Κρ. Λούπα: Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου

Για τον Κριστιάν Λούπα, το θέατρο είναι μια ευκαιρία να εμβαθύνει στον άνθρωπο.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Κρ. Λούπα: Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου

«Το θέατρο είναι μια ευκαιρία για να ζήσουμε μια πιο βαθιά ζωή από την πραγματική» υποστηρίζει ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης Κρίστιαν Λούπα που βρίσκεται από χθες στην Αθήνα με μια πεντάωρη παράσταση-εμπειρία.

Η παράστασή του, που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 6 έως 10 Μαρτίου, αποτελεί μια νέα ανάγνωση της «Δίκης» του Κάφκα, στην οποία ο Λούπα καταδεικνύει τη δυστοπική πραγματικότητα της σύγχρονης Πολωνίας και τα καφκικά φαινόμενα λογοκρισίας που πληθαίνουν στη χώρα του.

«Απέφευγα τον Κάφκα πιστεύοντας πως είναι πεσιμιστής, καταθλιπτικός. Όμως, η κατάσταση στην Πολωνία έχει σκοτεινιάσει τόσο που, πλέον, θυμίζει το σύμπαν του. Η σημερινές συνθήκες μοιάζουν αρκετά με τη δεκαετία του '30. Όταν επιβλήθηκε το Γ' Ράιχ κανείς δεν περίμενε μια τέτοια εξέλιξη. Η καλλιέργεια του μίσους και ο αποκλεισμός ολόκληρων κοινωνικών ομάδων δεν ξέρω που μπορεί να μας οδηγήσει. Έχω μια φουτουριστική προαίσθηση για το τι μας περιμένει» δήλωσε σήμερα στους Έλληνες δημοσιογράφους ο 75χρονος σκηνοθέτης.

«Οι σημερινοί κυβερνώντες προέρχονται από την ίδια κομμουνιστική πραγματικότητα στην οποία ανατράφηκα κι εγώ. Κι ενώ ισχυρίζονται ότι πρεσβεύουν αντικομμουνιστικά ιδεώδη εφαρμόζουν πρακτικές ίδιου τύπου. Στην πραγματικότητα, δεν αντιμάχονται τον Κομμουνισμό αλλά όποιον δεν τους βολεύει... Ήμουν από τους πρώτους καλλιτέχνες που χρησιμοποίησα τον όρο του φασισμού στην Πολωνία και δέχθηκα πολλές επιθέσεις γι' αυτό. Όμως, ο φασισμός δεν αφορά μόνο σε μιαν ιστορική συνθήκη αλλά κυρίως στην πνευματική σχέση των ανθρώπων με τον κόσμο. Στην αναζήτηση της εξουσίας οι άνθρωποι φτάνουν με δύο τρόπους: Είτε γιατί στοχεύουν να προσφέρουν κάτι καλό στον κόσμο γύρω τους είτε γιατί προσπαθούν να καλύψουν ένα εσωτερικό κενό που εκτονώνεται με την έκφραση του κακού» πρόσθεσε.

Ο Κρίστιαν Λούπα έπεσε θύμα των πρακτικών λογοκρισίας και διώξεων που έπληξαν μεταξύ άλλων θεάτρων και το Teatr Polski του Βρότσλαβ, στο δυναμικό του οποίου είχε ενταχθεί από το 1996. Μετά τον εκτοπισμό του από το ιστορικό θέατρο, κατάφερε να ανεβάσει τη «Δίκη» χάρη στη στήριξη ευρωπαϊκών πολιτιστικών οργανισμών. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ήταν από τους πρώτους φορείς που προσέτρεξαν για την υλοποίηση του εγχειρήματος.

Τα κρούσματα λογοκρισίας στο Teatr Polski κορυφώθηκαν το καλοκαίρι του 2016, με την αποπομπή του καλλιτεχνικού διευθυντή Κριστόφ Μιεζκόφσκι και την αντικατάστασή του από τον τηλεοπτικό ηθοποιό Τσεζάρι Μοράφσκι. Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις εντός και εκτός Πολωνίας. Δέκα χιλιάδες υπογραφές καλλιτεχνών και διανοουμένων συγκεντρώθηκαν κάτω από κείμενο που ζητούσε την απομάκρυνση Μοράφσκι, ανάμεσά τους και των Πίτερ Μπρουκ, Ιζαμπέλ Ιπέρ και Ζιλιέτ Μπινός.

«Σταματήσαμε για έναν χρόνο τις πρόβες, όταν άλλαξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής στο Teatr Polski. Όταν ξεκινήσαμε πάλι, καταλάβαμε ότι έπρεπε να πάμε την παράσταση κάπου αλλού, να κάνουμε μια παράσταση από την αρχή» εξήγησε ο Λούπα.

Στην παράσταση του, μαύρες ταινίες σφραγίζουν τα στόματα των δεκαεπτά πρωταγωνιστών του, που καταγγέλλουν την καταπάτηση της ελευθερίας έκφρασης, την κρατική διαφθορά, τη συντριβή του πολίτη σε μια καφκική χώρα. Ο Πολωνός σκηνοθέτης συμμετέχει μόνο με τη φωνή του. «Ο σκοπός που ακούγεται η φωνή μου ζωντανά στην παράσταση δεν είναι για να μιλήσω ως σκηνοθέτης αλλά ως ένας συναφηγητής του έργου. Η δική μου παρέμβαση θα μπορούσε να είναι η προέκταση της σκέψης των θεατών πάνω στο έργο. Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου».

Η «Δίκη» παρακολουθεί την ιστορία του Γιόζεφ Κ., ενός φιλήσυχου ανθρώπου ο οποίος ένα πρωί συλλαμβάνεται για άγνωστο λόγο. Εγκλωβισμένος στο απρόσωπο σύστημα μιας γραφειοκρατικής τρέλας, εκτελείται με συνοπτικές διαδικασίες. Συσχετίζοντας τη σημερινή συμπεριφορά των μορφών εξουσίας με το έργο του Κάφκα, ο Λούπα παρατηρεί: «Η παράξενη επίθεση σε έναν άνθρωπο μέσω ενός δικαστηρίου και μιας κατηγορίας που τον εξολοθρεύει με συστημικά μέσα - η εντυπωσιακή δημαγωγία που διέπει τη σχέση κράτους και πολίτη... Όλα αυτά είναι καφκικά συστατικά.. Στην εποχή μας τα παρακολουθούμε να εμφανίζονται ως υλικά ενός άλλου κοκτέιλ, αλλά επί της ουσίας μένουν απαράλλαχτα».

Από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου, ο Κρίστιαν Λούπα αντλώντας επιρροές από τον θεατράνθρωπο και εικαστικό Ταντέους Καντόρ, και τον σκηνοθέτη του κινηματογράφου Αντρέι Ταρκόφσκι, έκανε το σκηνικό του ντεμπούτο στα μέσα της δεκαετίας του '70 εστιάζοντας στο ψυχολογικό θέατρο, το θέατρο της εσωτερικότητας και των ανθρώπινων σχέσεων.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, σε συνεργασία με το Stary Teatr, παρουσίασε μερικές από τις εμβληματικές σκηνοθεσίες του δουλεύοντας πάνω σε κείμενα των Μπέρνχαρτ, Ντοστογιέφσκι, Τσέχοφ και Μπροχ. Οι υψηλές ποιότητες του θεάτρου του εντοπίζονται τόσο στη διεισδυτική ερμηνεία των ηθοποιών του όσο και στην εκπληκτική συνοχή των σκηνοθεσιών του, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις σιωπές και τον χρόνο. Παρότι έχει φτάσει τα 75 του χρόνια, εξακολουθεί να υπογράφει επιδραστικές παραστάσεις, με πιο πρόσφατες την «Ξύλευση» (2014, Τόμας Μπέρνχαρντ) και τη «Δίκη» (2018).

Για τον Λούπα, το θέατρο είναι μια ευκαιρία να εμβαθύνει στον άνθρωπο. «Φαίνεται πως στην καθημερινότητά μας δεν συναντιόμαστε με τις πραγματικές έννοιες της ζωής, σαν να περπατάμε σ' έναν ψεύτικο δρόμο. Ενώ στο θέατρο μπορούμε να επιλέξουμε πολλούς και διαφορετικούς δρόμους. Το θέατρο δεν είναι σαν τις ταινίες δράσης που μας καταδικάζουν απλώς στο να καταβροχθίζουμε έργα, με την αντίληψή μας ναρκωμένη. Το θέατρο πρέπει να μας οδηγεί σε αντίστροφη πορεία από την πνευματική μας καταστροφή».

πηγή ΑΠΕ

ΦΩΤΟ ΑΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΩΝ 25 Ιαν 2021 | 12:13

Βρετανία: Ο κορονοϊός σταμάτησε για 2η φορά το φεστιβάλ του Γκλάστονμπερι

Ο κορονοϊός και η εξάπλωσή του ειδικά στη Βρετανία ανάγκασε τους διοργανωτές να ακυρώσουν για 2η φορά το φεστιβάλ του Γκλάστονμπερι.

24 Ιαν 2021 | 16:17

Τα μουσεία - "διαμάντια" που θα ανοίξουν τις πύλες τους το 2021: Από την Αίγυπτο έως τον...πυθμένα της Μεσογείου

Το 2021 φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει τα εγκαίνια σημαντικών καινούργιων μουσείων τέχνης, των οποίων μόλις ολοκληρώθηκε ή ολοκληρώνεται η κατασκευή.

Η ΑΝΑΣΚΑΦΗ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ 24 Ιαν 2021 | 13:59

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Παιανία: Επιτύμβιο μνημείο με δυο γυναικείες μορφές [Εικόνες]

Πρόκειται για επιτύμβιο ναόσχημο μνημείο από λευκό μάρμαρο, το οποίο ήταν στημένο σε νεκροταφείο του αρχαίου δήμου της Παιανίας Καθύπερθεν.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 87 ΕΤΩΝ 22 Ιαν 2021 | 20:04

Πέθανε η ηθοποιός Τιτίκα Σαριγκούλη - Θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο

Η Τιτίκα Σαριγκούλη, αγαπημένη ηθοποιός και συγγραφέας, έφυγε από τη ζωή ενώ η κηδεία της θα γίνει τη Δευτέρα

ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΕΥΡΗΜΑ 22 Ιαν 2021 | 12:55

Στο φως ο ταφικός τύμβος Μεσιάς στη χώρα της αρχαίας Ευρωπού

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς είχε διαπιστώσει πολλαπλές αρχαιοκαπηλικές απόπειρες σε διάφορα σημεία του τύμβου.

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 79 ΕΤΩΝ 22 Ιαν 2021 | 07:19

Πέθανε η ηθοποιός Ναταλί Ντελόν, η μοναδική σύζυγος του Αλέν Ντελόν

Η Γαλλίδα ηθοποιός Ναταλί Ντελόν, η οποία έπαιξε στην ταινία "Ο Σαμουράι" του Ζαν-Πιερ Μελβίλ με τον τότε σύζυγό της Αλέν Ντελόν, πέθανε χθες στο Παρίσι σε ηλικία 79 ετών.

ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟ ΑΜΑΛΙΑ ΚΑΡΑΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ 21 Ιαν 2021 | 16:08

Εντυπωσιάζουν τα σπουδαία ευρήματα από τις ανασκαφές στο ιερό της Αμαρυσίας Αρτέμιδος στην Αμάρυνθο [Εικόνες]

Υστεροαρχαϊκός ναός εντοπίστηκε σε κεντρικό σημείο του ιερού της Αμαρυσίας Αρτέμιδος

21 Ιαν 2021 | 14:11

Ορκωμοσία Joe Biden: Οι φωτογραφίες

Ο Joe Biden είναι και επίσημα πια ο 46ος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

ΟΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 20 Ιαν 2021 | 18:40

Νέα εποχή για το Τατόι: Moυσείο, ξενοδοχεία πολυτελείας και ειδικές διαδρομές - Η μελέτη βιωσιμότητας [Εικόνες]

Παρουσιάστηκε η Μελέτη Βιωσιμότητας του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη

ΤΙΣ ΑΝΑΖΗΤΟΥΣΕ ΚΑΙ Η ΙΝΤΕΡΠΟΛ 20 Ιαν 2021 | 09:17

Επαναπατρισμός δύο πολύτιμων κλεμμένων εικόνων του 18ου αιώνα - Φυλάσσονται στην ελληνική πρεσβεία του Λιβάνου

Δύο δεσποτικές εικόνες του Χριστού Παντοκράτορα και της Παναγίας Οδηγήτριας που είχαν κλαπεί από την Καρδίτσα παραδόθηκαν στην Πρεσβεία της Ελλάδας στη Βηρυτό.

ΘΛΙΨΗ ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ 19 Ιαν 2021 | 22:24

Ηλίας Μαρινάκης: Το τελευταίο αντίο στον μπασίστα των Πελόμα Μποκιού - Αποτεφρώθηκε στη Ριτσώνα [εικόνες-βίντεο]

Ο Ηλίας Μαρινάκης είναι το τρίτο μέλος του συγκροτήματος που "έφυγε" από ανάμεσά μας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ 19 Ιαν 2021 | 19:04

Έρχεται το φθινόπωρο ο νέος Αστερίξ: Παγκόσμια κυκλοφορία στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου 5 εκατ. αντίτυπα

Το νέο κόμικ θα κυκλοφορήσει παγκοσμίως στις 21 Οκτωβρίου σε περίπου πέντε εκατομμύρια αντίτυπα

"Η ΓΗ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ", ΤΟ ΝΕΟ ΣΗΡΙΑΛ ΤOΥ ΜEGA 19 Ιαν 2021 | 16:31

Δυναμικό comeback της Άντζελας Γκερέκου στην υποκριτική και την τηλεόραση - Μαζί της και η Λυδία Κονιόρδου

Η μεγάλη επιστροφή στα τηλεοπτικά πλατό μετά από πολλά χρόνια για την Άντζελα Γκερέκου