
Η Νεράιδα περιμένει τους επισκέπτες της στην ήρεμη μαρίνα του Φλοίσβου. Το τυχερό πλοίο του Γιάννη Λάτση, ένα σπάνιο πλωτό μουσείο αφηγείται και προβάλλει την ναυτική και ναυτιλιακή ιστορία της χώρας μας στις νεότερες γενιές.
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου και Μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, κ. Βαγγέλης Χρόνης, υποδεχόμενος τους καλεσμένους για την ομιλία του κ. Γ. Φουστάνου με θέμα "Η Ναυτιλία που δεν γνωρίζουμε", σημείωσε πως «βασικοί στόχοι του Μουσείου είναι, μεταξύ άλλων, η ανάδειξη του πεδίου της επιχειρηματικής ιστορίας, η προβολή της ναυτιλιακής και ναυτικής ιστορίας της χώρας μας στις νεότερες γενιές, καθώς και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, ως μία από τις βασικές περιοχές δραστηριοποίησης του ιδρύματος.». Προσέθεσε, επίσης, ότι: «Από το 2013 που ξεκίνησε η λειτουργία του Μουσείου έως σήμερα έχει δεχθεί περισσότερους από 50.000 επισκέπτες. Από τον Ιούνιο του 2016, το Νεράιδα βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου και παραμένει ανοιχτό για το κοινό, με ελεύθερη είσοδο. Επίσης, στο πλαίσιο της κοινωφελούς δράσης του μουσείου, υλοποιείται κάθε χρόνο ένα διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για δημοτικά σχολεία, στο οποίο έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα δωρεάν περίπου 1.500 παιδιά».

Ο συγγραφέας, ιστορικός ερευνητής και ιδρυτής του διαδικτυακού μουσείου Greek Shipping Miracle, κ. Γεώργιος Μ. Φουστάνος, ξεκίνησε την ομιλία του με θέμα «Η Ναυτιλία που δεν γνωρίζουμε», με τους στίχους του Μάνου Ελευθερίου,
Σαν τα πλοία τα δεμένα
Μοιάζει και η καρδιά μου εμένα.
Πλοία που έχουνε σκουριάσει
Και όλοι τα έχουνε ξεχάσει.
Πλοία που έχουνε πεθάνει
Σ’ ένα σκοτεινό λιμάνι
για να τονίσει πως η Νεράιδα είχε άλλη τύχη, ολοκληρώνει αλλιώς τη διαδρομή της.

«Ο Γιάννης Λάτσης», τόνισε ο ομιλητής, «μόχθησε για την καταξίωσή του στα δρομολόγια του Αργοσαρωνικού, επιβλέποντας προσωπικά από το μουράγιο την καθημερινή του δραστηριότητα, αλλά και ταξιδεύοντας συχνά με αυτό. Το θεωρούσε ως το τυχερό του πλοίο και για το λόγο αυτό, δεν το αποχωρίστηκε όταν αποσύρθηκε από την ακτοπλοϊα».
Πριν δέκα χρόνια, το Ίδρυμα Λάτση, αποφάσισε τη ριζική ανακατασκευή του και τη μετατροπή του σε μουσείο. Σε αυτό, παρουσιάζεται με ιστορική τεκμηρίωση η πολυσύνθετη διαδρομή του Γιάννη Λάτση, εντελώς άγνωστη στους περισσότερους. Μια διαδρομή που άφησε ωστόσο πίσω της αποτυπώματα, ανεκτίμητα για τον τόπο μας, τα σημαντικότερα των οποίων μπορούν να συνοψιστούν ως εξής: Πρώτον, η ουσιαστική συμβολή του στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη του νησιωτικού συμπλέγματος του Αργοσαρωνικού. Δεύτερον, η σημαντική συμβολή του στην ελληνοαραβική φιλία, χάρη στην εκκρηκτική επιχειρηματική του δραστηριότητά σε κράτη της Βόρειας Αφρικής και της Αραβικής Χερσονήσου. Τρίτον, ο χαρισματικός τρόπος με τον οποίο καλλιεργούσε και επετύγχανε τη συναίνεση αγνοώντας συχνά το πρωτόκολλο και υπερβαίνοντας τη διπλωματία. Τέταρτον και ίσως σημαντικότερο. Το έμπρακτο ενδιαφέρον του για το κοινωνικό σύνολο και ιδιαίτερα για τη νέα γενιά των Ελλήνων, των παιδιών της αγαπημένης του «Ελλαδίτσας», όπως στοργικά αποκαλούσε την πατρίδα μας. Ενδιαφέρον που εκδήλωσε από πολύ νωρίς, ιδρύοντας το Λάτσειο ‘Ιδρυμα στις αρχές της δεκαετίας του 1970.
Η σπουδαία διαδρομή και το έργο του Γιάννη Λάτση διασώθηκε ευτυχώς από τη λήθη, χάρη στην πρωτοβουλία της δημιουργίας αυτού του εξαιρετικού μουσείου. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με το έργο άλλων σημαντικών Ελλήνων, που ξεκίνησαν, όπως και ο Λάτσης, από το μηδέν και κατόρθωσαν να διαγράψουν εντυπωσιακές πορείες στη διάρκεια των τελευταίων 150 ετών. Πορείες, που έχουν συμβάλει σωρευτικά στη δημιουργία ενός από τους πλέον σημαντικούς πυλώνες της εθνικής μας υπόστασης. Της εμπορικής ναυτιλίας.

Η εξέλιξη της εμπορικής ναυτιλίας από το 1870, εποχή κατά την οποία συντελέστηκε η μετάβασή της από τα ιστία στον ατμό, ήταν η αρχή της μυθιστορηματικής αφήγησης του κ. Φουστάνου, μια διαδρομή που σφράγισε την ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα της νησιωτικής Ελλάδας στη διάρκεια του Μεσοπολέμου, τις θυσίες της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την ανασυγκρότησή της από το εξωτερικό τις δύο πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες.
Αναφέρθηκε, παράλληλα, στις προσπάθειες των ελληνικών κυβερνήσεων από το 1953 και μετά, να επιτύχουν την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, την εγκατάσταση των γραφείων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στον Πειραιά και τα πολλαπλά οφέλη που προέκυψαν για την χώρα από την επίτευξη των παραπάνω στόχων και υπογράμμισε, επίσης, τον ρόλο που διαδραμάτισε μεταπολεμικά η δραστηριότητα του ελληνικού εφοπλισμού στην ανάπτυξη κορυφαίων οικονομιών όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία καθώς και κράτη της Άπω Ανατολής, όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα.
Ο Γιώργος Φουστάνος εγκατέλειψε τον εφοπλισμό με σκοπό να αφοσιωθεί στη μελέτη και καταγραφή της ιστορίας της ναυτιλίας των Ελλήνων έχοντας ως στόχο να την κάνει ευρύτερα γνωστή στους συμπατριώτες μας αλλά και στον διεθνή χώρο. Το όραμά του υλοποιείται από τον Ιούλιο 2014 με την ίδρυση και λειτουργία του διαδικτυακού μουσείου Greek Shipping Miracle.
Στην εκδήλωση παρέστησαν, μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος Π. Φαλήρου, κ. Διονύσης Χατζηδάκης, εκπρόσωποι μουσείων, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών καθώς και εκπρόσωποι του λιμενικού σώματος και της εμπορικής ναυτιλίας
Εκπροσώπων του λιμενικού σώματος, ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών και εκπροσώπων μουσείων.
Το Greek Shipping Miracle
To Greek Shipping Miracle (www.greekshippingmiracle.org), το πρώτο διαδικτυακό μουσείο για τη ναυτιλία, δημιουργήθηκε με στόχο την προβολή του διαχρονικού έργου της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας και της συμβολής της στην εθνική και παγκόσμια οικονομία.

Το πολυσύνθετο αυτό εγχείρημα, παίρνει τη μορφή μιας εκπαιδευτικής ιστοσελίδας που προσφέρει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της να ανακαλύψουν την πορεία της κορυφαίας ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο, από τα πρώτα της βήματα τη δεκαετία του 1870 έως τον 21ο αιώνα.
Έχοντας πρόσβαση σε ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά ιστορικά αρχεία για τη ναυτιλία παγκοσμίως, το Greek Shipping Miracle προσελκύει ήδη επισκέπτες από περισσότερες από 160 χώρες.

Παρόλο που η ναυτιλία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ευημερία του παγκόσμιου πληθυσμού, η συμβολή της σπάνια αναγνωρίζεται, ενώ οι υπηρεσίες της θεωρούνται συχνά ως δεδομένες. Προβάλλοντας την πολιτιστική κληρονομιά του κλάδου, αναδεικνύονται βασικά χαρακτηριστικά του. Συγκεκριμένα, ότι πρόκειται για μια βιομηχανία χωρίς σύνορα που ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ ανθρώπων με διαφορετική εθνική και πολιτιστική ταυτότητα. Επιπλέον, ότι βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο και ενισχύει τις οικονομίες ανεπτυγμένων αλλά και αναπτυσσόμενων χωρών μέσω της μεταφοράς βασικών αγαθών και πρώτων υλών σε προσιτό κόστος και με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον.

Πληροφορίες για τη Νεράιδα:
Το πλωτό Μουσείο Νεράιδα βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου και η είσοδος είναι δωρεάν.
Ωράριο Λειτουργίας
Παρασκευή: 17:00-20:30 (τελευταία προσέλευση 20:00)
Σάββατο: 11:00-18:00 (τελευταία προσέλευση 17:30)
Κυριακή: 12:00-18:00 (τελευταία προσέλευση 17:30)
Τα ωράρια λειτουργίας ενδέχεται να τροποποιούνται αναλόγως των καιρικών συνθηκών.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία και τη λειτουργία του Πλωτού Μουσείου Νεράιδα, είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του Μουσείου: http://neraida.org/ .
Φωτογραφίες: Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση / Marq Riley
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr