Ο πόλεμος των αρχαιολόγων για την Αμφίπολη

Μαχαίρια βγαίνουν για την Αμφίπολη στην 28η Συνάντηση Αρχαιολογικού Έργου (Μακεδονία-Θράκη) με την Κ.Περιστέρη απούσα.Ποιοί τόλμησαν να την αμφισβητήσουν έως σήμερα;

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Ο πόλεμος των αρχαιολόγων για την Αμφίπολη

Αν και η υπεύθυνη ανασκαφέας, Κατερίνα Περιστέρη, λάμπει δια της απουσίας της, η Αμφίπολη είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της 28ης Επιστημονικής Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη που ξεκίνησε την Πέμπτη 5 Μαρτίου στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι ανακοινώσεις του επίσημου γεωλόγου της ανασκαφής, Ευάγγελου Καμπούρογλου, που θα γίνονται το Σάββατο 7 Μαρτίου. Κι αυτό διότι στην εισήγηση που θα κάνει στη Συνάντηση, ο διευθυντής Αρχαιολογικών Εργων - Μελετών Γεωλογίας και Παλαιολογίας της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας θα παρουσιάσει τουλάχιστον τρία ντοκουμέντα από τη γεωλογική έρευνα που έχει κάνει το 2013 και το 2014 στο λόφο Καστά τα οποία «ανατρέπουν τα μέχρι σήμερα δεδομένα γύρω από την ανασκαφή».

Καμπούρογλου: Θα ανατρέψω τα δεδομένα για την Αμφίπολη

«Θα ανατρέψω τα δεδομένα για την Αμφίπολη», λέει στο TheTOC ο κύριος Καμπούρογλου, που δέχτηκε πιέσεις να κρατήσει το στόμα του κλειστό.

Τι είπε ο κ. Καμπούρογλου στο TheTOC:

- Εσείς γιατί θα παραστείτε; (σ.σ. στην 28η Επιστημονική Συνάντηση για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη)

«Θεωρώ ιερή υποχρέωση ως προς την επιστημονική κοινότητα να εμφανιστώ και να μιλήσω. Της (σ.σ. εννοεί την κυρία Περιστέρη) το είπα: δεν μπορώ να περιμένω ένα χρόνο για να μιλήσω. Τον επόμενο χρόνο θα παρουσιάσω τα καινούργια στοιχεία που θα προκύψουν από την επεξεργασία του υλικού που θα έχω συγκεντρώσει».

- Η κυρία Περιστέρη είδε λίγο την Αμφίπολη σαν προσωπική της υπόθεση;

«΄Οχι λίγο αλλά πολύ...' Οταν συνεργάζεσαι με κάποιον είσαι υποχρεωμένος να αποδεχτείς τη διαφορετική επιστημονική του γνώμη. Αν δεν μας αρέσει η επιστημονική άποψη κάποιου δεν έχουμε κανένα ηθικό δικαίωμα να την απορρίψουμε. Τη γνωρίζω 25 χρόνια, είχαμε μια φιλικότατη σχέση».

Ο. Σάκαλη: Μίλησε για πολιτική εκμετάλλευση της ανασκαφής

Εν τω μεταξύ, στη συζήτηση με αφορμή την Αμφίπολη που πραγματοποιήθηκε στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) το βράδυ της Τρίτης 3 Μαρτίου από τον Όμιλο Μελέτης Ιστορίας και Κοινωνίας, μετείχε μεταξύ άλλων και η αρχαιολόγος και πρόεδρος του ΣΕΑ Όλγα Σάκαλη.

Στην ομιλία της η κ. Σάκαλη αναφέρθηκε στις θετικές και αρνητικές πλευρές του «φαινομένου Αμφίπολη», συμπεριλαμβάνοντας στις θετικές, εκτός από το ίδιο το εύρημα, τον δημόσιο αρχαιολογικό διάλογο που καλλιεργήθηκε και ο οποίος έλαβε ποικίλες μορφές.

Ως προς τις αρνητικές πλευρές, έκανε λόγο για μια σειρά από στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν από την πολιτική εκμετάλλευση της ανασκαφής, στρεβλώσεις που είχαν να κάνουν με την αρχαιολογία ως επιστήμη, «η οποία φάνηκε στον πολύ κόσμο να περιλαμβάνει βεβαιότητες στη θέση των υποθέσεων εργασίας, εγκλωβίζοντας την πορεία της έρευνας και συνδέοντας την αξία των αρχαιολογικών ευρημάτων με μια σειρά αφηγήσεων».

Αναφέρθηκε, επίσης, σε στρεβλώσεις ως προς τον αρχαιολόγο ως επιστήμονα, «ο οποίος αναδείχθηκε ως 'μάγος-σαμάνος' που αποδίδεται σε ένα κυνήγι εθνικού θησαυρού», ως προς το ίδιο το εύρημα, «που εκβιάστηκε να 'μιλήσει' ως τεκμήριο ενός ένδοξου προγόνου», αλλά και στρεβλώσεις ως προς την αρχαιολογική έρευνα, «καθώς επιχειρήθηκε να συγκροτηθεί ένα νέο μοντέλο ανασκαφικής έρευνας και διαχείρισης του μνημείου. Και βεβαίως στρεβλώσεις προς το κοινό και πώς μεταστράφηκε η ανάγκη της τοπικής κοινότητας να έχει λόγο στο παρελθόν της και στη διαχείρισή του, σε ανάγκη προσδοκίας ενός άμεσου οικονομικού οφέλους».

Γιατί απουσιάζει η Κατερίνα Περιστέρη από τη Συνάντηση;

«Αποφασίσαμε να μην συμμετέχουμε στο φετινό συνέδριο, επειδή κρίνουμε ότι υπάρχει ανάγκη της συστηματικής μελέτης του ανασκαφικού υλικού, όλων των ειδικοτήτων που βρίσκονται σε εξέλιξη, έτσι ώστε να υπάρχει η συμμετοχή μας στο επόμενο συνέδριο με πλήρη επιστημονικά συμπεράσματα», είναι η επίσημη εξήγηση της υπεύθυνης αρχαιολόγου για την ανασκαφή στην Αμφίπολη. Οι επιστημονικοί κύκλοι, ωστόσο, επισημαίνουν πως ακόμα και χωρίς ανακοίνωση, η Κατερίνα Περιστέρη όφειλε να παραστεί στη Συνάνητηση όπου ανακοινώνονται τα πορίσματα από σημαντικές ανασκαφές προηγούμενης χρονιάς.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής της Συνάντησης, καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Στέλιος Ανδρέου,απάντησε πως «όντως η παρουσία της κ. Περιστέρη και των συνεργατών της υπήρξε πολυαναμενόμενη για την ενημέρωση της επιστημονικής κοινότητας. Ωτόσο σε επικοινωνία που είχε η οργανωτική επιτροπή, οι εκπρόσωποι της ανασκαφής επικαλέσθηκαν την έλλειψη χρόνου από τη διακοπή της ανασκαφής μέχρι σήμερα προκειμένου να μελετηθούν τα ευρήματα και να κατατεθούν τα σχετικά επιστημονικά συμπεράσματα».

Το χρονικό του Πολέμου

Ο «πόλεμος των αρχαιολόγων», όπως όλοι οι πόλεμοι, ζητούσε απλά, μία αφορμή. Είχε ξεκινήσει νωρίς, κατά τη διάρκεια της ανασκαφής -με κορυφαία στιγμή τη χρονολόγηση του μνημείου και τις δηλώσεις της καθηγήτριας, Όλγας Παλαγγιά- και συνεχίστηκε (συνεχίζεται) ανά τακτά χρονικά διαστήματα, αλλά πάντα με ένταση.

Σφοδρή κριτική είχε δεχθεί η Κατερίνα Περιστέρη ενώ η ανασκαφή ήταν σε εξέλιξη και από τον Αθανάσιο Νακάση, αρχιτέκτονα, τέως προϊστάμενο της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, για τον τρόπο με τον οποίον έγινε η αποχωμάτωση του μνημείου, και κατά πόσο η ανασκαφή «παρακολούθησε» τη στρωματογραφία.

Όταν δόθηκε στη δημοσιότητα η Μελέτη Σκελετικών Καταλοίπων, από την οποία προέκυψε ότι είναι πέντε οι νεκροί στον τάφο, η κ. Χρυσούλα Παλιαδέλη, ομότιμη καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας Α.Π.Θ., διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα, με μακρά εμπειρία στην αρχαιολογική αξιολόγηση σκελετικών καταλοίπων, είχε απαντήσει στις ερωτήσεις του TheTOC ως εξής:

«Η ανάλυση διαπίστωσε νεκρούς, διαπίστωσε ηλικίες, αναστήματα, φύλλα, αλλά πού βρέθηκε τί, αυτό το γνωρίζει (και οφείλει να μας το πει) η κ. Περιστέρη και η ομάδα της», είχε πει η κυρία Παλιαδέλη.

«Δεν πρόκειται για σκελετούς που βρέθηκαν σε χωράφια, αλλά μέσα σε ένα κλειστό ταφικό περιβάλλον, η θέση των οποίων στο συγκεκριμένο χώρο και η σχέση των οποίων μεταξύ τους φαντάζομαι πως έχουν καταγραφεί με κάθε λεπτομέρεια (φωτογραφικά, σχεδιαστικά, περιγραφικά), επειδή είναι προϋπόθεση για την ερμηνεία του συνόλου...», είχε συμπληρώσει.

Οι βολές της Αγγελικής Κοτταρίδη

Η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, που θήτευσε στον Μανώλη Ανδρόνικο και γνωρίζει τη γη της Μακεδονίας σαν την παλάμη της, με ανασκαφικό έργο δεκαετιών και τεράστια εμπειρία στους μακεδονικούς τάφους, βρέθηκε στην Αθήνα καλεσμένη της δημοσιογράφου Μαργαρίτας Πουρνάρα, στο πλαίσιο των Απρόβλεπτων Συναντήσεων του Ιανού.

Στη δημόσια κουβέντα της, η Αγγελική Κοτταρίδη απηύθυνε βολές που «έδειχναν» την υπεύθυνη της αρχαιολογικής ανασκαφής στην Αμφίπολη, Κατερίνα Περιστέρη αλλά και τους αρχαιολόγους που έχουν εκφραστεί δημοσίως λέγοντας ότι στον τάφο βρίσκεται μέλος της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Η διευθύντρια της ΙΖ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, Α. Κοτταρίδη, αμφισβήτησε επίσης την χρονολόγηση του τάφου από την ανασκαφέα του «κατεβάζοντάς» την από τα τέλη του 4ου στις αρχές του 2ου αιώνα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ 17 Σεπ 2020 | 15:27

Ορκίστηκε Ελληνίδα η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ- Η συνάντηση με τον Μητσοτάκη [εικόνες]

Και επίσημα Ελληνίδα πολίτης είναι από σήμερα η πολυβραβευμένη Βρετανίδα συγγραφέας, Βικτόρια Χίσλοπ.

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17 Σεπ 2020 | 13:50

Η "Θαλασσινή ηχώ" της Ζάννας Αρτέμη στην αίθουσα τέχνης Artshot-Sophia Gaitani

Η αίθουσα τέχνης Artshot – Sophia Gaitani παρουσιάζει την ατομική της έκθεση από την Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου έως το Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2020, με τίτλο "Θαλασσινή ηχώ".

ΟΤΑΝ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΕΝΩΝΟΝΤΑΙ 15 Σεπ 2020 | 23:50

Athens Open Art: Έκθεση στο Θησείο με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο

Το Art Number 23 προσφέρει τα εκθέματά του σε έναν πολύ όμορφο χώρο στο Θησείο

ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ 15 Σεπ 2020 | 08:52

"Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός", μια μοναδική συλλογή στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το Μέγαρο Σταθάτου, ένα εμβληματικό δείγμα του ελληνικού αρχιτεκτονικού Νεοκλασικισμού, θα μεταμορφωθεί σε εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής ευρωπαϊκής κατοικίας του 19ου αιώνα.

ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΓΙΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ 14 Σεπ 2020 | 10:33

Τομ Χανκς: Επιστροφή στην Αυστραλία για την ταινία του Έλβις Πρίσλεϊ - Χωρίς τη Ρίτα Γουίλσον

Ο Τομ Χανκς και η Ρίτα Γουίλσον είχαν νοσήσει από κορονοϊό στα γυρίσματα της ταινίας για τη ζωή του Έλβις Πρίσλεϊ.

ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 95 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ 13 Σεπ 2020 | 17:45

"Ο Γαλαξίας του Μίκη Θεοδωράκη" θα εγκαινιαστεί στις 5 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής

Η έκθεση χρηματοδοτήθηκε με 120.000 από το ΥΠΠΟΑ, ενώ την διοργάνωση ανέλαβε ο "Σύλλογος Φίλων της Μουσικής".

ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ 13 Σεπ 2020 | 12:08

77η Mostra: Ο Χρυσός Λέοντας στην αμερικανική ταινία "Nomadland" της Κλόε Ζάο

Η 38χρονη Ζάο είναι η πρώτη γυναίκα που λαμβάνει αυτό το βραβείο τα τελευταία 10 χρόνια.

12 Σεπ 2020 | 13:57

Μονή Τιμίου Σταυρού Δολιανών: Ανακαλύψτε το Μοναστήρι με τους 13 τρούλους [εικόνες]

Είναι χτισμένο σε μια ράχη σε υψόμετρο 1.150 μέτρα, κρυμμένο μέσα στο ελατόδασος.

ΕΝΑ ΘΗΣΑΥΡΟΦΥΛΑΚΙΟ ΜΝΗΜΗΣ 11 Σεπ 2020 | 10:28

Η Αθήνα αποκτά ένα δικό κέντρο μνήμης και μελέτης της ιστορίας της

86 χρόνια από την επίσημη ανακήρυξή της ως πρωτεύουσας της Ελλάδας.

ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ 10 Σεπ 2020 | 14:55

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: Συγκίνηση στη συναυλία για τον ένα χρόνο από τον θάνατό του - Τα δάκρυα της κόρης του [εικόνες]

Σε κλίμα συγκίνησης πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης, η συναυλία στη μνήμη του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του.

10 Σεπ 2020 | 08:24

Νέα κινηματογραφική εβδομάδα με Καρέζη, Μπέργκμαν και Λόουζι

Επίσης, προβάλλεται η live action "Μουλάν" της Ντίσνεϊ, που θα μαγνητίσει τους πιτσιρικάδες.

ΚΑΙ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 09 Σεπ 2020 | 11:07

Sold-out η Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο - Προστέθηκε και τρίτη παράσταση

Ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή ερμηνεύοντας επιστολές και αναμνήσεις της Μαρίας Κάλλας.