Τον γνωρίσαμε μέσα από τις τηλεοπτικές επιτυχίες «Αναστασία» και «Απόντα». Για την πρώτου μεγάλου μήκους κινηματογραφική δουλειά του, ο Γιώργος Κορδέλλας επέλεξε να μιλήσει για το παρελθόν κοιτάζοντας το παρόν και το μέλλον.
Η, πολυσυζητημένη ήδη, «Ρόζα της Σμύρνης» βασίζεται στο μυθιστόρημα του Γιάννη Γιαννέλλη-Θεοδοσιάδη, «Ισμαήλ & Ρόζα», αλλάζοντας τον τίτλο και διευρύνοντας μ' αυτόν τον τρόπο τη διάσταση του φιλμ. Η ιστορία πιάνει το νήμα στη Ρόζα του 1987 που ζει μαζί με την εγγονή της, Μαριάννα στην Αθήνα. Ενας αρχιτέκτονας, ο Δημήτρης, στην προετοιμασία μιας έκθεσης και παρασυρμένος από το ερευνητικό μεράκι του, θα έρθει, άθελά του, αντιμέτωπος με το επτασφράγιστο μυστικό που κρατά η Ρόζα καλά κρυμμένο στις μνήμες της και θα προσπαθήσει να το φέρει στην επιφάνεια. Διαρθρωμένη πάνω σ' ένα καστ διαφορετικών γενεών, η ταινία έχει γυριστεί στην Αθήνα, αλλά και στην Κωνσταντινούπολη και στα μικρασιατικά παράλια, αναδεικνύει ως ένα από τα πλεονεκτήματά της τους καλοβαλμένους εσωτερικούς χώρους και τις κοσμοπολίτικες διαδρομές της.
Για τη δουλειά του σ' αυτήν μίλησε στο TheTOC ο Γιώργος Κορδέλλας.
– Πώς κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθεί μια τόσο μεγάλη παραγωγή στην Ελλάδα της Κρίσης;
«Σε σχέση με τις χαμηλού κοστολογίου ταινίες που αποτελούν τον κανόνα στην ελληνική παραγωγή, μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τη "Ρόζα" μεγάλη παραγωγή. Όμως η ταινία γυρίστηκε με τα μισά χρήματα από αυτά που απαιτούσε το αρχικό κοστολόγιο. Αυτό είχε σαν συνέπεια να γίνουν κάποιες περικοπές και προσαρμογές στα υπάρχοντα οικονομικά δεδομένα, ενώ παράλληλα πολλαπλασιάστηκε η προσπάθεια και η δουλειά ώστε να μην τραυματιστεί το αποτέλεσμα».
– Ποιος ο στόχος σας για την πορεία μιας ταινίας όπως η συγκεκριμένη που έχει συζητηθεί πολύ σχεδόν πριν καλά-καλά κάνει την εμφάνισή της στις αίθουσες;
«Η "Ρόζα της Σμύρνης" είναι μια λαϊκή ταινία. Δηλαδή μια ταινία με απλή αφήγηση που απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Στόχος μας, εξ αρχής, ήταν να επικοινωνήσουμε με τον θεατή μέσα από μια ιστορία που θα μιλήσει στην καρδιά του, που θα τον συγκινήσει και θα του θέσει ερωτήματα σχετικά με την ιστορική μας σχέση με τον γείτονα λαό. Από την ανταπόκριση του κοινού, ήδη από τις πρώτες μέρες προβολής, νομίζω πως η "Ρόζα" πέτυχε το στόχο της».
– Πώς «ενορχηστρώσατε» ένα τόσο δυνατό καστ; Συμφωνείτε ότι το μεγάλο πλεονέκτημά του είναι οι μεγαλύτερης γενιάς ηθοποιοί (π.χ. Πρωτοψάλτη) έναντι των μικρότερων;
«Η διανομή των ρόλων ενός έργου είναι πάντα μια σύνθετη διαδικασία. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η χρονική περίοδος που θα γίνει η προετοιμασία και το γύρισμα της ταινίας – η διαθεσιμότητα δηλαδή των επιλεγμένων προσώπων κατά το διάστημα αυτό – το "εμπορικό" κριτήριο της επιλογής, τα οικονομικά δεδομένα της παραγωγής, κ.λ.π. Οι ηλικίες των ηθοποιών που συμμετέχουν καθορίζονται από την ιστορία και τους χαρακτήρες του σεναρίου. Η συμμετοχή της Λήδας Πρωτοψάλτη, όπως και του Γιλμάζ Γκρουντά, ήταν μια ευτυχής συγκυρία για την ταινία. Είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, αγαπούν και οι δύο τη δουλειά που κάνουν και πασχίζουν για το καλύτερο αποτέλεσμα. Ίσως "κλέβουν" σε κάποιο βαθμό την παράσταση επειδή είναι τα τραγικά πρόσωπα που κουβαλούν την πικρή ιστορία της παρελθόντος, τον ανεκπλήρωτο έρωτα που χάθηκε στις φλόγες της Σμύρνης».
- «Μην περιμένετε να δείτε ένα συναισθηματικό δράμα για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις» αναφέρουν κάποιες κριτικές για την ταινία. Συμφωνείτε; Θελήσατε σκόπιμα να αφήσετε απ' έξω το συναίσθημα; Κι αν ναι, γιατί;
«Αλήθεια; Γράφτηκε κάτι τέτοιο; Το αντίθετο συμβαίνει: η "Ρόζα" μιλάει στο συναίσθημα του θεατή, κι αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε στην κινηματογραφική αίθουσα. Το μεγαλύτερο μέρος του κοινού φεύγει συγκινημένο και φορτισμένο συναισθηματικά, γι’ αυτό και η ταινία έχει, πιστεύω, τέτοια απήχηση».
– Μετά την «Αναστασία» και τον «Απόντα» στη μικρή οθόνη, τι καινούργιο πιστεύετε ότι κομίζει στη μεγάλη οθόνη η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία σας;
«Η "Ρόζα της Σμύρνης" υποστηρίζει την ανάγκη να κάνουμε και ταινίες που απευθύνονται στο μεγάλο κοινό, που σέβονται τον θεατή και την ανάγκη του να ψυχαγωγηθεί. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να γίνονται ταινίες που αφορούν ένα πιο κλειστό, σινεφίλ κοινό, αλλά η πριμοδότηση αποκλειστικά τέτοιων ταινιών – κάποιες φορές αμφιβόλου αξίας – έχει διώξει από την αίθουσα τον μέσο θεατή και κάνει κακό στην έτσι κι αλλιώς περιορισμένη ελληνική κινηματογραφική αγορά».
Info:
Ρόζα της Σμύρνης, Ελλάδα 2006
Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας, Λήδα Πρωτοψάλτη, Ευγενία Δημητροπούλου, Γιλμάζ Γκρουντά, Γιούλικα Σκαφιδά, Τζεμ Ακσακάλ, Πέτρος Λαγούτης, Χάρης Εμμανουήλ, Κώστας Καζανάς, Αϊσάν Σουμερτζάν, Γιάννης Θωμάς