Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο

Στη γκαλερί Citronne και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο

H γκαλερί CITRONNE ξεκινά το καλοκαίρι του 2019 την καλοκαιρινή της λειτουργία με την θεματική «Ίχνη στον Χρόνο». Παρουσιάζονται δύο ατομικές εκθέσεις του Γιάννη Ψυχοπαίδη, στην γκαλερί Citronne το «Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου «Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο», στο πλαίσιο της ετήσιας συνεργασίας τής γκαλερί με το Μουσείο.

Κοινός τόπος των δύο εκθέσεων είναι τα βιβλία- είτε ως ορατά αντικείμενα είτε ως μνημονική αναφορά. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, τα έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη είναι 24 βιβλία, με αντιστοίχιση στα ισάριθμα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου. Στην γκαλερί CITRONNE τα έργα έχουν αφετηρία το εμβληματικό μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη, το «Λεμονοδάσος».

Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλεί και τις δύο αυτές εκθέσεις εικαστικά ημερολόγια. Αναφέρεται, δηλαδή, πάλι σε μια τακτή καταγραφή, στο πλαίσιο της οποίας εκτυλίσσεται μια αφήγηση προσωπική, αλλά με αναφορές σε συλλογική μνήμη.

Ίχνη-αποτυπώματα στον χρόνο, θραύσματα εικόνων, διάλογος παρελθόντος -παρόντος, απαρτίζουν το μνημονικό υλικό πίσω από τις ενότητες των έργων στις εκθέσεις αυτές. Άλλωστε, το έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο σύνολό του χαρακτηρίζεται από την σχέση του με το παρελθόν, η οποία και καθορίζει την εικαστική του ταυτότητα.

Τα «Ίχνη του Χρόνου», δηλαδή τα αποτυπώματα της μνήμης του Γιάννη Ψυχοπαίδη υποχρεώνουν τον θεατή σε μια διάβαση: να διαβεί το σύνορο, να διαβάσει μια σύνθεση από στοιχεία φαινομενικά ασύνδετα, να αποδεχθεί το αδιαχώριστο του χρόνου στην βιούμενη πραγματικότητα.

Η διπλή αυτή έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του σημαντικού αυτού Έλληνα καλλιτέχνη.

«ΛΕΜΟΝΟΔΑΣΟΣ – ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΝΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ», Γκαλερί CITRONNE

Το «Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» στην γκαλερί CITRONNE είναι μία ενότητα από 67 νέα έργα, νεκρές φύσεις. O τίτλος της έκθεσης παραπέμπει αμέσως στο ομώνυμο δάσος στον Γαλατά, στην ακτή της Πελοποννήσου- το οποίο, όμως, αποδίδεται στον Πόρο και έχει απαθανατιστεί μέσα στο ομότιτλο βιβλίο του Κοσμά Πολίτη.

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στην σειρά αυτών των έργων επαναπροσεγγίζει την «Νεκρή Φύση», η οποία, εξ ορισμού, έχει να κάνει με στοιχεία αποκεκομμένα από την ροή της ζωής, αλλά συμβολοποιούμενα ως κομμάτια του φυσικού βίου. Η αντίφαση της ονομασίας, νεκρός και φύση, δηλαδή ζωή και θάνατος, αποτελεί μια πρώτη ένδειξη για την διαλεκτική ανάγνωση της Ιστορίας από τον καλλιτέχνη.

Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο - εικόνα 2

Όλα τα έργα αναπτύσσονται μέσα σε ένα μαύρο φόντο. Κεντρικό και κοινό σημείο της εικαστικής σκηνοθεσίας είναι το λεμόνι, τα λεμόνια. Καρπός που συνδέεται με τον μεσογειακό πλούτο, φυσικό και πολιτισμικό, το λεμόνι βρίσκεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων, άλλοτε ως έδεσμα, άλλοτε ως γιατρικό, άλλοτε ως σύμβολο του ορθοδόξου μυστηρίου- ακόμη και ως γυναικείο όνομα.

Τα λεμόνια αυτά, ως «νεκρά φύσις», συνυπάρχουν με φαινομενικά ετερόκλητα αντικείμενα: θραύσματα αγαλμάτων, καρτ ποστάλ, φωτογραφίες, εργαλεία μετρήσεων και χειρονακτικής εργασίας. Με αυτή την σκηνοθετική διαδικασία, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει ίχνη από μνήμες, από εικόνες, από παραστάσεις. Πρόκειται για επιστρώσεις του χρόνου, οι οποίες συγχέουν τις περιόδους μεταξύ τους, αλλά ταυτοχρόνως καλλιεργούν την ιδέα του «γραπτού μνημείου», του ντοκουμέντου. Ο ρεαλιστικός τρόπος της αποτύπωσης και η εικαστική τεχνική ενός ψευδο-κολάζ εντείνουν την αίσθηση αυτή.

Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο - εικόνα 3

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αναπτύσσει ένα ολόκληρο σύστημα συμβόλων. Τα έργα αυτής της ενότητας είναι επιμέρους τμήματα ενός σπονδυλωτού έργου, έργα – σελίδες ενός εικαστικού ημερολογίου. Οι χρυσοί καρποί συνοδεύονται από στοιχεία της καθημερινότητας: το ψωμί, «ὁ ἄρτος ὁ ἐπιούσιος», το θεμελιακό σύμβολο της επιβίωσης, το οποίο εξελίσσεται ιστορικά σε κοινωνικό αίτημα· χρηστικά αντικείμενα, σύμβολα δουλειάς και μόχθου· άνθη και φρούτα, κλασική παραπομπή στην νεότητα και την γονιμότητα. Δίπλα σε αυτές τις μαρτυρίες του βίου, ο Ψυχοπαίδης εγκαλεί τον θεατή σε ένα ηχηρό ῾memento mori῾ με ίχνη του παρελθόντος και της ελλοχεύουσας Ιστορίας: σπασμένα αρχαία αγάλματα· φθαρμένα ξύλα, ναυάγια της θάλασσας· παλαιές φωτογραφίες με ακίνητα πρόσωπα· καρτ –ποστάλ με απολιθωμένες θαλασσινές εικόνες.

Με αφετηρία έναν τόπο, το Λεμονοδάσος, στοιχείο της ταυτότητας του Πόρου, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης ανοίγεται στον μεσογειακό πολιτισμό, στο φυσικό περιβάλλον, στην θάλασσα. Από το αποτύπωμα μιας προσωπικής ανάμνησης επεκτείνεται στην ευρεία και αναπόφευκτη συλλογική μνήμη.

«ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ – ΑΡΧΑΪΚΟ ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΟ», Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποτυπώνει τον χρόνο και τα ίχνη της Ιστορίας σε εικοσιτέσσερα ισομεγέθη έργα-βιβλία, το καθένα των οποίων αντιστοιχεί σε ένα γράμμα της ελληνικής Αλφαβήτου. Η αρίθμηση αυτή παραπέμπει ευθέως στην διαίρεση των ομηρικών επών σε ισάριθμες ραψωδίες. Άλλωστε, από τα έπη του Ομήρου ξεκινούν οι βασικές έγνοιες, τα διαχρονικά διλήμματα της Ανθρωπότητας: θάνατος-ζωή, μνήμη-λήθη, ταυτότητα-αποξένωση, αγάπη-αποστροφή, υπέρβαση-ύβρις. Η διαλεκτική αυτή σχέση κατέχει τον πρωταρχικό νοηματικό ρόλο στο σύνολο του έργου του Ψυχοπαίδη ο οποίος κατασκευάζει ένα “παλίμψηστο” από μαρτυρίες.

Με δύο εκθέσεις Ψυχοπαίδη σε μια μοναδική παρουσίαση στον Πόρο - εικόνα 4

Ιχνογραφείται μια παράδοση χιλιετιών, η ελληνική γλώσσα και τα σύμβολά της, οι χαρακτήρες της. Τα βιβλία-αλφάβητα ανακαλούν στην μνήμη τα ιστορημένα κείμενα της Βυζαντινής περιόδου, αλλά και τα παιδικά αλφαβητάρια. Είναι ανοιχτά-κλειστά· δείχνουν ή υπαινίσσονται θραύσματα και αποσπάσματα της Ιστορίας. Είναι εικόνες μιας γλώσσας που πιέζεται, αναρωτιέται και αναζητεί την χαμένη ενότητα με το παρελθόν και την σχέση της με το μέλλον.

Στην παράθεση αυτή ο Ψυχοπαίδης έχει προσθέσει δύο πρόσφατα έργα-αποτυπώματα του Μουσείου, τα οποία υποχρεώνουν τον θεατή σε μια σχεδόν βίαιη αίσθηση της σύγχρονης πραγματικότητας. Το πέλμα και το γυναικείο αγαλματίδιο, εκθέματα του Μουσείου, ατόφια ή αλλοιωμένα, υπερτίθενται και εισάγουν τοπία προσφυγιάς: η διά θαλάσσης απόδραση, ο εγκλωβιστικός περιορισμός πίσω από τα συρματοπλέγματα. Πρόκειται για μια ιδεολογική κοινωνική ανάγνωση του παρόντος το οποίο, με την σειρά του, υπενθυμίζει το πιο σκοτεινό παρελθόν και προειδοποιεί για το απειλητικό μέλλον.

Το έργο της σύνθεσης εναπόκειται στον επισκέπτη θεατή.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ 13 Ιαν 2022 | 14:12

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας σκηνοθετεί για το θέατρο μαζί με τον Δαδακαρίδη - Τι ετοιμάζουν με τον Γιάννη Μπέζο

Ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης πρωταγωνιστούν στις "Αινιγματικές Παραλλαγές". Ο Σωτήρης Τσαφούλιας συναντάει σκηνοθετικά τον Δαδακαρίδη.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ 2018 13 Ιαν 2022 | 11:05

O Tζίμης Πανούσης μέσα από τα λόγια και τις κορυφαίες ατάκες του - "Εφυγε" σαν σήμερα πριν από 4 χρόνια

Ποιος ήταν ο Τζίμης Πανούσης πίσω από το καυστικό, προκλητικό, αντισυστημικό του προφίλ.

ΠΕΘΑΝΕ ΤΟ '92 12 Ιαν 2022 | 23:06

Τζένη Καρέζη: Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν 90 χρόνια - Το βίντεο της Finos Film

Η Τζένη Καρέζη υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥΣ 12 Ιαν 2022 | 11:13

Ηχηρή παρέμβαση των Times υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα: Γιατί άλλαξαν στάση μετά από 50 χρόνια

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτων του Παρθενώνα στην Ελλάδα παίρνουν οι Times του Λονδίνου στο κύριο άρθρο τους.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Ιαν 2022 | 10:28

Χειμώνας στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ολες οι εκδηλώσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο

Με διάθεση ανανέωσης υποδέχεται το νέο έτος το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΖΩΦΟΡΟΥ 10 Ιαν 2022 | 15:17

Στο Μουσείο της Ακρόπολης το θραύσμα Fagan του Παρθενώνα - Μητσοτάκης: "Καλή αρχή" για τα Γλυπτά [εικόνες]

Αισιοδοξία για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. "Καλή αρχή" ευχήθηκε στην τελετή τοποθέτησης του θραύσματος Fagan στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΕΚΤΕΝΕΣ ΑΡΘΡΟ 10 Ιαν 2022 | 09:00

New York Times: Αθήνα, ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη στη σκιά της Ακρόπολης

Εκτενής ανταπόκριση από την Αθήνα με τίτλο "Ένας κόμβος για τη σύγχρονη τέχνη δημιουργείται στη σκιά της Ακρόπολης".

Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΙΣΤΟΡΙΑ 09 Ιαν 2022 | 11:47

Τζένη Καρέζη: Η πανέμορφη Δεσποινίδα που έγινε η Κυρία του θεάτρου και του σινεμά [Εικόνες]

Ενενήντα χρόνια από την γέννηση της σπουδαίας ηθοποιού, Τζένης Καρέζη.

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΤΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ 08 Ιαν 2022 | 13:04

Τη Δευτέρα το "θραύσμα Fagan" από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης

Θραύσμα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα επιστρέφει από Ιταλία στο Μουσείο Ακρόπολης -Την Δευτέρα η τοποθέτησή του

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ 05 Ιαν 2022 | 17:12

Επιστρέφει στην Ελλάδα θραύσμα του Παρθενώνα από το Μουσείο του Παλέρμο Antonino Salinas

Tο "θραύσμα Fagan θα εκτεθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης για διάστημα οκτώ ετών.

ΑΠΟΥΣΑ ΑΠΟ ΤΟ REUNION Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ 01 Ιαν 2022 | 15:56

Χάρι Πότερ: Οι πρωταγωνιστές επανενώνονται διαδικτυακά την Πρωτοχρονιά - Θα λείπει η J. K. Rowling από το reunion [Βίντεο]

Σήμερα η επανένωση των ηθοποιών - Γιατί η συγγραφέας ήθελε να πάρει μία απόσταση από την αγαπημένη σειρά ταινιών.

ΘΛΙΨΗ 01 Ιαν 2022 | 10:02

Πέθανε λίγο πριν κλείσει τα 100 της χρόνια η Μπέτι Γουάιτ

Έφυγε από τη ζωή το "Χρυσό Κορίτσι", η ηθοποιός Μπέτι Γουάιτ, λίγες μέρες πριν κλείσει τα 100 της χρόνια

ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ 30 Δεκ 2021 | 11:08

Πέντε προτάσεις βιβλίων ξένων συγγραφέων για την Πρωτοχρονιά

Πέντε προτάσεις βιβλίων ξένων συγγραφέων, που ξεχώρισαν μέσα στο 2021, για την Πρωτοχρονιά.