«΄Ενα νέο, ελπιδοφόρο μοντέλο σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού φορέα» αποτελεί, όπως ειπώθηκε, η συνεργασία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τον Πρόεδρο του ΣΕΒ και συλλέκτη, Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Με 300.00 χιλιάδες ευρώ ετησίως ξεκινά η επιχορήγηση του Δημήτρη Δασκαλόπουλου προς το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου προγράμματος του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ του ιδίου που ανακοινώθηκε σήμερα στους χώρους του ΕΜΣΤ. Και μπορεί η πολυσχιδής δράση του εν λόγω οργανισμού απλώνεται σε εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, μετακλήσεις, υποτροφίες, ανοιχτούς διαλόγους και ένα σωρό άλλες πρωτοβουλίες, η ανάπλαση, όμως, του Εθνικού Κήπου που αναλαμβάνει ο ΝΕΟΝ φαίνεται ότι καθυστερεί λόγω ... γραφειοκρατίας. ΄Οπως αναφέρθηκε, έχουν κατατεθεί οι σχετικές προτάσεις και μελέτες για έγκριση και εκκρεµεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για να προχωρήσει το project.
Παρά τις πολλές πολιτιστικές δράσεις του Οργανισμού του Δασκαλόπουλου, η ανάπλαση του Εθνικού Κήπου που αναλαμβάνει ο ΝΕΟΝ φαίνεται ότι καθυστερεί λόγω ... γραφειοκρατίας.
«Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισµό κοντά στο σύγχρονο πολίτη µε δράσεις που υλοποιούνται σε ολόκληρη την πόλη τόσο σε δηµόσιους χώρους όσο και στο πλαίσιο συνεργασιών µε θεσµικούς φορείς πολιτισµού, δηµόσιους και ιδιωτικούς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δασκαλόπουλος. «Τα παραδείγματα Μουσείων του εξωτερικού αφθονούν για να λειτουργήσουν ως υποδείγματα της μετάλλαξης των δικών μας πολιτιστικών θεσμών και τη σταδιακή απομάκρυνσή τους από την αποκλειστική εξάρτηση από το κράτος».
Καφέτση: «Χρειαζόμαστε στο ΕΜΣΤ 1.400.000 ευρώ πλην των 400.000 ευρώ που έχουν εγκριθεί»
Παρούσα στη συνέντευξη τύπου και η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ΄Αννα Καφέτση, η οποία μίλησε με τη σειρά της για τη σημασία της υποστήριξης αλλά και τη νέα εποχή που ανατέλλει με τη στέγαση του ΕΜΣΤ στο κτήριο Φιξ. «Το νέο κτίριο θα αποτελέσει “πέταγμα” του Μουσείου. Το κτίριο παραδίδεται την άλλη εβδομάδα και το πρώτο δίμηνο θα είναι δοκιμαστικής λειτουργίας. Η σχέση με τους ιδιωτικούς φορείς είναι πολύ σημαντική, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το κράτος δεν οφείλει να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του. Και το κράτος και το υπουργείο Πολιτισμού οφείλουν να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και τη λειτουργία του ΕΜΣΤ. Αυτά τα δυο δεν έχουν ακόμα λυθεί. Θα κάνουμε τα πάντα για να ανοίξουμε το Μάιο αλλά δεν έχουν γίνει οι προσκλήσεις του αναγκαίου προσωπικού και δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι να να μπορέσουμε να καλύψουμε έστω τα λειτουργικά μας έξοδα. Για μένα αυτό είναι υποχρέωση του κράτους. Χρειαζόμαστε 1.400.000 ευρώ πλην των 400.000 που έχουν εγκριθεί για το εξάμηνο από τον Μάιο – Ιούνιο μέχρι το τέλος του χρόνου». Σύμφωνα με την ίδια, το μεγάλο στοίχημα δεν είναι μόνο να ανοίξει το ΕΜΣΤ αλλά να λειτουργήσει σωστά.
« Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν φτάνει. Το κράτος και το υπουργείο Πολιτισμού οφείλουν να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και τη λειτουργία του ΕΜΣΤ»
Παρούσα και η κυρία Iwona Blazwick, OBE, Διευθύντρια της Whitechapel Gallery του Λονδίνου (με την οποία συνεργάζεται ο ΝΕΟΝ),που τόνισε τη σημασία που έχει η επένδυση στον πολιτισμό για την ανάπτυξη των κοινωνιών και των πόλεων. Φέρνοντας το παράδειγμα της Αγγλίας, σημείωσε ότι για κάθε λίρα που επενδύει το κράτος στην τέχνη παίρνει πίσω τέσσερις, καθώς μέσα από την τέχνη οι πόλεις αναδημιουργούνται, γίνονται κοσμοπολίτικες, προσελκύουν επισκέπτες και αναπτύσσονται ποικιλοτρόπως.
Οι δράσεις του Οργανισµού για το 2014, εστιάζουν σε πέντε βασικούς τοµείς. ΝΕΟΝ Συνεργασίες, ΝΕΟΝ ∆ιαδροµές, ΝΕΟΝ Γνώση, ΝΕΟΝ ∆ηµιουργία και ΝΕΟΝ Αφηγήσεις. Στο πλαίσιο ενός ενδιαφέροντος προγράμματος χρηματοδότησης ξεχωρίζει αυτή της έκθεσης της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδας Διοχάντης στη στέγη του ΕΜΣΤ και η οργάνωση και χρηµατοδότηση περιοδικών εµβληµατικών εγκαταστάσεων από διεθνή µουσεία και τη συλλογή ∆.∆ασκαλόπουλου ανά τακτά χρονικά διαστήµατα στο ΕΜΣΤ.
Ιδιαίτερα σημαντική επίσης είναι η έκθεση µε τίτλο «A Thousand Doors» στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη σε συνεργασία µε τη Whitechapel Gallery (Μάιος – Ιούνιος 2014), καθώς και η πρώτη παρουσίαση του έργου «This Progress» του διάσηµου βερολινέζου καλλιτέχνη Tino Sehgal στην Ελλάδα (Σεπτέµβριος 2014). Κι όσον αφορά στα προγράμματα ΝΕΟΝ Γνώση ξεχωρίζει το εκπαιδευτικό πρόγραµµα «Είναι αυτό Τέχνη;» σε συνδιαµόρφωση µε το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο (κεντρική φωτογραφία). Στόχο έχει να φέρει σε επαφή τους µαθητές της Γ’ Γυµνασίου µε τις µορφές και τους δηµιουργούς της σύγχρονης τέχνης. Η υλοποίηση του προγράµµατος ξεκινά από την περιφέρεια Αττικής τους µήνες Μάρτιο-Μάιο 2014 και θα απευθυνθεί σε περίπου 2.500 µαθητές έως το τέλος του 2015 µε δύο επισκέψεις σε κάθε ενδιαφερόµενο σχολείο.