Το Θέατρο Γκλόρια Μικρό παρουσιάζει το νέο έργο του Σάκη Σερέφα «Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα» σε σκηνοθεσία Μαρίας Αιγινίτου. Ένας ξένος εισβάλλει στο σπίτι του κυρίου Σμιθ και του θέτει ένα εκβιαστικό δίλημμα. Η ζωή του λήγει σε δύο ώρες. Ποιον θα διαλέξει να μπει στη θέση σου ώστε να μην πεθάνει; Μια ετοιμοθάνατη γριά στην εντατική, τον Χίτλερ ή την διαχειρίστρια της πολυκατοικίας που ζει στο διπλανό διαμέρισμα;
Για τη μαύρη κωμωδία και για το μαύρο που αποκαλούμε ύπαρξη και μας περιέχει όλους μιλήσαμε με την Μαρία Αιγινίτου.
Θα μας αποκαλύψετε ποιος είναι ο κύριος Σμιθ;
Ο κύριος Σμιθ είναι εργένης. Εργάζεται σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, ζει μόνος του σ’ ένα κεντροευρωπαϊκό, μεσοαστικό διαμέρισμα, σε μια γειτονιά μιας μεγάλης πόλης, δεν έχει σημασία ποιας πόλης. Είναι λάτρης των όμορφων, νεαρών γυναικών, απ’ όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης και προτιμά τις ανέσεις του δυτικού τρόπου ζωής έναντι του φυσικού. Αργά το απόγευμα των τεσσαρακοστών του γενεθλίων εισβάλλει στο σπίτι του ένας άγνωστος του άνδρας και του ανακοινώνει πως η ζωή του λήγει σε λιγότερο από δύο ώρες. Πρόκειται για κάποιο χοντροκομμένο αστείο που σκάρωσαν οι συνάδελφοι του από τη δουλειά ή απλώς για έναν κοινό διαρρήκτη, ο οποίος ασκεί ψυχολογική βία στα θύματά του και διασκεδάζει εις βάρος τους πλάθοντας εξωπραγματικές ιστορίες; Εφιάλτης που ζωντανεύει ή απλώς στιγμιότυπα βγαλμένα από τον κόσμο των ονείρων, τα οποία συνθέτουν μία αλλόκοτη πραγματικότητα από ένα ανύπαρκτο ή, και γιατί όχι, παράλληλο σύμπαν;
Ποιοι είναι οι άνθρωποι κλειδιά με τους οποίους έρχεται σε επαφή και ποιες είναι οι σχέσεις μαζί τους;
Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να είναι η αρχή μίας ιστορίας μυστηρίου, αν δεν ήταν οι πρώτες σκηνές της καινούριας, μαύρης κωμωδίας του Σάκη Σερέφα. Ο εισβολέας δεν κουβαλάει όπλα, πέρα από ένα στομωμένο χασαπομάχαιρο, που κι αυτό, όπως ο ίδιος λέει, το έχουν ανάγκη οι άνθρωποι για να τον πιστεύουν. Στον υπερρεαλιστικό κόσμο αυτού του έργου, ο Χάρος παρουσιάζεται με την μορφή ενός διανομέα από την γειτονική πιτσαρία που παραδίδει το χαρτί της αναγγελίας της κηδείας του κυρίου Σμιθ σ’ ένα άδειο κουτί από πίτσα. Ο κύριος Σμιθ θα παλέψει ν’ αποδείξει την σπουδαιότητα της ύπαρξής του, πρώτα στον ίδιο τον εαυτό του. Θα ζητήσει χρόνο, θα ζητήσει να του δοθεί μία ακόμη ευκαιρία κι εκεί θα βάλει στη ζυγαριά όσα έζησε, όσα ονειρεύτηκε. Ποιον θα ήταν πρόθυμος να δώσει στη θέση του; Μία ηλικιωμένη γυναίκα που βρίσκεται ήδη στην εντατική, ένα παιδί που όταν μεγαλώσει θα αιματοκυλήσει ολόκληρο τον πλανήτη ή έναν άσπονδο φίλο του; Η μοναχική, διαχειρίστρια της πολυκατοικίας φαίνεται να είναι ο άνθρωπος που θα προτιμήσει ο Χάρος όταν εκείνη, συμπτωματικά, θα επισκεφτεί τον κύριο Σμιθ για να εισπράξει τα κοινόχρηστα.
Πιστεύετε πως όταν καταφεύγουμε στον δικό μας μικρόκοσμο είμαστε πιο ασφαλείς;
Αντιμέτωποι με τις ανθρώπινες αγωνίες αιώνων, οι ήρωες της ιστορίας μας καταφεύγουν στον κόσμο που ο καθένας γνωρίζει, αρπάζονται από τον μικρόκοσμό τους, που είναι απτός, οικείος, καθησυχαστικός και γνώριμος. Μία εκδρομή, ένα πιάτο φαγητό μαγειρεμένο από την ψυχή του μάγειρα, μία ερωτική συνεύρεση, ένα ανέκδοτο, ένας πεθαμένος που μας επισκέφτηκε στον ύπνο μας, μία φωνή στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, μία ζωή που γίνεται σαπουνόπερα, φάρσα, σουρεαλιστικό μανιφέστο. Πώς να μεταπλάσεις τη πραγματικότητα, πώς να ξεγελάσεις τον θάνατο, πώς να στοχαστείς για την ύπαρξη, πώς να αναμετρηθείς με τον υπέρτατο τρόμο; Η κάθε εποχή έχει τα αντίδοτά της, ο κάθε ήρωας τα δικά του. Σύμφωνα με τον Γκροτόφσκι, αν ένα φαινόμενο έχει μία ζωντανή υπόσταση, δεν μπορούμε να ελπίσουμε ότι θα το ορίσουμε πλήρως, τα όρια του συνεχώς κινούνται. Διαρκώς ανοίγονται καινούριες αντιστοιχίες, νέες προσδοκίες.
Πληροφορίες για την παράσταση:
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Μαρία Αιγινίτου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου – Ενδυματολογική επιμέλεια: Νίκος Καρδώνης
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Επιμέλεια κίνησης: Σοφια Καλπενιδου
Μουσική επιμέλεια: Θοδωρής Χαλκιάς
Παίζουν : Μαρία Αιγινίτου, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Γιάννης Σοφολόγης