Η Λαμπράκη για τον Ροντέν: Ο γλύπτης που δούλεψε κι ερωτεύτηκε με πάθος

Ο «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας ήταν κι ένας από τους πιο άπιστους εραστές όλων των εποχών. Η μυθιστορηματική ζωή του Ροντέν και το αφιέρωμα στο Εθνικό Αρχαιολογικό

Η Λαμπράκη για τον Ροντέν: Ο γλύπτης που δούλεψε κι ερωτεύτηκε με πάθος

Το πιο διάσημο έργο του, «Ο Στοχαστής», θεωρείται παγκόσμιο σύμβολο της φιλοσοφίας και της διανόησης. Κι είναι αυτό το έργο ενός από τους διασημότερους γλύπτες όλων των εποχών, του Auguste Rodin, που βρίσκεται (μεταξύ άλλων) στην Ελλάδα και δίνει την ευκαιρία μιας διάλεξης με θέμα τη «συνομιλία» της γλυπτικής του Rodin με την τέχνη της αρχαίας Ελλάδας στο αμφιθέατρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και μιας ξενάγησης από την ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλέξανδρου Σούτζου, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

Η Λαμπράκη για τον Ροντέν: Ο γλύπτης που δούλεψε κι ερωτεύτηκε με πάθος
Φιλί, Ασωτος υιός

Εργα του Ροντέν που στάλθηκαν ως δώρα για την επέτειο των 150 χρόνων του Μουσείου

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο φιλοξενεί από το καλοκαίρι του 2016 έργα του Auguste Rodin στους μόνιμους εκθεσιακούς του χώρους, τα οποία στάλθηκαν ως «δώρα» με τη μορφή δανεισμού για την επέτειο των 150 χρόνων του Μουσείου από το National Museum of Western Art του Τόκιο, την Εθνική Πινακοθήκη και το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης. «Ο Σκεπτόμενος», «Ο άσωτος υιός» και «Το φιλί» συνδιαλέγονται με εκθέματα από διαφορετικές εποχές της αρχαίας τέχνης, αναδεικνύοντας μέσα από τα μορφολογικά τους χαρακτηριστικά όψεις της ανθρωποκεντρικής παράδοσης στη γλυπτική η οποία έφτασε σε κορυφαίες εκφάνσεις της στην αρχαία Ελλάδα και αποτέλεσε έμπνευση για μεταγενέστερες αναζητήσεις. Τα έργα θα παραμείνουν στο μουσείο έως τις 3 Απριλίου 2017.

Auguste-René Rodin
Auguste-René Rodin

Auguste-René Rodin: Μια ζωή γεμάτη δημιουργία και πάθος

Ο Φρανσουά Ωγκύστ Ρενέ Ροντέν (François-Auguste-René Rodin, 1840 - 1917) ήταν γάλλος γλύπτης που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τη γλυπτική του 20ου αιώνα με τα έργα του. Αρνήθηκε να αγνοήσει τις ανθρώπινες αδυναμίες και τις περιέγραψε όσο καλύτερα μπόρεσε στην τέχνη του, με ρεαλισμό και δύναμη. Περιέγραψε επίσης και την ερωτική αδυναμία με πάθος κι ομορφιά, καθώς κι ο ίδιος έζησε μια ζωή με έντονο ερωτισμό.

Γόνος εργατικής οικογένειας του Παρισιού, ο Φρανσουα Ογκίστ Ρενέ Ροντέν υπήρξε εξαιρετικά κακός μαθητής. Όταν άφησε το σχολείο στα 14 του χρόνια, διάβαζε δύσκολα, μετρούσε μετά βίας και διακήρυττε: «Τα ορθογραφικά λάθη δεν είναι χειρότερα από τα σχεδιαστικά λάθη που κάνουν όλοι οι άλλοι». Ο πατέρας του του επέτρεψε επιφυλακτικά να γραφτεί το 1854 στην Αυτοκρατορική Σχολή Σχεδίου και Μαθηματικών, ένα κρατικά επιδοτούμενο Ιινστιτούτο, που δίδασκε σχέδιο σε διακοσμητές. Μετά από δυο χρόνια εκεί, ο Ροντέν προσπάθησε να μπει στην πιο επιφανή Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά απέτυχε στις εξετάσεις τρεις φορές. Απογοητεύτηκε, αλλά με τον καιρό υιοθέτησε μια συμπεριφορά του τύπου «Δεν με απολύεις εσύ – παραιτούμαι εγώ». Πάντως, ο πατέρας του κουράστηκε να πληρώνει κι επέμεινε να πιάσει ο γιος του κανονική δουλειά. Έτσι, άρχισε να εργάζεται ως βοηθός καλλιτεχνών σε ατελιέ κι εργαστήρια. Μετά από δέκα χρόνια στη δούλεψη άλλων, έκανε την πρώτη του έκθεση στις Βρυξέλλες το 1871.

Ροντέν: Οι Πύλες της Κολάσεως
Ροντέν: Οι Πύλες της Κολάσεως

Μια μορφή εκπληκτικά ζωντανή

Το 1875 ο Ροντέν πήγε στην Ιταλία να δει τα αριστουργήματα της Αναγέννησης. Αφού μελέτησε τον Μικελάντζελο, ακολούθησε η πρώτη του απόπειρα για γυμνό και το πρώτο του σκάνδαλο, με το άγαλμα ενός τέλεια μυώδους άντρα με τίτλο: «Η Εποχή του Μπρούντζου». Σε μία εποχή που η γλυπτική προτιμούσε τα νεοκλασικά ιδεώδη από τις ρεαλιστικές περιγραφές του ανθρώπινου σώματος, η μορφή ήταν εκπληκτικά ζωντανή – σε βαθμό που οι κριτικοί των κατηγόρησαν ότι καλούπωσε το άγαλμα πάνω σε ένα ζωντανό μοντέλο, αντί να να το σχηματίσει με το χέρι του.
Χρειάστηκε κυβερνητική έρευνα για να λήξει το θέμα.

Ωστόσο, η φασαρία κίνησε την προσοχή του Γαλλικού Υπουργείου Καλών Τεχνών, που αγόρασε το άγαλμα το 1880 και κατόπιν του ανέθεσε να σχεδιάσει μια μνημειώδη πόρτα για ένα προγραμματισμένο μουσείο διακοσμητικών τεχνών.

Ο Ροντέν στράφηκε στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, που περιγράφει την Κόλαση, το Καθαρτήριο και τον Παράδεισο.
Εστιάζοντας στα αιώνια μαρτύρια των καταραμένων, ονόμασε το έργο του, «Οι Πύλες της Κόλασης». Ο «Στοχαστής» ξεκίνησε ως απεικόνιση του Δάντη. Αρχικά φαντάστηκε τον ποιητή ως όρθια μορφή με μανδύα, ενστικτωδώς όμως προτίμησε την εννοιολογία από την αλληγορία.

Η Λαμπράκη για τον Ροντέν: Ο γλύπτης που δούλεψε κι ερωτεύτηκε με πάθος - εικόνα 4

Ο Ροντέν κι η κλασσική Ελλάδα

Ο Ροντέν δημιουργούσε όλο και πιο αποσπασματικές μορφές, δεκάδες χέρια, πόδια και κεφάλια εμπνευσμένα από τα απομεινάρια ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών. Ήθελε το έργο του να μένει ημιτελές, αφήνοντας να φαίνονται τα σημάδια από το καλούπωμα και τα δακτυλικά αποτυπώματα. Το 1911 οι Γάλλοι τον έβλεπαν ως εθνικό θησαυρό. Η κυβέρνηση αγόρασε το σπίτι στο Παρίσι, το Οτέλ Μπιρόν, για να γίνει μουσείο. Ως αντάλλαγμα, ο Ροντέν δώρισε όλο το έργο του στο κράτος. Με το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου κατέφυγε στο εξοχικό του στη Μεντόν, νοτιοδυτικά του Παρισιού, όπου δεν χρειαζόταν ν’ αντιμετωπίζει ούτε την έλλειψη κάρβουνου και τροφίμων ούτε την απειλή γερμανών στρατιωτών. Συνέχισε να δουλεύει, μέχρι που υπέστη εγκεφαλικό τον Ιούλιο του 1916. Πέθανε στη Μεντόν, περιστοιχισμένος από θαυμαστές του, τον Νοέμβριο του 1917.

«Οι πολίτες του Καλαί»
«Οι πολίτες του Καλαί»

΄Ενας από τους πιο άπιστους εραστές όλων των εποχών

Ο Ροντέν συνάντησε τη ράφτρα Ροζ Μπερέ το 1864. Ενώ πόζαρε γι’ αυτόν, έμεινε έγκυος. Ο γιος τους γεννήθηκε το 1866, αν κι ο Ροντέν δεν τον αναγνώρισε ποτέ. Για το υπόλοιπο της ζωής τους, η Μπερέ παρέμεινε αφοσιωμένη στον καλλιτέχνη: Του καθάριζε, του μαγείρευε και κοιμόταν στο κρεβάτι του. Τούτο δεν τον εμπόδισε να κυνηγά άλλες γυναίκες. Όταν συναντήθηκε με την Καμίλ Κλοντέλ το 1882, εκείνος ήταν καθιερωμένος και η Κλοντέλ νεαρή μαθητευόμενη, που τον εντυπωσίασε με τις ικανότητές της, την ευφυΐα και τη φιλοδοξία της. Σύντομα συνεργάζονταν και συζούσαν σε μία ερωτική φωλιά στην εξοχή. Το πάθος δεν κράτησε και τελικά χώρισαν το 1898. Η Μπερέ πάντως του στάθηκε πιστή. Οι περισσότεροι δεν μπορούσαν να καταλάβουν πώς, ενώ ο Ροντέν ήταν πλούσιος και διάσημος, αυτή έδειχνε ικανοποιημένη στη θέση της υπηρέτριας. Όταν και οι δύο ήταν στα τελευταία τους, οι φίλοι τους έπεισαν επιτέλους τον Ροντέν ότι η σχέση έπρεπε να επισημοποιηθεί. Παντρεύτηκαν στις 29 Ιανουαρίου 1917, καταχείμωνο εν μέσω πολέμου. Η Μπερέ ήταν κατάκοιτη στον γάμο και πέθανε δύο εβδομάδες αργότερα.

Η διάλεξη θα συνδυαστεί με περιήγηση στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα τρία έργα του Rodin. Είσοδος ελεύθερη από την οδό Τοσίτσα 1. Δελτία προτεραιότητας θα δίνονται από τις 18:00.

Info:

Διεύθυνση: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44, Αθήνα 106 82

Τηλ: 213214 4891

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 13:00-20:00, Τρίτη-Κυριακή 09:00-16:00

Email: eam@culture.gr

www.namuseum.gr

Με πληροφορίες από ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ και Μηχανή του Χρόνου

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΕΝΑ ΠΑΡΑΞΕΝΟ ΣΚΗΝΙΚΟ 07 Αυγ 2020 | 10:44

Αποκάλυψη: Μετά από 50 χρόνια ο Πολ Μακάρτνεϊ αποκαλύπτει γιατί μήνυσε τους Beatles

Μίλησε σχετικά με τη διαβόητη διάλυση των Beatles το 1970 και την μυστηριώδη μήνυση που είχε καταθέσει.

ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΥΚΟΝΟΥ 05 Αυγ 2020 | 12:34

"Από τον κόσμο του Ομήρου. Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή" - Μοναδική ματιά στον σπουδαίο πολιτισμό

150 αντικείμενα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά και αποκαλύπτουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του Μυκηναϊκού πολιτισμού στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων.

ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ & ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ 2020 04 Αυγ 2020 | 20:18

Επίδαυρος: Οι "Όρνιθες" πετούν στο Αρχαίο Θέατρο το τριήμερο 7-8-9 Αυγούστου

Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει τη διαχρονική κωμωδία του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο

ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΟΥ ΛΟΝΔΙΝΟΥ 04 Αυγ 2020 | 12:23

Επαναπατρίστηκε κλεμμένη εικόνα από την Ήπειρο, έργο του 19ου αιώνα

Η εικόνα είχε κλαπεί τον Σεπτέμβριο 2005 μαζί με άλλες έντεκα εικόνες.

ΣΕ ΝΕΟ ΧΩΡΟ ΦΥΛΑΞΗΣ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΕΩΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ 03 Αυγ 2020 | 19:00

Εκθαμβωτικά τα βασιλικά αυτοκίνητα στο Τατόι: Η συντήρηση, αποκατάσταση και μεταμόρφωσή τους [Εικόνες-Βίντεο]

Εντυπωσιάζουν τα αυτοκίνητα της τέως Βασιλικής οικογένειας με ηλικία από 55 έως 82 έτη

ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ 03 Αυγ 2020 | 08:25

Motorway 65: Η ελληνική ταινία που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών

Η ταινία της Εύης Καλογηροπούλου στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών 2020

02 Αυγ 2020 | 20:29

Μάγεψε στη συναυλία στους Φιλίππους ο Σταύρος Ξαρχάκος - Τηρήθηκαν τα μέτρα από τους 1.000 θεατές [εικόνες,βίντεο]

Όλοι οι θεατές φορούσαν μάσκα, ενώ τηρήθηκαν και οι αποστάσεις των δύο μέτρων.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 02 Αυγ 2020 | 11:57

"Στο Φως του Φεγγαριού": Αρβανιτάκη, Πασπαλά, Δάρρα τραγουδούν για την αυγουστιάτικη πανσέληνο

Μια μαγική βραδιά, κάτω από την αυγουστιάτικη πανσέληνο, θα χαρίσουν σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την χώρα η Ελευθερία Αρβανιτάκη, η Φωτεινή Δάρρα και η Έλλη Πασπαλά - Όλο το πρόγραμμα

ΣΤΙΣ 4 ΚΑΙ 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 01 Αυγ 2020 | 20:46

Με την όπερα "Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα" επανέρχεται η Καμεράτα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στα ιταλικά, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού την Τρίτη 4 και την Τετάρτη 5 Αυγούστου.

ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 01 Αυγ 2020 | 16:58

Φεστιβάλ Αρχαίας Ολυμπίας: Συναυλίες δημοφιλών καλλιτεχνών και θεατρικές παραστάσεις - Όλο το πρόγραμμα

Αύριο Κυριακή 2 Αυγούστου το ενδιαφέρον στρέφεται στο έργο "Ριχάρδος Β’ - Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ 01 Αυγ 2020 | 13:05

Επίδαυρος: Όλο το ελληνικό θέατρο χειροκρότησε την Βίκυ Σταυροπούλου στην "Λυσιστράτη" [εικόνες]

Στην παράσταση, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιώπουλου, συμμετέχουν πρωταγωνιστές του θεάτρου όπως η Βίκυ Βολιώτη, η Στεφανία Γουλιώτη, ο Νίκος Ψαρράς κ.α.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 76 ΕΤΩΝ 31 Ιουλ 2020 | 20:13

Άλαν Πάρκερ: Πέθανε ο σκηνοθέτης της ταινίας - σταθμός "Το εξπρές του Μεσονυχτίου" [Βίντεο]

Ο σκηνοθέτης, Άλαν Πάρκερ έβαλε την υπογραφή του σε ταινίες που έμειναν στην ιστορία της μεγάλης οθόνης

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ 31 Ιουλ 2020 | 13:32

Βικτόρια Χίσλοπ: Πολλά χρόνια νιώθω Ελληνίδα, τώρα είμαι και επίσημα

"Όταν έρχομαι στην Ελλάδα, νιώθω ότι φτάνω στο χωριό μου. Έτσι νιώθει η ψυχή μου", ειπε η Βικτόρια Χίσλοπ.