει τον Κρίστοφερ Νόλαν: "Η Οδύσσεια έχει το καλύτερο σενάριο που διάβασα ποτέ"

Ο Χόλαντ ο οποίος υποδύεται τον Τηλέμαχο, στην επική μεταφορά του ομηρικού έπους σε δηλώσεις του, χαρακτήρισε το σενάριο ως "το καλύτερο που έχω διαβάσει ποτέ".

02 Σεπ 2025 | 22:02

Κωνσταντίνα: Επιστρέφει για ανεπανάληπτες μουσικές βραδιές στο Κολωνάκι

Η Κωνσταντίνα με την πολυετή της διαδρομή και τη ζεστασιά της φωνής της παρασύρει σε μια μουσική βιωματική εμπειρία γεμάτη συναίσθημα.

ΣΤΑ 73 ΤΟΥ 02 Σεπ 2025 | 17:58

Πέθανε ο Γκράχαμ Γκρίν: Ο πρώτος ηθοποιός που μίλησε ινδιάνικα στο σινεμά, στην ταινία "Χορεύοντας με τους λύκους"

"Με βαθιά θλίψη ανακοινώνουμε τον ειρηνικό θάνατο του βραβευμένου, θρυλικού Καναδού ηθοποιού Γκράχαμ Γκριν", ανέφερε ο Τζέρι Τζόρνταν σε δήλωσή του στο CBC News

ΕΩΣ ΤΙΣ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 15:28

Η Χίος ζει φέτος στον παλμό του 4ου The Chios Festival

Ξεκίνησε το 4ο Φεστιβάλ Χίου- Τα δρώμενα και οι καλεσμένοι

ΑΠΟ 15 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 08:00

Πέντε δυνατές πρεμιέρες στην ΕΡΤ1 που θα καθηλώσουν

Γέλιο, συγκίνηση, μυστήριο, δράση και ανθρώπινες ιστορίες γεμάτες συναίσθημα επιφυλάσσουν οι σειρές μυθοπλασίας που κάνουν πρεμιέρα σε λίγες ημέρες στην ΕΡΤ1.

"ΕΦΥΓΕ" ΤΟ 2021 02 Σεπ 2025 | 07:48

Οικουμενικός και αθάνατος: Τέσσερα χρόνια χωρίς τον Μίκη Θεοδωράκη

Ο Μίκης Θεοδωράκης έφυγε, αλλά συνεχίζει να μας καθοδηγεί. Ένας οικουμενικός Έλληνας που έγραψε με νότες την ψυχή ενός έθνους.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 01 Σεπ 2025 | 08:37

Αιχμηρή ανάρτηση της Μάρως Βαμβουνάκη για τον Λάνθιμο: Μήπως ο κόσμος χειροκροτούσε ενθουσιασμένος επειδή τέλειωσε η ταινία;

Με μία αιχμηρή ανάρτηση, σχολίασε η συγγραφέας Μάρω Βαμβουνάκη, τη μεγάλη επιτυχία που είχε η πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάθνιμου "Bugonia" στο Φεστιβάλ Βενετίας.

ΑΠΟΘΕΩΣΗ 31 Αυγ 2025 | 12:53

Φεστιβάλ Βενετίας: Ντελίριο ενθουσιασμού για τον "Frankestein" του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο - 13 λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές

Οι πρωταγωνιστές του Frankestein Όσκαρ Άιζακ και Τζέικομπ Ελόρντι δεν μπόρεσαν να συγκρατήσουν τα δάκρυά τους, καθώς το κοινό συνέχιζε να χειροκροτεί

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ 29 Αυγ 2025 | 12:58

"Οι Όρνιθες" με Χρυσοστόμου και Παπασπηλιόπουλο ανοίγουν για τελευταία φορά τα φτερά τους

Με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι Όρνιθες ολοκληρώνουν το μαγικό τους πέταγμα, σε επιλεγμένα θέατρα της Αττικής.

EMBASSY THEATER 29 Αυγ 2025 | 12:55

Πρώτες εικόνες από την "Κόμισσα της Φάμπρικας" σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή - Με εξαιρετικό καστ

Η Κόμισσα της Φάμπρικας θα κάνει πρεμιέρα στις 16 Οκτωβρίου στο Embassy theater.

ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΒΛΑΧΟ 29 Αυγ 2025 | 12:43

"ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ - Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας": Οι 5 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Η παράσταση "Δον Ζουάν – Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας", σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου, με τον Πάνο Βλάχο στον ομώνυμο ρόλο, ολοκληρώνει την καλοκαιρινή της περιοδεία, με 5 τελευταίους σταθμούς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29 Αυγ 2025 | 12:40

Δ. Αθηναίων: Δωρεάν κινηματογραφικές προβολές για ένα μήνα στα σχολικά προαύλια - Οι ταινίες

Από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου ξεκινούν και πάλι οι δωρεάν προβολές παιδικών ταινιών στα προαύλια των σχολείων.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ 29 Αυγ 2025 | 12:14

"Η μεγάλη χίμαιρα": Στον "αέρα" το πρώτο teaser της πολυαναμενόμενης σειράς της ΕΡΤ

Το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, που θεωρείται σταθμός στη νεοελληνική λογοτεχνία, μεταφέρεται για πρώτη φορά στην οθόνη μέσα από μια σειρά έξι επεισοδίων

ΔΕΙΤΕ ΤΟ 29 Αυγ 2025 | 09:59

Bugonia: Κυκλοφόρησε το επίσημο τρέιλερ της νέας ταινίας του Λάνθιμου με την Εμμα Στόουν

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου "Bugonia" έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

82Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ. 29 Αυγ 2025 | 09:55

Πρεμιέρα για το "Bugonia": Αποθεώθηκαν Γιώργος Λάνθιμος και Εμμα Στόουν στη Βενετία - Τους χειροκροτούσαν όρθιοι επί 6 λεπτά

Με αφορμή και την παγκόσμια πρεμιέρα του "Bugonia" δια χειρός Γιώργου Λάνθιμου την Πέμπτη, δόθηκε στη δημοσιότητα και το επίσημο τρέιλερ του πολυαναμενόμενου φιλμ.

5-7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 29 Αυγ 2025 | 09:00

LAComics Festival: Για 7η χρονιά στη Λάρισα το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ κόμικ [εικόνες]

Το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ της Θεσσαλίας για τα comics και τη street art επιστρέφει από τις 5 έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025 στον Μύλο του Παππά στη Λάρισα. Με ελεύθερη είσοδο.

ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ 28 Αυγ 2025 | 19:15

Με παλαιστινιακή σημαία στο πέτο ο Γιώργος Λάνθιμος στο Φεστιβάλ της Βενετίας [εικόνες - βίντεο]

Οι συνεργάτες και φίλοι, Λάνθιμος και Στόουν, φωτογραφήθηκαν από τους δημοσιογράφους, με τον Έλληνα σκηνοθέτη να έχει στο πέτο του την παλαιστινιακή σημαία καθ' όλη την διάρκεια

ΑΠΟ 5 ΕΩΣ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 28 Αυγ 2025 | 10:45

Το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως: 210 εκδοτικοί οίκοι και πάνω από 200 εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο

Στις 5 Σεπτεμβρίου, η μεγαλύτερη γιορτή του Βιβλίου "ανοίγει τις πύλες της" στο Πεδίον του Άρεως για να υποδεχτεί τους φίλους του βιβλίου και να προσελκύσει νέους αναγνώστες.

ΣΑΤΙΡΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 28 Αυγ 2025 | 10:40

Η Καρυάτιδα: Το καυστικό έργο του Γιώργου Καπουτζίδη μετακομίζει σε νέα στέγη από τον Οκτώβριο

Μια ανατρεπτική κωμωδία, αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 28 Αυγ 2025 | 09:35

Η Ηλέκτρα του Τάρλοου ολοκληρώνει το ταξίδι της στην Αττική - Οι τελευταίοι σταθμοί

Μετά τον θρίαμβο της Επιδαύρου, τις διθυραμβικές κριτικές και τις sold out παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, η Ηλέκτρα ολοκληρώνει το ταξίδι της σε επιλεγμένα φεστιβάλ της Αττικής.

27 Αυγ 2025 | 12:33

Εξώφυλλο σε αμερικανικό περιοδικό το "Οσα Παίρνει ο Άνεμος" - Ενα 4σέλιδο αφιέρωμα στην ελληνική παράσταση

Η μεγάλη επιτυχία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που επιστρέφει από 29 Σεπτεμβρίου έως 5 Οκτωβρίου και μόνο για μια εβδομάδα παραστάσεων.

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΣΟΔΟΥ 27 Αυγ 2025 | 10:38

Θερινό σινεμά τον Σεπτέμβριο στην αυλή του Επί Κολωνώ - 6 ταινίες με ελεύθερη είσοδο

Μετά την εξαιρετικά θερμή ανταπόκριση του κοινού στις προβολές του Ιουλίου, το Επί Κολωνώ ανακοινώνει νέες προβολές σημαντικών και βραβευμένων ταινιών και για τον Σεπτέμβρη!

ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ 27 Αυγ 2025 | 09:09

Κωνσταντίνου για την "οικία Κοκοβίκου" που γίνεται χώρος πολιτισμού: Αισθάνομαι ευγνώμων, είναι μεγάλη τιμή

Η "οικία Κοκοβίκου" στην Πλάκα, γνωστή στο ευρύ κοινό από την ταινία "Η γυνή να φοβήται τον άνδρα", θα μετατραπεί σε χώρος πολιτισμού όπου θα προβάλλονται παλιές ταινίες του ελληνικού κιν/φου

26 Αυγ 2025 | 15:11

Τα Μπαλέτα Béjart της Λωζάνης τιμούν τον Μίκη Θεοδωράκη

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού - Μια μοναδική παράσταση για τα παιδιά της Ένωσης "Μαζί για το Παιδί"

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ! 26 Αυγ 2025 | 13:02

"Ο θάνατος του εμποράκου" με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη: Οι 3 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Μετά τη θριαμβευτική καλοκαιρινή περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα, η επιτυχημένη παράσταση με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ολοκληρώνει το ταξίδι της.

ΣΤΟ ΠΛΥΦΑ 26 Αυγ 2025 | 11:29

Η Βάνα Πεφάνη σκηνοθετεί το "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη στην Αθήνα και τη Ζυρίχη

Από τις 13 Οκτωβρίου και μόνο για έξι παραστάσεις (13, 14, 15, 20, 21, 22/10), το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να ζήσει αυτή τη μοναδική εμπειρία στο ΠΛΥΦΑ.

17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 26 Αυγ 2025 | 10:31

"Ορέστεια" του Αισχύλου: Η εμβληματική παράσταση ρίχνει αυλαία στο Θέατρο Πέτρας

Η αυλαία στη θριαμβευτική της πορεία, ως τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη, την ανθρώπινη μοίρα, θα πέσει στο Θέατρο Πέτρας.

26 Αυγ 2025 | 10:26

"Sisyphus - flesh and earth": Ο Donald Kitt σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ο "Sisyphus – flesh and earth" είναι μια εικαστική παράσταση με στοιχεία σωματικού και τελετουργικού θεάτρου, βασισμένη στον διαχρονικό μύθο.

ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2025 25 Αυγ 2025 | 14:50

Η Ελένη Παλυβού-Μπούση παρουσιάζει το νέο της βιβλίο με τίτλο "Τολμηρές Ανθεκτικές Γυναίκες"

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν για την υποστήριξη του Hippocratic Cancer Research Foundation for Northwestern Hospital, ενισχύοντας την έρευνα και την αντιμετώπιση του καρκίνου.

ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΠΟ 25 Αυγ 2025 | 12:30

Η θρυλική "οικία Κοκοβίκου" μεταμορφώνεται και γίνεται χώρος προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου [εικόνες]

Το κτήριο, συνολικής επιφανείας 266 τ.μ., είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι, σε όλες τις στάθμες, ανταποκρινόμενο στα πρότυπα της πρώιμης οθωνικής περιόδου.

ΓΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ ΧΡΟΝΙΑ 25 Αυγ 2025 | 12:10

The Chios Festival: Η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοιχτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας.

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, από σήμερα Δευτέρα 25 Αυγούστου η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοικτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας. Ο λόγος για το The Chios Festival.

ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 25 Αυγ 2025 | 11:16

"Οιδίποδας" του Χουβαρδά: Προστίθεται εκτάκτως νέα τελευταία παράσταση στον Λυκαβηττό

Με όλες τις παραστάσεις στην Αθήνα να έχουν γίνει ήδη sold out, η πρωτοφανής ανταπόκριση του κοινού για τον Οιδίποδα του Γιάννη Χουβαρδά, οδηγεί τους διοργανωτές στην προσθήκη μιας νέας και τελευταίας παράστασης.

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 25 Αυγ 2025 | 10:46

K.BHTA: Ο ποιητής της ηλεκτρονικής μουσικής έρχεται στην Τεχνόπολη

Ο Κ.Βήτα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων για μια βραδιά γεμάτη συναίσθημα, ποίηση και ηλεκτρονικά τοπία.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 25 Αυγ 2025 | 08:40

Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου στο Εθνικό με τρεις σπουδαίες παραγωγές

Τρεις κυπριακές παραγωγές, που γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία κατά την παρουσίασή τους στην Κύπρο το 2024, θα φιλοξενηθούν στις σκηνές του Κτηρίου Τσίλλερ.

ΨΑΧΝΟΥΝ ΤΟΝ "ΔΙΑΔΟΧΟ" 22 Αυγ 2025 | 23:07

Τζέιμς Μποντ: Ποιος ανερχόμενος Βρετανός ηθοποιός έκανε δοκιμαστικό για τον ρόλο του θρυλικού "007"

O Ρόουζ-Μαρς, ο οποίος έχει συμμετάσχει στις ταινίες "Krays: Code of Silence" και "Wolves of War", φέρεται να πέρασε από οντισιόν για τον ρόλο, με μια πηγή κοντά στην παραγωγή να ισχυρίζεται ότι ο ηθοποιός διάβασε ατάκες που είπε ο Πιρς Μπρόσναν

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 21 Αυγ 2025 | 19:57

Η Γλυκερία αποσύρει τη συμμετοχή της στο Sani Festival λόγω "απειλής επεισοδίων" από φιλοπαλαιστίνιους ακτιβιστές

Η εμφάνιση της Γλυκερίας στο Sani Festival της Χαλκιδικής δεν θα πραγματοποιηθεί

Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ 20 Αυγ 2025 | 11:57

Νάξος: Απομακρύνεται το συρματόπλεγμα από την Πορτάρα - Ο Δήμος κέρδισε τα ασφαλιστικά μέτρα

Το συρματόπλεγμα τοποθετήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο του Ναού του Απόλλωνα μετά από περιστατικό με τουρίστα που σήκωσε ένα μάρμαρο.

ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 19 Αυγ 2025 | 12:43

Η Φαραντούρη αφιέρωσε τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη στη Μενδώνη και έγινε χαμός στα social media

Πολλές αντιδράσεις προκάλεσε η κίνηση της Μαρίας Φαραντούρη να αφιερώσει το τραγούδι "Της Αγάπης Αίματα" του Μίκη Θεοδωράκη, στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

ΣΤΟ «ΣΩΤΗΡΙΑ» 18 Αυγ 2025 | 15:43

Τάκης Βαμβακίδης: Στο νοσοκομείο ο ηθοποιός με οξεία πνευμονική εμβολή

Στο πλευρό του βρίσκονται στενοί συγγενείς και φίλοι που περιμένουν να τον δουν να παίρνει εξιτήριο.

16 Αυγ 2025 | 15:45

ΥΠΠΟ για τη φωτιά στη Χίο: Μικρής έκτασης φθορές στο βυζαντινό ναό του Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Η μεγάλη φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι της Τρίτης (12/08) στη Βόρεια Χίο, στην περιοχή της Ποταμιάς εξαπλώθηκε με ταχύτητα

ΒΑΘΙΑ ΘΛΙΨΗ 16 Αυγ 2025 | 12:13

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο αντίο από συγγενείς και φίλους στην ηθοποιό στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας

Σήμερα συγγενείς και φίλοι είπαν το τελευταίο "αντίο" στην ηθοποιό καθώς συγκεντρώθηκαν στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας για να αποχαιρετήσουν τη Σοφία Σεϊρλή

16 Αυγ 2025 | 09:23

Αύγουστος στην Αθήνα: Υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία

Oι υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή οι επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ 15 Αυγ 2025 | 10:02

Αύγουστος στην Αθήνα: Προτάσεις για υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία της πόλης

Υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 14 Αυγ 2025 | 19:52

Μάνος Κατράκης: Το αφιέρωμα της Finos Film για τα γενέθλια του αείμνηστου ηθοποιού - Ενας από τους μεγάλους

Στον επίσημο λογαριασμό της η Finos Film στο Instagram δημοσίευσε ένα βίντεο με αποσπάσματα από εμβληματικές κινηματογραφικές του εμφανίσεις

ΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΥ 12 Αυγ 2025 | 20:22

Το Ντουμπρόβνικ η πιο ασφαλής πόλη της Ευρώπης - Τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα

To ταξιδιωτικό πρακτορείο Riviera Travel δημοσίευσε τη λίστα με τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα.

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ 11 Αυγ 2025 | 12:30

Επίδαυρος: 15.000 θεατές αποθέωσαν την Ανδρομάχη της Μαρίας Πρωτόπαππα - Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας

Το κοινό αγκάλιασε την παράσταση, η οποία, με τον συγκερασμό των δύο φύλων κάνει τα ζητήματα που θίγονται πανανθρώπινα, και αποτελεί ένα δριμύ "κατηγορώ" στον ανήθικο πόλεμο και την ανάλγητη και βρώμικη πολιτική.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

10ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων 2025: "Πέντε Χιλιετίες Ελληνικού Ηχου"

Με είσοδο ελεύθερη, το Φεστιβάλ διατηρεί ακέραιο τον κοινωνικό και παιδαγωγικό του χαρακτήρα, καλλιεργώντας σχέσεις ουσίας ανάμεσα στους καλλιτέχνες, την τοπική κοινωνία και το διεθνές κοινό.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

50 χρόνια Θεσσαλικό Θέατρο με Σαίξπηρ και μία μεγάλη περιοδεία - Οι ημερομηνίες και όλοι οι σταθμoί

Ένας θίασος περιπλανώμενων θεατρίνων ζωντανεύει επί σκηνής τη ρομαντική κωμωδία του William Shakespeare, σε μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο θέατρο και την κοινωνική πραγματικότητα.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ 11 Αυγ 2025 | 10:56

Σοφία Σεϊρλή: Η τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση τον Ιούνιο – Συγκινεί η συγγραφέας Έρση Σεϊρλή για τον θάνατο της ξαδέλφης της

Μεγάλη θλίψη σκόρπισε ο θάνατος της σπουδαίας ηθοποιού, Σοφίας Σεϊρλή που πνίγηκε την Κυριακή στους Φούρνους Ικαρίας.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ INSTAGRAM 11 Αυγ 2025 | 08:48

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο τηλεφώνημα που είχε με συνάδελφό της - "Και σου είπα μην πάτε στο Καμάρι..."

Το τελευταίο τηλεφώνημα της Σοφίας Σεϊρλή με τη συνάδελφό της Κατερίνα Μαραγκού.

11 Αυγ 2025 | 06:50

Σοφία Σεϊρλή: Ποια ήταν η σπουδαία ηθοποιός και σεναριογράφος που πνίγηκε στους Φούρνους Ικαρίας [βίντεο]

Η ηθοποιός έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε από ισχυρά ρεύματα, προσπαθώντας να κολυμπήσει από την παραλία Καμάρι προς το νησάκι του Αγίου Μηνά στους Φούρνους Ικαρίας.

10 Αυγ 2025 | 09:45

Γκράφιτι στο Παρίσι αφιερωμένο στη θρυλική τραγουδίστρια και χορεύτρια της τζαζ Ζοζεφίν Μπέικερ

Γκράφιτι που απεικονίζει τη Γαλλο-Αμερικανίδα τραγουδίστρια και χορεύτρια της εποχής της τζαζ και ακτιβίστριας για τα πολιτικά δικαιώματα, ατενίζει το Παρίσι, την πόλη που θεωρούσε σπίτι της.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΗΝΕΣ 09 Αυγ 2025 | 12:13

Έπεσε η τελευταία κλακέτα για την "Οδύσσεια" του Κρίστοφερ Νόλαν

Την είδηση έκανε γνωστή η καλλιτεχνική διευθύντρια του φιλμ Σαμάνθα Ένγκλεντερ

ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΒΡΑΔΥ 09 Αυγ 2025 | 09:22

Μια μαγική βραδιά υπό το φως της Αυγουστιάτικης πανσελήνου: Ιστορίες λάμψης και μυστηρίου

Ποιες ιστορίες λάμψης και μυστηρίου συνδέουν τον χρυσό και το κεχριμπάρι με την προϊστορική Ελλάδα; - Οι φάσεις της σελήνης στη ζωή των νεολιθικών κοινωνιών

ΤΟ ΘΕΡΜΟ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ 07 Αυγ 2025 | 15:35