
Καλυμμένη με μια κουβέρτα ενάντια στο αφόρητο κρύο έπαιζε φυσαρμόνικα για να δώσει τον τόνο στα γυρίσματα του «Ταξίδι στα Κύθηρα» υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Αγγελόπουλου.
«Τα μαγικά γυρίσματα του Θόδωρου, τα καρδιοχτύπια στο φεστιβάλ, οι πρόβες στο ΚΘΒΕ».
Κρύβει πολλές αναμνήσεις για την συνθέτη και μουσικό Ελένη Καραΐνδρου η Θεσσαλονίκη, πόλη στην οποία επιστρέφει για να δώσει δύο συναυλίες στις 14 και 15 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει μουσική και τραγούδια απ' όλο το φάσμα της δουλειάς της στον κινηματογράφο και το θέατρο.
Η Καραϊνδρου συνεργάζεται για πρώτη φορά με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Τα τραγούδια θα ερμηνεύσει η Μαρία Φαραντούρη ενώ συμμετέχει το ΤΡΙΟ ΤΖΑΖ: David Lynch, Γιώτης Κιουρτσόγλου, Σταύρος Λάντσιας.
- Ξαναγυρίζετε στη Θεσσαλονίκη τρία χρόνια από τότε που απονείματε το φόρο τιμής στο Θόδωρο Αγγελόπουλο.
«Ακριβώς, πάνε τρία προς τέσσερα χρόνια. ΄Ηταν το 2012, μετά το χαμό του Θόδωρου, αυτόν τον αδόκητο χαμό, και η συναυλία περιελάμβανε μουσική και τραγούδια από τις ταινίες του. Τώρα ανεβαίνω στη Θεσσαλονίκη μετά από τόσο καιρό με ένα πρόγραμμα που αγκαλιάζει όλο το φάσμα της δουλειάς μου κι όχι μόνο του κινηματογράφου. Βεβαίως θα περιλαμβάνονται θέματα από ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου (αυτό δεν θα μπορούσε να λείπει), αλλά θα περιλαμβάνονται και άλλα θέματα από συνεργασίες μου με σκηνοθέτες του κινηματογράφου όπως η Μαργκαρέτε φον Τρότα ή ο Χριστόφορς Χριστοφής, ή η Τώνια Μαρκετάκη. Το καινούργιο στοιχείο που υπάρχει σ' αυτές τις δύο συναυλίες είναι ότι συμπεριλαμβάνουν μουσική και τραγούδια για το θέατρο. Κι αυτό έρχεται να "δέσει" με μια έκδοση που έχω κάνει πρόσφατα - έχω εκδώσει από την Μικρή ΄Αρκτο στην Ελλάδα ένα cd που περιλαμβάνει μουσική μου για το θέατρο και συγκεκριμένα για παραστάσεις που έχω κάνει με το Λευτέρη Βογιατζή, τον Ζιλ Ντασέν, τη Μάγια Λυμπεροπούλου, τον Βασίλη Παπαβασιλείου, καθώς και 3 παραστάσεις στο Απλό Θέατρο. Ανάμεσα στα θεατρικά τραγούδια υπάρχει κι ένα απόσπασμα από τον Δαυίδ, και μάλιστα ένα τραγούδι εκπληκτικό από άποψη στίχων που το είχα γράψει το '80 εμπνεόμενη από μια σκηνή που δεν θα ξεχάσω ποτέ: ΄Οταν είχα δει την τέφρα της Μαρία Κάλλας να σκορπίζεται στο Αιγαίο».
- Με τη Μαρία Φαραντούρη που θα ερμηνεύσει τραγούδια σας γνωρίζεστε από το Παρίσι από τη δεκαετία του '70;
«Και πριν φύγουμε για το Παρίσι είχαμε γνωριστεί. Στο Παρίσι δεθήκαμε περισσότερο. Εκεί η Μαρία ήρθε κι έμεινε σπίτι μου και με παρακίνησε να της κάνω ένα δίσκο με τραγούδια. Αυτό έγινε όταν ήμασταν στη Γαλλία πριν γίνει η Μεταπολίτευση. Είχα βρει ωραίους στίχους που ήταν και κρυφοαντιστασιακοί του Κ.Χ. Μύρη και της έκανα τη "Μεγάλη Αγρυπνία". Ένας δίσκος - μια τεράστια περιπέτεια: Να γράφεται κρυφά η μουσική στην Ελλάδα, να βάζουμε μετά τη φωνή της στο ιστορικό στούντιο των Beatles, "Apple" στο Λονδίνο, να γυρνάμε στη Γαλλία για τις μίξεις. Κι αυτός ο δίσκος κυκλοφόρησε το '75. Η Μαρία με έχει παντρέψει κιόλας, έχουμε πολύ στενούς δεσμούς».
- Εχετε συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το Θόδωρο Αγγελόπουλο
«Πάρα πολύ. Κυρίως με το Θόδωρο Αγγελόπουλο διότι εκεί στριφογύριζε: Στο Λιμάνι. Η πρώτη μας συνεργασία που έγινε το '83 και ολοκληρώθηκε το '84 με το "Ταξίδι στα Κύθηρα" πάλι εκεί έγινε - με τον Κατράκη φάγαμε κάτι ψοφόκρυα... Ήμουν καλυμμένη με κουβέρτα να παίζω φυσαρμόνικα για να δίνω τον τόνο στο γύρισμα. Στη Θεσσαλονίκη επίσης είχα συνεργαστεί με το Μαυρίκιο, με τον Χριστοφή - όταν προβλήθηκε η Ρόζα του Χριστοφή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πρόεδρος της επιτροπής ήταν ο Αγγελόπουλος και μου έδωσε το βραβείο. ΄Εχω ζήσει τρομερά καρδιοχτύπια στη Θεσσαλονίκη: Περιμέναμε να δούμε αν ο κόσμος στο Φεστιβάλ θα αγκαλιάσει την εκάστοτε ταινία ή θα την σφυρίξει. Είχα συνεργαστεί με το ΚΘΒΕ πριν το Θόδωρο. Ε, μετά τις συνεργασίες μου με το Θόδωρο συνδέθηκα εντελώς μ' αυτή την πόλη. Το τελευταίο βραβείο που παρέλαβα στο φεστιβάλ (μετά έδωσα τόπο στους νέους) ήταν το '98 στη Θεσσαλονίκη για το «"Μια αιωνιότητα και μια μέρα"».
- Η παράσταση περιλαμβάνει και αποσπάσματα από το «10» του Καραγάτση σε σκηνοθεσία Πηγής Δημτρακοπούλου. Πως σχολιάζετε το ότι πρόσφατα κατέβηκε από το Εθνικό Θέατρο η παράσταση «Ισορροπία του Nash» που σκηνοθέτησε - μεταξύ άλλων και με αποσπάσματα από βιβλίο του Σάββα Ξηρού;
«Το μεγαλύτερο σχόλιο: Είναι ένα εκπληκτικό πλάσμα, ένα σπουδαίο κορίτσι, ταλέντο, σεμνή περίπτωση ανθρώπου που πραγματικά πιστεύω ότι θα έπρεπε να τη φροντίσει ο τόπος μας. Δεν θέλω να μπω σ' αυτή τη διελκυστίνδα των σχολίων, όμως. ΄Οποιος έχει μυαλό σκέφτεται και ξέρει. Εγώ είμαι υπέρ της ελευθερίας σαν άνθρωπος αλλά από την άλλη δεν μπορώ στην Ελλάδα αυτό το μαλλιοτράβηγμα. Ξέρω την Πηγή. Πιστεύω ότι της έδωσαν να κάνει κάτι. Δεν είδα την παράσταση. Δεν πιστεύω ότι θα ήταν κάτι αντιαισθητικό. Της έχω εμπιστοσύνη».
- Αλήθεια, πως καταφέρατε και κάνατε καριέρα εντός και εκτός Ελλάδας
«Από τις συγκυρίες αλλά και από τις επιλογές μου. Αυτό μας καθορίζει: Οι επιλογές μας μαζί με τις συγκυρίες. Συγκυρία ήταν που ήρθα στην Αθήνα χωριατόπαιδο και με έβαλαν να ζω απέναντι από ένα σινεμά. Συγκυρία ήταν που στο σχολείο ανακάλυψα ένα πιάνο και είπα "μπαμπά, θέλω να μάθω πιάνω". ΄Ολα αυτά συνδέονται και με τις επιλογές μου. Αυτά που έγιναν με ξεπέρασαν. Αλλά είναι απίστευτο: Κάνω μια μουσική για το Χριστοφή με ανακαλύπτει ο Αγγελόπουλος. Κάνω μουσική στον Αγγελόπουλο, με ανακαλύπτει ο Μάνφρεντ ΄Αιχερ. Θέλει να παίξει ο Γκαρμπάρεκ στη μουσική μου στο Μελισσοκόμο, ρωτά τον ΄Αϊχερ, κι εκείνος του λέει "προχώρα"...»
- Τι θα βάζατε πρώτο σε σειρά αξιολόγησης, το ταλέντο, ή η εργατικότητα και η πειθαρχία;
«Θα έλεγα όλα μαζί. Πρώτα χρειάζεται να έχεις το "άγγιγμα"., μετά να δουλέψεις. Το πιο σημαντικό πράγμα, όμως, είναι η πειθαρχία. Υπάρχει ένα μέγας μουσικός ο Λεωνίδας Καβάκος. Θα έφτανε εκεί αν δεν είχε πειθαρχία; Χρειάζεται ταλέντο, πειθαρχία και πολύ δουλειά. ΄Ολα αυτά και βέβαια, πίστη σ' αυτό που κάνεις κι αγάπη».
- Περάσατε δύσκολα παιδικά χρόνια και χάσατε τη μητέρα σας μικρή. Το πιάνο λειτούργησε κάπως παρηγορητικά;
«Ναί, μόλις ήρθαμε στην Αθήνα την έχασα, φοβερές εποχές, μέσα στον Εμφύλιο, μεγάλη φτώχεια. Τότε ακριβώς την έχασα. Είχα δύσκολα παιδικά, χρόνια. Ναί, φαντάζομαι ότι το πιάνο λειτούργησε παρηγορητικά. Δεν με έβγαζες εύκολα από εκεί. Αυτοσχεδίαζα με τις ώρες...Αν έχεις ένα παιδί και πρέπει να του κάνεις εκατό παρατηρήσεις για να μελετήσει δεν πρόκειται να γίνει μουσικός».
- Πείτε μας και για το Μάνο Χατζιδάκι που δουλέψατε μαζί τόσα χρόνια...
«Είχα μια καταπληκτικά εμπειρία με το Χατζιδάκι: Συνεργασία 7 χρόνων στο Τρίτο Πρόγραμμα.. Τον γνώρισα στο Παρίσι το 1972, αγαπηθήκαμε πάρα πολύ και του είχα βάλει να ακούσει τα play back που είχα κάνει για την "Αγρυπνία". Του τραγούδαγα με τη φωνή μου, είχε ενθουσιαστεί τόσο που μου έλεγε ότι πρέπει να τραγουδήσω διότι έχω ωραία φωνή, με αποκαλούσε η "Παρισινή μου φίλη". Οταν έγινε στην ΕΡΤ διευθυντής, μια μέρα μου τηλεφώνησε ο Γκάτσος που ήταν μαζί του ( στο Floca ή Zonars δεν θυμάμαι) και μου είπε: "Συγχαρητήρια διορίστηκες". Λέω: "Τι διορίστηκα Νίκο; (στον Γκάτσο)". Μου λέει: "Ο Μάνος σε θέλει στο Τρίτο". ΄Ημουν δίπλα του από τότε κι ύστερα. Τον θεωρούσα έναν από τους πιο προοδευτικούς, ευαίσθητους κι έξυπνους Ελληνες με τρομερή μόρφωση και ταλέντο. ΄Ημουν τυχερή που έζησα αυτά τα χρόνια μαζί του: Χρόνια δημιουργίας κι ανάτασης».
- Τέλος, τι θα λέγατε για τον Αντώνη Αντύπα με τον οποίο δεν μοιράζεστε μόνο καλλιτεχνικές επιλογές αλλά και την προσωπική σας ζωή πολλά χρόνια τώρα;
«Τον Αντύπα τον γνώρισα μέσω της τέχνης μου. Μου ζήτησε το ' 86 να γράψω τη μουσική για τη "Νίκη" της Λούλας Αναγνωστάκη. Ε, αυτό ήταν το ξεκίνημα... Γίναμε φίλοι αχώριστοι και μετά πολύ σύντομα προχώρησε το πράγμα και ζήσαμε μαζί. Είναι σκηνoθέτης, είμαι μουσικός, είναι αρμονικό το δέσιμο. Εκτός του ότι μας αρέσουν τα ίδια πράγματα, η φύση, το μπάνιο, η θάλασσα, έχουμε κοινή αισθητική, μας έδεσε πολύ και η τέχνη μας. Εχω γράψει μουσική για περίπου 30 παραστάσεις του. Αυτό συνεπάγεται ταξίδια, να διεισδύεις σε μεγάλους συγγραφείς, να κάνεις ταξίδια στο χρόνο, να παρακολουθείς τις πρόβες. Κι οπωσδήποτε ο Αντώνης έδωσε καταπληκτικά αποτελέσματα της δουλειάς του έχοντας παρουσιάσει ένα από τα σημαντικότερα ρεπερτόρια στο Απλό Θέατρο. Στο δρόμο τον σταματάνε και τον ρωτάνε πότε θα τον ξαναδούν... »
- Κυρία Καραϊνδρου πρέπει να είστε ένας πλήρης άνθρωπος. Τι άλλο σας λείπει από τη ζωή σας;
«Τα αναφέραμε όλα αλλά όχι την οικογένεια. Το κυριότερο είναι η αγάπη στον άνθρωπο και την οικογένεια.Αυτό που δημιουργεί μια μεγάλη πληρότητα και μια ευγνωμοσύνη. Εμαι περήφανη γι' αυτά που έχω αγγίξει και για το ότι μπορώ να αγαπάω τους φίλους, τα παιδιά και τα εγγόνια μου. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και το βάζω πέρα και πάνω απ' όλα...
Info:
Ώρα Έναρξης: 21.00
Τιμές Εισιτηρίων: 15 € Δ ζώνη, 25 € Γ ζώνη, 30 € Β ζώνη, 35 € Α ζώνη, 45 € ΔιακεκριμένηΠροπώληση Εισιτηρίων: Στο Μέγαρο Μουσικής: 25ης Μαρτίου & Παραλία. Στο www.ticketservices.gr και στο viva.gr και στο τηλέφωνο 11876, Public, Ianos, Παπασωτηρίου, seven spots, Media Markt, Reload
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Σάββατο: 10:00πμ-6:00μμ
Τηλέφωνο κρατήσεων :2310 895938-9.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr