Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης, λοξοδρομώντας από τη επαγγελματική εργασία του φωτογράφου του Μουσείου Μπενάκη που αποτυπώνει κάθε έκθεση με τους περαστικούς της θεατές, έφτασε να συνθέσει ένα προσωπικό έργο. Κι αυτό το πέτυχε αντιστρέφοντας τους επιβεβλημένους εργασιακούς όρους, απαλείφοντας τους θεατές και φωτογραφίζοντας άδειες τις αίθουσες, μεταφέροντας τον εαυτό του ως μετωνυμία του θεατή στο επίκεντρο της λήψης και μετατρέποντας την κάθε έκθεση από κεντρικό θέμα σε φόντο της κάθε φωτογραφίας.
Η ατομική έκθεση φωτογραφίας του Λεωνίδα Κουργιαντάκη με τίτλο Έκθεση σε 7″ έχει θέμα, μ’ άλλα λόγια το ενσαρκωμένο βλέμμα του φωτογράφου μέσα στην ίδια του τη φωτογραφία. Αλλά και μέσα στον εκθεσιακό και εργασιακό του χώρο. Η έκθεση πασχίζει να προσδιορίσει παιχνιδιάρικα τον φωτογράφο ως βλέμμα, ως σώμα και ως επάγγελμα. Ο εργαζόμενος στο μουσείο είναι ένας μόνιμος θεατής των έργων του ιδρύματος, ενώ ταυτόχρονα ο φωτογράφος είναι ένα μονίμως άγρυπνο μάτι των χώρων και των εκθεμάτων του. Ο δε φωτογράφος του μουσείου, ένας συγκερασμός όλων των παραπάνω.
Σε κάθε φωτογραφία οιασδήποτε έκθεσης του μουσείου Μπενάκη, μας λέει ο Κουργιαντάκης, δεν αποτυπώνεται αποκλειστικά και μόνο το έργο ενός καλλιτέχνη, αλλά και η καλλιτεχνική ματιά ενός φωτογράφου. Η κάθε έκθεση διασώζεται στον χρόνο μαζί με το βλέμμα του φωτογράφου που την απαθανάτισε και κατ’ επέκταση μαζί με το βλέμμα των ανθρώπων του μουσείου στα χέρια των οποίων εμπιστεύεται το έργο του ο κάθε καλλιτέχνης.
Η έκθεση αυτή είναι τρόπον τινά ένα hommage στον χώρο εργασίας του.
Ποιος είναι ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973 και σπούδασε φωτογραφία στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Από το 2000 εργάζεται στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Ασχολείται κυρίως με την ηλεκτρονική επεξεργασία πρωτότυπου υλικού που φυλάσσεται στις συλλογές του Τμήματος. Παράλληλα, καταγράφει τις περιοδικές εκθέσεις του Ιδρύματος και φωτογραφίζει εκθέματα από τις μόνιμες συλλογές του, ενώ έχει επιμεληθεί και φωτογραφικές εκθέσεις. Σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους έχει φωτογραφίσει έργα ελλήνων ζωγράφων για τη δημιουργία λευκωμάτων.
Το 2005 πραγματοποίησε την έκθεση «Συρτάρι XXII» δημιουργώντας πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα μέσα από τη φωτογράφηση αλλοιωμένων από τον χρόνο φωτογραφικών αρνητικών. Το 1995, στο πλαίσιο του διεθνούς φωτογραφικού φεστιβάλ Φωτογραφική Συγκυρία στη Θεσσαλονίκη, απέσπασε έπαινο για τη δουλειά του «Πορτρέτα διαφορετικών εκφάνσεων του χρόνου». Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Η έκδοση
Την έκθεση συνοδεύει η δίγλωσση έκδοση Λεωνίδας Κουργιαντάκης. Έκθεση σε 7″, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα. Η έκδοση περιλαμβάνει 67 φωτογραφίες και κείμενα του Άγγελου Δεληβορριά και του Σπύρου Γιανναρά.
Συντελεστές έκθεσης
Το χαρτί για τις φωτογραφικές εκτυπώσεις ευγενικά προσέφερε ο Γιάννος Μαυροματάκης, τις κορνίζες ο Νίκος Σδράλης, τις γραφιστικές εφαρμογές ο Νίκος Πασχαλίδης και τον ελαιοχρωματισμό της αίθουσας ο Εύθυμιος Μακαρούνας. Οι μεταφράσεις της έκδοσης πραγματοποιήθηκαν από την Αναστασία Καραμάνη και η επιμέλεια των ελληνικών κειμένων από την Στέλλα Τσάμου. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του εντύπου ανέλαβε η Εύη Κώτσου ενώ την παραγωγή του προσέφερε ο Γ. Κωστόπουλος.
Επιμέλεια έκθεσης: Σπύρος Γιανναράς, Αλίκη Τσίργιαλου
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Ναταλία Μπούρα
Γραφιστικές εφαρμογές: Ντόρα Πικιώνη
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 Απριλίου 2016.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr