Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, η «ιέρεια» της περφόρμανς ακύρωσε τα μεγαλόπνοα σχέδιά της σχετικά με το Ινστιτούτο Τέχνης που σχεδίαζε να κάνει και για το οποίο όχι μόνο γύρισε όλο τον κόσμο για να συγκεντρώσει τα χρήματα αλλά πήρε και μεγάλες χορηγίες, ενώ τα ερωτήματα που προκύπτουν αφορούν τα 2,2 εκ. δολάρια που έχει συγκεντρώσει συμπεριλαμβανομένων των δωρεών όπως αυτή του Jay-Z και των 5.000 δωρητών της Kickstarter καμπάνιας που έκανε.
Η Αμπράμοβιτς σχεδίαζε το Marina Abramovic Institute – MAI ως τόπο καλλιτεχνικού πειραματισμού, ενώ πίστευε πως η λειτουργία του πειραματικού καλλιτεχνικού της κέντρου θα μεταμόρφωνε την τοπική οικονομία της περιοχής στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης με τον ίδιο τρόπο που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance μετασχημάτισε το Park City της Γιούτα και το Μουσείο Guggenheim άλλαξε την ισπανική πόλη Μπιλμπάο.
«Στην προσπάθειά μου, λόγου χάρη, να ανακαινίσω το κτίριο όπου στεγάζεται το Ινστιτούτο μου για την περφόρμανς, έχω δυσκολευτεί πάρα πολύ να βρω τα απαραίτητα χρήματα», έχει δηλώσει η Μ. Αμπράμοβιτς.
Σύμφωνα με την New York Post η 70χρονη καλλιτέχνης κάλεσε τον διάσημο ολλανδό αρχιτέκτονα Rem Koolhaas να μετατρέχψει το χώρο των 33.000 τετραγωνικών ποδιών σε ένα κέντρο τέχνης όπου οι επισκέπτες θα έπρεπε να παραδώσουν τα κινητά τους τηλέφωνα και να δεσμευτούν για μια εξάωρη εμπειρία.
Αλλά τον περασμένο μήνα η Αμπράμοβιτς εγκατέλειψε το έργο, αφού η τιμή για την ολοκλήρωσή του θα έφτανε τα 31 εκατομμύρια δολάρια.
Οι κάτοικοι του Hudson και οι δωρητές αμφισβήτησαν τη διαχείριση των μετρητών τόσο αυτών από την εκστρατεία Kickstarter του 2013, η οποία απέφερε πάνω από 660.000 δολάρια, όσο και των δωρεών που έφτασαν σε ύψος 1.5 εκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ 2011 και 2015, όπως δείχνουν οι φορολογικές δηλώσεις του Κέντρου. Η ίδια η Αμπράμοβιτς δεν έχει απαντήσει ενώ ένας εκπρόσωπός της δήλωσε ότι όλα τα χρήματα που αντλήθηκαν μέσω του Kickstarter, καθώς και πρόσθετα κεφάλαια, χρησιμοποιήθηκαν όχι για την ανακαίνιση του χώρου, αλλά για τις μελέτες και δαπανήθηκαν ως αμοιβή του αρχιτεκτονικού γραφείου του Koolhaas, το οποίο επίσης δεν έχει απαντήσει σε ερωτήσεις της ΝΥΡ.
Όσοι πήραν μέρος στην Kickstarter διαμαρτύρονται ότι δεν πήραν ποτέ το υπογεγραμμένο αντίγραφο του DVD Abramovic Methods Exclusives, που ήταν το αντάλλαγμα προς τους δωρητές που είχαν συμβάλλει στην εκστρατεία με 200 δολάρια.
H Αμπράμοβιτς ανακοίνωσε πριν από ένα μήνα σε μια γκαλερί του Λονδίνου ότι σταματά το πρότζεκτ του πολιτιστικού της κέντρου ενώ σχεδιάζει να πουλήσει το ακίνητο που είχε αγοράσει το 2007 για 950.000 δολάρια. Για να χρηματοδοτήσει το έργο έχει δηλώσει ότι πούλησε και ακίνητα που κάποτε είχε στην ιδιοκτησία της στο Άμστερνταμ.
Σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις που έχουν υποβληθεί, το κέντρο δείχνει να έχει περιουσιακά στοιχεία ύψους 2εκ. δολαρίων.
«Εγώ, σαν καλλιτέχνης, δεν θα μπορούσα ποτέ να συγκεντρώσω 31 εκατομμύρια δολάρια, εκτός αν κάποιος καταπληκτικός τύπος από τα Εμιράτα ή κάποιος Ρώσος μου χάριζε μια και μόνη επιταγή, επειδή θα πίστευε σε μένα. Στην πραγματικότητα, αυτό δεν συμβαίνει ", έχει πει η Αμπράμοβιτς.
Το κτίριο στο οποίο θα στεγαζόταν το ΜΑΙ ήταν ένα θέατρο της δεκαετίας του 30 που αργότερα χρησιμοποιήθηκε σαν κλειστό γήπεδο τένις. Σήμερα είναι εγκαταλελειμμένο και υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει όπως δήλωσε ένας κάτοικος στην Post.