X

Ο αγιογράφος του Πανάγιου Τάφου στο TOC: «Δουλεύοντας υπό την ιερή ιστορία»

Μια διαδρομή 35 χρόνων του Βλάση Τσοτσώνη έχει κλειστεί στις σελίδες ενός τόμου που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής.

Ηταν το 1987 όταν ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων ο Διόδωρος ο Α΄ επισκέφθηκε στην Αθήνα την Ιερά Μονή Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου. Βλέποντας το ψηφιδωτό εργο των 3000 τ.μ. του αγιογράφου Βλάση Τσοτσώνη τον προσκάλεσε στα Ιεροσόλυμα, να φιλοτεχνήσει στην είσοδο του Πανίερου ναού της Αναστάσεως την ψηφιδωτή σύνθεση με θέμα: Αποκαθήλωση – Μυρισμός – Ενταφιασμός και κατόπιν τον τρούλο του καθολικού της Αναστάσεως του ίδιου Ναού. Κάπως έτσι ο ΄Ελληνας αγιογράφος συνδέθηκε με τον Πανάγιο Τάφο. Και είναι έργα του ίδιου - που έχει αγιογραφήσει, μεταξύ άλλων, το καθολικό του Αγίου Χαραλάμπους στην Ιερά Μονή του Αγίου Στεφάνου Αγίων Μετεώρων και τόσους άλλους ιερούς ναούς - τα οποία κυκλοφορούν σε ένα τόμο με τίτλο «Τοιχογραφίες και ψηφιδωτά» (εκδόσεις του Φοίνικα) ο οποίος παρουσιάστηκε προ λίγων μηερών στο Μέγαρο της Παλιάς Βουλή. Με αυτή την ευκαιρία παραχώρησε συνέντευξη στο TheTOC.

Πώς ασχοληθήκατε με αυτό το επάγγελμα;

Από μικρή ηλικία το βασικό μου παιχνίδι ήταν η ζωγραφική. Όσο μεγάλωνα η αγάπη μου για αυτήν την παιδική μου απασχόληση, άρχισε να διαμορφώνει το χαρακτήρα μου. Η αγάπη να γίνεται όραμα ζωής όπου με οδήγησε σε μία πορεία που την υπηρετώ μέχρι σήμερα.

Ποιες είναι οι σπουδές σας;

Σπουδάζω στην Αθήνα ζωγραφική. Το διάστημα αυτό παράλληλα γνωρίζω τη βυζαντινή Τέχνη μελετώντας παλιά μνημεία. Ο ιδιαίτερος κόσμος της με συνεπαίρνει, μαθητεύω στο εργαστήριο του Γεωργίου Κουτλίδη. Τελειώνοντας μαθητεύω στο Scouola Mosaicisti del Friuli και ειδικεύομαι στο σχεδιασμό ψηφιδωτών.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος αυτού;

Δουλεύοντας γνωρίζοντας την ιερή τέχνη αυτή δεν μπορώ να την χαρακτηρίσω επάγγελμα αλλά λειτούργημα όπου η ιδιαιτερότητα της είναι να έχει πνευματικό χαρακτήρα στη διαμόρφωση της ψυχής του ανθρώπου.

Γιατί πιστεύετε ότι δεν είναι δημοφιλές σήμερα;

Το σημερινό πρόσωπο της καταναλωτικής κοινωνίας, έχει αφαιρέσει πλήρως την έννοια της πνευματικότητας με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται αυτή η ιερή τέχνη γραφική. Εκτός εποχής.

Πότε ξεκινήσατε να δουλεύετε στον Πανάγιο Τάφο;

Το έτος 1987 ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων ο Διόδωρος ο Α΄ επισκέπτεται στην Αθήνα την Ιερά Μονή Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου όπου και βλέπει το ψηφιδωτό μου έργο των 3000 τ.μ. και με καλεί στα Ιεροσόλυμα, να φιλοτεχνήσω στην είσοδο του Πανίερου ναού της Αναστάσεως την ψηφιδωτή σύνθεση με θέμα: Αποκαθήλωση – Μυρισμός – Ενταφιασμός και κατόπιν τον τρούλο του καθολικού της Αναστάσεως του ίδιου Ναού.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του Αρχιτεκτονήματος;

Ένας ιερός χώρος που όσο κινείσαι μέσα σε αυτόν το μόνο που αισθάνεσαι είναι δέος από την ιερή ιστορία των αιώνων και τον αρχιτεκτονικό όγκο του συγκροτήματος.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα Αγιογράφησης του Καθολικού του Αγίου Χαραλάμπους στην Ιερά Μονή του Αγίου Στεφάνου Αγίων Μετεώρων και ποιο ήτο το σκεπτικό του έργου;

Το έτος 1991 η Ιερά Μονή του Αγίου Στεφάνου αποφασίζει την αγιογράφηση του καθολικού της που είχε καταστραφεί στην περίοδο του γερμανικού πολέμου. Η αναγκαιότητα αγιογράφησης του ναού για λατρευτικούς λόγους εκ μέρους της αδελφότητος ήταν επιτακτική. Ένα έργο που στη σκέψη ότι δίπλα οι άλλες μονές φιλοξενούν την ζωγραφική του Θεοφάνη του Κρητός, του Κατελανου, του Τζώρτζη, καθιστά το ίδιο το έργο να έχει την υπευθυνότητα το έργο σου να σταθεί χρονικά δίπλα σε έργα αριστουργήματα. Μεγάλη ευθύνη.

Με ποια τεχνική αντιμετωπίσατε ένα τέτοιο έργο;

Λόγω της δέσμευσης να μην καταστραφούν τα αμμοκονιάματα του ναού από την αρχαιολογική υπηρεσία έπρεπε το έργο να γίνει με την τεχνική του Seco δηλαδή επιζωγράφιση του ίδιου τοίχου με ακρυλικά χρώματα και τη χρήση φύλλων χρυσού. Όσο για το χαρακτήρα του έργου μελέτησα τα χαρακτηριστικά των εικονογραφικών προγραμμάτων των υπολοίπων ιερών μονών που έχουν χαρακτηριστικό το πολυπρόσωπο των παραστάσεων.

Εργαστήκατε και σε άλλες Ιερές Μονές των Αγίων Μετεώρων;

Παράλληλα με την αγιογράφηση της Ιεράς Μονής Αγίου Στεφάνου ασχολήθηκα και με τη φιλοτέχνηση έργων για το μουσείο του Μεγάλου Μετεώρου και κατόπιν την είσοδο της Ιεράς Μονής Βαρλαάμ και τέλος την αγιογράφηση του Ιερού Ναού Γεννεσίου της Θεοτόκου της Ιεράς Μονής Ρουσάνου.

Πως τα αγιογραφικά σας έργα συνδέονται με τα «κοσμικά σας» (Αγγέλους);

Ήταν για μένα μια αφορμή να συμμετέχω στα σύγχρονα προβλήματα του καθημερινού ανθρώπου, χρησιμοποίησα ως μέσω παρουσίασης των θεμάτων τους «Αγγέλους» με σύγχρονα υλικά (Plexi Glass) αλλά με χαρακτηριστικά της σπουδής της Βυζαντινής Τέχνης.

Γιατί αποφασίσατε να συμπεριλάβετε τα έργα σας στο βιβλίο;

Πιστεύω ότι ήμουν υποχρεωμένος μετά από μία πορεία 35 ετών δουλειάς σε τόσο μεγάλα μνημεία να μοιραστώ τον πνευματικό μου μόχθο με το κοινωνικό σύνολο, ελπίζοντας ότι στη ζωή μου έβαλα ένα λιθαράκι στα θεμέλια του πολιτισμού.

Εργα του Βλάση Τσοτσώνη:

Άποψη του τρούλου (ψηφιδωτό, Ναός της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα)

Ο Παντοκράτορας (ψηφιδωτό, Ναός της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα)

Η θεά Αθηνά - Ειρήνη του Κόσμου (ψηφιδωτό, Δημαρχείο Αθήνας)

Η Μεταμόρφωσις (Μονή Ρουσάνου)

Η Κοίμησις τηξς Θεοτόκου (Μονή Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)

Γενική άποψη οροφής του Καθολικού (Μονή Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)

Η Δευτέρα Παρουσία (Νάρθηκας Μονής Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)

Ο Παλαιός των Ημερών (οροφή, Μονή Ρουσάνου Μετεώρων)

Η θεά Αθηνά - Ειρήνη του Κόσμου (ψηφιδωτό, Δημαρχείο Αθήνας)
Η Μεταμόρφωσις (Μονή Ρουσάνου)
Η Κοίμησις τηξς Θεοτόκου (Μονή Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)
Γενική άποψη οροφής του Καθολικού (Μονή Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)
Η Δευτέρα Παρουσία (Νάρθηκας Μονής Αγίου Στεφάνου Μετεώρων)
Ο Παλαιός των Ημερών (οροφή, Μονή Ρουσάνου Μετεώρων)
Η Μεταμόρφωση (Μονή Ρουσάνου Μετεώρων)
Η Κοίμηση της Θεοτόκου (Μονή Ρουσάνου Μετεώρων)
Προφήτες και Έλληνες Φιλόσοφοι (Μονή Μεγάλου Μετεώρου)
Ο Άγιος Αγγελής ο εκ Ρεθύμνης και ο Άγιος Ιωάννης ο εξ Αγαρηνών (Μονή Μεγάλου Μετεώρου)
Ο παπά-Θύμιος Βλαχάβας ο Εθνομάρτυρας (Μονή Μεγάλου Μετεώρου)
Γενική άποψη του τρούλου (Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχών Πηλίου)
Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ διασώζων το παιδίον (Άγιος Γεώργιος Χαλανδρίου)
Άποψη του τρούλου (ψηφιδωτό, Ναός της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα)
Ο Παντοκράτορας (ψηφιδωτό, Ναός της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα)
Άποψη του τρούλου (ψηφιδωτό, Ναός Αγίου Κων/νου και Ελένης Γλυφάδας)
Άποψη του τρούλου (ψηφιδωτό, Ναός Αγίας Λυδίας Φιλίππων)
Η Πλατυτέρα-Ζωοδόχος Πηγή (ψηφιδωτό, Ναός Αγίας Λυδίας Φιλίππων)
«Ο Βασιλεύς της Δόξης» (Ναός Αγίας Λυδίας Φιλίππων)
«Οι Άγιοι Απόστολοι βαπτίζουν κατά την Πεντηκοστήν εν Ιεροσολύμοις» (Ναός Αγίας Λυδίας Φιλίππων)
Άποψη του εσωτερικού του ναού (Ναός Αγίας Λυδίας Φιλίππων)