X

Μπέτυ Αρβανίτη: «Δεν μετανιώνω για τις ταινίες της Finos, αλλά...»

Παίζει μια «ανεπαρκή» μητέρα. Υπήρξε «επαρκής» μάνα; Πήρε αποστάσεις από τη Finos με το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας. Και πως ήταν η σχέση με τον πρώην Φ. Γεωργίτση;

Kι όμως, είναι εντελώς τυχαίο το ότι το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας ανεβάζει φέτος, 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Σουηδού σκηνοθέτη του παγκόσμιου σινεμά - Ινγκμαρ Μπέρκμαν, το έργο του «Φθινοπωρινή σονάτα». Η «ψυχή» του θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας Μπέτυ Αρβανίτη – στην ομώνυμη σκηνή του οποίου ανεβαίνει η παράσταση – βρέθηκε στο στούντιο του TheTOC και μίλησε, μεταξύ άλλων, για ένα έργο που ήθελε πολύ εδώ και χρόνια να ανεβάσει ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες συνθήκες και τους κατάλληλους συνεργάτες.

Η Μπέτυ Αρβανίτη στη «Φθινοπωρινή Σονάτα» στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας

Η Μπέτυ Αρβανίτη, ωστόσο, δεν μίλησε μόνο για το θέατρο. Αναφέρθηκε και στις ανθρώπινες σχέσεις με αφορμή το θέμα της παράστασης - την ουσιαστική και «αμετάκλητη» αποξένωση μιας διάσημης πιανίστας με την κόρη της - και στο αν η ίδια υπήρξε «επαρκής» μητέρα για το γιο της, το γνωστό συγγραφέα, Αλέξη Σταμάτη. Μίλησε επίσης και για τα «χρυσά» χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου και τις ταινίες που έπαιξε ως μια από τις ωραιότερες πρωταγωνίστριες της Finos και της εποχής. Εχει μετανιώσει για τις επιλογές των νεανικών χρόνων; Πως θυμάται τη σχέση - ανεμοστρόβιλο με τον πρώτο της άντρα, Φαίδωνα Γεωργίτση, ως ένα από τα ζευγάρια των πρωτοσέλιδων των media εκείνου του καιρού; Πήρε «στροφή» το 1987 ιδρύοντας το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας όπου έχουν ανέβει έργα της παγκόσμιας δραματουργίας υπό τις οδηγίες πολύ σημαντικών σκηνοθετών; Κι εν τέλει είναι σήμερα ένας πλήρης άνθρωπος, μια «γεμάτη» γυναίκα;

Με τον Φαίδωνα Γεωργίτση την εποχή των επιτυχιών της Finos Films

Μεταξύ άλλων, η Μπέτυ Αρβανίτη μας είπε:

  • «Ο Μπέργμαν είναι ένας ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής.. και το νυστέρι πάει πολύ βαθιά».
  • «Η "Φθινοπωρινή σονάτα" είναι πέρα από φύλα... Εχει να κάνει με τις ανθρώπινες σχέσεις και με την ανάγκη της αγάπης του καθενός. Πόσο μπορεί κανείς να τραυματίσει τον άλλο. Εδώ συγκεκριμένα πρόκειται για τη σχέση μιας κόρης με μια μάνα. Μια σχέση ολέθρια... Κι οι δυο γυναίκες είναι τραυματισμένες από διαφορετικές πλευρές. Απλά η μητέρα έχει τη διέξοδο της τέχνης καθ' ότι σπουδαία πιανίστα. Η τέχνη τη βοηθά στο να αποφεύγει και να διαφεύγει από τα δύσκολα. Η κόρη δεν έχει αυτές τις διεξόδους. Το ζητούμενό της είναι να την παραδεχτεί η μητέρα της που ήταν επαρκής για την τέχνη κι ανεπαρκής ως μάνα. Δεν θα έπρεπε να έχει γίνει μάνα...».
  • «Ναι, υπάρχουν γονείς που δεν θα έπρεπε να έχουν γίνει γονείς. Είναι μεγάλη ευθύνη. Δεν υπάρχουν σχολές για γονείς».
  • «Σήμερα, την εποχή της κρίσης πρέπει να θέλει πραγματικά κανείς ένα παιδί για να το κάνει. Στο τέλος η κόρη λέει στη μητέρα: "Θα πρέπει κι εσύ να έχεις κάποια ευθύνη". Κι η μητέρα ρωτά; "Αμετάκλητα";»
  • «Ασφαλώς κι εγώ έχω νιώσει τύψεις ότι δεν έχω ασχοληθεί όσο θα έπρεπε με το γιο μου (σ.σ. ο γιος της Μπέτυς Αρβανίτη είναι ο γνωστός συγγραφέας, Αλέξης Σταμάτης). Χάσαμε πράγματα και κερδίσαμε πράγματα με το γιο μου. Είχαμε και συν και πλην. Τον γέννησα σε πολύ μικρή ηλικία και κερδίσαμε το "μετά" πολύ. Συνυπήρξαμε καλά. Ναi, κερδίσαμε και χάσαμε πράγματα και το πληρώσαμε κι οι δύο».
  • «Δεν έκανα στροφή στο θέατρο μετά τις ταινίες της Finos Films και του “εμπορικού” σινεμά το '60 και το '70. Το έχω πει πολλές φορές. Ξέρετε, το σινεμά μένει και μέχρι τώρα βλέπουμε αυτές τις ελληνικές ταινίες. Παράλληλα έκανα πάντα θέατρο. Είναι πολύ φυσικό ένα παιδί 18, 20 ή 30 χρονών να μην το ξέρει αυτό. Διότι το θέατρο έχει την ιδιότητα να είναι θνησιγενές. Ισως εκείνο που συνέβη είναι ότι βρέθηκε η ευκαιρία να εκφράσω αυτό που εγώ θεωρώ καλό θέατρο και σ' αυτό με βοήθησε πολύ ο άνδρας μου (σ.σ. ο μεταφραστής και πολιτικός μηχανικός Βασίλης Πουλαντζάς) που ιδρύσαμε το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας που λειτουργεί εδώ και 30 χρόνια».
  • «Απ' αυτά τα 30 χρόνια κρατώ στη μνήμη ... την ίδια την πορεία. Κοιτάξτε, εγώ δεν πολυνοσταλγώ. Σκέφτομαι πάντα τι θα κάνω. Είμαι στο αύριο ή στο απόλυτο σήμερα που είναι το στοιχείο του θεάτρου».
  • «Ηταν μια πολύ έντονη σχέση με τον πρώτο μου σύζυγο, Φαίδωνα Γεωργίτση, και πολύ νεανική θα έλεγα. Ναι, ήταν μια σχέση δυνατή και νεανική».
  • «Όχι, δεν είμαι καθόλου μια “γεμάτη” γυναίκα. Για πολλά πράγματα έχω περιέργειες ακόμα. Αν πάψω να έχω θα πάω σπίτι μου».

INFO

Ι. Μπέγκμαν, «Φθινοπωρινή σονάτα»

Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας,

Κεφαλληνίας 16Α΄ Κυψέλη 113 61

Τηλ. 210.8838727

Tετάρτη στις 20.00

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00

Κυριακή στις 20.00

Τιμές:

Τετάρτη & Πέμπτη 12 ευρώ, φοιτητικό/ανέργων/αμεα 10 ευρώ, 5 ευρώ

Παρασκευή & Κυριακή 15 ευρώ, φοιτητικό/ανέργων/αμεα 13 ευρώ, 5 ευρώ

Σάββατο 18 ευρώ, φοιτητικό/ανέργων/αμέα 13 ευρώ, 5 ευρώ