Κρ. Λούπα: Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου

Για τον Κριστιάν Λούπα, το θέατρο είναι μια ευκαιρία να εμβαθύνει στον άνθρωπο.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Κρ. Λούπα: Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου

«Το θέατρο είναι μια ευκαιρία για να ζήσουμε μια πιο βαθιά ζωή από την πραγματική» υποστηρίζει ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης Κρίστιαν Λούπα που βρίσκεται από χθες στην Αθήνα με μια πεντάωρη παράσταση-εμπειρία.

Η παράστασή του, που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 6 έως 10 Μαρτίου, αποτελεί μια νέα ανάγνωση της «Δίκης» του Κάφκα, στην οποία ο Λούπα καταδεικνύει τη δυστοπική πραγματικότητα της σύγχρονης Πολωνίας και τα καφκικά φαινόμενα λογοκρισίας που πληθαίνουν στη χώρα του.

«Απέφευγα τον Κάφκα πιστεύοντας πως είναι πεσιμιστής, καταθλιπτικός. Όμως, η κατάσταση στην Πολωνία έχει σκοτεινιάσει τόσο που, πλέον, θυμίζει το σύμπαν του. Η σημερινές συνθήκες μοιάζουν αρκετά με τη δεκαετία του '30. Όταν επιβλήθηκε το Γ' Ράιχ κανείς δεν περίμενε μια τέτοια εξέλιξη. Η καλλιέργεια του μίσους και ο αποκλεισμός ολόκληρων κοινωνικών ομάδων δεν ξέρω που μπορεί να μας οδηγήσει. Έχω μια φουτουριστική προαίσθηση για το τι μας περιμένει» δήλωσε σήμερα στους Έλληνες δημοσιογράφους ο 75χρονος σκηνοθέτης.

«Οι σημερινοί κυβερνώντες προέρχονται από την ίδια κομμουνιστική πραγματικότητα στην οποία ανατράφηκα κι εγώ. Κι ενώ ισχυρίζονται ότι πρεσβεύουν αντικομμουνιστικά ιδεώδη εφαρμόζουν πρακτικές ίδιου τύπου. Στην πραγματικότητα, δεν αντιμάχονται τον Κομμουνισμό αλλά όποιον δεν τους βολεύει... Ήμουν από τους πρώτους καλλιτέχνες που χρησιμοποίησα τον όρο του φασισμού στην Πολωνία και δέχθηκα πολλές επιθέσεις γι' αυτό. Όμως, ο φασισμός δεν αφορά μόνο σε μιαν ιστορική συνθήκη αλλά κυρίως στην πνευματική σχέση των ανθρώπων με τον κόσμο. Στην αναζήτηση της εξουσίας οι άνθρωποι φτάνουν με δύο τρόπους: Είτε γιατί στοχεύουν να προσφέρουν κάτι καλό στον κόσμο γύρω τους είτε γιατί προσπαθούν να καλύψουν ένα εσωτερικό κενό που εκτονώνεται με την έκφραση του κακού» πρόσθεσε.

Ο Κρίστιαν Λούπα έπεσε θύμα των πρακτικών λογοκρισίας και διώξεων που έπληξαν μεταξύ άλλων θεάτρων και το Teatr Polski του Βρότσλαβ, στο δυναμικό του οποίου είχε ενταχθεί από το 1996. Μετά τον εκτοπισμό του από το ιστορικό θέατρο, κατάφερε να ανεβάσει τη «Δίκη» χάρη στη στήριξη ευρωπαϊκών πολιτιστικών οργανισμών. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ήταν από τους πρώτους φορείς που προσέτρεξαν για την υλοποίηση του εγχειρήματος.

Τα κρούσματα λογοκρισίας στο Teatr Polski κορυφώθηκαν το καλοκαίρι του 2016, με την αποπομπή του καλλιτεχνικού διευθυντή Κριστόφ Μιεζκόφσκι και την αντικατάστασή του από τον τηλεοπτικό ηθοποιό Τσεζάρι Μοράφσκι. Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις εντός και εκτός Πολωνίας. Δέκα χιλιάδες υπογραφές καλλιτεχνών και διανοουμένων συγκεντρώθηκαν κάτω από κείμενο που ζητούσε την απομάκρυνση Μοράφσκι, ανάμεσά τους και των Πίτερ Μπρουκ, Ιζαμπέλ Ιπέρ και Ζιλιέτ Μπινός.

«Σταματήσαμε για έναν χρόνο τις πρόβες, όταν άλλαξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής στο Teatr Polski. Όταν ξεκινήσαμε πάλι, καταλάβαμε ότι έπρεπε να πάμε την παράσταση κάπου αλλού, να κάνουμε μια παράσταση από την αρχή» εξήγησε ο Λούπα.

Στην παράσταση του, μαύρες ταινίες σφραγίζουν τα στόματα των δεκαεπτά πρωταγωνιστών του, που καταγγέλλουν την καταπάτηση της ελευθερίας έκφρασης, την κρατική διαφθορά, τη συντριβή του πολίτη σε μια καφκική χώρα. Ο Πολωνός σκηνοθέτης συμμετέχει μόνο με τη φωνή του. «Ο σκοπός που ακούγεται η φωνή μου ζωντανά στην παράσταση δεν είναι για να μιλήσω ως σκηνοθέτης αλλά ως ένας συναφηγητής του έργου. Η δική μου παρέμβαση θα μπορούσε να είναι η προέκταση της σκέψης των θεατών πάνω στο έργο. Θέλω οι θεατές να λειτουργούν ως συνεργοί των προβληματισμών μου».

Η «Δίκη» παρακολουθεί την ιστορία του Γιόζεφ Κ., ενός φιλήσυχου ανθρώπου ο οποίος ένα πρωί συλλαμβάνεται για άγνωστο λόγο. Εγκλωβισμένος στο απρόσωπο σύστημα μιας γραφειοκρατικής τρέλας, εκτελείται με συνοπτικές διαδικασίες. Συσχετίζοντας τη σημερινή συμπεριφορά των μορφών εξουσίας με το έργο του Κάφκα, ο Λούπα παρατηρεί: «Η παράξενη επίθεση σε έναν άνθρωπο μέσω ενός δικαστηρίου και μιας κατηγορίας που τον εξολοθρεύει με συστημικά μέσα - η εντυπωσιακή δημαγωγία που διέπει τη σχέση κράτους και πολίτη... Όλα αυτά είναι καφκικά συστατικά.. Στην εποχή μας τα παρακολουθούμε να εμφανίζονται ως υλικά ενός άλλου κοκτέιλ, αλλά επί της ουσίας μένουν απαράλλαχτα».

Από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου, ο Κρίστιαν Λούπα αντλώντας επιρροές από τον θεατράνθρωπο και εικαστικό Ταντέους Καντόρ, και τον σκηνοθέτη του κινηματογράφου Αντρέι Ταρκόφσκι, έκανε το σκηνικό του ντεμπούτο στα μέσα της δεκαετίας του '70 εστιάζοντας στο ψυχολογικό θέατρο, το θέατρο της εσωτερικότητας και των ανθρώπινων σχέσεων.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, σε συνεργασία με το Stary Teatr, παρουσίασε μερικές από τις εμβληματικές σκηνοθεσίες του δουλεύοντας πάνω σε κείμενα των Μπέρνχαρτ, Ντοστογιέφσκι, Τσέχοφ και Μπροχ. Οι υψηλές ποιότητες του θεάτρου του εντοπίζονται τόσο στη διεισδυτική ερμηνεία των ηθοποιών του όσο και στην εκπληκτική συνοχή των σκηνοθεσιών του, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις σιωπές και τον χρόνο. Παρότι έχει φτάσει τα 75 του χρόνια, εξακολουθεί να υπογράφει επιδραστικές παραστάσεις, με πιο πρόσφατες την «Ξύλευση» (2014, Τόμας Μπέρνχαρντ) και τη «Δίκη» (2018).

Για τον Λούπα, το θέατρο είναι μια ευκαιρία να εμβαθύνει στον άνθρωπο. «Φαίνεται πως στην καθημερινότητά μας δεν συναντιόμαστε με τις πραγματικές έννοιες της ζωής, σαν να περπατάμε σ' έναν ψεύτικο δρόμο. Ενώ στο θέατρο μπορούμε να επιλέξουμε πολλούς και διαφορετικούς δρόμους. Το θέατρο δεν είναι σαν τις ταινίες δράσης που μας καταδικάζουν απλώς στο να καταβροχθίζουμε έργα, με την αντίληψή μας ναρκωμένη. Το θέατρο πρέπει να μας οδηγεί σε αντίστροφη πορεία από την πνευματική μας καταστροφή».

πηγή ΑΠΕ

ΦΩΤΟ ΑΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΕΙΧΕ ΤΙΜΗΘΕΙ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ ΜΕ ΕΜΜΙ 21 Ιαν 2022 | 19:32

Πέθανε στα 68 του χρόνια ο κωμικός ηθοποιός Λούι Άντερσον

Ο σταρ της τηλεοπτικής σειράς "Baskets" άφησε την τελευταία του πνοή στο Λας Βέγκας

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 75 ΕΤΩΝ 20 Ιαν 2022 | 21:31

Πέθανε ο Κάρολος Τρικολίδης, ο αρχιμουσικός της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης

Ο Κάρολος Τρικολίδης υπήρξε πρώτος αρχιμουσικός σε λυρικά θέατρα Γερμανίας και Ουγγαρίας και μόνιμος αρχιμουσικός του Γαλλικού Εθνικού Μπαλέτου "Ρολάν Πετί".

ΤΡΑΓΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ 20 Ιαν 2022 | 17:11

Γκασπάρ Ουλιέλ: Πώς αποχαιρέτησε ο Σκορτσέζε τον αδικοχαμένο ηθοποιό - Τον είχε σκηνοθετήσει για διαφήμιση της Chanel

Συγκίνηση για τον Γκασπάρ Ουλιέλ. Ο Μάρτιν Σκορτσέζε θυμάται την συνεργασία τους και τον αποχαιρετά με θερμά λόγια.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΚΙΤΣΟΣ - ΝΕΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ 20 Ιαν 2022 | 12:29

"Wonderful Twos": H ελληνική jazz στα καλύτερα της

Η κυκλοφορία του album "Wonderful Twos " του Παρασκευά Κίτσου, είναι η πρώτη σπουδαία jazz παραγωγή στην Ελλάδα εδώ και καιρό.

ΑΠΟ 29 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 20 Ιαν 2022 | 12:07

Θόδωρος Αγγελόπουλος: Αδημοσίευτες φωτογραφίες από την ανολοκλήρωτη ταινία του σε μια νέα έκθεση

Είκοσι αδημοσίευτες φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, με τα γυρίσματα της τελευταίας ανολοκλήρωτης ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου με τίτλο "Η Άλλη Θάλασσα".

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 85 ΕΤΩΝ 19 Ιαν 2022 | 15:13

Πέθανε ο εικαστικός Χρήστος Σαρακατσιάνος

Ο εικαστικός καλλιτέχνης Χρήστος Σαρακατσιάνος έφυγε από τη ζωή ύστερα από μακροχρόνια ασθένεια. Η κηδεία του θα γίνει αύριο Πέμπτη 20 Ιανουαρίου.

18 Ιαν 2022 | 19:54

Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στη Σορβόννη: "Η Ελλάδα και η Γαλλία τον 19ο αιώνα"

Την εκδήλωση χαιρέτησε με ηχογραφημένο μήνυμά της στα γαλλικά η Προέδρος της Δημοκρατίας κα Κατερίνα Σακελλαροπούλου

18 Ιαν 2022 | 14:00

Η Γκαλερί Batagianni εγκαινιάζει τον ολοκαίνουργιο χώρο της με τη δέκατη ατομική έκθεση της Χριστίνας Κάλμπαρη

Μια σειρά ζωγραφικών έργων, που δημιούργησε τον τελευταίο φορτισμένο χρόνο που μας πέρασε.

ΔΥΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 18 Ιαν 2022 | 10:25

Εικόνα άλλης εποχής: Ο Αλέκος Φασιανός με τον Γιάννη Τσαρούχη στο Παρίσι των '80s - Σπάνιο κλικ

Ο Αλέκος Φασιανός και ο Γιάννης Τσαρούχης στο Παρίσι τη δεκαετία του '80. Οι δυο μεγάλοι ζωγράφοι είχαν πρωτοσυναντηθεί στην πόλη του φωτός την δεκαετία του '60 και εκεί ξεκίνησε η μεγάλη τους φιλία.

ΗΜΕΡΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΠΕΝΘΟΥΣ 17 Ιαν 2022 | 19:53

Αλέκος Φασιανός: "Ο Αλέκος δεν είναι ύλη, είναι πνεύμα - Hθελε πάντα να δίνει τη χαρά", λέει η σύζυγός του

Η Μαρίζα Φασιανού μίλησε για τον άνθρωπο Φασιανό που "αγαπούσε τη ζωή, τον άνθρωπο και το χιούμορ".

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 17 Ιαν 2022 | 19:17

Κώστας Γαβράς: Το συγκινητικό αντίο στον Αλέκο Φασιανό - "Θα ξαναϊδωθούμε σύντομα"

Ο Κώστας Γαβράς απέτισε φόρο τιμής στον φίλο του Αλέκο Φασιανό, με τον οποίο του άρεσε να τρώει αχινούς σε μια παρθένα παραλία της Ελλάδας.

ΕΝΑΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΚΩΜΙΚΟΣ 17 Ιαν 2022 | 09:32

Βασίλης Τσιβιλίκας: Ο πληθωρικός κωμικός που πίστευε ότι το γέλιο είναι υγεία - Γεννήθηκε σαν σήμερα

Ο Βασίλης Τσιβιλίκας άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 70 ετών, το 2012, σε ένα ασθενοφόρο στον δρόμο για το Σισμανόγλειο, μετά από έντονη καρδιακή ενόχληση.

17 Ιαν 2022 | 09:30

Το νέο ντοκιμαντέρ του οίκου Dior που διαφημίζει τη χώρα μας με τον καλύτερο τρόπο

Η δημιουργός του ντοκιμαντέρ The Greek Bar Jacket με τα παρασκήνια από τη δημιουργία της συλλογής Dior Cruise 2022 που παρουσιάστηκε στην Αθήνα, μιλά για την εμπειρία της.