Εκατόν δέκα έργα ζωγραφικής και 40 γλυπτά στους εσωτερικούς κι εξωτερικούς χώρους του μουσείου προσφέρουν για πρώτη φορά στον επισκέπτη τη δυνατότητα να δει και να μελετήσει ενδελεχώς το έργο ενός σημαντικού ΄Ελληνα εικαστικού καλλιτέχνη - με αξιοσημείωτη παρουσία στην καλλιτεχνική σκηνή του εξξωτερικού - Κωστή Γεωργίου.
Ο λόγος για την έκθεση που με τίτλο ENIGMA εγκαινιάζεται σήμερα, Παρασκευή, στο Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ στη γενέτειρα του Κωστή Γεωργίου στη Θεσσαλονίκη, μια στάση πριν το Σισμανόλειο στην Κωνσταντινούπολη όπου θα τελεί υπό την αιγίδα και οργάνωση του Ελληνικού προξενείου.
«Αυτή είναι για μένα μια έκθεση πολύ σημαντική καθώς για πρώτη φορά μετά από είκοσι και πλέον χρόνια παρουσιάζω τη γλυπτική μαζί με την ζωγραφική μου καθώς και μεγάλες εγκαταστάσεις με γλυπτά και ζωγραφικά πολύπτυχα», λέει στο TheTOC ο ΄Ελληνας καλλιτέχνης στη συνέντευξη που παραχώρησε εν όψει των εγκαινίων της έκθεσής του.
Και συνεχίζει: «Αν στην ατομική μου έκθεση στο μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς είχα την δυνατότητα να κάνω μια μικρής κλίμακας αναδρομική σε ορίζοντα εικοσαετίας όσον αφορά στη γλυπτική, στην επερχόμενη έκθεση που ξεκινάει απο την γενέτειρα μου την Θεσσαλονίκη και το Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα θα παρουσιάσω κυρίως καινούργια έργα ζωγραφικής και γλυπτικής και έτσι το κοινό θα έχει την δυνατότητα να αποκτήσει μια σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα της δουλειά και της έρευνας που έχω κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε μια αρκετά μεγάλη μου απουσία από το 2008 που έκανα την τελευταία μου έκθεση ζωγραφικής. Αλλά μια τόσο μεγάλης κλίμακας έκθεση όπως αυτή που θα πραγματοποιηθεί στο Τελλόγλειο, έπρεπε να εκτεθεί σε χώρο που θα μπορούσε να δεχθεί και να υποστηρίξει ένα τόσο μεγάλο όγκο έργων».
Αλήθεια, τι είναι η τέχνη για τον δημιουργό; Ο Κωστής Γεωργίου απαντά:
«Μια ακροβασία είναι σε τεντωμένο σκοινί. Μια καθημερινή εναγώνια προσπάθεια να ανακαλέσει στην επιφάνεια από το σκότος της ύπαρξής του, μύχιες σκέψεις και θολά οράματα, που θα τα "παγώσει" σε σταθερές εικόνες για να δημιουργήσουν στη συνέχεια πεδία δράσης για πολλούς... Οι βεβαιότητες συνθλίβουν τη σκέψη και τη δημιουργία. Αυτή η θέση- θεώρημα είναι ο άξονας δράσης και ο κάνναβος στον οποίο κινούμαι από την πρώτη στιγμή που βούτηξα στα βαθιά νερά της τέχνης. Είναι το κέλυφος ενός μοναχικού κόσμου που αναζητά απεγνωσμένα τον πυρήνα της ύπαρξης του».
Κι όσον αφορά την ίδια τη «θέση» του δημιουργού μας λέει:
«Κάποιοι πιστεύουν ότι ο δημιουργός είναι ένας "πειραγμένος" χασομέρης που σκαλίζει ανάμεσα στις στάχτες μήπως και βρεί μια σπίθα για να ανάψει την πίπα του. Συνήθως όμως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Πολλή δουλειά σε ανθυγιεινά περιβάλλοντα, σκληρή χειρωνακτική εργασία, κόπωση σωματική και ψυχική, αδιέξοδα, αποτυχίες. Ο δημιουργός υπάρχει σε ένα περιβάλλον στο οποίο η γη τρίζει κάτω από τα πόδια του. Το άγχος και η αγωνία είναι οι μόνιμοι συνοδοί του!»
Δηλαδή η δημιουργία είναι μια οδυνηρή πράξη; Απαντά ως εξής:
«Βεβαίως. Μια πράξη που τις περισσότερες φορές ροκανίζει σαν σαράκι τα τοιχώματα της ισορροπίας του καλλιτέχνη. Στην τέχνη δεν υπάρχει τίποτε σταθερό, τίποτε μόνιμο. Όλα μεταβάλλονται εν ριπή οφθαλμού και ο δημιουργός, σε συνεχή εγρήγορση, κυνηγάει τις σκιές και τα φαντάσματα που άτακτα περνούν μπροστά από το τρίτο του μάτι. Σε αυτόν τον κόσμο των εικόνων και των μυστικών συνειρμών πρέπει να απομονώσει το δέον και το ουσιαστικό και να αποβάλει ό,τι άχρηστο και ανούσιο το οποίο δεν υπηρετεί το όραμά του. Πρέπει να "λογοκρίνει" τα φανταχτερά μπιχλιμπίδια και όλες τις σειρήνες που ύπουλα προσπαθούν να τον παρασύρουν σε άσκοπα και φτηνά παιχνίδια. Ένας αμείλικτος αγώνας μέχρι την τελική λύτρωση, όταν το έργο αποκτά υπόσταση και αρχίζει να εκπέμπει τις πρώτες του δονήσεις. Η πιο σπουδαία στιγμή....»
Και ποια εν τέλει είναι η θέση του καλλιτέχνη; Σκιαγραφεί τελικά τα ακραία όρια μιας μεγάλης απάτης, ή καταγράφει τις δονήσεις από το κακό που έρχεται; Ή μήπως είναι εκείνος που απορροφά ως αλεξικέραυνο τα δεινά μιας κοινωνίας που υποφέρει, ίσως και για να τα ξορκίσει; Ο ίδιος καταλήγει:
«Η πρωτοπορία στην τέχνη είναι άκρως απαραίτητη, αρκεί ο "πρωτοπόρος" να έχει ουσιαστικό λόγο, ψαγμένη θέση και γνώση γι αυτό που προτείνει. Αρκεί η θέση του να μην αποτελεί μια παραληρηματική, ιδρυματική σαπουνόφουσκα... που αφορά μόνο τον ίδιο! Παρ’ όλα αυτά, έχω την πεποίθηση ότι η τέχνη έχει το δικό της τρόπο για αυτοκάθαρση, που επέρχεται μέσα από το χρόνο ο οποίος δρα καταλυτικά ξεπερνώντας τις μόδες, τις εμπορικές σκοπιμότητες, τις στημένες προβολές και γενικώς όλα τα βαρίδια του παρόντος χρόνου που επιχειρούν να την χαλιναγωγήσουν... Το βλέπω το σκοτάδι, με τρομάζει, αλλά....αισιοδοξώ!»
Info:
ENIGMA
Ζωγραφική και γλυπτική του Κωστή Γεωργίου
10/5/2019 - 9/6/2019
Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
https://www.teloglion.gr/