
Πώς συνδέονται τα προβλήματα του αρχαίου και του σύγχρονου κόσμου; Τι κοινό έχει μια Τρωαδίτισσα με μια σημερινή γυναίκα, ηθοποιό και μητέρα; Πώς συνδέεται μια προσωπική τραγωδία με μια αρχαία τραγωδία;
Η παράσταση "Hécube, pas Hécube" είναι μια τραγωδία που γεννιέται ανάμεσα στις γραμμές μιας άλλης τραγωδίας, γραμμένη για την Comédie-Française που έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο. Ο Τιάγκο Ροντρίγκες, ο αντισυμβατικός συγγραφέας, σκηνοθέτης και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, συνεργάστηκε για πρωτη φορά με τον κορυφαίο θίασο της Κομεντί Φρανσέζ και μας παρουσιάζει επί σκηνής τη ζωή της Νάντιας μιας ηθοποιού που κάνει πρόβες για την Εκάβη του Ευριπίδη ενώ παλεύει για δικαιοσύνη για τον αυτιστικό γιο της, τον οποίο κακομεταχειρίστηκε το ίδρυμα που υποτίθεται ότι τον φρόντιζε. Καθώς πλησιάζει η πρεμιέρα του έργου και η ετυμηγορία της δίκης, ο κόσμος της ανατρέπεται. Η Νάντια δεν είναι η Εκάβη, αλλά η ζωή της επηρεάζεται βαθιά από τον θρύλο της αρχαίας βασίλισσας της Τροίας, η οποία, αφού έγινε σκλάβα, πολέμησε ενάντια στη μοίρα της και αντιστάθηκε στον βασιλιά Αγαμέμνονα για λογαριασμό του γιου της.
Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης επέλεξε να πλέξει δύο παράλληλες ιστορίες επί σκηνής, ή με δικά του λόγια, να "γράψει ανάμεσα στις γραμμές του Ευριπίδη". Κι αυτό γιατί το παρόν δεν είναι ανεξάρτητο από το παρελθόν.
Πάντα, εξηγεί, γυρνάμε στα αξεπέραστα έργα των αρχαίων τραγικών, αναλογιζόμενοι "τι έχουν να μας πουν σήμερα". Και η απάντηση που δίνει ο ίδιος είναι πως "το αρχαίο δράμα μοιάζει με ένα ζευγάρι γυαλιά που φορώντας το μπορούμε να καταλάβουμε τον κόσμο καλύτερα".

Η Νάντια και η Εκάβη
Σύμφωνα με τον Τιάγκο Ροντρίγκες, η όλη ιδέα πίσω από το Hecuba, not Hecuba ήταν να συνδυαστεί μια προσωπική τραγωδία με μια αρχαία τραγωδία.
Με την πάροδο του χρόνου, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τη Νάντια να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ της δικής της τραγωδίας της και αυτή της Εκάβης.

Ο ίδιος αναφέρει για την παράσταση:
"Στο Hécube pas Hécube, οι θεατές γίνονται μάρτυρες της προσωπικής, οικείας και οικογενειακής τραγωδίας που πλήττει τη Νάντια, της οποίας ο αυτιστικός γιος κακοποιήθηκε στο ίδιο το ίδρυμα που υποτίθεται ότι τον φρόντιζε: μια ιστορία εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα που προκάλεσε σάλο στην Ελβετία, και την οποία παρακολούθησα στενά όταν δούλευα στη Γενεύη. Διάβασα πολλά γι' αυτό, από ιατρική βιβλιογραφία μέχρι μαρτυρίες μαρτύρων και ειδήσεις… Τόσες πολλές πηγές που στη συνέχεια μετέτρεψα σε μυθοπλασία και ποίηση".
Comédie-Française: Ο αρχαιότερος ενεργός θίασος στον κόσμο
H Κομεντί Φρανσέζ είναι ο αρχαιότερος ενεργός θίασος στον κόσμο, που ιδρύθηκε το 1681, περιοδεύει κάθε σεζόν δίνοντας περίπου 800 παραστάσεις σε 80 χώρες.
Γνωστή και ως "Σπίτι του Μολιέρου", η Κομεντί Φρανσέζ κάθε χρόνο παρουσιάζει περίπου τριάντα έργα στις τρεις σκηνές της στο Παρίσι αλλά και κατά τις περιοδείες της, ενώ το ρεπερτόριό της αριθμεί πάνω από 3.000 έργα, σύγχρονα και κλασικά. Το βασικό μότο του θιάσου της Κομεντί Φρανσέζ είναι το Simul and Singulis, που σημαίνει να ενεργούμε ταυτόχρονα ως ομάδα και ως άτομα και αποτελεί έναν τόπο διαρκούς δημιουργικότητας και αέναης ανανέωσης, μια σχολή των τεχνών και του λόγου, ένα χώρο ωρίμανσης και μια εστία δημιουργίας.
Αυτή είναι η τρίτη φορά που η Κομεντί Φρανσέζ έρχεται στην Ελλάδα και η δεύτερη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, όπου το 2019 παρουσίασε την παράσταση Ηλέκτρα / Ορέστης, που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Το 2022 παρουσίασε την παράσταση Ταρτούφος ή ο υποκριτής / Le Tartuffe ou l’Hypocrite στην Πειραιώς 260.
Φέτος, ο κορυφαίος θίασος επανέρχεται στα Επιδαύρια συμπράττοντας με τον Τιάγκο Ροντρίγκες. "Αγαπώ το θέατρο του Τιάγκο Ροντρίγκες, και αγαπώ το γεγονός ότι η ποιότητά του, είναι τόσο πηγαία και τόσο απλή όσο και ο ίδιος σαν άνθρωπος" δήλωσε ο Éric Ruf, Γενικός Διευθυντής της Κομεντί Φρανσέζ.

Οι κριτικές της παραστασης
Η πρεμιέρα της παράστασης Hecuba, not Hecuba έγινε στις 30 Ιουνίου στο Φεστιβάλ της Αβιβνιόν, στο θέατρο Carrière de Boulbon. Η παράσταση απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, τόσο για το περιεχόμενό της όσο και για τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών της, όπως οι παρακάτω:
"Μια διττή, ανατρεπτική ιστορία που συνδυάζει την τραγωδία του Ευριπίδη και το δράμα μιας σύγχρονης μητέρας. Υψηλή τέχνη!"
Le Figaro, 03/07/2024
"Μια υπέροχη παράσταση, διαυγής, χωρίς υπερβολές, που οικοδομεί με σιγουριά μια γέφυρα ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σήμερα".
Le Monde, 01/07/2024
"Αυτό το παιχνίδι εναλλαγής ανάμεσα στο έργο του Ευριπίδη και στη ζωή της Νάντιας είναι συγκλονιστικό και κόβει την ανάσα"
France Info, 01/07/2024
"Η Elsa Lepoivre ενσαρκώνει τον ρόλο με έντονο και συγκλονιστικό τρόπο"
La Terasse, 03/07/2024
"Ο θίασος της Comédie Française αποτίνει με τον πιο όμορφο τρόπο φόρο τιμής στους ήρωες του Ευριπίδη, στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, λίγο πριν η παράσταση έρθει στην Επίδαυρο. Οι ηθοποιοί μεταβαίνουν από την αρχαία τραγωδία στο σύγχρονο δράμα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Όλοι επιδεικνύουν μια λεπτότητα που συγκινεί. Εύθραυστοι, αδύναμοι, θλιμμένοι ή και όχι, οι ηθοποιοί ψάχνουν, κάνουν κύκλους, αποκωδικοποιούν μηχανισμούς. Χωρίς ειδικά εφέ και με τη μοναδική δύναμη της τέχνης τους, εξυψώνουν την τραγωδία"
Un Fauteuil pour L’ Orchestre, 02/07/2024
Η παράσταση Hecuba, not Hecuba θα παρουσιαστεί στις 26 & 27 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Για περισσότερες πληροφορίες και για αγορά εισιτηρίων, πατήστε εδώ.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr