
Είναι η επιστολή που ο Οσκαρ Ουάιλντ έγραψε προς τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας μέσα από τη Φυλακή του Ρέντινγκ το 1897. Μέσα από το κελί του, σε άθλιες συνθήκες κράτησης, ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της παγκόσμιας λογοτεχνίας γράφει ένα μακροσκελές γράμμα προς τον εραστή του και υπαίτιο - όπως πίστευε- της καταδίκης του. Κι όμως, παρά τη δίκη και την καταδίκη του που αποτελεί ένα μελανό σημείο στην ιστορία της παγκόσμιας δικαιοσύνης - σύμφωνα με το Νόμο περί Ομοφυλοφιλίας το 1895 - παρά τη δήμευση όλης της περιουσίας του, τη στέρηση των παιδιών του, την εγκατάλειψη και την προδοσία που όχι μόνο επιδείνωσαν την ήδη εύθραυστη υγεία του ποιητή αλλά και τον κατέστρεψαν ψυχολογικά, ο ΄Οσκαρ Ουάιλντ γράφει ένα μανιφέστο Αγάπης και Συγχώρεσης. Και είναι το περίφημο De Profundis που ανεβαίνει στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας σε ένα μονόλογο με τον Νίκο Νίκα, σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου για το οποίο η γνωστή σκηνοθέτης μοιράστηκε τις σκέψεις της στο TheTOC:
- Εχετε κάνει τη μετάφραση, τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της παράστασης «De Profundis, Η αγάπη που δεν τολμά να πει τ' όνομά της» στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας. Τι από τα τρία απαίτησε περισσότερο κόπο κι αφοσίωση;
«Λειτούργησαν και τα τρία ταυτόχρονα: Την ώρα που έγραφα τη διασκευή του De Profundis, μετέφραζα και τον λόγο του Ουάιλντ και η δομή των φράσεων μου εμπεριείχε και την σκηνοθεσία. Είναι κάτι που κάνω συχνά στις διασκευές μου (όπως για παράδειγμα στην Τερέζα Ρακέν του Ζολά στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης): Ο λόγος οδηγεί και τον τρόπο που θα τα πει ο ηθοποιός ή ακόμα και τον τρόπο που θα κινηθεί… Η μουσική είναι πάντα καθοδηγητής μου στον συνδυασμό αυτό κειμένου και ερμηνείας.Το μυστικό ήταν ο απόλυτος σεβασμός στο πνεύμα του Όσκαρ Ουάιλντ».
- Ποιο πιστεύετε ότι μπορεί να είναι το μήνυμα της μακροσκελούς επιστολής του 'Οσκαρ Ουάιλντ στον εραστή του σήμερα, μια εποχή που κανένας δεν καταδικάζεται για τις ερωτικές του επιλογές;
«Η Αγάπη και η Συγχώρεση. Η Αγάπη, είτε αυτή έχει τη μορφή παθιασμένου και καταραμένου έρωτα για τον εραστή, είτε έχει τη μορφή τρυφερότητα για τον φίλο, είτε έχει την πιο δυνατή και σπαρακτική μορφή της αγάπης του γονιού. ( “Πώς μπορεί να είναι φτωχός κάποιος όταν έχει αγαπηθεί;”) Η Συγχώρεση, ακόμα και για εκείνον που σου έκανε το πιο μεγάλο και αγιάτρευτο κακό -συχνά είναι η ίδια η κοινωνία (“ Ο άνθρωπος να συγχωρεί τον εχθρό του, όχι για το καλό του εχθρού αλλά για το καλό εκείνου που συχωρεί…”)».
- Γιατί αποφίσατε να προσθέσετε άλλη μια ημέρα παραστάσεων τον Ιανουάριο;
«Μία ημέρα (Τετάρτη) δεν ήταν αρκετή για όλον αυτόν τον κόσμο που έρχεται στο θεατράκι της Οδού Κεφαλληνίας ( Β’ Σκηνή) λαχταρώντας να ακούσει το διάσημο De Profundis και που φεύγει λαχταρώντας να το ξαναδεί, έχοντας γνωρίσει έναν εκπληκτικό αντιπρόσωπο του μεγάλου Όσκαρ Ουάιλντ: τον υπέροχο ηθοποιό Νίκο Νίκα. Και Πέμπτη, λοιπόν».
- Πιστεύετε ότι ο μονόλογος είναι το πιο «δύσκολο» να αφομοιωθεί από το κοινό, θεατρικό είδος;
«Αρχικά, ο θεατής τρομάζει. “Μονόλογος!” Πολλοί θεατές έρχονται σε μένα και στον Νίκο, με δάκρυα στα μάτια, να μας ευχαριστήσουν για το “ταξίδι” στη ζωή του Όσκαρ Ουάιλντ ενώ - όπως ομολόγησαν - βαριούνται τους μονολόγους και δύσκολα το αποφάσισαν. Έτσι κι αλλιώς, για μένα ο μονόλογος είναι πάντοτε ένας διάλογος του ηθοποιού με το κοινό και μπορεί να έχει μεγαλύτερη λυτρωτική δύναμη. ( Η εμπειρία μου από μονολόγους όπως ο Μαρξ στο Σόχο ή η Σωτηρία Μπέλλου είναι η ίδια). Άλλωστε, ποιος θα χάσει την ευκαιρία να ακούσει τον Όσκαρ Ουάιλντ να μονολογεί;»
- Η παράσταση ζητά την ετυμηγορία του κοινού; Ποια είναι συνήθως αυτή;
«Οι θεατές βγαίνουν με τεράστια συγκίνηση από την παράσταση, έχοντας ήδη καταδικάσει τον αισχρό Νόμο περί ομοφυλοφιλίας των Άγγλων – συχνά και τον ανάλγητο εραστή του Όσκαρ Ουάιλντ - που κατέστρεψε τον παραμυθά των παιδικών μας χρόνων και έχοντας ομόφωνα αθωώσει τον ίδιο, τον ωραιότερο διανοούμενο, που μας συντροφεύει με τις εκ βαθέων φράσεις του. Οι θεατές αποδεικνύονται παθιασμένοι ένορκοι που - μετά από μία ώρα και είκοσι λεπτά “συνεδρίασης” - καταθέτουν την αγάπη και την πίστη τους στον Όσκαρ Ουάιλντ!».


Info:
«Η αγάπη που δεν τολμά να πει τ’ όνομά της»
Μια παράσταση βασισμένη στο αριστούργημα του Όσκαρ Ουάιλντ
Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας/ Β’Σκηνή Κεφαλληνίας 16-18 Κυψέλη
Πληροφορίες – κρατήσεις : 210 8838727
(Στην κεντρική φωτογραφία: Νίκος Νίκας Αθανασία Καραγιαννοπούλου)
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr