Κόσμημα της Αθήνας το νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Τα καλά νέα: Το μουσείο του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή που δίνει τέλος σε περιπέτεια 27 χρόνων ανοίγει πύλες στην Αθήνα την Τρίτη 1η Οκτωβρίου.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Κόσμημα της Αθήνας το  νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Στις αρχές του φθινοπώρου το κοινό ετοιμάζεται να υποδεχτεί το επιβλητικό κτήριο που βρίσκεται μόλις λίγα μέτρα από το Καλλιμάρμαρο, επί της οδού Ερατοσθένους 13, το οποίο θα στεγάσει το νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Τα εγκαίνια του μουσείου θα πραγματοποιηθούν με μία σειρά από εκδηλώσεις που θα ξεκινήσουν την Τρίτη 1η Οκτωβρίου 2019. Κι όσο για το πρόγραμμα του μουσείου, θα γίνει γνωστό προσεχώς.

Η ανακοίνωση της ημερομηνίας σε μια μεγάλη συνέντευξη τύπου την Τετάρτη από την ανιψιά του ζεύγους Γουλανδρή και διευθύντρια του Ιδρύματος, Φλορέτ Καραδόντη, σηματοδότησε την αίσια κατάληξη μιας ιστορίας που διήρκεσε 27 χρόνια, οφειλόμενης στη ματαίωση των αρχικών σχεδίων της ανέγερσής του επί οικοπέδων που θα παραχωρούσε το Ελληνικό Δημόσιο. Κυρίως όμως, όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη τύπου, θα σημάνει την αρχή ενός νέου κεφαλαίου για το Ίδρυμα, σκοπός του οποίου είναι, παράλληλα με το μουσείο της Άνδρου, να αναδείξει τη νέα αυτή εστία σε φορέα ανάπτυξης πρωτοποριακών πολιτιστικών δράσεων, αξιοποιώντας σύγχρονες μουσειακές εφαρμογές στον χώρο της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής και διεθνούς τέχνης.

Το νέο μουσείο, που θα ονομάζεται «Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή», στεγάζεται σε ένα ιδιόκτητο ακίνητο που προήλθε από την αρμονική συνδιαλλαγή ενός διατηρητέου μεσοπολεμικού κτίσματος και μίας σύγχρονης προσθήκης. Η ανέγερσή του ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2012 και ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2018.

Η επιλογή του σημείου έγινε με κριτήριο την επιθυμία του ζεύγους Γουλανδρή το μουσείο να βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας, εντός του πολιτιστικού άξονα της Αθήνας που περικλείει τα μεγάλα μουσεία της πόλης, και σε σημείο εύκολα προσβάσιμο για τους επισκέπτες.

Κόσμημα της Αθήνας το  νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Το ατελιέ του Περικλή Βυζάντιου, 1945 Λάδι σε ξυλο (Από την έκθεση της ΄Ανδρου)

Στο μουσείο, που έχει συνολική επιφάνεια 7.250 τ.μ. και εκτείνεται σε 11 ορόφους, θα εκτεθούν σπάνια έργα τέχνης μεγάλων ονομάτων της νεότερης και σύγχρονης Ευρωπαϊκής πρωτοπορίας όπως Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Monet, Degas, Rodin, Toulouse-Lautrec, Bonnard, Picasso, Braque, Léger, Miró, Giacometti, Balthus κ.ά., καθώς και έργα διακεκριμένων ονομάτων της ελληνικής πρωτοποριακής ζωγραφικής όπως Παρθένης, Μπουζιάνης, Βασιλείου, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Τσαρούχης, Μόραλης, Τέτσης κ.ά. Επίσης, θα φιλοξενούνται περιοδικές εκθέσεις, ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, ενταγμένων στην εκθεσιακή πολιτική με την οποία το Ίδρυμα δραστηριοποιείται τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια. Στους υπόλοιπους χώρους θα λειτουργήσουν το πωλητήριο και το café-restaurant του μουσείου, βιβλιοθήκη τέχνης, παιδικό εργαστήριο, καθώς και ένα σύγχρονων προδιαγραφών αμφιθέατρο, 190 θέσεων.

Το έργο περιλαμβάνει και την αναμόρφωση της πλατείας Αγ. Σπυρίδωνα που αποτελεί δωρεά του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή προς το Δήμο Αθηναίων.

«Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα μουσείο ανοιχτό σε όλους - μικρούς και μεγάλους, φτωχούς και πλούσιους, μυημένους και αμύητους που θα έχει ως πρόσημο την κοινωνική ανεξιθρησκεία», ανέφερε ο διευθυντής του, Κυριάκος Κουτσομάλλης στην ίδια συνέντευξη τύπου.

Κόσμημα της Αθήνας το  νέο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή - εικόνα 2

Το Logo

Το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, με αφορμή τη λειτουργία του νέου μουσείου στην Αθήνα, προχώρησε στο σχεδιασμό νέου σήματος που αποτελεί ταυτόχρονα τον πυρήνα ενός ολοκληρωμένου συστήματος οπτικής επικοινωνίας, ικανό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες ενός σύγχρονου φορέα πολιτισμού διεθνούς εμβέλειας.

Το νέο σήμα αποτελεί αναφορά στα πρόσωπα των ιδρυτών του, Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, σε μία κυκλική σύνθεση η οποία περιλαμβάνει με αφαιρετικό τρόπο τα γράμματα Β και Ε.

Σε δεύτερη ανάγνωση, ο κύκλος ενώνει τα δύο γράμματα δημιουργώντας έναν αντικατοπτρισμό που αναφέρεται σημειολογικά τόσο στους ιδρυτές, οι οποίοι έδρασαν ως δύο όψεις της ίδιας οντότητας όσο και στη καθοριστική σημασία των ανθρώπων του Ιδρύματος πίσω από τη δημιουργική του πορεία.

Η προσέγγιση, λιτή και γεωμετρική, εφαρμόζει τη χρυσή τομή, το σύστημα αναλογιών του Πυθαγόρα που χρησιμοποίησε τόσο ο Φειδίας όσο και αμέτρητοι καλλιτέχνες εδώ και 2500 χρόνια.

Η χρήση των δύο γραμμάτων Β και Ε προσθέτει την δυνατότητα ανάγνωσης στις λατινογενείς γλώσσες, καθιστώντας το σήμα εύληπτο. Ο λιτός σχεδιασμός του σήματος του επιτρέπει να ανταποκρίνεται με δημιουργικό τρόπο σε όλες τις ανάγκες της σύγχρονης επικοινωνίας (έντυπες και ψηφιακές προσαρμογές).

Η χρωματική παλέτα έχει σαν βάση το γαλάζιο μπλε, ολοκληρώνοντας έτσι την αναφορά στην ταυτότητα των ιδρυτών.

Η γραμματοσειρά του σήματος και της οπτικής επικοινωνίας του Ιδρύματος είναι η CF Asty Pro. Σχεδιασμένη από τον Παναγιώτη Χαρατζόπουλο, χαρακτηρίζεται για τις γεωμετρικές της μορφές με προσμίξεις humanist χαρακτηριστικών που την εναρμονίζουν με το σήμα παραμένοντας εξαιρετικά ευανάγνωστη με ιδιαίτερο χαρακτήρα.

Το σήμα όπως και η νέα οπτική επικοινωνία του Ιδρύματος σχεδιάστηκε από τις εταιρείες Μικρή Άρκτος και Focalinteractive.

Χωρίς τίτλο, λάδι σε καμβά, ιδιωτική συλλογή (Από την έκθεση της ΄Ανδρου)
Χωρίς τίτλο, λάδι σε καμβά, ιδιωτική συλλογή (Από την έκθεση της ΄Ανδρου)

Η έκθεση στην ΄Ανδρο - Αφιέρωμα στον Ντίκο (Κωνσταντίνο) Βυζάντιο

Το αναδρομικό αφιέρωμα στον Ντίκο Βυζάντιο αποτελεί έναν οφειλόμενο φόρο μνήμης στον διακεκριμένο ζωγράφο της διασποράς, ο οποίος επί μισό και πλέον αιώνα διέπρεψε στο εικαστικό καλλιτεχνικό προσκήνιο του Παρισιού.

Γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου ανατράφηκε σ’ένα οικογενειακό περιβάλλον το οποίο επηρέασε ποικιλοτρόπως (τις μετέπειτα επιλογές του) τους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς του προσανατολισμούς. Σε ηλικία 16 ετών έγινε δεκτός στην ΑΣΚΤ.

Τον Δεκέμβριο του 1945, αναγκάστηκε στον εκπατρισμό προκειμένου να αποφύγει τη δίνη του αδελφοκτόνου εμφυλιακού διχασμού. Ήταν ο νεότερος μεταξύ των διακοσίων Ελλήνων επιβατών του θρυλικού μεταγωγικού Ματαρόα που οι δυο φιλέλληνες του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών Octave Merlier και Roger Milliex με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης του άνοιξαν τον δρόμο προς την ελευθερία της σκέψης.

Στο Παρίσι, που έμελλε να γίνει η άλλη του πατρίδα, από την πρώτη στιγμή γνώρισε την θαλπωρή και την καθοδήγηση στο φιλόξενο περιβάλλον του Δημήτρη Γαλάνη. Σύντομα συνδέθηκε με φιλία με τον Alberto Giacometti και προϊόντος του χρόνου με καλλιτέχνες όπως τον P. Soulage, S. Poliakoff, Vieira da Silva και άλλους.

Κατά την καλλιτεχνική του διαδρομή τρεις υπήρξαν οι σημαντικοί κύκλοι του έργου του:

1) Η αφαιρετική περίοδος η οποία διήρκησε μέχρι το 1972 και ολοκληρώθηκε με μια αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Galliera. (1945 – 1972)

2) Η περίοδος των μαυρόασπρων σχεδίων σε χαρτί τα οποία εγκωμίασε με ένα εμβριθές και διορατικό κείμενο ο φιλόσοφος Michel Foucault. (1972 – 1981)

3) Η περίοδος των ανθρωποκεντρικών συνθέσεων που άρχισε από το 1981 και διήρκεσε μέχρι το τέλος της ζωής του και παρουσιάστηκαν σε μια πλειάδα εκθέσεων διεθνώς. (1981 – 2007)

Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές μεγάλων μουσείων της Ευρώπης. Η Γαλλική κυβέρνηση θέλοντας να εξάρει την συμβολή του στην τέχνη και θεωρώντας τον ως ένα σημαντικό εκπρόσωπο της École de Paris τον τίμησε απονέμοντάς του υψηλές διακρίσεις όπως του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής (Chevalier de la Légion d’Honneur) και αργότερα του Ιππότη Τεχνών και Γραμμάτων (Officier des Arts et des Lettres).

Info:

Ανεικονισμός και Παραστατικότητα

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή

Άνδρος, 30 Ιουνίου – 22 Σεπτεμβρίου 2019

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 87 ΕΤΩΝ 16 Ιαν 2022 | 21:12

Πέθανε ο Αλέκος Φασιανός - Ο εμβληματικός ζωγράφος που σφράγισε μια εποχή [εικόνες - βίντεο]

Ο Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά.

ΚΑΛΤ ΤΑΙΝΙΑ 14 Ιαν 2022 | 19:52

Πέθανε ο διάσημος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Ζακ Μπενέξ - Ο δημιουργός της "Μπέτυ Μπλου"

Ο σκηνοθέτης άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Παρίσι την Πέμπτη, μετά από μακρά ασθένεια.

ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ 13 Ιαν 2022 | 16:51

Πέθανε σε ηλικία 78 ετών η θρυλική τραγουδίστρια των Ronettes, Ρόνι Σπέκτορ

Η Ρόνι Σπέκτορ έγινε γνωστή στις αρχές της δεκαετίας του '60

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ 13 Ιαν 2022 | 14:12

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας σκηνοθετεί για το θέατρο μαζί με τον Δαδακαρίδη - Τι ετοιμάζουν με τον Γιάννη Μπέζο

Ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης πρωταγωνιστούν στις "Αινιγματικές Παραλλαγές". Ο Σωτήρης Τσαφούλιας συναντάει σκηνοθετικά τον Δαδακαρίδη.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ 2018 13 Ιαν 2022 | 11:05

O Tζίμης Πανούσης μέσα από τα λόγια και τις κορυφαίες ατάκες του - "Εφυγε" σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια

Ποιος ήταν ο Τζίμης Πανούσης πίσω από το καυστικό, προκλητικό, αντισυστημικό του προφίλ.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ '92 12 Ιαν 2022 | 23:06

Τζένη Καρέζη: Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν 90 χρόνια - Το βίντεο της Finos Film

Η Τζένη Καρέζη υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥΣ 12 Ιαν 2022 | 11:13

Ηχηρή παρέμβαση των Times υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα: Γιατί άλλαξαν στάση μετά από 50 χρόνια

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτων του Παρθενώνα στην Ελλάδα παίρνουν οι Times του Λονδίνου στο κύριο άρθρο τους.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Ιαν 2022 | 10:28

Χειμώνας στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ολες οι εκδηλώσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο

Με διάθεση ανανέωσης υποδέχεται το νέο έτος το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΖΩΦΟΡΟΥ 10 Ιαν 2022 | 15:17

Στο Μουσείο της Ακρόπολης το θραύσμα Fagan του Παρθενώνα - Μητσοτάκης: "Καλή αρχή" για τα Γλυπτά [εικόνες]

Αισιοδοξία για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. "Καλή αρχή" ευχήθηκε στην τελετή τοποθέτησης του θραύσματος Fagan στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΕΚΤΕΝΕΣ ΑΡΘΡΟ 10 Ιαν 2022 | 09:00

New York Times: Αθήνα, ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη στη σκιά της Ακρόπολης

Εκτενής ανταπόκριση από την Αθήνα με τίτλο "Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται στη σκιά της Ακρόπολης".

Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΙΣΤΟΡΙΑ 09 Ιαν 2022 | 11:47

Τζένη Καρέζη: Η πανέμορφη Δεσποινίδα που έγινε η Κυρία του θεάτρου και του σινεμά [Εικόνες]

Ενενήντα χρόνια από την γέννηση της σπουδαίας ηθοποιού, Τζένης Καρέζη.

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΤΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ 08 Ιαν 2022 | 13:04

Τη Δευτέρα το "θραύσμα Fagan" από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης

Θραύσμα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα επιστρέφει από Ιταλία στο Μουσείο Ακρόπολης -Την Δευτέρα η τοποθέτησή του

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ 05 Ιαν 2022 | 17:12

Επιστρέφει στην Ελλάδα θραύσμα του Παρθενώνα από το Μουσείο του Παλέρμο Antonino Salinas

Tο "θραύσμα Fagan θα εκτεθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης για διάστημα οκτώ ετών.