
Η πολυσυζητημένη σειρά της ΕΡΤ "Έρημη χώρα", που έχει καθηλώσει κοινό και κριτικούς, επέστρεψε για να συγκλονίσει με τα νέα επεισόδιά της.
Ο δεύτερος κύκλος της "Έρημης Χώρας", παραγωγής ERTFLIX και αποτελούμενος από οχτώ επεισόδια, προβάλλεται αποκλειστικά στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ πριν από τη μετάδοσή της στην ΕΡΤ1.
Τα πρώτα τέσσερα επεισόδια της σειράς έκαναν πρεμιέρα στο ERTFLIX στις 18 Οκτωβρίου και τα επόμενα τέσσερα επεισόδια θα προβληθούν την 1η Νοεμβρίου.
Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης της "Έρημης Χώρας" Γιώργος Γκικαπέππας, μιλά στο TheTOC, για τη σαρωτική επιτυχία της σειράς, τον β' κύκλο και το τι θα δούμε σε αυτόν, την τηλεόραση του σήμερα και τις σειρές εποχής που την έχουν "κατακλύσει", και απαντά στο αν δίνει σημασία στις κριτικές...

Η συνέντευξη του Γιώργου Γκικαπέππα στο TheTOC
Όταν ξεκινούσε η "Έρημη Χώρα" περιμένατε αυτή τη σαρωτική επιτυχία που θα ακολουθούσε;
Για να είμαι ειλικρινής όχι, δεν το περίμενα. Ένιωθα ότι η πρότασή μας δεν θα περάσει απαρατήρητη γιατί είχε ιδιαίτερους χαρακτήρες και μια ιστορία που δεν υπήρχε στο τηλεοπτικό τοπίο, αλλά δεν είχα φανταστεί αυτήν την ανταπόκριση. Χαίρομαι πολύ βέβαια που η σειρά γνώρισε επιτυχία γιατί είχαμε δουλέψει πολύ και ήταν μια επιβράβευση για τον τρόπο που προσεγγίσαμε αυτήν την ιστορία.

Τι θα δούμε στο δεύτερο κύκλο της σειράς;
Ο δεύτερος κύκλος ξεκινά από κει που σταμάτησε ο πρώτος. Βλέπουμε τι προκαλεί η νύχτα μετά την εισβολή στο αγρόκτημα και την αντίδραση του κεντρικού ήρωα, του Λουκά, αλλά και το τι θα προκαλέσει σε όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα όλο αυτό το σκηνικό βίας. Μια αστυνομική έρευνα ξεκινά και η Εύα, η εγγονή του Λουκά, θα βρεθεί και πάλι μετέωρη. Ο δεύτερος κύκλος ανατρέχει συχνά και στο παρελθόν για να φωτίσει τις αιτίες και στο πώς γεννήθηκε η βία. Ταυτόχρονα, ένα νομικό θρίλερ ξεκινά για την τύχη της Εύας. Μην ξεχνάτε ότι πολλοί από τους ήρωες της σειράς είναι κοινωνικοί λειτουργοί, εισαγγελείς και δικηγόροι, οι οποίοι θα αντιμετωπίσουν μεγάλα διλήμματα προκειμένου να βρουν μια βιώσιμη λύση για τη ζωή αυτού του παιδιού.

Η Εύα στο δεύτερο κύκλο σκληραίνει και μοιάζει να μεγαλώνει ξαφνικά απότομα, κινδυνεύοντας να χάσει τον τελευταίο συγγενή της που τόσα χρόνια αγνοούσε και τώρα πάλι δεν ξέρει αν εκείνος θα καταφέρει να ζήσει. Είναι στο πουθενά. Όλοι γύρω της επηρεάζονται από τη στάση της και πρέπει να βρουν μια λύση πέρα από μια δομή. Αλλά δεν είναι και τόσο εύκολο στην πραγματικότητα. Η σειρά διεισδύει στις ζωές των ηρώων με σκοπό να φωτίσει αδυναμίες και τραύματα που ξύπνησε η ιστορία της Εύας και του Λουκά αλλά και την κοινωνική διάσταση όλων αυτών των ζητημάτων.
Μου αρέσει πολύ στις ιστορίες, πέρα από το προσωπικό-ψυχολογικό υπόβαθρο, να βλέπουμε και το κοινωνικό περίγραμμα, τη μεγάλη μας "οικογένεια", γιατί οι ήρωες, όπως κι εμείς, δεν ζουν ερήμην της εποχής τους. Νιώθω ότι οι ιστορίες μας πρέπει να αναρωτιούνται για τις άμυνες της κοινωνίας μας και να αναψηλαφούν τα στερεότυπά της.

Θέλετε να επιλέγετε εσείς τους ηθοποιούς που συνεργάζεστε;
Δεν μπορώ να λειτουργήσω διαφορετικά. Εννοώ ότι δέχομαι προτάσεις, συνεργάζομαι άλλωστε με casting director πάντα, αλλά την τελική επιλογή την κάνω εγώ, που σημαίνει ότι αναλαμβάνω και τη μεγάλη ευθύνη. Έχω το δικό μου τρόπο να διαβάζω τις ικανότητες των ηθοποιών, άλλοτε φανερές και άλλοτε όχι, και θέλω πάρα πολύ αυτές οι ικανότητες να βγουν στη δουλειά. Αν τώρα κάποιο κανάλι μου πει θα δουλέψεις μ’ αυτόν ή αυτήν, και εγώ ξέρω ότι το σύστημά μου έχει διαφορετικές απαιτήσεις, δεν μπορώ να προχωρήσω. Διαλέγω τις/τους ηθοποιούς που αισθάνομαι ότι εκφράζουν τις απαιτήσεις μου στο ρόλο και η διαίσθησή μου τους ακολουθεί.
Πιστεύω πολύ στις/στους ηθοποιούς στη χώρα μας και είναι εκείνοι που ενσαρκώνουν τους χαρακτήρες μου. Δεν υπάρχω χωρίς τους ηθοποιούς, οπότε δεν μπορώ να εμπλακώ με έναν/μία ηθοποιό που δεν έχω επιλέξει.
Πόση σημασία δίνετε στις κριτικές;
Δίνω σημασία και με αφορούν. Θα ήταν ψέμα να ισχυριστεί ένας δημιουργός ότι δεν διαβάζει τις κριτικές για το έργο του. Και με ενδιαφέρουν γιατί εκτός από το κριτήριο του κοινού, με αφορά και το κριτήριο των κριτικών, φτάνει να έχουν "διαβάσει" την πρότασή μου. Εννοώ ότι λαμβάνω υπόψιν μου τις κριτικές που με πείθουν ότι έχουν παρακολουθήσει το έργο μου και το αξιολογούν με βάση την κατασκευή του και τους μηχανισμούς αφήγησής του. Αν δω μια κριτική που είναι σα να μην έχει "διαβάσει" αυτό που κάνω, τότε δεν δίνω σημασία.
Πώς κρίνετε την ελληνική τηλεόραση του σήμερα; Γιατί θεωρείτε ότι έχουμε φτάσει σε σημείο όποτε την ανοίγουμε να "πέφτουμε" πάνω σε μια σειρά εποχής;
Υπάρχουν αρκετές προτάσεις και οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τι να κρατήσουν και τι να πετάξουν. Αν μας λείπει κάτι από τη σύγχρονη ελληνική τηλεόραση πρέπει να το αναζητήσουμε στην κοινωνική πραγματικότητα. Θέλω να πω ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί ακολουθούν κάποιες τάσεις και γενικά προτιμούν να είναι εύπεπτοι και ανάλαφροι γιατί ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας προτιμά τις ευκολίες του. Δεν είναι άμοιρο ευθυνών το κοινό. Αν σου αρέσει να σε κοροϊδεύουν έχεις κι εσύ τις ευθύνες σου.
Όσο για τις σειρές εποχής, η αλήθεια είναι ότι η τηλεοπτική αγορά έχει τις τάσεις της και μία απ’ αυτές είναι και οι σειρές εποχής. Δεν θα με πείραζε να καθιερωθεί σαν είδος στην ελληνική τηλεόραση αν γίνεται σωστά. Και όταν λέω σωστά δεν εννοώ μόνο το κόστος που είναι απαιτητικό. Εννοώ τις ιστορίες και τον τρόπο με τον οποίο τις προσεγγίζουμε. Βλέπω κάποιες σκηνές σε σειρές εποχής που δεν τις πιστεύω ή αφηγούνται κάποια θέματα που δεν μας αφορούν σήμερα. Οι σειρές εποχής πρέπει να φωτίζουν άγνωστες πτυχές του παρελθόντος για να καταλάβουμε καλύτερα το σήμερα, όχι να βλέπουμε συνθήκες που έχουν ειπωθεί χίλιες φορές. Νιώθω ώρες-ώρες βλέποντας τέτοιες σκηνές ότι είναι σα να κοιμηθήκαμε στη δεκαετία του ’60 και ξυπνήσαμε εξήντα χρόνια μετά με τον ίδια προβλήματα. Είναι δυνατόν; Δεν έχουμε ζητήματα σήμερα να προσεγγίσουμε;

Εσείς θα κάνατε σειρά εποχής;
Έχω ήδη κάνει. "Το Βραχιόλι της Φωτιάς" στην ΕΡΤ που σημείωσε και μεγάλη επιτυχία όταν πρωτοπροβλήθηκε στο Ertflix και δραματοποιημένες σειρές στην Cosmote. Σας είπα, το ζήτημα με τις σειρές εποχής είναι να δούμε κάτι που αγνοούμε. Και να μεταφερθούμε πίσω στο χρόνο για να αισθανθούμε ότι από κάπου ερχόμαστε και βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Αλλιώς δεν έχει νόημα. Αν η προσέγγιση είναι απλοϊκή, τότε ναι, προτιμώ να αφηγούμαι σύγχρονες ιστορίες και ζητήματα που απασχολούν τους ανθρώπους σήμερα γιατί αυτό λείπει από τη σύγχρονη ελληνική μυθοπλασία.
Πιστεύετε ότι η τηλεόραση όπως την ξέρουμε σιγά-σιγά χάνεται και θα κυριαρχήσουν οι πλατφόρμες;
Οι πλατφόρμες έχουν ήδη μπει στη ζωή μας αλλά καταλαμβάνουν ένα διαφορετικό μέρος των προτιμήσεών μας. Οι πλατφόρμες είναι οικιακές ταινιοθήκες και το κοινό προτιμά να αποφασίσει εκείνο πότε και πόσο θα δει από τις προτάσεις που επιλέγει. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν ανταγωνίζονται κάτι τέτοιο. Έχουν άλλη ροή προγράμματος, ειδησεογραφία, ψυχαγωγία και μυθοπλασία και εκφράζουν άλλες απαιτήσεις.
Οπότε δεν θα πεθάνει η παραδοσιακή τηλεόραση αλλά θα έχει έναν άλλο ρόλο. Οι πλατφόρμες είναι μια τάση που εκφράζει τις ανάγκες του κοινού για on demand και ποιοτικό περιεχόμενο. Και το κοινό είναι πλέον αρκετά απαιτητικό, πρώτα για τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε τις ιστορίες και αν είμαστε πραγματικά ειλικρινείς και μετά για το επίπεδο παραγωγής. Το κοινό σε όλο τον κόσμο έχει λατρέψει low budget ιστορίες γιατί συνδέθηκε και ένιωσε μια αλήθεια βλέποντάς τις. Και αυτή είναι η μεγάλη μας υποχρέωση: ο κάθε δημιουργός να προσεγγίσει με ειλικρίνεια και με τη δική του γλώσσα τις ιστορίες που θέλει να πει, γιατί μόνο τότε ο αφηγηματικός του "κόσμος" θα έχει και ταυτότητα και νόημα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr