Ισπανικός εμφύλιος και εξορία με έργα του Πάμπλο Πικάσο

Τα έργα των εξόριστων Ισπανών καλλιτεχνών που σηματοδότησαν τις έννοιες της δημοκρατίας και της ελευθερίας

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Ισπανικός εμφύλιος και εξορία με έργα του Πάμπλο Πικάσο

Αυτή θα μπορούσε να είναι η σύνοψη της μνημειώδους έκθεσης «Ο Πικάσο και η εξορία. Μία Ιστορία της ισπανικής αντιστασιακής τέχνης», που εγκαινιάστηκε στο μουσείο Les Abattoirs της Τουλούζης. Η έκθεση αφηγείται μέσα από τη ματιά του Πικάσο μία από τις μελανότερες σελίδες της ισπανικής ιστορίας --την υποχώρηση των ηττημένων του εμφυλίου πολέμου, τα 80 χρόνια από τη λήξη του οποίου γιορτάζουμε φέτος και την εξορία που ακολούθησε. Αλλά παράλληλα παρουσιάζει και μία άλλη πτυχή του αστείρευτου έργου του μεγαλοφυούς καλλιτέχνη, τοποθετώντας το στους χρόνους εκείνους της αντίστασης και της πολιτικής στράτευσης.

Ισπανικός εμφύλιος και εξορία με έργα του Πάμπλο Πικάσο
Γκερνίκα του Πικάσο

Ο στόχος της έκθεσης επιτυγχάνεται μέσα από περίπου 30 έργα του ίδιου του Πικάσο (πίνακες, σχέδια, χαρακτικά, γλυπτά και βιβλία) και δεκάδων άλλων από εξόριστους καλλιτέχνες που σχετίζονταν με τον διάσημο καλλιτέχνη, όπως οι Όσκαρ Ντομίγκεθ, Ρεμέδιος Βάρο, Χούλιο Γκονθάλεθ, Ζοάν Μιρό. Επίσης, εκτίθεται ένας μεγάλος αριθμός από φωτογραφίες --ορισμένες εντυπωσιακότατες και πολύ λίγο γνωστές-- και ντοκουμέντα της εποχής, όπως η αλληλογραφία του ζωγράφου με την οικογένειά του κατά τη διάρκεια του πολέμου και ορισμένες ανέκδοτες επιστολές που αντάλλαξε με τον Πολ Ελυάρ και τον Αντόνι Κλαβέ.

Souvenir de París του Όσκαρ Ντομίνγκες
Souvenir de París του Όσκαρ Ντομίνγκες

Η έκθεση καλύπτει ένα χρονικό διάστημα που εκτείνεται από τον Εμφύλιο --με τη διάσημη Γκερνίκα και τις περιοδείες του για τη συγκέντρωση πόρων για τη δημοκρατική κυβέρνηση-- την ήττα και τα φριχτά στρατόπεδα προσφύγων --ο θεατής μπορεί να δει επιστολές ζωγράφων που ο Πικάσο βοήθησε να ξεφύγουν από εκεί και ζωγραφικά έργα αιχμαλώτων-- και φθάνει έως τα μέσα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Μέσα από την έκθεση μπορεί κανείς να παρακολουθήσει τον ξεριζωμό μίας ολάκερης γενιάς, έως την επιστροφή της δημοκρατίας στην Ισπανία και μαζί μ' αυτήν και τον επαναπατρισμό της 'Γκερνίκα'.

Harmony • 1956, της Ρεμέδιος Βάρο
Harmony • 1956, της Ρεμέδιος Βάρο

Τα έργα έχουν συγκεντρωθεί από το Μουσείο Πικάσο του Παρισιού, την ισπανική Accion Cultural, ενώ υπάρχουν κι έργα από το Les Abbatoirs, το Reina Sofia της Μαδρίτης, το Μουσείο Πικάσο της Βαρκελώνης και την Tate Modern του Λονδίνου. Όλη η έκθεση περιστρέφεται γύρω από το γιγάντιο έργο «Η σορός του Μινώταυρου με κοστούμι Αρλεκίνου», ενός θεατρικού σκηνικού ύψους 13,25 μ., που φιλοτέχνησε ο Πικάσο κατόπιν παραγγελίας του γαλλικού Λαϊκού Μετώπου για τη σκηνική αναπαράσταση ενός έργου του Ρομαίν Ρολάν στις 14 Ιουλίου 1936, μόλις τέσσερις ημέρες μετά το πραξικόπημα του Φράνκο στην Ισπανία.

Η σωρός του Μινώταυρου με κοστούμι Αρλεκίνου του Πικάσο
Η σωρός του Μινώταυρου με κοστούμι Αρλεκίνου του Πικάσο

Το έργο δώρισε το 1965 ο ίδιος ο καλλιτέχνης μετά μία έκθεσή του στην Τουλούζη για το έργο του και το θέατρο και απετέλεσε έκτοτε το κύριο έκθεμα των παλαιών σφαγείων (Les Abattoirs) που μετατράπηκαν στο σημερινό μουσείο, τονίζει ο επιμελητής της έκθεσης Βαλεντέν Ροντριγκέζ, που συνεργάσθηκε με την Αναμπέλ Τενέζ.

Το όνομα του επιμελητή, που είναι γόνος μεταναστών από την Ανδαλουσία, είναι ενδεικτικό της έκτασης της προσφυγικής εξόδου από την Ισπανία σε μία πόλη όπως η Τουλούζ και την ευρύτερη περιοχή της Οξιτάν, που υποδέχθηκε πάνω από 400.000 Ισπανούς κατά την υποχώρηση των δημοκρατικών και όπου δημιουργήθηκαν οκτώ στρατόπεδα προσφύγων, ή όπως ο ίδιος ο Ροντριγκέζ προτιμά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μολονότι ο Πικάσο δεν μπορεί να θεωρηθεί καθαυτό 'εξόριστος' ζωγράφος, όπως εξηγεί ο Ροντριγκέζ ο Εμφύλιος Πόλεμος τον μετέτρεψε σε «απάτριδα» καλλιτέχνη. Ο ίδιος επέδειξε «μία σαφή αντίθεση στον φρανκισμό» και αυτοπροσδιοριζόταν ως «εξόριστος» το 1944, όταν ανακοίνωνε την ένταξή του στο Κομμουνιστικό Κόμμα.

Visage criant a la grande main του Χούλιο Γκονζάλες
Visage criant a la grande main του Χούλιο Γκονζάλες

Για τον λόγο αυτό, εκτός από τα έργα της εποχής της αντίστασης -τη 'Γκερνίκα', ή το 'Όνειρο και ψεύδος του Φράνκο', που εκτέθηκαν το 1937-- στην έκθεση εκτίθενται και τα κατοπινά αντιπολεμικά έργα του Πικάσο, όπως το 'Περιστέρι της Ειρήνης'ή κάποια άλλα πιο υπαινικτικά, όπως το 'Γάτος που τρώει περιστέρι', που φέρει χαραγμένη την ημερομηνία 22 Μαΐου 1939, δηλ. την ημέρα που η Ναζιστική Γερμανία και η Φασιστική Ιταλία υπέγραφαν τη συμμαχία που έχει γίνει γνωστή ως Χαλύβδινο Σύμφωνο.

Χοάν Μιρό
Χοάν Μιρό

Επίσης, πέρα από το ιστορικό της μέρος, η έκθεση αναδεικνύει το κομμάτι εκείνο της νοσταλγίας για την πατρίδα που πολύ αργότερα φιλοτέχνησε ο Πικάσο και σχετίζονται με τους κλασσικούς πίνακες του Πράδο (όπως τη δική του ματιά στις 'Λας Μενίνας» του 1957), τις ταυρομαχίες, τις λογοτεχνικές φιγούρες της Κάρμεν, του Δον Κιχώτη και της Θελεστίνα.

πηγή: ΑΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΔΥΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 18 Ιαν 2022 | 10:25

Εικόνα άλλης εποχής: Ο Αλέκος Φασιανός με τον Γιάννη Τσαρούχη στο Παρίσι των '80s - Σπάνιο κλικ

Ο Αλέκος Φασιανός και ο Γιάννης Τσαρούχης στο Παρίσι τη δεκαετία του '80. Οι δυο μεγάλοι ζωγράφοι είχαν πρωτοσυναντηθεί στην πόλη του φωτός την δεκαετία του '60 και εκεί ξεκίνησε η μεγάλη τους φιλία.

ΗΜΕΡΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΠΕΝΘΟΥΣ 17 Ιαν 2022 | 19:53

Αλέκος Φασιανός: "Ο Αλέκος δεν είναι ύλη, είναι πνεύμα - Hθελε πάντα να δίνει τη χαρά", λέει η σύζυγός του

Η Μαρίζα Φασιανού μίλησε για τον άνθρωπο Φασιανό που "αγαπούσε τη ζωή, τον άνθρωπο και το χιούμορ".

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 17 Ιαν 2022 | 19:17

Κώστας Γαβράς: Το συγκινητικό αντίο στον Αλέκο Φασιανό - "Θα ξαναϊδωθούμε σύντομα"

Ο Κώστας Γαβράς απέτισε φόρο τιμής στον φίλο του Αλέκο Φασιανό, με τον οποίο του άρεσε να τρώει αχινούς σε μια παρθένα παραλία της Ελλάδας.

ΕΝΑΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΚΩΜΙΚΟΣ 17 Ιαν 2022 | 09:32

Βασίλης Τσιβιλίκας: Ο πληθωρικός κωμικός που πίστευε ότι το γέλιο είναι υγεία - Γεννήθηκε σαν σήμερα

Ο Βασίλης Τσιβιλίκας άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 70 ετών, το 2012, σε ένα ασθενοφόρο στον δρόμο για το Σισμανόγλειο, μετά από έντονη καρδιακή ενόχληση.

17 Ιαν 2022 | 09:30

Το νέο ντοκιμαντέρ του οίκου Dior που διαφημίζει τη χώρα μας με τον καλύτερο τρόπο

Η δημιουργός του ντοκιμαντέρ The Greek Bar Jacket με τα παρασκήνια από τη δημιουργία της συλλογής Dior Cruise 2022 που παρουσιάστηκε στην Αθήνα, μιλά για την εμπειρία της.

ΘΛΙΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ 17 Ιαν 2022 | 07:35

Αλέκος Φασιανός (1935-2022): Η πορεία του σπουδαίου ζωγράφου που έκανε την καθημερινότητα τέχνη [εικόνες]

Θλίψη για την απώλεια του Αλέκου Φασιανού, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 87 ΕΤΩΝ 16 Ιαν 2022 | 21:12

Πέθανε ο Αλέκος Φασιανός - Ο εμβληματικός ζωγράφος που σφράγισε μια εποχή [εικόνες - βίντεο]

Ο Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά.

ΚΑΛΤ ΤΑΙΝΙΑ 14 Ιαν 2022 | 19:52

Πέθανε ο διάσημος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Ζακ Μπενέξ - Ο δημιουργός της "Μπέτυ Μπλου"

Ο σκηνοθέτης άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Παρίσι την Πέμπτη, μετά από μακρά ασθένεια.

ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ 13 Ιαν 2022 | 16:51

Πέθανε σε ηλικία 78 ετών η θρυλική τραγουδίστρια των Ronettes, Ρόνι Σπέκτορ

Η Ρόνι Σπέκτορ έγινε γνωστή στις αρχές της δεκαετίας του '60

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ 13 Ιαν 2022 | 14:12

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας σκηνοθετεί για το θέατρο μαζί με τον Δαδακαρίδη - Τι ετοιμάζουν με τον Γιάννη Μπέζο

Ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης πρωταγωνιστούν στις "Αινιγματικές Παραλλαγές". Ο Σωτήρης Τσαφούλιας συναντάει σκηνοθετικά τον Δαδακαρίδη.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ 2018 13 Ιαν 2022 | 11:05

O Tζίμης Πανούσης μέσα από τα λόγια και τις κορυφαίες ατάκες του - "Εφυγε" σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια

Ποιος ήταν ο Τζίμης Πανούσης πίσω από το καυστικό, προκλητικό, αντισυστημικό του προφίλ.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ '92 12 Ιαν 2022 | 23:06

Τζένη Καρέζη: Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν 90 χρόνια - Το βίντεο της Finos Film

Η Τζένη Καρέζη υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥΣ 12 Ιαν 2022 | 11:13

Ηχηρή παρέμβαση των Times υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα: Γιατί άλλαξαν στάση μετά από 50 χρόνια

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτων του Παρθενώνα στην Ελλάδα παίρνουν οι Times του Λονδίνου στο κύριο άρθρο τους.