Ο αν. διευθυντής στο TOC: 1180 ευρώ η αμοιβή ενός «σταρ» σήμερα στο Εθνικό

Η στροφή...45 μοιρών από την προηγούμενη διοίκηση Χατζάκη, η ανακατασκευή του Rex, το άνοιγμα της σχολής Σκηνοθεσίας. Ο μέχρι σήμερα απολογισμός του Θ.Αμπαζή στο TOC

Ο αν. διευθυντής στο TOC: 1180 ευρώ η αμοιβή ενός «σταρ» σήμερα στο Εθνικό

«Για να σου πω ποιος είσαι δείξε μου το συνεργάτη σου» θα μπορούσε να ισχύει στην περίπτωση του Στάθη Λιβαθινού. Το «δεξί χέρι» του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου ή αν θέλετε το alter ego του (αν και ο ίδιος δεν αποδέχεται αυτό τον χαρακτηρισμό), Θοδωρής Αμπαζής, ανοίγει τον «φάκελο» Εθνικό Θέατρο στο TheTOC. Ο αν. Καλλιτεχνικός διευθυντής της Πρώτης Κρατικής Σκηνής της χώρας μιλά για όλους και όλα. Αφορμή δεν είναι άλλη από την συμπραραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με το διεθνούς φήμης θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας που θα δώσει μια και μοναδική παράσταση του Οιδίποδα Τύραννου στις 22/9 στο Ηρώδειο, με τον Αμπαζή να έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, προετοιμασία, μουσική κι οργάνωση του Χορού.

- Κύριε Αμπαζή, ποιος είναι ο απολογισμός του Εθνικού και των τριών παραστάσεών του φέτος το καλοκαίρι στην Επίδαυρο;

Είχαμε sold out την Αντιγόνη και πολύ καλές παραστάσεις της Λυσιστράτης και του Οιδίποδα Τύραννου σε συμπαραγωγή με το Βαχτάνγκοφ. Ομολογώ, το τελευταίο δεν ήταν αναμενόμενο. Φανταστείτε Οιδίποδας στα Ρώσικα! Το αποτέλεσμα νομίζω ότι δικαίωσε την ιδέα του Στάθη Λιβαθινού να προχωρήσουμε σ' αυτή τη συνεργασία. Μοιάζει τώρα ότι θα είναι «φουλ» και οι δυο παραστάσεις που έχουμε στο Ηρώδειο – και του Οιδίποδα 22/9 και της Λυσιστράτης 24/9. Στην τελευταία παράσταση στην Επίδαυρο, ο Ρίμας Τούμινας του ρωσικού θεάτρου μίλησε στον ελληνικό χορό λέγοντας ότι τον καλεί (εκτός από το ότι στις 13,14 και 15 Νοέμβρη παίζουμε στο θέατρο Βαχτάνγκοφ) να παίξει τον Οιδίποδα μαζί τους στην Αγία Πετρούπολη σε ένα από τα μεγαλύτερα Φεστιβάλ της Ευρώπης. Τους ενδιαφέρει και η παράσταση να μπει στο ρεπερτόριό τους. Κι εκεί οι παραστάσεις κρατούν 18 – 20 χρόνια...

- Δεν μπορώ να μη ρωτήσω: Αισθάνεστε ότι ο Καραθάνος – με τις ευλογίες ενός ιδιωτικού φορέα όπως η Στέγη – σας έκλεψε την παράσταση με «΄Ορνιθες» στην Επίδαυρο;

΄Οχι, δεν το αισθάνομαι. Δυστυχώς ήμουν στο εξωτερικό και δεν είδα την παράσταση. Θα τη δω στη Στέγη. Εγώ έχω την ανάγκη να ζηλεύω θετικά. Και, πιστέψτε με, ποτέ δεν νιώθω ανασφάλεια μπροστά στη ζήλεια. Αν κάποιος έχει μια επιτυχία στο θέατρο – όποιος και να είναι – μόνο καλό μπορεί να κάνει σε όλους μας.

- Από την ανανέωση της θητείας του κυρίου Λιβαθινού κι εσάς τον Μάιο του 2016, το ρεπερτόριο είναι πιο ριζοσπαστικό σε σχέση μ' αυτό της προηγούμενης θητείας του κυρίου Χατζάκη;

Εδώ πάμε να κάνουμε αυτό που λέει ο Στάθης, ποιοτικό θέατρο για όλους αλλά θέατρο που δεν στηρίζεται σώνει και καλά στους μηχανισμούς των εμπορικών θεάτρων. Δηλαδή δουλεύουμε θέατρο συνόλου. Για παράδειγμα. η Αντιγόνη δεν στηρίχθηκε σε κάποιο πολύ προβεβλημένο όνομα. Θέλουμε όλοι οι ηθοποιοί, μικροί μεγάλοι, διάσημοι ή μη, να είναι ίσοι. Μας ενδιαφέρει ένα θέατρο που θα είναι σύγχρονο κι ανταγωνιστικό. Η επιχορήγησή μας έχει μειωθεί κατά το 50%, οπότε θα πρέπει οι παραστάσεις μας να είναι πλήρως ανταποδοτικές. Αυτό είναι δύσκολο να το πετύχει κάποιος και να προτείνει παραστάσεις που δεν είναι δεδομένα εμπορικές διότι είναι καινούργιες. Παρ' όλα αυτά το Εθνικό Θέατρο έχει χρέος να δημιουργήσει μια υψηλού επιπέδου θεατρική κουλτούρα σ' όλη τη χώρα. Να επηρεάσει τους πάντες και τα πάντα με την κουλτούρα και τη φιλοσοφία του.

- Ποια θα λέγατε ότι είναι τα χαρακτηριστικά της νέας θητείας Λιβαθινού-Αμπαζή στο Εθνικό θέατρο;

Θέατρο συνόλου, θέατρο που να είναι όλοι σταρ, θέατρο τολμηρό, που να ανήκει στο θεατρικό γίγνεσθαι του κόσμου και της Ευρώπης, θέατρο που να προσελκύει τους νέους. Δείτε τριγύρω, το θέατρο που έχει ανθίσει είναι θέατρο συνόλου, θέατρο ομάδων. Γι' αυτό κι από τα πιο σημαντικά πράγματα που κάναμε ήταν επανεκκίνηση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού ώστε να έχουν ένα χώρο οι πιο νέοι δημιουργοί να πειραματιστούν και να προτείνουν.

- Το ίδιο ισχύει και με τις μισθοδοσίες;

Οι μισθοδοσίες του Εθνικού δεν συζητιούνται στο τραπέζι του τύπου «Τι θα μου δώσεις για να παίξω...» Εχουμε φτιάξει μια κλίμακα πολύ αντικειμενική και την ακολουθούμε είτε είναι κάποιος πάρα πολύ προβεβλημένος και θα παίξει έναν πρώτο ρόλο, είτε είναι ένας ηθοποιός με έναν πολύ μικρό ρόλο. Ο ακριβότερος μισθός είναι 1.600 ευρώ μεικτά δηλαδή 1.180 ευρώ «καθαρά». Είναι το maximum που μπορεί να φθάσει ένας ηθοποιός. Κι αυτό ηθοποιός που έχει τουλάχιστον 35 χρόνια στο θέατρο και βρίσκεται στην υψηλότερη μισθολογική βαθμίδα. Αυτό και μόνο τον κάνει αντι- σταρ. Βρίσκεσαι, λοιπόν, σε εμάς γιατί είσαι στο Εθνικό και θέλεις να πάρεις μέρος σ' αυτή τη γιορτή που λέγεται ρεπερτόριο. Το Εθνικό έχει 5.600.000 ευρώ ανελαστικά έξοδα και 6.000.000 ευρώ επιχορήγηση. Σημαίνει ότι μας μένουν περίπου 200.00 χιλιάδες ευρώ για να κάνουμε καλλιτεχνικό έργο. Γι' αυτό μίλησα για ανταποδοτικότητα. Το 2017 ξεκινάμε με φθηνότερες παραγωγές και μεγαλύτερη οικονομία, σε μια κατεύθυνση «μαζέματος».

- Μιλάμε δηλαδή για μια στροφή 180 μοιρών από την προηγούμενη διοίκηση;

΄Οχι 180 αλλά 45 σίγουρα

- Θα προτείνατε στον προηγούμενο καλλιτεχνικό διευθυντή κύριο Χατζάκη να συνεργαστεί με το Εθνικό;

Αν πρόκειται για πρόταση εντός της φιλοσοφίας του ρεπερτορίου μας, γιατί όχι;

- Για ποια από τις παραστάσεις της νέας σαιζόν, αισθάνεστε ότι παίρνετε ρίσκο;

Για όλες. Εφ' όσον δημιουργείς, πάντα υπάρχει ένα ρίσκο. Ξεχωρίσαμε λίγο τις σκηνές – το νεοελληνικό έργο στη Νέα Σκηνή, το πιο κλασσικό στο Τσίλερ κι έχουμε χοροθέατρο, πιο μουσικό θέατρο και extra θεάματα στο πάνω Rex. Η Πειραματική θα είναι το laboratorium του θεάτρου μας για το μέλλον. Για να μπορούμε να έχουμε άξιους ηθοποιούς και σκηνοθέτες στις μεγάλες μας σκηνές. Αν δείτε το ρεπερτόριό μας για τη νέα σαιζόν, θα διαπιστώσετε ότι έχει συνεχώς ενδιαφέρουσες προτάσεις. Μεταξύ άλλων «σύμπραξη» Δημητριάδη – Τάρλοου και Οικονόμου – Μελεμέ. Ας δούμε επίσης την Κεντρική Σκηνή όπου μεταξύ άλλων, ο Καρατζάς κάνει Σαίξπηρ, ο Αντύπας Ο' Νηλ. και ο Τζαμαργιάς έργο του Σλομποντζιάνεκ. Και να μην πούμε για τη συμβολική, κατά τη γνώμη μου, συνεργασία Εθνικού και Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη σκηνική σύνθεση του Φωνιαδάκη – ξέρετε το Εθνικό δεν πρέπει να είναι μόνο πρόζα. Κι εγώ έχω κάνει τους «Δαιμονισμένους» του Ντοστογιέφσκι με περίεργο τρόπο θα έλεγα.

- Τι γίνεται με την ανακατασκευή του νέου Rex;

Η Πειραματική Σκηνή είναι κομμάτι ενός project που γίνεται με χρηματοδότηση από το ΄Ιδρυμα Νιάρχος. Θα είναι έτοιμη μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου. Με ό,τι έχουμε θα κάνουμε το ισόγειο Rex Παιδικό Στέκι, και Παιδικό Εργαστήρι. Για φέτος ανακατασκευάζεται. Από την αρχή του νέου χρόνου όλη η πιτσιρικαρία θα δίνει ραντεβού εκεί στην Παιδική Σκηνή.

- Με τη Δραματική Σχολή τι νεότερο έχουμε;

Είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε πολύ σύντομα ότι προχωράμε στην ίδρυση του Τμήματος Σκηνοθεσίας. Βέβαια φαίνεται ότι όλο αυτό – με την ανακοίνωση του υπουργού Πολιτισμού για την ανωτατοποίηση των Σχολών του Εθνικού και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος – γίνεται κάπως πιο σύνθετο. Την άνοιξη, ωστόσο, θα κάνουμε ένα workshop προετοιμασίας κι επιλογής των πρώτων μαθητών σκηνοθεσίας ώστε του χρόνου να ξεκινήσουμε. Είναι προτεραιότητα της διεύθυνσης να λύσει το κτιριακό ζήτημα της Σχολής (θέλουμε να μετεστεγαστεί στο Σχολείον της Ειρήνης Παπά, κάτι που πράττοντας πολύ σωστά ενοικίασε ο Σωτήρης Χατζάκης).

- Η σχέση η δική σας και του κύριου Λιβαθινού σας με το ΔΣ ποιες είναι σήμερα;

Κοιτάξτε, δεν είναι όλα θέμα προσώπων, αλλά συγκυριών και πολλές φορές στιγμής. Το Δ.Σ. έχει άλλα μέλη απ' αυτά που υπήρχαν όταν αναλάβαμε, το γνωρίζετε αυτό. Σίγουρα η κατάσταση δεν ήταν η πιο ομαλή όταν ξεκινήσαμε. Επειδή δεν υπήρξε, ίσως, χρόνος προετοιμασίας για συζήτηση και ζύμωση, δημιουργήθηκαν προβλήματα. Είναι σαν να πάμε πρώτα να ζήσουμε μαζί και μετά να μαθαίνω τις συνήθειές σας. Σήμερα έχουν εξομαλυνθεί πάρα πολλές συγκρούσεις.

- Τι είναι αυτό πιστεύετε έχει κάνει το Στάθη Λιβαθινό να σας έχει εμπιστευθεί αυτή τη θέση;

Καταρχάς δεν είμαι το alter ego του Στάθη Λιβαθινού. Δεν μοιάζουμε κιόλας. Ο Στάθης με κάλεσε εδώ – εκτός από την καλλιτεχνική συνεργασία που είχαμε από το 2000 – βασιζόμενος, ας πούμε, στο καλό μου βιογραφικό στα ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και Πάτρας. Ξέρετε, ένας καλλιτεχνικός διευθυντής καλείται να κάνει τον οικονομικό διευθυντή κι άλλα που ίσως να μην είναι των αρμοδιοτήτων του. Ευτυχώς ψηφίστηκε ο νόμος και σύντομα θα έχουμε οικονομικό διευθυντή. Με τον Στάθη σίγουρα υπάρχει συνεννόηση. Ο ένας προσπαθεί να εκμεταλλευθεί τις δεξιότητες του άλλου για καλύτερα αποτελέσματα σ' αυτό που κάνουμε. Και θα θέλαμε του χρόνου τέτοια εποχή να μπορούμε να ανακοινώσουμε ένα πρόγραμμα ολοκλήρωσης της θητείας μας. Προσωπικά δεν νιώθω ότι είμαι καλλιτεχνικός διευθυντής αλλά διαχειριστής ενός δημόσιου φορέα. Ξέρουμε όλοι ότι εδώ δεν είμαστε για μόνιμα....

Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΦΕΣΤΙΒΑΛ REWORKS 26 Σεπ 2020 | 09:44

Από τον Όλυμπο στη Σαμοθράκη: Διάσημοι Djs παίζουν μουσική σε εμβληματικές τοποθεσίες της Ελλάδας

Στόχος των djs πΓια είναι να αναδείξουν με έναν διαφορετικό τρόπο τον πολιτισμό και την αύρα των συγκεκριμένων ελληνικών προορισμών.

ΚΛΕΙΣΤΑ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΙΝΕΜΑ 24 Σεπ 2020 | 08:35

Ταινίες Πρώτης Προβολής: "Η εποχή της Βροχής" και του... Covid 19

Για τη νέα κινηματογραφική εβδομάδα υπάρχουν μόλις δύο καινούργιες ταινίες.

ΣΤΙΣ 28, 29 ΚΑΙ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 22 Σεπ 2020 | 20:57

Μόνικα Μπελούτσι: Την... ξεχνάμε λόγω κορονοϊού - Τα νέα μέτρα ακυρώνουν την παράσταση στο Ηρώδειο

Θλίψη και απογοήτευση στους θαυμαστές της Μόνικα Μπελούτσι για την παράσταση που τελικά δεν θα γίνει στο Ηρώδειο λόγω των νέων μέτρων

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΑ ΩΡΑΙΟΤΕΡΑ ΜΕΡΗ 22 Σεπ 2020 | 09:43

"Αντιστίξεις" από την ΕΛΣ: Όταν η ελληνική μουσική συναντά την δημόσια αρχιτεκτονική

Απώτερος στόχος του Φεστιβάλ είναι η ανάδειξη της μουσικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της χώρας μας.

ΟΛΑ ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΚΕΝΟ 22 Σεπ 2020 | 08:20

Παραιτήθηκε το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου - "Άμεσα δεκτή" η παραίτηση από την υπουργό Λίνα Μενδώνη

Με καταγγελίες για μη νόμιμες διαδικασίες και κατάφορες και κραυγαλέες παραβιάσεις της αρχής της ίσης μεταχείρισης.

ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ 21 Σεπ 2020 | 11:07

Ναυμαχία Σαλαμίνας: Πώς οι Έλληνες νίκησαν τους Πέρσες και λόγω... καιρού - Η πρωτότυπη έρευνα του Χρήστου Ζερεφού

Ο φετινός Σεπτέμβριος σηματοδοτεί την επέτειο των 2.500 ετών από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας και ο ακαδημαϊκός Χρήστος Ζερεφός φωτίζει μια άγνωστη πτυχή της.

ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ ΤΟΥ 18 Σεπ 2020 | 13:56

Σοκ: Πέθανε ο γνωστός ηθοποιός Πάνος Ρεντούμης - Τον βρήκε νεκρό η σύζυγός του

Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή ο γνωστός ηθοποιός Πάνος Ρεντούμης.

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΝΟΡΒΗΓΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ 18 Σεπ 2020 | 10:55

Νέσμπο: Θα μπορούσα αντί για αστυνομικά μυθιστορήματα, να παίζω μπάλα και να βάζω πολλά γκολ

Ο συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, Γιου Νέσμπο, συνομίλησε για το πρόσφατο βιβλίο του "Το βασίλειο", με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.

ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ 17 Σεπ 2020 | 15:27

Ορκίστηκε Ελληνίδα η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ- Η συνάντηση με τον Μητσοτάκη [εικόνες]

Και επίσημα Ελληνίδα πολίτης είναι από σήμερα η πολυβραβευμένη Βρετανίδα συγγραφέας, Βικτόρια Χίσλοπ.

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17 Σεπ 2020 | 13:50

Η "Θαλασσινή ηχώ" της Ζάννας Αρτέμη στην αίθουσα τέχνης Artshot-Sophia Gaitani

Η αίθουσα τέχνης Artshot – Sophia Gaitani παρουσιάζει την ατομική της έκθεση από την Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου έως το Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2020, με τίτλο "Θαλασσινή ηχώ".

ΟΤΑΝ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΕΝΩΝΟΝΤΑΙ 15 Σεπ 2020 | 23:50

Athens Open Art: Έκθεση στο Θησείο με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο

Το Art Number 23 προσφέρει τα εκθέματά του σε έναν πολύ όμορφο χώρο στο Θησείο

ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ 15 Σεπ 2020 | 08:52

"Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός", μια μοναδική συλλογή στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το Μέγαρο Σταθάτου, ένα εμβληματικό δείγμα του ελληνικού αρχιτεκτονικού Νεοκλασικισμού, θα μεταμορφωθεί σε εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής ευρωπαϊκής κατοικίας του 19ου αιώνα.

ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΓΙΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ 14 Σεπ 2020 | 10:33

Τομ Χανκς: Επιστροφή στην Αυστραλία για την ταινία του Έλβις Πρίσλεϊ - Χωρίς τη Ρίτα Γουίλσον

Ο Τομ Χανκς και η Ρίτα Γουίλσον είχαν νοσήσει από κορονοϊό στα γυρίσματα της ταινίας για τη ζωή του Έλβις Πρίσλεϊ.