Στο γνωστό, μποστικό ιδίωμα, τον ιδιόχειρο 15σύλλαβο, αλλά σε διασκευή για δύο ηθοποιούς και ρυθμούς καταιγιστικούς, σαν χορογραφία. Ένα χρόνο μετά την πρώτη παράσταση στην «Ενδορφίνη», η «Μήδεια» του Μποστ, με τους έμπειρους ηθοποιούς, Ιφιγένεια Αστεριάδη και Γιάννη Στεφόπουλο, ανεβαίνει στο «Δώμα» του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.
«Μικρές οι αφαιρέσεις που έγιναν» λέει στο TheTOC.gr, o Νίκος Δημητρόπουλος, ο νέος σκηνοθέτης -και ηθοποιός- που υπογράφει σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια. «Όπως, μία μεγάλη σκηνή για τον βασιλιά. Η οποία αφαιρέθηκε, για λόγους προφανείς, επειδή το θέμα είναι ανεπίκαρο». Θυμάστε, πόσα είναι τα πρόσωπα του Μποστ στο έργο; ρωτάμε τον Νίκο Δημητρόπουλο. «Όχι, ακριβώς, αλλά, όταν το είχε ανεβάσει το θέατρο «Στοά», μαζί με τον Χορό, πρέπει να ήταν περίπου 20». Και πώς «οριοθετείται» κάθε ρόλος; «Με τα κοστούμια. Όμως, οι αλλαγές, είναι κυρίως θέμα δεξιοτεχνίας των ηθοποιών. Οι οποίοι έχουν στη διάθεση τους περί τα 20 δευτερόλεπτα, για να αλλάξουν. Γιατί κάθε ρόλος έχει και άλλο κοστούμι».
Η «Μήδεια» του Μποστ είναι μόλις, η δεύτερη, σκηνοθεσία του (είχαν προηγηθεί, το 2010, τρία μονόπρακτα του Τσέχωφ, Η «Αρκούδα», η «Πρόταση Γάμου» και οι «Βλαβερές συνέπειες του καπνού»).
Η (νέα) Μήδεια του Μποστ
Μια Μήδεια που σκοτώνει τα παιδιά της γιατί ελευθεριάζουν. Ένα καυστικό σχόλιο για την υποκρισία στην ελληνική κοινωνία. Η σύγχυση της σημερινής Ελλάδας χαρτογραφημένη. Υποκρισία και καθωσπρεπισμός. Κάτω από την επίφαση του κινδύνου και την εκτυφλωτική λάμψη των προβολέων, υφέρπουν τα κραυγαλέα γέλια και τα χειροκροτήματα, ενώ πίσω από τα γέλια, καιροφυλακτεί η μελαγχολία και το απόκοσμο ρίγος του θανάτου. Ένα θέαμα λιτό καιτην ίδια στιγμή, φαντασμαγορικό, ζοφερό, αλλά και φωτεινό, εύθυμο. Όλα αυτά τα στοιχεία συνυπάρχουν στο έργο, μαζί με το στοιχείο μεταμόρφωσης, καθώς οι δυο ηθοποιοί υποδύονται όλους τους ρόλους.
Μποστ -αλλιώς, Χρύσανθος (Μέντης) Μποσταντζόγλου
(Απολαυστικός) σκιτσογράφος, γελοιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός και ζωγράφος και πριν, από όλα, απίθανος, γλωσσοπλάστης, προορισμένος να γελοιοποιεί την καθαρεύουσα. Γεννήθηκε το 1918 στην Κωνσταντινούπολη και πέθανε το 1995. Το έργο του εκτείνεται από, πολιτικές γελοιογραφίες και χρονογραφήματα, μέχρι εικονογραφήσεις βιβλίων και περιοδικών, δέκα θεατρικά έργα και ζωγραφικές συνθέσεις. Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, γελοιοποιώντας την καθαρεύουσα πίστευε ότι, ίσως μπορέσει να βοηθήσει στην ταχύτερη καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας. Ανακάτευε λόγιες εκφράσεις με λαϊκές και έγραφε εντελώς ανορθόγραφα, διεκτραγωδώντας τον ημιμαθή Έλληνα, που προσπαθούσε να χρησιμοποιήσει την καθαρεύουσα, καθώς εκείνη την εποχή η δημοτική θεωρούνταν «ύποπτη», κατά δήλωση του ιδίου του Μποστ. Συχνά με την παραφθορά των λέξεων ή την ανορθόγραφη απόδοση του ήχου της δημιουργούσε εσκεμμένα συνειρμούς, με άλλες έννοιες, τις όποιες διακωμωδεί. Επίσης συχνά, χρησιμοποιούσε μεταφορικές εκφράσεις με την κυριολεκτική τους έννοια.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία/μουσική επιμέλεια: Νίκος Δημητρόπουλος
Παίζουν: Ιφιγένεια Αστεριάδη, Γιάννης Στεφόπουλος
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Κουστούμια: Βανέσσα Τουζλούκωφ
Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης
Επιμέλεια κίνησης: Κυριάκος Κοσμίδης
Φωτογραφίες: Στάθης Σταμουλακάτος
Video: Αλέξης Πηλός
Μοντάζ : Βασίλης Πετρολέκας.
Info: «Μήδεια» του Μποστ, με την Ιφιγένεια Αστεριάδη και Γιάννη Στεφόπουλο. Σκηνοθεσία Νίκος Δημητρόπουλος. Από 3 Φεβρουαρίου ως 8 Απριλίου 2014 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Δώμα). Αντισθένους 7 και Θαρύπου,τηλ. 210- 9212900. Παραστάσεις, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15. Διάρκεια: 70 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 12 ευρώ, Φοιτητικό 10 ευρώ, Ανέργων 8 ευρώ
Ιφιγένεια Αστεριάδη, Γιάννης Στεφόπουλος
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr