Η δυστυχία του να είσαι άγαλμα στην Αθήνα

Στη χώρα της ατιμωρησίας, οι τελευταίοι που συνελήφθησαν για βανδαλισμό, ήταν ο Αλκιβιάδης και οι Ερμοκοπίδες, πάνε 2.500 χρόνια...

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η δυστυχία του να είσαι άγαλμα στην Αθήνα

γιατί τ' αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια,
είμαστε εμείς
Γ. Σεφέρης

Ζω μισό αιώνα σε αυτή την πόλη και δε θυμάμαι καμιά εποχή να μη συνοδεύεται από βανδαλισμούς αγαλμάτων και δημόσιων μνημείων. Τις ξέρω σαν ιστορίες των παλιότερων, τις έζησα μέχρι σήμερα, κάποιες φορές γελώ με τα γούστα του κλέφτη που αρπάζει το σπαθί από το άγαλμα του Μακρυγιάννη, ξέρω γιατί ανατίναξαν καμιά δεκαριά φορές το άγαλμα του Τρούμαν, ή έβαψαν και ξανάβαψαν με κόκκινη μπογιά τα αγάλματα στα Προπύλαια.

Η δυστυχία του να είσαι άγαλμα στην Αθήνα
Τρούμαν στη Β. Κωνσταντίνου

Σε όλο τον κόσμο τα αγάλματα βεβηλώνονται κυρίως μέσα σε πολιτικές ή κοινωνικές διαμαρτυρίες, δεν είναι αμιγώς ελληνικό φαινόμενο, ελληνικό φαινόμενο είναι η ατιμωρησία, η πλήρης ατιμωρησία καθώς οι μόνοι που συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν για αυτή την υπόθεση ήταν ο Αλκιβιάδης και οι «Ερμοκοπίδες» στην κλασική Αθήνα για την καταστροφή των αγαλμάτων του Ερμή και από τότε μετράμε 2.500 χρόνια με νόμους που δεν σταματούν κανέναν.

Κοραής στα Προπύλαια
Κοραής στα Προπύλαια

Στους δυο περίπου αιώνες του νεώτερου βίου της η Αθήνα έχει περίπου 300 αγάλματα στο δημόσιο χώρο. Το ρεπερτόριο της υπαίθριας γλυπτοθήκης της πρωτεύουσας είναι ποικίλο, ποικίλουν και τα γούστα των βανδάλων. Χαμένα μέσα στην ρυπαρή και άσχημη πόλη, είναι ο στόχος των ηλίθιων. Ο πρώτος στόχος, ακίνητος και ανυπεράσπιστος. Στοιχηματίζω ότι τα άτομα που βανδάλισαν την Βόρειο Ήπειρο του Σεφερλή στην Τοσίτσα δεν το έκαναν για κάποιο λόγο. Δεν ήξεραν τι σήμαινε το άγαλμα και τον μόνο Σεφερλή που γνωρίζουν κάνει σόου στο Δελφινάριο. Είναι απλώς οι τραμπούκοι της πόλης, οι βάνδαλοι, αυτοί που σέρνουν τα κλειδιά και χαράζουν τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα σπάνε τα καθρεφτάκια σε μηχανές. Έτσι, για την πλάκα τους, την τραμπουκιά τους, επειδή κάτι προεξέχει από την στρογγυλή ηλιθιότητά τους.

Ξυλοθραύστης
Ξυλοθραύστης

Δεν είναι αριστεροί, δεξιοί, αναρχικοί, δεν είναι τίποτα. Είναι κούφιοι. Μπορούν μόνο να καταστρέφουν, να βρίζουν και να τραμπουκίζουν. Δε μπορεί να επινοήσουν τίποτα καλό, δημιουργικό, μελλοντικό.

Ρήγας Φεραίος
Ρήγας Φεραίος

Είδα να γίνεται μεγάλος ντόρος για το αποκεφαλισμένο άγαλμα και θέλω να πω σε όσους νοιάζονται για την Αθήνα, και είναι λίγοι αυτοί, το ξέρω, οι περισσότεροι -από τους δημόσιους άρχοντες μέχρι τους μετανάστες, τους απλούς πολίτες, τους περαστικούς- βολεύονται μέσα στην χαώδη αναρχία και την ατιμωρησία μια πόλης τερατώδους, ότι οι καταστροφές δεν προκύπτουν πια από τα βίαια πάθη μας, τα οποία θα μπορούσαμε να συζητήσουμε αλλά από την πνευματική μας οκνηρία. Αυτή καταστρέφει εμάς και τα αγάλματα. Η αδιαφορία, η έλλειψη συναισθηματικής μνήμης, ηθικής σύνδεσης με αυτά. Για τα περισσότερα δεν ξέρουμε κάτι, δεν τα αγαπάμε, γιατί λοιπόν να λυπηθούμε για την καταστροφή τους; Ποιός δεκαπεντάχρονος σήμερα γνωρίζει τα δέκα καλύτερα αγάλματα της πόλης του; Ποιός του έχει μιλήσει για αυτά;

Το ζαρκάδι στο Σύνταγμα
Το ζαρκάδι στο Σύνταγμα

Ως παράδειγμα θα σας φέρω τον πιο πολυβανδαλισμένο ανδριάντα της πόλης αυτόν του Κοραή, στα Προπύλαια. Κανονικά θα έπρεπε να είναι συμπαθής, ως εκπρόσωπος του νεοελληνικού διαφωτισμού. Από τη θέση του δε μπορεί να διαμαρτυρηθεί, δυστυχώς.

Παλαμάς
Παλαμάς

Κάποτε τα γλυπτά τα ακρωτηρίαζαν για λόγους ηθικιστικούς. Αυτό που θαυμάζουμε στα μουσεία, το γυμνό αρχαίο κάλλος στην πόλη, μας σκανδάλιζε και την πλήρωσε ο Ξυλοθραύστης του Φιλιππότη ουκ ολίγες φορές. Και ο Έφηβος του Απάρτη με τα ακρωτηριασμένα γεννητικά του όργανα. Εδώ ίσως να υπάρχει «λογικότερη» απάντηση στον βανδαλισμό, από την αποκεφαλισμένη Βόρειο Ήπειρο, το αποκεφαλισμένο «κατσίκι» στο λόφο του Φιλοπάππου ή τη «γυναίκα μετά το μόχθο» στην πλατεία Μαβίλη. Θυμάστε αυτά που «απέμειναν» στα αγάλματα του Συντάγματος μετά την «κατασκήνωση» των «αγανακτισμένων»; Επειδή ήθελαν καλύτερη ζωή αυτοί που διαδήλωσαν και κατασκήνωσαν εκεί, τα άφησαν σε αυτή την κατάσταση, την ελεεινή.

Γυναίκα μετά το μόχθο
Γυναίκα μετά το μόχθο

Πρόκειται για μια κατάσταση ανεξέλεγκτη τα τελευταία χρόνια, και εδώ μπορούμε να συζητήσουμε και για κάτι άλλο. Δεν συνειδητοποιούμε ότι πρόκειται για περιουσία όλων μας. Αυτό το θυμόμαστε, όπως και τα χρήματα των φορολογούμενων, δηλαδή ημών, μόνο όταν πρόκειται να διαμαρτυρηθούμε για κάτι.

Σήμερα κανένας δεν έχει ανάγκη να νιώσει τι σημαίνει πολιτιστική κληρονομιά, όλοι στρέφονται εναντίον όλων, αδιακρίτως. Με βαρβαρότητα δηλωτική της σχέσης μας τόσο με την τέχνη όσο και με τον δημόσιο χώρο. Έχουμε αποποιηθεί την περιουσία μας εδώ και πολύ καιρό. Απλώς υποκρινόμαστε ως νεόπλουτοι ότι μας ανήκει.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΡΩΤΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ 21 Οκτ 2021 | 08:15

Τι θα δούμε στα σινεμά αυτή την εβδομάδα: Ενας αγνώριστος Τζόνι Ντεπ, σικελική νοσταλγία και Γκαγκάριν

Εννέα ταινίες κάνουν πρεμιέρα απόψε και ενώ συνεχίζουν να τραβούν κόσμο η τελευταία περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ και τα δυο επικά μπλογκμπάστερ της προηγούμενης εβδομάδας.

ΑΠΟ 3 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 20 Οκτ 2021 | 13:21

"Ο Άνθρωπος με το Λουλούδι στο Στόμα", έρχεται στο Θέατρο Αλφα - Ληναίος-Φωτίου

"Ο Άνθρωπος με το Λουλούδι στο Στόμα" του Λουίτζι Πιραντέλλο, βασισμένο στη μετάφραση του Λ. Μυριβήλη, από το Νοέμβριο, στη σκηνή του θεάτρου Άλφα.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΚΕΥΑ 19 Οκτ 2021 | 13:18

Ο Δημήτρης Καταλειφός στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου με το "Τέλος του παιχνιδιού"

Το Σύγχρονο Θέατρο εγκαινιάζει τη συνεργασία του με τον σπουδαίο ηθοποιό Δημήτρη Καταλειφό, με την παράσταση "Τέλος του Παιχνιδιού" του Σάμουελ Μπέκετ.

ΑΠΟ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 19 Οκτ 2021 | 13:14

"Μακμπέθ" στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν

Ξεκινά στις 4 Νοεμβρίου ο Μακμπέθ στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.

6 & 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 19 Οκτ 2021 | 12:29

"Football" του Θανάση Τριαρίδη στο Θέατρο Αβατον

Η παράσταση είναι αφιερωμένη σε όλους εμάς που κοιμόμασταν ενώ οι άλλοι υπέφεραν. Με την ευχή να πούμε όλην την αλήθεια στα παιδιά μας.

ΕΙΧΕ ΤΙΜΗΘΕ ΜΕ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΒΑΦΗ 17 Οκτ 2021 | 16:35

Πέθανε ο ποιητής Γιώργος Κακουλίδης

Εφυγε από τη ζωή ο ποιητής Γιώργος Κακουλίδης.

ΕΡΧΕΤΑΙ Ο 5ΟΣ ΚΥΚΛΟΣ 15 Οκτ 2021 | 19:15

La casa de papel: Βγήκε το τρέιλερ για το πολυαναμενόμενο φινάλε - Ο Professor αντεπιτίθεται [βίντεο]

Στις 3 Δεκεμβρίου, στις οθόνες του Netflix τα νέα επεισόδια της πετυχημένης σειράς "La casa de papel".

ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΑ SOCIAL MEDIA 15 Οκτ 2021 | 16:31

Η γλύπτρια του αγάλματος της Κάλλας απαντάει στην κριτική: "Τίποτα από τα σχόλια δεν με αγγίζει"

Η γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη μίλησε στην Καθημερινή και απάντησε στην κριτική για το άγαλμα της Κάλλας

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ 15 Οκτ 2021 | 14:14

"Για γυναίκα καλή είναι" με την Ηρα Κατσούδα - Το stand up comedy που δεν πρέπει να χάσετε

To "Για Γυναίκα, καλή είναι", η δεύτερη σόλο παράσταση της Ήρας Κατσούδα επιστρέφει!

ΗΤΑΝ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΒΙΕΝΝΗΣ 15 Οκτ 2021 | 10:57

Η Google αποκατέστησε ψηφιακά πίνακες του Γκούσταβ Κλιμτ που καταστράφηκαν στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Αποκατέστησαν με τεχνητή νοημοσύνη πίνακες του Γκούσταβ Κλιμτ που είχε καταστρέψει η φωτιά κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.

ΑΠΟ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 13:24

"Παλέρμο": Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία στο Θέατρο Δρόμος

"ΠΑΛΕΡΜΟ": Ποιος Σκότωσε τον Αντρέα Τερζίδη; Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία της Παναγιώτας Αβραμοπούλου, σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Μαύρου, στο Θέατρο Δρόμος.

6 & 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:49

Το "The Tank Theatre" της Νέας Υόρκης για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Στο Θέατρο Ροές

Το νεοϋρκέζικο "The Tanκ", ένα από τα επιδραστικότερα off-off θέατρα του Μανχάταν, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για να παρουσιάσει το έργο "When we went electronic".

ΑΠΟ 1 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:13

"Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό", σε σκηνοθεσία Kώστα Γάκη στο Θέατρο Αλφα

Ένα έργο - φόρος τιμής στον αδικοχαμένο στη μάχη με τον κορονοϊό αγωνιστή συγγραφέα Λούις Σεπούλβεδα και σε κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο.