Κ. Βολανάκης από τις μεγαλύτερες συλλογές της χώρας στο Ι.Θεοχαράκη

Περισσότερα από 70 εμβληματικά έργα του «πατέρα της ελληνικής θαλασσογραφίας», σκιαγραφούν έναν από τους μεγαλύτεερους ΄Ελληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα

k-bolanakis-apo-tis-megaluteres-sulloges-tis-xwras-sto-itheoxaraki
SHARE THIS
0
SHARES

Μερικές από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές της χώρας παραχωρούν περισσότερα από 70 εμβληματικά έργα του «πατέρα της ελληνικής θαλασσογραφίας», Κωνσταντίνου Βολανάκη, σε μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές εκθέσεις για το έργο ενός από τους μεγαλύτερους Ελληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα.   «Κωνσταντίνος Βολανάκης: Ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας» είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάζεται στις 7 Φεβρουαρίου στο Ιδρυμα Θεοχαράκη και θα διαρκέσει έως τις 13 Μαΐου 2018. 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, 1882. Λάδι σε καμβά, 103 χ 200 εκ. Αρχηγείο Ναυτικού
ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, 1882. Λάδι σε καμβά, 103 χ 200 εκ. Αρχηγείο Ναυτικού

  Πολύτιμα έργα της συλλογής Πάνου Λασκαρίδη μαζί με την «Πυρπόληση του τουρκικού δικρότου στην Ερεσσό» (1882) και την «Ναυμαχία του Ναβαρίνου κατά Garneray» του Ναυτικού Μουσείου της Ελλάδας, τη «Ναυμαχία της Σαλαμίνας» (1882) του Αρχηγείου Ναυτικού, τα «Ιστιοφόρα» (1886-1890) της Εθνικής Τράπεζας, το «Λιμάνι του Βόλου» και η «Βάρκα με πανί» της Συλλογής Μαριάννας Λάτση, η «Έξοδος του Άρεως» (1894) και η «Άφιξη της πριγκίπισσας Σοφίας στο Φάληρο», (1889-1890),της Συλλογής Ευαγγέλου Αγγελάκου, τα «Ιστιοφόρα» και «Πλοία στον ορίζοντα» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, «Το λιμάνι του Βόλου» της Πινακοθήκης Ε. Αβέρωφ, «Το λιμάνι του Πειραιά» (1886) της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά, «Η αποβίβαση» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης,το «Ιστιοφόρο σε φουρτουνιασμένη θάλασσα» (1890-1895) της Συλλογής Alpha Bank,«Πριν από την καταιγίδα» και «Στην αποβάθρα» της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου και πολλά άλλα ιδιωτών, όπως το «Ιστιοφόρο με ανοιχτά πανιά» (1876) και «Η αναχώρηση» (π. 1880), αποκαλύπτουν το προσωπικό ύφος ενός μεγάλου θαλασσογράφου.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Ιστορικά ναυτικά θέµατα, H άφιξη της πριγκίπισσας Σοφίας στο Φάληρο, 1889-1890, Λάδι σε καµβά, 71 χ 144 εκ. Συλλογή Ευαγγέλου Αγγελάκου
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Ιστορικά ναυτικά θέµατα, H άφιξη της πριγκίπισσας Σοφίας στο Φάληρο, 1889-1890, Λάδι σε καµβά, 71 χ 144 εκ. Συλλογή Ευαγγέλου Αγγελάκου

Ο Βολανάκης είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της περίφημης Σχολής του Μονάχου, ο οποίος παρέκαμψε τα ηθογραφικά θέματα και τις προσωπογραφίες, που αποτελούν την κυρίαρχη τάση της συγκεκριμένης σχολής, και με το χρωστήρα του αποτύπωσε τη βαθειά του αγάπη για τη θάλασσα και τα πλοία. Ιστιοφόρα, ατμόπλοια, καΐκια και βάρκες,αποτυπωμένα με το προσωπικό του ύφος,σφραγίζουν τον γνώριμο ζωγραφικό του κόσμο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Ιστορικά ναυτικά θέµατα, Η πυρπόληση του τουρκικού δικρότου στην Ερεσσό, 1882, Λάδι σε καµβά, 110 χ 150 εκ. Συλλογή Ναυτικού Μουσείου της
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Ιστορικά ναυτικά θέµατα, Η πυρπόληση του τουρκικού δικρότου στην Ερεσσό, 1882, Λάδι σε καµβά, 110 χ 150 εκ. Συλλογή Ναυτικού Μουσείου της

Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, αναφέρει στον πολυσέλιδο κατάλογό της:«O Κωνσταντίνος Βολανάκης σε όλη την καλλιτεχνική του διαδρομή (1856-1907), με βαθειά ζωγραφική αίσθηση καιαμείωτο ενθουσιασμό, έστρεψε το βλέμμα του στην απόδοση της θάλασσας, σαν να αποζητούσε να αποκαλύψει ταμυστικά της, την αυθεντική αλήθεια που αντιστέκεται στην αδυσώπητη ροή του χρόνου και κερδίζει την αιωνιότητα. Η ζωή των πλοίων,τα λιμάνια με τις συναθροίσεις των ιστιοφόρων, παρασύρουν το θεατή σε ένα φανταστικό ταξίδι. Η θάλασσα, με τις αισθητικές και ερωτικέςσυμμετρίες της, προκάλεσε τη δημιουργική του δράση, αγγίζοντας με τον χρωστήρα του την οπτική, αλλά και τη μεταφυσική της διάσταση. Η θαλασσογραφία και η τοπιογραφία του έχουν τον δικό τους λόγο και αντίλογο στην ιστορία της τέχνης.Πιστός στην ακαδημαϊκή παράδοση, ο Βολανάκης τονίζει τις επιμέρους λεπτομέρειες των θεμάτων δίνοντας έμφαση στην πιστή αναπαράσταση της οπτικής πραγματικότητας. Η ευκρίνεια, οι μεταβολές του φωτός, ηπολύμορφη και διαφορετική απόδοση των σύννεφων, η φευγαλέα κίνηση του καπνού των φουγάρων αποτελούν γνώριμα στοιχεία του έργουτου. Εκείνο που τον απασχόλησε κυρίως ήταν η απεραντοσύνη της φύσης, η σχέση της θάλασσας με τον ουρανό και η ζωή των αγαπημένωντου πλοίων, που αποτελούν την ταυτότητα του ζωγραφικού του κόσμου».

ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Καράβια, καΐκια και βάρκες, Φέρνοντας την ψαριά, 1880-1882, Λάδι σε καµβά, 54 χ 74 εκ. Ιδιωτική συλλογή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Καράβια, καΐκια και βάρκες, Φέρνοντας την ψαριά, 1880-1882, Λάδι σε καµβά, 54 χ 74 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Ο Βολανάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 17 Μαρτίου 1937. Φοίτησε στο Ελληνικό Σχολείο Ερμούπολης Σύρου και πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τον σπουδαίο ζωγράφο, Ανδρέα Κριεζή. Στη συνέχεια, ταξίδεψε και εργάστηκε στην Τεργέστη. Σε ηλικία 27 ετών γράφεται στη Βασιλική Ακαδημία των Τεχνών στο Μόναχο, όπου σπούδασε κοντά στον KarlvonPiloty. Η σημαντική εκθεσιακή του δραστηριότητα σημαδεύτηκε από πολλές επιτυχίες και διακρίσεις. Έλαβε μέρος στο διαγωνισμό που προκήρυξε το 1866 η αυστριακή κυβέρνηση, με θέμα την απεικόνιση της «Ναυμαχίας της Λίσσας». Ο πίνακας παρουσιάστηκε το 1868 στην Καλλιτεχνική Έκθεση της Βιέννης και αγοράστηκε από τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ. Συμμετείχε, επίσης, στις εκθέσεις της Καλλιτεχνικής Εταιρίας του Μονάχου κατά τα έτη 1868, 1869, 1872, 1873, 1877 και 1878. Το 1877, μάλιστα, το έργο του «Ναυμαχία του Τραφάλγκαρ», το οποίο είχε εκτεθεί στο Λονδίνο, αγοράστηκε από το Υπουργείο Ναυτικών της Αγγλίας. Το 1983επέστρεψε στην Ελλάδα και διορίστηκε καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, ενώ, παράλληλα, δίδαξε στο Καλλιτεχνικό Κέντρο, το οποίο ίδρυσε ο ίδιος το 1895 στον Πειραιά.Τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις, όπως με το αργυρό βραβείο στη Διεθνή Έκθεση των Αθηνών το 1903, με βραβείο στη Διεθνή Έκθεση του Μπορντό το 1907, ενώ του απενεμήθη και ο Αργυρός Σταυρός του Σωτήρος το 1889. Το 1883 παρουσίασε στα Ανάκτορα τον περίφημο πίνακά του μνημειακών διαστάσεων, η «Ναυμαχία της Σαλαμίνας». Απεβίωσε στον Πειραιά το 1907.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Το λιµάνι, Αναχώρηση από τον Πειραιά για την Τήνο, 1885-1890, Λάδι σε καµβά, 64 χ 52 εκ. Ιδιωτική συλλογή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Το λιµάνι, Αναχώρηση από τον Πειραιά για την Τήνο, 1885-1890, Λάδι σε καµβά, 64 χ 52 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλος κατάλογος με χαιρετισμό του κ. Βασίλη Θεοχαράκη, Προέδρου του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, και με κείμενα του καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης, Μανόλη Βλάχου και του επιμελητή της έκθεσης και Διευθυντή του Εικαστικού Προγράμματος του ΙδρύματοςΒ. & Μ. Θεοχαράκη, Τάκη Μαυρωτά.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Το λιμάνι του Βόλου, λάδι σε καμβά, 136 x 81 εκ. Συλλογή Μαριάννας Λάτση
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Το λιμάνι του Βόλου, λάδι σε καμβά, 136 x 81 εκ. Συλλογή Μαριάννας Λάτση

Info:

Διάρκεια έκθεσης: Έως 13 Μαΐου 2018

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Τετάρτη & Παρασκευή - Κυριακή: 10.00-18.00

Πέμπτη: 10.00-20.00

Κωνσταντίνος Βολανάκης(Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης)
Κωνσταντίνος Βολανάκης(Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης)

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook