Μια κουβέντα για το «έγκλημα στην Ακρόπολη» με τη Μάρω Αδάμη

«Εκτός του σεβασμού που πρέπει να έχουμε απέναντι στο μνημείο, θα πρέπει να κααλάβουμε ότι η προστασία του είναι προς το συμφέρον όλων μας».

mia-koubenta-gia-to-egklima-stin-akropoli-me-ti-marw-adami
|
SHARE THIS
0
SHARES

Κρατάει χρόνια αυτή η κολώνια...

΄Οταν κατασκευαζόταν το Μουσείο της Ακρόπολης είχαν γίνει «μάχες» γιατί συγκεκριμένη πολυκατοικία πολύ γνωστού Ελληνα, εμπόδιζε τη θέα προς τον Ιερό Βράχο. Μια δεκαετία και πλέον αργότερα, το ζήτημα έρχεται εντονότερα παρά ποτέ στην επικαιρότητα καθώς η τουριστική ανάπτυξη έχει συμβάλλει στην ανέγερση δεκαόροφου ξενοδοχείου στην περιοχή - και συγκεκριμένα στην οδό Φαλήρου - το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ, όπως καταγγέλουν οι κάτοικοι, μόλις λίγους μήνες αργότερα εγκρίθηκε έπειτα από ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ η ανέγερση δεύτερου 9ώροφου ξενοδοχείου, επί της οδού Μισαραλιώτου».

«"Εγκλημα" στην Ακρόπολη – Η ανεξέλεγκτη οικιστική δόμηση «πνίγει» τον Ιερό Βράχο...», είναι ενδεικτικά οι τίτλοι μιας σειράς οργισμένων δημοσιευμάτων που πυροδότησε η κινητοποίηση των κατοίκων της περιοχής οι οποίοι συγκεντρώνουν διαδικτυακά υπογραφές ζητώντας ηπιότερους όρους δόµησης, ανώτατο ύψος κτιρίων τα 21 µέτρα και ανώτατη δυναµικότητα νέων ξενοδοχείων οι 100 κλίνες.

΄Οπως αναφέρουν, «τα τελευταία χρόνια ο μαζικός τουρισμός και η απουσία νομικού πλαισίου προστασίας έχουν μετατρέψει την περιοχή του Μακρυγιάννη σε ένα απέραντο ξενοδοχείο. Οι ισχύοντες όροι δόμησης είναι απαράδεκτοι για μία περιοχή που βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης.
Η αδιαφορία του Υπουργείου Πολιτισμού, η αφωνία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Δήμου Αθηναίων και οι εξωφρενικοί ισχύοντες όροι δόμησης, έχουν δώσει το πράσινο φως για την ανέγερση νέων 10-11ώροφων ξενοδοχείων μαμούθ κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης.
Η υποβάθμιση ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, η οπτική, ηχητική και περιβαλλοντική ρύπανση,η υπέρμετρη επιβάρυνση των δικτύων κυκλοφορίας και υποδομών, η εκδίωξη της κατοικίας, η δραματική αύξηση των τιμών των ενοικίων, είναι μόνο κάποιες από τις συνέπειες».

Η άποψη της Μάρως Καρδαμίτση - Αδάμη

«΄Εχω την αίσθηση ότι θα χρειαστούν ειδικοί όροι δόμησης για τη συγκεκριμένη περιοχή», φαίνεται να συμφωνεί η αρχιτέκτων και ομότιμη καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου, Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη. «Είναι φυσικό κι αυτονόητο ότι πρέπει να μελετηθεί και στη συνέχεια να προστατευθεί η ευρύτερη περιοχή γύρω από ιστορικά μνημεία όπως της Ακρόπολης σε μια συγκεκριμένη ακτίνα. Εδώ τον πρώτο λόγο θα πρέπει να έχουν οι πολεοδόμοι. Είναι κατανοητό νομίζω ότι δεν μπορούν να ισχύουν οι ίδιοι όροι για μια περιοχή που γειτνιάζει με την Ακρόπολη και για μια περιοχή όπως η ... Καλλιθέα! Μπορεί στην Καλλιθέα να υπάρχει η δυνατίοτητα ανέγερσης δεκαόροφου, αλλά εκεί σίγουρα δεν μπορεί».

Σύμφωνα με την κυρία Αδάμη, δεν χρειάζεται να διαθέτει κανείς ιδιαίτερες γνώσεις αρχιτεκτονικής για να καταλήξει στο εν λόγω αποτέλεσμα. «Συνειδητός πολίτης και στοιχειωδώς μορφωμένος χρειάζεται μόνο να είναι και τίποτα άλλο. Ο καθένας μπορεί να το καταλάβει. Εκτός του σεβασμού που πρέπει να έχουμε απέναντι στο μνημείο, θα πρέπει να κααλάβουμε ότι η προστασία του είναι προς το συμφέρον όλων μας».

Και συνεχίζει: «Ο ξένος επισκέπτης της Αθήνας, για το πρώτο πράγμα που έρχεται είνα η Ακρόπολη. Εαν δεν τη σεβαστούμε εμείς, γιατί να τη σεβαστεί ο άλλος;...»

΄Αραγε, σε ανάλογες περιπτώσεις στο εξωτερικό, τι συμβαίνει ακριβώς;

«Κοιτάχτε, συνήθως τα μνημεία προστατεύονται. από ειδικούς όρους δόμησης. Δεν είναι μόνο η Ρώμη που προστατεύει το ιστορικό της κέντρο. Κι άλλες πολεις, όπως η Φλωρεντία κι η Βενετία προστατεύουν την ευρύτερη περιοχή γύρω από τα μνημεία τους. Υπάρχουν νόμοι, διεθνή συνέδρια που χαράσσουν κάποιες προδιαγραφές - να μην πούμε νόμους. Το ίδιο θα πρέπει να γίνεται και στην Ελλάδα».

Η περίπτωση της Αθηναϊκής Τριλογίας και της Πλάκας

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μας λέει η ίδια, είναι η Αθηναική Τριλογία επί της οδού Πανεπιστημίου που είναι διατηρητέα. Δεν μπορείς να κάνεις στον κήπο της ο,τιδήποτε θέλεις. Αν αυτό δεν επιτρέπται στην Τριλογία, δεν θα πρέπει να προστατεύεται η Ακρόπολη; Το ίδιο ισχύει και για την περιοχή της Πλάκας.  Δεν μπορείς να χτίσεις 15όροφο στην Πλάκα. Γιατί να μπορείς στην ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης»;

Αναστέλλονται οι οικοδομικές άδειες νότια της Ακρόπολης

Να θυμίσουμε ότι με πρόσφατη απόφαση που υπέγραψε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, αναστέλλεται προσωρινά η έκδοση νέων οικοδομικών αδειών στην περιοχή νοτίως της Ακρόπολης, Μακρυγιάννη - Κουκάκι, του εγκεκριμένου ρυμοτομικού δήμου Αθηναίων.

Σύμφωνα μεπρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου, αναστέλλεται για ένα έτος η έκδοση οικοδομικών αδειών για την ανέγερση νέων κτηρίων με ύψος που υπερβαίνει τα 17,5 μέτρα, καθώς και προσθηκών καθ’ ύψος σε υφιστάμενα κτήρια, όταν το ύψος τους υπερβαίνει τα 17,5 μέτρα.

 

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της αναστολής, στη συγκεκριμένη περιοχή, δεν εφαρμόζεται κάθε γενική ή ειδική διάταξη που επιτρέπει οποιαδήποτε κατασκευή άνω του ύψους των 17,5 μέτρων.

Η ισχύς της απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Υπενθυμίζεται ότι, ήδη, η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας (της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος) του ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς και Υπουργεία, έχουν συστήσει ομάδα εργασίας για την επανεξέταση των όρων δόμησης στην περιοχή, ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα περιορισμού της οπτικής επαφής με την Ακρόπολη. Στη βάση αυτή θα γίνουν όποιες παρεμβάσεις κριθούν αναγκαίες στο θεσμικό πλαίσιο, όπως αυτό έχει προκύψει μετά τις μεταβολές του 2012.

Λίγα λόγια για τη Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη

Η Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη, αρχιτέκτων, ομότιμη καθηγήτρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με γνωστικό αντικείμενο "αρχειακή τεκμηρίωση και αρχιτεκτονική σύνθεση", γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Από το 1974 και μέχρι το 2009 δίδαξε στο ΕΜΠ σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο (προστασία μνημείων-συντήρηση και αποκατάσταση μνημείων και συνόλων), καθώς και σε μεταπτυχιακά σεμινάρια άλλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σε θέματα σχετικά με την πολιτιστική μας κληρονομιά και την αρχιτεκτονική τεκμηρίωση. Είναι υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη νεώτερη ελληνική αρχιτεκτονική και σε θέματα προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.

 

Φωτο: INTIMEnews, EUROKINISSI

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook