Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC για τη μάχη του καλού και του κακού

Με αφορμή τον Φάουστ που ανεβάζει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μας μιλά για την χωρίς όρια πάλη του ανθρώπου με τον ίδιο του τον εαυτό, σε μια σκοτεινή εποχή

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού

Αν έφτιαχνε κάποιος μια πεντάδα έργων τα οποία απασχολούν διαρκώς από την εποχή που γράφτηκαν μέχρι σήμερα, αναλυτές, διανοητές και δημιουργούς, ο Φάουστ θα κατείχε οπωσδήποτε μια θέση ανάμεσα σε αυτά. Κυρίως, ως μεγάλο πρότυπο που παρακίνησε δεκάδες δημιουργούς να αναπλάσουν το μύθο του μέχρι τις μέρες μας και σε όλες τις μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού

Θα μπορούσα να γράφω ατέλειωτα αράδες για τα θέματα που ανοίγουν και ξεδιπλώνονται στην κάθε σελίδα του. Θα σταθώ σε ένα: στην τρομακτική συνάντηση του Φάουστ με τον Μεφιστοφελή. Στην απίστευτη σκηνή μέσα στην οποία μια ανθρώπινη ύπαρξη, σε μια άνιση εξαρχής μάχη, παίζει κορώνα -γράμματα την ψυχή της. Για να υφάνει ίσως το πιο στοχαστικό, οραματικό, ποιητικό, θεμελιακό για την ευρωπαϊκή λογοτεχνία έργο.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 2

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκηνοθετεί την παράσταση του Φάουστ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Και δε θα μπορούσε να είναι άλλο το θέμα της συζήτησης παρά το καλό και το κακό, ο εαυτός μας και οι όψεις του.

Θα μπορούσατε να μου πείτε την πιο ενδιαφέρουσα την κυρίαρχη ίσως έννοια η οποία σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με αυτό το έργο;

Είναι πολύ δύσκολο να απομονώσεις κάτι σε ένα τόσο πλούσιο έργο. Κάθε σελίδα του, πραγματικά, σου ανοίγει δεκαπέντε διαφορετικά παράθυρα. Ακόμα και τώρα που το έργο έχει ανέβει, εξακολουθούμε να το δουλεύουμε και είναι αληθινά ανεξάντλητο. Το διαβάζεις, το μιλάς, το ακούς και βρίσκεις κάτι καινούργιο. Όμως εμένα, αυτό που με συγκίνησε είναι η πάλη του ανθρώπου με το ανικανοποίητο που έχει μέσα του, το οποίο εκπροσωπεί ο Φάουστ ως χαρακτήρας.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 3

Πιστεύετε ότι το ανικανοποίητο το έχει ο άνθρωπος από τη στιγμή που γεννιέται;

Δεν το έχουν όλοι οι άνθρωποι. Ούτε χαρακτηρίζει όλους τους ανθρώπους. Επίσης ο τρόπος που εκφράζεται το ανικανοποίητο είναι σε κάθε άνθρωπο διαφορετικό. Αυτό μπορεί να αποβεί και μοιραίο και καταστροφικό από τη μια μεριά. Από την άλλη, μπορεί να είναι μια κινητήριος δύναμη. Να εξελιχθεί κάποιος, να προσφέρει περισσότερα στον εαυτό του, στο κοινωνικό σύνολο, στους ανθρώπους που αγαπά, στην τέχνη που υπηρετεί, στο επάγγελμα, στην επιστήμη του. Είναι και η διαρκής ανάγκη για «κάτι ακόμα», αλλά και το αδηφάγο αίσθημα που φέρνει καταστροφή και μόνο στο πέρασμά του.

Η ανάγκη αυτή για το «κάτι ακόμα» στρέφεται προς μια κατεύθυνση και από τον ίδιο τον άνθρωπο;

Νομίζω πρόκειται για ένα κράμα. Των πραγμάτων με τα οποία γεννιέσαι και αυτών που συναντάς στο δρόμο σου όσο περνάς στη ζωή. Ξεκινούν όλα αυτά από το μεγάλωμα και την οικογένεια και συνεχίζουν στον κοινωνικό περίγυρο, στους φίλους και στις εμπειρίες ζωής που έχεις.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 4

Το καλό και το κακό είναι έννοιες υποκειμενικές;

Θα ήταν ωραίο να πούμε ότι είναι όλα υποκειμενικά αλλά υπάρχουν αντικειμενικά καλά και κακά πράγματα. Αυτά είναι μάλλον και τα πολύ ακραία, ειδικά σε ότι αφορά το κακό. Είναι αντικειμενικά κακό η κακοποίηση των ανηλίκων, η πείνα και η φτώχεια, ο βασανισμός των ζώων.

Αγαπήσατε κάτι στον χαρακτήρα του Φάουστ;

Ναι. Το ότι εκπροσωπεί το ανθρώπινο γένος, τον σκεπτόμενο άνθρωπο. Ο Φάουστ είναι ένας πανεπιστήμων, ένας σοφός για την εποχή του. Ταυτόχρονα ένας άνθρωπος με ελαττώματα. Ο Φάουστ δεν είναι ήρωας. Είναι μια λογοτεχνική φιγούρα, ένα ορόσημο, αλλά δεν είναι ήρωας. Με συγκινεί αυτό το διπλό στοιχείο που έχει. Είναι ο σοφός που όλοι τιμούν και συγχρόνως ο άνθρωπος που νιώθει ανεπαρκής γιατί δεν έχει υπάρξει σε όλο του τον βίο μια στιγμή δικαίωσης. Φτάνει προς τη δύση της ζωής του, πνίγεται από αυτή την ματαιότητα και την ανεπάρκεια, επιζητεί το θάνατο, καταλαβαίνει ότι ακόμα και η γνώση δεν του έχει προσφέρει το καταφύγιο της δικαίωσης.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 5

Του έχει προσφέρει η γνώση κάποιες στιγμές ευτυχίας;

Καμία. Αυτό ζητά από τον Μεφιστοφελή όταν τον καλεί. Δεν έχει υπάρξει στη ζωή του αυτή η απόλυτη στιγμή ευτυχίας.

Ο Μεφιστοφελής και ο Φάουστ είναι δύο όψεις της ίδιας προσωπικότητας;

Στη δική μας ανάγνωση δεν είναι δυο όψεις, είναι το ίδιο πρόσωπο. Ο Μεφιστοφελής είναι το άλτερ έγκο του Φάουστ. Εμφανίζεται σε μια ακραία στιγμή και τον οδηγεί να γνωρίσει τον κόσμο μέσα από την ανθρώπινη εμπειρία που μέχρι τότε δεν είχε γνωρίσει.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 6

Η ανθρώπινη εμπειρία τι σημαίνει για τον Φάουστ;

Περιλαμβάνει επαφή με ανθρώπους που έχουν κατώτερο στάτους από το δικό του. Με ανθρώπους που σε ένα σύμπαν εντελώς αποδιοργανωμένο είναι απεγνωσμένοι και αποπροσανατολισμένοι.

Ποιοί είναι αυτοί οι άνθρωποι;

Είναι οι νέοι που μαζεύονται σε μέρη σκοτεινά και παλεύουν μεταξύ τους για να νιώσουν να τρέχει αίμα, να συμβαίνει κάτι έστω και μέσω της βίας. Είναι οι άνθρωποι που έχουν τρελαθεί με τα θεία και προσπαθούν να βρουν διέξοδο μέσω της θρησκείας. Είναι οι αποκομμένοι από το κοινωνικό σύνολο που μονάζουν και προσπαθούν να βρουν κάτι. Και ανάμεσα σε αυτούς στέκεται η Mαργαρίτα και ο αλτρουιστικός της έρωτας προς τον Φάουστ που την οδηγεί στην καταστροφή και τον Φάουστ σε καμία τιμωρία. Είναι ένα πολύ σκληρό έργο, και έτσι όπως το παρουσιάζουμε εμείς δεν υπάρχει και καμία έννοια δικαίου. Ο θεός στέκει βουβός, δε δίνει καμία απάντηση, καμία απόκριση και καμία λύση.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 7

Γιατί πιστεύετε ότι ο Γκαίτε άφησε χωρίς λύση, χωρίς απάντηση το έργο;

Πιστεύω το κάνει, γιατί δεν πίστευε και ο ίδιος. Ο Γκαίτε δούλευε αυτό το έργο επί εξήντα χρόνια, είναι το έργο της ζωής του. Καταλαβαίνει ένας αναγνώστης ή ένας θεατής ότι είχε νιώσει στο πετσί του τη ματαιότητα των πραγμάτων. Αλλά ήταν ακατάβλητος, δεν εγκατέλειπε. Δούλευε, έγραφε και ερωτευόταν μέχρι το τέλος της ζωής του. Ένοιωθε την αξία του τι σημαίνει εμπειρία ζωής και ότι ο θεός κρύβεται μέσα σε αυτά τα πράγματα και όχι σε κάτι υπέρτατο που ζητάμε να επέμβει να δώσει λύση.

Έχουμε δώσει κάποιες απαντήσεις σήμερα, αν φέρουμε αυτές τις έννοιες στην εποχή μας;

Αυτά τα θέματα δεν απαντιούνται και δεν εξαντλούνται ποτέ. Εξακολουθούν και μας απασχολούν ειδικά σε μια εποχή, μέσα στην οποία είμαστε αποπροσανατολισμένοι και έχουμε χάσει την πνευματικότητά μας.Έχουμε αποκοπεί σήμερα από τη γαλήνη που προσφέρει η ουσιαστική επαφή με την φύση, την τέχνη, τον άλλο άνθρωπο και έχουμε χωθεί σε ένα λαβύρινθο ακραίων επιταγών. Έχουμε αποπροσανατολιστεί και αυτό είναι μάλλον αμετάκλητο. Το ξέρουμε και το καταλαβαίνουμε όλοι. Ζούμε σε μια σκοτεινή εποχή, γιαυτό και έργα σαν κι αυτό μας μιλάνε πολύ.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The TOC  για τη μάχη του καλού και του κακού - εικόνα 8

Η ταυτότητα της παράστασης:

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Φάουστ του Γκαίτε

Μετάφραση: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου

Σύμβουλος δραματουργίας: Πλάτων Μαυρομούστακος

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Κoμμώσεις: Talkin’heads

Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Φάουστ: Νίκος Κουρής

Μεφιστοφελής: Αργύρης Πανταζάρας

Μαργαρίτα: Νάνσυ Σιδέρη

Μάρθα: Δήμητρα Βλαγκοπούλου

Βάγκνερ: Ερρίκος Μηλιάρης

Βάλεντιν: Κλήμης Εμπέογλου

Λίζα: Καλλιόπη Παναγιωτίδου

Σπουδαστής, Μάγισσα: Αγησίλαος Μικελάτος

Συμμετέχουν επίσης 30 σπουδαστές από την Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου: Δημήτρης Αθανασίου, Χρήστος Βασιλόπουλος, Αντώνης Γκούβας, Γεωργία Γρίβα, Εύη Δαέλη, Μικαέλα Δάνα, Βαγγέλης Δαούσης, Τασούλα Δεληγιάννη, Δήμητρα Δερζάκου, Γιώτα Ζαμπελη, Κατερίνα Καλαμπουρίδου, Ματίνα Κανδύλα, Ρένα Καραγιάννη, Ελένη Καρκανίδα, Αναστασία Κόμη, Μαριάνθη Κολιάκη, Μαιρινίκη Λύκου, Νάγια Μητσάκου, Σίλια Μουστάκη, Αλέξανδρος Παυλίδης, Δημήτρης Ποπλίδης, Νάγια Πυργαρούση, Γιάννης Στρατέλης, Κατερίνα Ταπέ, Νάνσυ Τριανταφύλλου, Αλεξάνδρα Φαρδελάκη

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΚΕΥΑ 19 Οκτ 2021 | 13:18

Ο Δημήτρης Καταλειφός στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου με το "Τέλος του παιχνιδιού"

Το Σύγχρονο Θέατρο εγκαινιάζει τη συνεργασία του με τον σπουδαίο ηθοποιό Δημήτρη Καταλειφό, με την παράσταση "Τέλος του Παιχνιδιού" του Σάμουελ Μπέκετ.

ΑΠΟ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 19 Οκτ 2021 | 13:14

"Μακμπέθ" στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν

Ξεκινά στις 4 Νοεμβρίου ο Μακμπέθ στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.

ΠΗΓΕ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ 18 Οκτ 2021 | 07:22

Η Φαίη Σκορδά στα μαύρα: Σπάνια βραδινή έξοδος με total leather look [εικόνες]

Μία σπάνια βραδινή έξοδο πραγματοποίησε η Φαίη Σκορδά, η οποία πήγε στο θέατρο.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΕΗ 15 Οκτ 2021 | 10:19

Ο Μπιμπίλας τα βάζει με την Παπαθωμά για δηλώσεις της για τον κορονοϊό - "Εξωφρενικό αυτό που είπε"

Ο γνωστός ηθοποιός και πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιμπίλας, σχολίασε τις πρόσφατες δηλώσεις της Θεοφανίας Παπαθωμά σχετικά με τον εμβολιασμό.

ΣΕΣΟΥΑΡ ΓΙΑ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ 14 Οκτ 2021 | 16:44

Δανάη Μιχαλάκη: Η σέξι εμφάνιση επί σκηνής με μίνι φόρεμα και διάφανα mules

Η εντυπωσιακή και σέξι εμφανιση της Δανάης Μιχαλάκη επί σκηνής στην παράσταση "Σεσουάρ για δολοφόνους".

ΑΠΟ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 13:24

"Παλέρμο": Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία στο Θέατρο Δρόμος

"ΠΑΛΕΡΜΟ": Ποιος Σκότωσε τον Αντρέα Τερζίδη; Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία της Παναγιώτας Αβραμοπούλου, σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Μαύρου, στο Θέατρο Δρόμος.

6 & 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:49

Το "The Tank Theatre" της Νέας Υόρκης για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Στο Θέατρο Ροές

Το νεοϋρκέζικο "The Tanκ", ένα από τα επιδραστικότερα off-off θέατρα του Μανχάταν, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για να παρουσιάσει το έργο "When we went electronic".

ΑΠΟ 1 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:13

"Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό", σε σκηνοθεσία Kώστα Γάκη στο Θέατρο Αλφα

Ένα έργο - φόρος τιμής στον αδικοχαμένο στη μάχη με τον κορονοϊό αγωνιστή συγγραφέα Λούις Σεπούλβεδα και σε κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο.

ΑΠΟ 10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 13 Οκτ 2021 | 13:19

"Πάρτυ Γενεθλίων" του Χάρολντ Πίντερ, με εξαιρετικό καστ στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το αριστούργημα του Χάρολντ Πίντερ, Πάρτυ Γενεθλίων, έρχεται στην Αίθουσα Θεάτρου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη.

ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΦΕΤΟΣ 13 Οκτ 2021 | 07:19

Το Θέατρο Τέχνης επιστρέφει δυναμικά με ένα σπουδαίο ρεπερτόριο - Ολες οι παραστάσεις της σεζόν 2021-2022

Δείτε αναλυτικά όλες τις παραστάσεις που θα φιλοξενήσει το Θέατρο Τέχνης την καλλιτεχνική περίοδο 2021 - 2022.

ΤΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΠΟΥ ΣΟΚΑΡΕ 12 Οκτ 2021 | 20:06

Γλυκά Νερά: Πώς αντέδρασε ο Αναγνωστόπουλος ακούγοντας την κλήση του στην ΕΛΑΣ, μετά τη δολοφονία της Καρολάιν

Ο Αναγνωστόπουλος μίλησε στον δικηγόρο του για το ντοκουμέντο στο οποίο ακούγεται να καλεί σε βοήθεια αφότου δολοφόνησε τη σύζυγό του στα Γλυκά Νερά.

H KOINH ΕΞΟΔΟΣ 12 Οκτ 2021 | 10:52

Μια μοντέρνα οικογένεια: Ο Κωνσταντίνος Καζάκος με την πρώην, τη νυν και την πανέμορφη κόρη του

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος, η πρώην σύζυγός του Τάνια Τρύπη, η 20χρονη κόρη του Τζένη Καζάκου και η 23χρονη σύντροφός του σε κοινή έξοδο.

ΑΠΟ 16 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 12 Οκτ 2021 | 09:35

"Πόσο κοστίζει να ζεις;" σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου στο θέατρο ΠΟΡΤΑ

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ "Πόσο κοστίζει να ζεις;" της Μαρτίνα Μάγιοκ, κάνει πρεμιέρα στις 16 Οκτωβρίου στο θέατρο ΠΟΡΤΑ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.