
Ο κόσμος κρατά μεγάλους μεγεθυντικούς καθρέφτες για να θαυμάσει από κοντά την έκθεση A Strange New Beauty, αφιερωμένη στον Ντεγκά και στις μονοτυπίες του, τη μεγαλύτερη που έχει γίνει στην Αμερική τα τελευταία πενήντα χρόνια.

Τα ριζοσπαστικά και καινοτόμα έργα του Ντεγκά, περίπου 120 μονοτυπίες, έργα ζωγραφικής, σχέδια, παστέλ, sketchbooks, και εκτυπώσεις, παρουσιάζουν την πολυδιάστατη καλλιτεχνική προσωπικότητα του Γάλλου καλλιτέχνη.

Περισσότερο γνωστός ως ζωγράφος και ως χρονικογράφος του μπαλέτου, ο Ντεγκά αποκαλύπτεται εδώ, με την πραγματική έκταση της ανήσυχης δημιουργικότητάς του. Χρησιμοποιεί μικτές τεχνικές, εγκαταλείπει το στούντιο και παράγει τα πιο αντισυμβατικά αποτελέσματα της εποχής του.

Γοητευμένος από την μονοτυπία και τις δυνατότητές της χρησιμοποιεί το μέσο για να το απογειώσει σε ριζοσπαστικά ύψη, εγκαταλείποντας το ακαδημαϊκό στιλ σχεδίασης και εφευρίσκοντας ένας νέο «ρεπερτόριο» στη δημιουργία των έργων του.

Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι αινιγματικές και ευμετάβλητες μορφές, αντιθέσεις ανάμεσα σε φωτεινές διόδους και το βαθύ σκοτάδι, το βελούδινο αίσθημα της αφής. Τα σχέδιά του αποπνέουν ελευθερία.

Οι τεχνικές του καινοτομίες εφαρμόζονται στα αγαπημένα του θέματα: σκηνές της σύγχρονης ζωής, σκληρά φωτισμένες τραγουδίστριες των καμπαρέ, χορευτές του μπαλέτου στα παρασκήνια, σε πρόβες ή στη σκηνή, ιδιωτικές στιγμές στο μπάνιο, τοπία.

Σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ο Ντεγκά δεν ήθελε να αισθάνεται μέλος καμιάς ομάδας. Δεν ήθελε να χαλιναγωγηθεί από κανέναν ιδεολογικό, συναισθηματικό ή τεχνικό εξαναγκασμό. Αρνήθηκε ακόμα και τον χαρακτηρισμό του σαν ιμπρεσιονιστή. Προτίμησε εκείνον του ρεαλιστή, ορισμός πιο κατάλληλος για το έργο του. Τα χαρακτικά του δείχνουν το βάθος του πειραματισμού του.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1870, ανακάλυψε τη μονοτυπία, γοητεύτηκε από τις δυνατότητες της και βυθίστηκε στην τεχνική με τεράστιο ενθουσιασμό. Η μονοτυπία προκάλεσε μια σειρά πειραματισμών του. Τη χρησιμοποιεί ως σημείο εκκίνησης προκειμένου να επανεξετάσει ή να αναθεωρήσει μια εικόνα. Επεκτείνει με την επανάληψη και τον μετασχηματισμό την αναθεώρηση μιας εικόνας για να προσεγγίσει με νέο τρόπο την μελέτη της μορφής. Δημιουργεί ένα νέο είδος τέχνης καινοτόμο μέχρι σήμερα.

Ο Ντεγκά λέγεται ότι είχε περιγράψει στον έμπορο τέχνης Ambroise Vollard, την ψυχή του σαν ένα φθαρμένο ροζ σατέν παπούτσι του μπαλέτου. Είχε εμμονή με το χορό και λιγότερο με τους χορευτές, ήταν σαν φωτογράφος της κίνησης και των κοστουμιών, παρατηρητής μιας πρόβας ή μιας παράστασης. Η εμμονή του διήρκεσε περίπου 4 δεκαετίες και είχε σαν αποτέλεσμα σχεδόν τη μισή καλλιτεχνική παραγωγή του, περίπου 1.500 έργα.

Στις μονοτυπίες του θα χρησιμοποιήσει τα χέρια του, πανιά, σαπουνάδα προκειμένου να πετύχει το αποτέλεσμα που θέλει, για να κατορθώσει τις εικόνες που βλέπουμε σήμερα, φαντάσματα των πρωτοτύπων, με αχνά χρώματα που κυριαρχούν στα χαρτιά.

"Ένας πίνακας απαιτεί λίγο μυστήριο, κάποια ασάφεια, και κάποια φαντασία," έλεγε ο Ντεγκά. «Όταν όλα πρέπει να αγγίζουν την τελειότητα καταντάμε βαρετοί άνθρωποι».

ΜοΜΑ: A Strange New Beauty
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Ιουλίου 2016.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr