Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Κ.Ο.Α. αφιερώνει τη βραδιά της 5ης Ιουλίου σε δύο μυθικά πρόσωπα του σινεμά και της κινηματογραφικής μουσικής: τον Φεντερίκο Φελίνι και το Νίνο Ρότα.
Η καλλιτεχνική τους σχέση θα ήταν ίσως καλύτερο να περιγραφεί ως «συγγένεια» που διατηρείται στα τρία τέταρτα της εργογραφίας του Φελίνι και μεταφράζεται αριθμητικά σε συνεργασίες για 18 κινηματογραφικά και μουσικά αριστουργήματα, όπως καταχωρίστηκε η δουλειά και του ενός και του άλλου στις ταινίες «La Strada», «Οι νύχτες της Καμπίρια», «La dolce vita», «Οκτώμισι», «Σατυρικόν», «Amarcord» κ.ά Αυτό εννοούσε κι ο Μάνος Χατζιδάκις όταν επεσήμαινε ότι η Μουσική του Ρότα και το Σινεμά του Φελίνι «φτιάξαν μία από τις πιο θαρραλέες και μαγικές στιγμές του κόσμου αυτού που ζούμε».
Ένα ταξίδι σ’ αυτόν, τον δικό τους κόσμο θέλει να κάνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών που, υπό τη μουσική διεύθυνση του κορυφαίου Ευρωπαίου μαέστρου κινηματογραφικής μουσικής, Φρανκ Στρόμπελ, θα ερμηνεύσει τις πιο αγαπημένες μελωδίες του Ρότα, όσο σε βίντεο-οθόνη θα προβάλλονται τα αντίστοιχα αποσπάσματα από τις ταινίες του Φελίνι.
Μια από τις μεγαλύτερες συνεργασίες σκηνοθέτη-συνθέτη, είναι αυτή του Φεντερίκο Φελίνι με το Νίνο Ρότα. Γνωρίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ’50. Ο Φεντερίκο Φελίνι έκανε τα πρώτα του βήματα στο σινεμά. Είχε μόλις γυρίσει την πρώτη του ταινία «Φώτα του Βαριετέ», αλλά ήταν ήδη γνωστός ως σεναριογράφος εξαιτίας κυρίως της συνεργασίας του με τον Ρομπέρτο Ροσελίνι στην εμβληματική ταινία του ιταλικού νεορεαλισμού «Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη». Ο Νίνο Ρότα έγραφε ήδη σχεδόν είκοσι χρόνια μουσική για το σινεμά. Η συνάντηση του Φελίνι με τον Ρότα ήταν η πιο σημαντική στη ζωή και των δυο.
Μαζί διέγραψαν μία πορεία 26 χρόνων, που άφησε πίσω της μία σειρά από κινηματογραφικούς και μουσικούς θησαυρούς. Ο ένας συμπλήρωνε ιδανικά τον άλλο. Ο Νίνο Ρότα ντύνει μουσικά τις ταινίες του Φελίνι χρησιμοποιώντας το λάιτμοτιφ. Το χρησιμοποιεί στις ταινίες του Φελίνι που είναι γεμάτες μαγικά αινίγματα, περιπλανήσεις σε κόσμους φαινομενικά απόξενους, μοναδικά ανθρώπινα τοπία. Ο Φελίνι επέμενε στο δικό του κινηματογράφο με την αυστηρή προσωπική του κοσμοαντίληψη.
Στα σαράντα χρόνια της δημιουργικής του πορείας και στις 23 ταινίες του, ο Φελίνι με εξαίρεση τους Κλόουνς (Clowns) η Ιταλική πρωτεύουσα και η Ιταλική επαρχία, είναι οι χώροι που αναπτύσσεται η εικονοκλαστική του περιπέτεια. Η Ρώμη είναι μια πόλη μελαγχολική, σαν την πόρνη στο Οι Νύχτες της Καμπίρια, κουρασμένη και σε έκπτωση στη Γλυκιά ζωή, με τη μελαγχολία της ματαιότητας και τον κυνισμό της νέας εποχής στο Οκτώμισι.
Ο Φελίνι κατασκεύασε έναν φανταστικό κόσμο από σκιές και φως, πνεύματα και φαντάσματα, κατοικημένο από υπάρξεις φυσιολογικές, αλλά και ταυτόχρονα αλλοπαρμένες, που αιωρούνται ανάμεσα στη γη και τον ουρανό. Και η μουσική του Νίνο Ρότα συνταιριάζεται απόλυτα με το ύφος και το χαρακτήρα του κινηματογραφικού σύμπαντος του σκηνοθέτη. Η μυθική συνεργασία τους μας άφησε αριστουργήματα.
Πληροφορίες: Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Φεντερίκο Φελίνι- Νίνο Ρότα
Τρίτη 5 Ιουλίου