
Οι τινέιτζερς της ποπ μουσικής βιομηχανίας στην Ασία είναι γνωστά ως «είδωλα» και η δουλειά τους είναι "να πουλήσουν τα όνειρα". Για δεκαετίες, οι νέοι αστέρες της ποπ της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας ήταν το αντικείμενο της ζήλειας των εφήβων. Αλλά πίσω από την αίγλη και τη λάμψη η προσοδοφόρα αυτή βιομηχανία διευθύνεται από εταιρίες μεγαθήρια με σιδηρά πυγμή.


Δυο πολύ πρόσφατες δημόσιες απολογίες από το ιαπωνικό συγκρότημα SMAP και την σταρ από την Ταϊβάν Chou Tzuyu μας έδειξαν πόση μεγάλη δύναμη διαθέτουν αυτοί που βρίσκονται πίσω τους. Εκτός από τη δόξα και τον παγκόσμιο θαυμασμό τα χρήματα που κερδίζουν είναι ένας πολύ καλός μισθός, με εργοδότη τις πολλών εκατομμυρίων δολαρίων βιομηχανίες, όπως είναι η J-pop και K-pop. Επίσης υπογράφουν συμβόλαια και δεσμεύονται από αυστηρούς κανόνες σχετικούς με το πώς πρέπει να είναι τα είδωλα.
Στην Ιαπωνία για παράδειγμα δεν επιτρέπεται να παντρευτούν χωρίς να πάρουν άδεια. Η ρήτρα του «όχι ραντεβού» που υπάρχει στις συμβάσεις οδήγησε πολλά αστέρια στα δικαστήρια εξαιτίας του ότι σπάζοντας το συμβόλαιο προκάλεσαν βλάβη στη φήμη τους, μια φήμη που η εταιρεία τους έχει σχεδιάσει πολύ προσεκτικά.
Πρίν από δυο χρόνια η Minami Minegishi, από το διάσημο συγκρότημα AKB48 ξύρισε το κεφάλι της και έκανε μια δημόσια εμφάνιση με πολλά δάκρυα, απολογούμενη για κάτι που θα φαινόταν πολύ φυσιολογικό σε άλλα κορίτσια της ηλικίας της. Όμως η νεαρή Μινάμι έσπασε τους κανόνες του συμβολαίου της και πέρασε μια νύχτα με το φίλο της. Ικέτευσε δημοσίως να την κρατήσουν στη θέση της.
Το να κατασκευάζονται συγκροτήματα αγοριών και κοριτσιών δεν είναι κάτι νέο στην Ασία δήλωσε ο Rob Schwartz του Billboard Magazine και συμπλήρωσε ότι στη Δύση είναι ανήκουστο για τη μουσική βιομηχανία να ελέγχει με τέτοιο τρόπο την προσωπική ζωή των ανθρώπων.
Η κατάσταση αυτή είναι πιθανόν να συγκριθεί με την κατάσταση στη δεκαετία του 40 στις ΗΠΑ όταν τα κινηματογραφικά στούντιος έλεγχαν τους αστέρες του κινηματογράφου με κάποιο ανάλογο εξαναγκασμό.
Στη Νότια Κορέα, ενώ τα αστέρια μπορούν να βγαίνουν ραντεβού ή να παντρεύονται πιο ανοιχτά από όσο στην Ιαπωνία, οι οργανισμοί εξακολουθούν να έχουν μια πολύ έντονη και πρακτική ανάμειξη στην καθημερινή τους ζωή.


Στα γραφεία, υπάρχουν ανακοινώσεις για τους κανόνες συμπεριφοράς των νεαρών καλλιτεχνών που θέλουν να συνεργαστούν μαζί τους. Υπάρχουν επίσης εικασίες ότι ορισμένοι νέοι αστέρες συμβουλεύονται να υποβληθούν σε πλαστική χειρουργική. Ένα ακόμα ταμπού είναι η πολιτική συζήτηση. Η χρήση ακόμα και της σημαίας, όπως συνέβη με την δεκαεξάχρονη σταρ της Ταϊβάν Chou Tzuyu, που τη χρησιμοποίησε σε ένα βίντεο-κλιπ της μπορεί να σε βάλει σε πολλούς μπελάδες. Και αυτή απολογήθηκε δημόσια. Οι επικριτές Κινέζοι την κατηγόρησαν ότι προωθεί την ανεξαρτησία της Ταϊβάν. Όμως οι νέοι της Ταϊβάν θεώρησαν την απολογία της ταπεινωτική για τη χώρα, την οποία η Κίνα επιμένει να θεωρεί επαρχία της μέχρι σήμερα.
Λίγες μέρες αργότερα στη γειτονική Ιαπωνία, τα μέλη της αγορίστικης μπάντας SMAP ζήτησαν δημοσίως συγγνώμη στο εβδομαδιαίο πρόγραμμά τους SMAPxSMAP. Το λάθος τους ήταν ότι προσπαθούσαν να φύγουν από το πρακτορείο τους Johnny & Associates. Η συγγνώμη δεν απευθυνόταν μόνο στους οπαδούς τους, και στις φήμες για τη διάλυσή τους αλλά και προς τον ιδρυτή του οργανισμού, τον ογδοντατεράχρονο Johnny Kitagawa, μία από τις πιο ισχυρές και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της βιομηχανίας του θεάματος στην Ιαπωνία.

Ο Kitagawa έχει μπει στα βραβεία Γκίνες για την παραγωγή των περισσοτέρων σινγκλς από ένα άτομο. Συνολικά παρήγαγε 232 σινκλς μεταξύ του 1974 και του 2010. Κατέχει το μονοπώλιο στην κατασκευή ιαπωνικών αγορίστικων συγκροτημάτων. Πολλοί είδαν την ομοιότητα των μελών του συγκροτήματος με τους «white collar salarymen» οι οποίοι δε μπορούν να παρακούσουν τους εργοδότες τους.

Εκτός από αυτές τις δηλώσεις οι υπάλληλοι ή η εταιρίες αποφεύγουν να μιλάνε στον τύπο. Οι δημοσιογράφοι που εργάζονται κυρίως για ιαπωνικά μέσα κατανοούν πλήρως τι τους επιτρέπεται και δεν επιτρέπεται να γράψουν, έτσι ώστε να λειτουργούν με διαρκή αυτο-λογοκρισία. Η κάλυψη των σκανδάλων γίνεται κυρίως με την απελευθερωτική δύναμη της αντίδρασης στο διαδίκτυο και στα social media.
Όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, η γοητεία των ποπ σταρς ασκεί τεράστια έλξη στα παιδιά της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας. Αλλά μόλις τώρα και πολύ δειλά ξεκινά η συζήτηση για τα όνειρα που υποτίθεται ότι αυτά τα είδωλα πρέπει να πουλάνε στο κοινό τους.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr