Νικήτας Τσακίρογλου: Οι δανειστές, οι τοκογλύφοι, το χρήμα και η σάρκα στον Εμπορο της Βενετίας

«Θα σου δανείσω, αλλά θέλω ένα κομμάτι από τη σάρκα σου…» Η φωνή του είναι αφοπλιστική

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Νικήτας Τσακίρογλου: Οι δανειστές, οι τοκογλύφοι, το χρήμα και η σάρκα στον Εμπορο της Βενετίας

Πρώτα πρώτα επειδή στο σπίτι του κρεμασμένου (Ελληνα) δεν μιλάνε για σκοινί – δανειστές, τοκογλύφοι, τρόικα, και λοιπά δράματα. Δεύτερον, επειδή ο Νικήτας Τσακίρογλου, πρωταγωνιστής εγνωσμένης αξίας, είναι σαν τα τελευταία χρόνια κι αφότου πέρασε τα 70 (και κυρίως, μετά τη θητεία του στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ) να έχει βάλει στοίχημα ότι θα μας τρελάνει. Εκεί που νόμιζες ότι τον ξέρεις, ότι «ξέρεις τι πας να δεις», κάνει μια απίθανη ντρίμπλα και «φεύγει».

Δουλεύει με σκηνοθέτες που ουδείς της γενιάς και του κύρους του θα τολμούσε, πάει σε οντισιόν λες και είναι άγνωστος, πρωτόβγαλτος ηθοποιός - όπως έκανε με τον Μπομπ Γουίλσον για την «Οδύσσεια», όπου και τελικά, έγινε ο Ομηρος και ο Τειρεσίας της βραβευμένης, πριν από λίγες ημέρες, στην Ιταλία, παράστασης του πρωτοπόρου σκηνοθέτη - συνεργάζεται με χώρους εναλλακτικούς, όπως όταν πριν από ένα χρόνο, στο Beton 7, για να σκηνοθετήσει έργο για τη ζωή του Πικάσο, μαθαίνει τις νέες διαλέκτους του θεάτρου από την αρχή, ενσωματώνοντας τες απολύτως φυσικά στη υποκριτική του…

Σαίξπηρ, ξανά

Επιστρέφει στον Σαίξπηρ τρία χρόνια μετά τον Βασιλιά Ληρ. Hταν 2010 και ο Τύπος χαρακτήριζε την ερμηνεία του – και συνολικά την παράσταση - ως το hit του χειμώνα. Ο Τσακίρογλου έπρεπε να κάνει όχι απλά ζέσταμα, πριν την παράσταση, αλλά «κανονική» γυμναστική (ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθηνός είχε βάλει πρόγραμμα): Το φινάλε, στην κορύφωση της τρέλας, απαιτούσε από τον Ληρ – Τσακίρογλου να σηκώνει στα χέρια τις τρεις κόρες του. Ο Τσακίρογλου σήκωνε τις ηθοποιούς στον αέρα και το θέατρο σηκωνόταν όρθιο να τον χειροκροτήσει. Ο Ληρ δεν ήταν ο πρώτος του Σαίξπηρ. Έχει παίξει τη Στρίγγλα που έγινε αρνάκι, το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας (δις), Ριχάρδο τον Γ, Οθέλλο…

Με τον Σπύρο Ευαγγελάτο από τα είκοσι

Τώρα, με έναν φίλο από τα πρώιμα νεανικά χρόνια, από τις σπουδές στη δραματική σχολή και συνεργάτη σε παραστάσεις που θεωρούνται πλέον, κλασικές (πριν και από την εποχή του περίφημου Αμφι-Θεάτρου), με πιο πρόσφατη, τον Βασιλικό του Αντωνίου Μάτεσι στο Εθνικό, ο Τσακίρογλου γίνεται Σάιλοκ. «… Δεν θυμάμαι πόσες φορές έχουμε δουλέψει με τον Σπύρο, πάρα πολλές» λέει στο TheToc.gr. «Θα σου πω όμως, για την πρώτη. Eχουμε μόλις αποφοιτήσει, ο Σπύρος έχει γράψει ένα έργο με τίτλο «Ο κάβουρας» και μου λέει, θα παίξεις εσύ και η Αντιγόνη Γλυκοφρύδη. Είμαστε είκοσι χρονών παιδιά…»

Σάιλοκ, ένας επικίνδυνος ρόλος

«Κατ’ αρχήν, είναι ένας μεγάλος ρόλος, κορυφαίος στην παγκόσμια δραματουργία και γι αυτό τον αναζητούν οι ηθοποιοί την περίοδο της ωριμότητας του. Και παρότι με ενδιέφερε πάρα πολύ, πρέπει να πω ότι είναι ένας επικίνδυνος ρόλος. Μπορεί να βγει καρικατούρα. Να κυριαρχήσει μόνο το στοιχείο του άρπαγα, του τσιγκούνη. Ο Σάιλοκ «απαιτεί» κατανόηση. Όφειλα να κατανοήσω τον θυμό του. Το κατεστημένο της Βενετίας τον βάζει στο περιθώριο, του κλέβουν την κόρη, ο Σάιλοκ θέλει να εκδικηθεί, η μανία της εκδίκησης τον κυριεύει και τελικά, τον καταβάλλει. Ο δικός μου Σάιλοκ είναι ένα πλάσμα καταπιεσμένο… »

«Αν μας αδικήσετε θα εκδικηθούμε!»

Ο Eμπορος της Βενετίας κουβαλάει πολλά βάρη ως έργο. Με πρώτο το γεγονός ότι κατά καιρούς θεωρήθηκε αντισημιτικό. «… Την περίοδο 1934-38, με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, ο Έμπορος της Βενετίας ήταν το πιο πολυπαιγμένο έργο στη Γερμανία. Μόνο μέσα στη τετραετία αυτή, ανέβηκαν 40 διαφορετικές παραστάσεις. Τον 16ο αιώνα, που είναι ο χρόνος του έργου, οι Εβραίοι ήταν γκετοποιημένοι και για να επιζήσουν εξωθούνταν στην τοκογλυφία. Κι ενώ, επί της ουσίας, είναι ένα έργο αντιρατσιστικό -πρέπει να προσέχουμε τους ανθρώπους που βάζουμε στο περιθώριο, διότι ό,τι μπαίνει στο περιθώριο, μπορεί κάποια στιγμή να στραφεί εναντίον μας - ο φανατικός αντισημιτισμός της χιτλερικής Γερμανίας το «διάβασε» όπως ήθελε. Λέει ο Σαίξπηρ στην εξαιρετική μετάφραση του αείμνηστου Μίνου Βολανάκη: Αν μας τρυπήσετε, δεν ματώνουμε; Αν μας γαργαλήσετε, δεν γελάμε; Αν μας φαρμακώσετε, δεν πεθαίνουμε; Πεθαίνουμε! Άρα, αν μας αδικήσετε, θα εκδικηθούμε!»

Μια σκοτεινή «κωμωδία»

Η ιστορία εκτυλίσσεται στη Βενετία του 16ου αιώνα, μια από τις οικονομικές υπερδυνάμεις της εποχής. Ένας έμπορος από τη Βενετία, ο Αντόνιο, θέλοντας να βοηθήσει τον ερωτευμένο φίλο του Μπασάνιο να κερδίσει την καρδιά μιας πλούσιας αρχόντισσας, της Πόρσια, δανείζεται ένα μεγάλο χρηματικό ποσό από τον Εβραίο τοκογλύφο, Σάυλοκ. Υπογράφει λοιπόν, επιπόλαια ένα συμβόλαιο με έναν φοβερό όρο: αν δεν εξοφλήσει εμπρόθεσμα το χρέος του, ο Σάυλοκ αποκτά το δικαίωμα να κόψει ένα κομμάτι από τη σάρκα του.

Info: «Ο Έμπορος της Βενετίας» του Σαίπξηρ, μετάφραση Μίνως Βολανάκης, σκηνοθεσία Σπύρος Ευαγγελάτος. Παίζουν Νικήτας Τσακίρογλου (Σάυλοκ), Μαρία Σκουλά (Πόρσια), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αντόνιο), Μάξιμος Μουμούρης (Μπασάνιο), Τζίνη Παπαδοπούλου (Νερίσα), Παντελής Δεντάκης (Λάνσελοτ) κ.α. Θέατρο «Ακροπόλ» (Ιπποκράτους 9 – 11, Αθήνα) τηλ. 210.3643700

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

02 Ιουλ 2020 | 13:43

Ο Ernest Hemingway μέσα από τα δικά του λόγια

Οι σπουδαίες φράσεις του Papa που έγραψαν ιστορία.

ΘΕΡΙΝΑ ΣΙΝΕΜΑ 02 Ιουλ 2020 | 08:57

Οι ταινίες της εβδομάδας: Με θρυλικές επανεκδόσεις και μια ταινία γυρισμένη στην Ελλάδα

Στη "μάχη" μπήκαν από χθες και οι κλειστές κινηματογραφικές αίθουσες.

15 ΚΑΙ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ 02 Ιουλ 2020 | 08:01

Με συναυλία για τον Θάνο Μικρούτσικο ανοίγει το Ηρώδειο στην μετά-κορονοϊό περίοδο

Για έναν συνθέτη που σφράγισε με το έργο του όχι μόνο τη μουσική σκηνή του τόπου μας.

ΠΡΟΣ ΑΠΟΛΥΣΗ 3.500 ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ 30 Ιουν 2020 | 18:23

Στον "αέρα" το διάσημο Cirque du Soleil λόγω κορονοϊού - Τι λέει Ελληνίδα εργαζόμενη [Βίντεο]

Το Cirque du Soleil, "πνίγεται" σε χρέος σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, σύμφωνα με πολλές αναφορές.

ΑΠΟ ΑΝΑΚΟΠΗ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 30 Ιουν 2020 | 16:27
ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 81 ΕΤΩΝ 30 Ιουν 2020 | 10:21

Πέθανε ο Ρίτσαρντ Γουέμπ, ο συγγραφέας του "Πρωτάρη"

Ο εκκεντρικός συγγραφέας παρά την επιτυχία του βιβλίου του, κέρδισε μόνο 20.000 δολάρια από τα δικαιώματα της ταινίας.

ΜΙΑ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΥ 30 Ιουν 2020 | 08:38

Κωνσταντίνος Ξενάκης: Ένας σημαντικός εικαστικός της διασποράς και τα έργα του στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου

Καλλιτέχνης με διεθνή παρουσία, ο Κωνσταντίνος Ξενάκης αυτο-καθορίζεται από ένα αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.

ΑΠΟ ΤΗΝ 1Η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 29 Ιουν 2020 | 20:53

Η Ελληνίδα Χριστιάνα Στεφάνου νέα διευθύντρια της Ακαδημίας Μπαλέτου της ξακουστής Κρατικής Όπερας Βιέννης

Διετέλεσε δευθύντρια μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής την περίοδο 2011-2012.

ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ Η ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ 29 Ιουν 2020 | 16:31

Συνάντηση Κυριάκου Μητσοτάκη με την Αννα Φόνσου για "το σπίτι του ηθοποιού"

Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε το έντονο ενδιαφέρον του για την βιωσιμότητα του έργου που επιτελείται στο Σπίτι του Ηθοποιού

ΤΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΤΑΙ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΦΩΤΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ 29 Ιουν 2020 | 14:28

Επίδαυρος: Η Αλίκη, ο Κουν, ο Μινωτής... - Η ιστορία της Επιδαύρου μέσα από την περίφημη ταβέρνα του "Λεωνίδα"

Ένα νέο λεύκωμα αφιερωμένο σε 60 χρόνια ζωής των καλλιτεχνών στην Επίδαυρο.

ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΗ PERFORMANCE 26 Ιουν 2020 | 23:15

"Εν κινήσει": Το Calderone πάει Πολυμήχανο - Έκθεση φωτογραφίας στην Αργυρούπολη

Το Σάββατο 4 Ιουλίου σάς προσκαλεί σε μια βόλτα στην Αργυρούπολη (Φλέμινγκ 58, Πλατεία Ανεξαρτησίας)

21-30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 25 Ιουν 2020 | 10:33

Με 21 ελληνικές και ξένες παραγωγές το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Στην μνήμη του Θάνου Μικρούτσικου που το οραματίστηκε.

ΑΠΟ ΑΝΤΟΝΙΟΝΙ ΜΕΧΡΙ ΠΟΥΑΡΟ 25 Ιουν 2020 | 08:41

Οι νέες ταινίες στα θερινά σινεμά: Κλασικά αριστουργήματα και κωμωδίες

Με δέκα ταινίες, έξι νέες και τέσσερις επανεκδόσεις.